Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

marie

marie

11-12-2012 om 16:19

Verkouden - opsnuiven is beter, maar wat als je daar misselijk van wordt?

Hoi
Ik ben (neus)verkouden en loop dus de hele dag te snuiten en te snuiven.
Ik weet dat tegenwoordig wordt geadviseerd om zo weinig mogelijk te snuiten, maar het snot op te snuiven.
Ten eerste heb ik zelf een grote hekel als mensen de hele dag te lopen "snotteren" en snuiven (ik krijg daar de koude rillingen van en denk de hele tijd "mens snuit je neus..."). Dus snuit ik de hele dag door mijn neus, ook omdat dat dat een opgelucht gevoel geeft.
Daarnaast is het zo dat ik zo misselijk wordt van het snot wat ik wel opsnuif en inslik. Hebben jullie daar nog tips voor? Zijn er dingen (eten en drinken) die daarvoor helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-12-2012 om 17:21

Marie

Als ik die adviezen opvolg, weet ik zeker dat ik holteontstekingen krijg. Dus ik snuit gewoon mijn neus.

Marie

Marie

11-12-2012 om 22:50

Ik ook

Hoi
Dat probleem speelt ook nog mee inderdaad - bijholtenontsteking. Daar ben ik ook heel gevoelig voor. Als kind/puber had ik dat chronisch.
Ik begin daarom ook gelijk met neusspray als ik neusverkouden ben. Moet gelijk de slijmvliezen "indammen", om een bijholtenontsteking te voorkomen en dat lukt tegenwoordig meestal wel.
Ik blijf dus maar gewoon zoveel mogelijk snuiten en het vervelende gevoel in mijn maag zal ook wel weer over gaan. Verder geregeld smeren met purol onder mijn neus voor de schraalheid.

Vic

Vic

11-12-2012 om 23:05

Zeker snuiten

Als ik mijn neus blijf ophalen krijg ik vreselijke hoofdpijn en pijn in mijn kaken. Snuiten dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2012 om 00:01

Punt van discussie

man en ik verschillen van mening. Man laat graag horen dat hij verkouden is, door op te halen. En als ik daarover klaag krijg ik steevast 'dat is beter'. Ik ben het daar niet mee eens. Bij een stevige verkoudheid, snuit ik met beleid en toeter ik niet maar wat rond in mijn zakdoek. Ik denk dat ik daar verstandiger mee omspring dan mijn man met zijn hoorbare ophaalsessies.

elsje78

elsje78

12-12-2012 om 09:10

Ook snuiten

En zoals kaaskopje, een beetje met beleid.

Ik vind het steeds ophalen vooral vies qua geluid. Snuiten klinkt voor mij anders, en gedempter. En ik doe dat wat discreet. Dat ophalen vind ik echt vies.

sinas

sinas

12-12-2012 om 13:11

Ophalen

schijnt echt beter te zijn, bij snuiten schijn je juist het snot je holtes in te duwen met het risico op ontstekingen dus. Weleens op tv gezien bij zo'n programma.

Merel

Merel

12-12-2012 om 13:35

Allebei

Ik doe als ik verkouden ben allebei. Soms voelt snuiten beter om alles eruit te krijgen, soms ophalen. Bij ophalen heb ik wel geleerd (van iemand die assistente van een kno arts was) om tegelijk met het ophalen van bijv. je linkerneusgat, ook je linkerwang (t.h.v. je jukbeen,dus net onder je oog) richting je oor te duwen. Probeer maar eens al je een volle neus hebt, je voelt dan dat het ophalen heel goed gaat en je vaak na een of twee keer al voor een hele poos klaar daarmee bent. Als ik 'gewoon' ophaal, zonder dat te doen, dan voel ik het gelijk in mijn voorhoofdsholte. Meestal zonder ik me wel even af als ik ga snuiten of ophaal, het klinkt inderdaad zo goor

Ophalen is beter

maar goed, dat klinkt niet altijd even prettig ☺ ik denk dat het ontstaan van bijholteontstekingen vooral te maken heeft met het feit dat de meeste mensen hun neusgat wat dichtknijpen tijdens het snuiten, dus ik zou voorzichtig snuiten in een zakdoek en dan proberen niet te knijpen.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2012 om 15:50

Mien

Nee, ophalen zorgt bij mij voor ontstekingen, snuiten dus niet. Ik hield me eens braaf aan die nieuwe richtlijn, maar dat heb ik geweten. Ik snuit dus gewoon. Daarbij heb ik ooit in het theater gezeten naast iemand die zeer luidruchtig ophaalde, gatver!!

bertje1

bertje1

12-12-2012 om 22:08

Neusgat voor neusgat

snuiten met 1 neusgat dicht. of ophalen.

Puck

Puck

14-12-2012 om 09:43

Fio, hoe kan dat dan

Ik heb altijd geleerd dat je holtes doodlopend zijn en dat je om die reden met ophalen nooit snot je holtes ik kunt zuigen om de eenvoudige redenen dat het snot de weg volgt waar het naar toe gezogen wordt en dat kan dus niet je holtes in zijn.
Ik krijg zelf juist steevast last van mijn holtes als ik snuit, ook al doe ik dat heel voorzichtig. Juist omdat ik weet dat veel mensen zich eraan storen, snuit ik wel eens (ik zal dus niet degene zijn die naast je in het theater zat Fio), maar voor mij werkt dat dus niet goed uit. Laat mij maar lekker (met beleid) ophalen. De tip van je huid naar je oor wegtrekken tijdens het ophalen ken ik niet, zal eens uitproberen.

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 18:24

Puck

Ik heb werkelijk geen idee hoe dat kan, maar voor mij werkt het zo.

Hombre

Hombre

14-12-2012 om 20:49

De hond en de kat

Als je ophaalt loop je meer risico op bronchitis.
Als je snuit meer op sinusitis.
Vorige winter wekenlang het laatste gehad.

Dus ik haal deze winter maar weer op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.