Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vit d voor kinderen

Tot mijn grote schrik kom ik er achter dat onze dochter nu 3 jaar, vanaf 1 jaar geen vit d supplementen heeft gehad. Ik begin er nu direct mee, maar ik vraag me af wat de gevolgen (kunnen) zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 13:48

Oh, dat doe ik ook al jaren niet. En ik moet zeggen dat zoonlief er prima uitziet. Hij heeft een hoop boter op zijn brood gehad in die tijd, en af en toe een multivitje.

Yaron

Yaron

09-11-2010 om 13:56

Hier

Ik geef het ook bijna nooit, maar nu las ik laatst dat er onderzoek naar gedaan was en dat een tekort aan vitamine D kanker kan veroorzaken. En dat bijna alle kinderen er een tekort aan hebben, ik heb er verder nog niets mee gedaan, want jongste twee (baby en peuter) krijgen het nog steeds niet dagelijks of zelfs wekelijks.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2010 om 15:51

Hyper

Mijn kinderen werden superhyper van die davitamon producten, dus kregen het nooit van mij.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-11-2010 om 19:33

Hier af en toe

Bij mij moet de vitamine D vanuit het potje werken, want ik vergeet het zo ontzettend vaak. En multivitamine lust dochter niet, ook niet de snoepjesvarianten. Iemand nog een idee? Door de vanillevla stampen ofzo?
Groetjes
Massi

koentje

koentje

10-11-2010 om 09:26

Maar hoezo

zou ze die moeten slikken: eet ze niet voldoende?
Als je gewoon boter op je brood smeert en in de avond vlees gebakken in boter, krijg je dat gewoon voldoende binnen....toch?

Tinus?

Volgens mij is Tinus de vitamine d expert. Leg nog eens uit Tinus?
Vanwege hun donkere huid hebben zoons hier overigens tot hun 5 e vitamine d druppels gekregen. Heb jij ook donkere kinderen, Massi? Misschien iets om rekening mee te houden?

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

10-11-2010 om 15:27

@koentje

"zou ze die moeten slikken: eet ze niet voldoende?

Als je gewoon boter op je brood smeert en in de avond vlees gebakken in boter, krijg je dat gewoon voldoende binnen....toch? "

Het is vrijwel onmogelijk om voldoende vit. D binnen te krijgen via voeding. De enige goede bronnen van vit. D zijn vette vis, haring, zalm, makreel en in mindere mate tonijn. Verder zit er een klein beetje vit. D in melkvet, maar dat is niet al te veel en aangezien de meeste mensen liever halfvolle melk drinken wordt dat nog minder. Verder leveren eidooiers en lever een beetje. Om voldoende vit. D uit je voeding te halen moet je letterlijk het dieet van een traditioneel levende eskimo gaan volgen, dus alleen maar vis en vet van zeehonden als voedsel

De belangrijkste bron van vit D. is de zon, alleen staat de zon maar van april to begin september hoog genoeg in Nederland om vit D aan te maken en dan nog alleen gedurende een gedeelte van de dag. In die tijd moet je dus een voorraad opbouwen van vit D door regelmatig in de volle zon te verkeren met genoeg onbedekte huid en zonder zonnebrand. De zonnebrand is nl. heel goed in het blokkeren van de straling die je lichaam nodig heeft voor vit D synthese, nog beter dan in het blokkeren van de straling die je doet bruinen. Om die redenen is een zonnebank ook niet erg zinvol omdat daar alle straling nodig voor vit. D synthese uitgefilters wordt.
Kortom, uit onderzoek blijkt dat al gauw de helft van de jongvolwassenen in de westerse wereld een te laag vit. D gehalte in het bloed heeft en is aanvulling dus belangrijk, voor opgroeiende kinderen is dit nog belangrijker aangezien vit. D nodig is voor de botvorming.

ilsepilse

ilsepilse

11-11-2010 om 15:28

Donkere kinderen

moeten (nu ja mogen) idd meer Vit D dan blanke kinderen.
Ik heb het inderdaad ook aan mijn 2 halfbloed boys gegeven tot ze 2 waren dacht ik...
nu zijn het opgeschoten tieners

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2010 om 11:15

Nabrander

Silone:
"Volgens mij is Tinus de vitamine d expert. Leg nog eens uit Tinus?"
Nouja, Mark heeft de hoofdpunten er al uitgehaald. Nu de ondergrens verhoogd is (van 30 naar 50 nmol/l)) blijkt helemaal dat veel nederlanders gewoon te laag zitten. Achtergrondinfo:
http://www.gezondheidsraad.nl/nl/adviezen/naar-een-toereikende-inname-van-vitamine-d (let op dat hier nog de grens van 30 wordt gehanteerd; in feite is dit rapport dus al te optimistisch)
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_d

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.