Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

meisjesmama29

meisjesmama29

31-10-2011 om 18:33

Voedselprovocatietest deel 2

Vorige week een uitgebreid gesprek gehad met de allergoloog in Groningen. Er is bloed geprikt en als uit dat onderzoek blijkt dat ze 100% reageert op pinda, volgt er geen provocatietest. In alle andere gevallen wel. De test is dubbelblind omdat is gebleken dat je bij voorbaat al een reactie gaat vertonen als je weet dat je het allergeen binnenkrijgt.
Ondertussen wordt ik knettergek van alle verpakkingen waar op staat: kan sporen bevatten van... en gemaakt in een fabriek waar ook... De afgelopen jaren (toen we nog niet zo hoefden te letten op de ingrediënten) heeft ze regelmatig producten gegeten uit verpakkingen waar deze waarschuwing op staat en ze heeft nooit ergens last van gehad. Is ze dan tot nu toe de dans ontsprongen of zit er gewoon helemaal geen pinda in deze producten? Of reageert ze alleen bij het eten van een hele pinda? Kun je een beetje allergisch zijn of is het alles of niks? Heel lastig. Sinterklaas komt er weer aan en nu lees ik op bijvoorbeeld de pepernoten van Jumbo dat er geen pinda in zit, maar wel verpakt worden in een fabriek waar er op de lopende band misschien ook producten langslopen waar wél pinda in zit. Veilig of niet? Pas na Sinterklaas hebben we een afspraak met de diëtist, nou ja, dan weet ik het vast voor volgend jaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

31-10-2011 om 20:50

Een vriendin

is allergisch voor noten, en nog wat andere dingen, maar 'sporen van' kan ze wel tegen. Ik weet niet of dat onder overgevoelig, intolerantie of echt allergie valt. Ze heeft wel zo'n epipen, en krijgt bij eten van een allergeen een echt heftige reactie, maar sporen geven geen reactie.

Pluk53

Pluk53

31-10-2011 om 23:53

Nog van vorige draad

in de gearchiveerde draad had ik nog een vraag gesteld; weet niet of je die nog wilt beantwoorden:
Je schrijft dat in 2008 intolerantie (geen allergie) voor tarwe en melk is vastgesteld; is dat toen ook met een eliminatie/provocatietest gedaan? Kaas/yoghurt ed wordt vaak wel verdragen door mensen met een lactose-intolerantie.
En suiker is geen essentieel voedsel, en kan in feite beter altijd bij iedereen worden weggelaten; maar was er een medische reden dat het werd weggelaten?

meisjesmama29

meisjesmama29

01-11-2011 om 10:40

Pluk

Hoi Pluk,

de tarwe- en melkintolerantie is vastgesteld door een natuurarts (nadat we bij de huisarts jarenlang alleen maar zafjes hadden gekregen voor haar huidproblemen, die niet hielpen). Nadat we haar een poosje streng op dieet hadden gezet en suiker hadden weggelaten om haar lichaam zo min mogelijk te belasten, merkten we dat haar huid er stukken beter uit ging zien. De pukkeltjes waar ze last van had, verdwenen en ze werd veel fitter, kreeg meer eetlust. Na verloop van tijd (anderhalf jaar denk ik) zijn we, in overleg met de natuurarts, iets minder strikt geworden. Omdat ze er wel heel veel moeite mee kreeg dat ze altijd iets anders moet eten dan anderen (dat is ook belastend voor een kind) en ze van tarwe en melk niet heel ziek wordt. We merken alleen wel dat ze, als ze een poosje teveel heeft gehad, dat te zien is aan haar huid. Maar met de ondersteunende voedingssupplementen die ze krijgt is het goed genoeg onder controle te houden.
Ik hoop zo dat uit de test zal blijken dat ze een heel klein beetje wel kan hebben, zodat ze niet nog meer beperkt wordt in wat ze mag eten.

Pluk53

Pluk53

02-11-2011 om 22:24

Mm29

dat het vastgesteld wa had je al gemeld. Ik was benieuwd hoe je (natuur)arts de intolerantie heeft vastgesteld. En wat is de medische noodzaak voor het weglaten van suiker (buiten het feit dat het een overbodige voedingsstof is).
En wat is een natuurarts? Welke uitgangspunten/hulpmiddelen gebruikt hij anders dan een "gewone" arts?

meisjesmama29

meisjesmama29

04-11-2011 om 10:26

Pluk

Hoi Pluk,

de natuurarts heeft Bioresonantie gebruikt. En de noodzaak om suiker een poosje te laten staan was juist het feit dat het een overbodige voedingsstof is. Haar lichaam moest zo min mogelijk belast worden met dingen waar het in feite niks aan heeft.

Ik heb niet precies uitgezocht waar een natuurarts voor staat en welke uitgangspunten hij anders gebruikt. Wat ik bij de huidproblemen van mijn dochter ervaren heb, is dat de reguliere arts alleen aan symptoombestrijding deed en niet verder keek. De keuze voor deze natuurarts hebben we gemaakt omdat hij ook regulier huisarts is, en natuurgeneeskunde er naast doet. Ik denk dat deze twee geneeswijzen elkaar kunnen aanvullen. Helaas staan de meeste reguliere artsen erg sceptisch tegenover natuurgeneeskunde en homeopathie, alleen maar omdat veel niet wetenschappelijk bewezen kan worden. Voor ons hoeft dat ook niet, wij hebben ervaren dat de aanpak werkt.

Overigens heeft de bloedtest uitgewezen dat ze 100% reageert op pinda. Er volgt dan ook geen provocatietest voor pinda, wel voor hazelnoten en amandelen.
We moeten dus enorm goed uitkijken met wat ze eet en ook alle producten vermijden die sporen kunnen bevatten of gemaakt zijn in een fabriek waar ook pinda wordt verwerkt. Dat vergt aanpassing.

Groet, meisjesmama.

Pluk53

Pluk53

05-11-2011 om 13:56

Mm29, natuurarts

je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt . Een "natuurarts" die ook huisarts is zal geen gekke dingen doen, en je gezondheid zal daar geen echt gevaar lopen. Met wat googelen vond ik www.natuurarts.nl . 80-90% "gezond-verstand-informatie", en 10-20% klinkklare onzin. Het probleem is dan natuurlijk om de nuttige info te kunnen onderscheiden van de kul; dat vind ik altijd het grote probleeem van dit soort sites.
En bioresonantie is leuk als goocheltruuk, maar heeft geen diagnostische waarde. Als jouw "natuurarts" ervan overtuigd is dat dit wel het geval is: http://www.skepsis.nl/diagnoses.html ; tienduizend euro in het handje, en eeuwige roem (maar ik weet bij voorbaat dat hij/zij daar "niet-in-geinteresseerd-is/geen-tijd-heeft/dit-niet-relevant-vindt)

mix

mix

05-11-2011 om 20:50

Gaan we weer... (zwaar offtopic)

pluk wilde natuurlijk helemáál niet vragen wat een natuurarts was, want dat had hij allang op google gevonden of wist hij al van vorige discussie. Hij zocht slechts een (dit keer milder) ingangetje om je te overtuigen dat wat je doet gewoon onzin is volgens hem. Heel schattig doorzichtig

Pluk53

Pluk53

06-11-2011 om 11:07

Mix

het begrip "natuurgenezer" was al ooit eens gepasserd. Natuurarts was nieuw voor mij. Ik ben pas gaan googelen nadat MM29 wat traag was met antwoorden. Ik vermoedde al wel dat de gegeven aanbevelingen meer uit de "algemene zienswijze" voortkwamen dan uit gedegen onderzoek.
Maar A zet gelukkig de puntjes op de i. Die vastgestelde pinda-allergie is heel wat serieuzer. Deze diagnose kun je niet negeren; dat suiker/tarwe/melk-advies van zo'n "natuur"arts: doe er mee wat je niet laten kunt.

meisjesmama29

meisjesmama29

06-11-2011 om 17:37

Allen

En daarom gaan we voor haar pinda-allergie ook naar een allergoloog en worden haar huidklachten zinvol behandeld door een natuurarts (overigens keurig geregistreerd, juist omdat deze man arts is. En de kosten zijn te declareren bij de zorgverzekeraar).
Maak je geen zorgen, we weten wat we doen en zullen nooit de reguliere doktoren negeren of overslaan, alleen maar omdat we vinden dat je dingen ook van een andere kant kunt bekijken.

Groet, meisjesmama.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.