Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

13-09-2011 om 21:01

Vraag aan mensen die ook in de zorg werken

Gisteren met collega's/klasgenoten een discussie gehad, over het dragen van handschoenen.
Mijn mening: ik draag handschoenen als het moet vanwege de voorschriften.
Ik draag handschoenen als ik om het maar plat te zeggen, iets of iemand vies vind.
En ik draag handschoenen om huid op huid contact te voorkomen in sommige gevallen.
Als ik een man die ik zojuist gewassen heb, en dus super schoon is, help met een urinaal gebruik ik handschoenen.
Als ik een man een uritip geef, heb ik ook eerst zijn penis gewassen maar dan draag ik toch handschoenen, gewoon als soort blokkade om direct huid contact te voorkomen met geslachtsdelen. Mijn mening is dat dat juist professioneel is, er waren collega/s die het daar niet mee eens waren. die vond het omdoen van een uritip maar een lastig werkje en droeg geen handschoenen, ook het scheren van geslachtsdelen werd zonder handschoenen gedaan. Ze vonden het niet vies, dus vandaar geen handschoenen.
Helaas was onze tijd samen toen op en konden we hier niet op verder gaan... dus vraag ik aan jullie: die immer klaar staan voor heen fijne discussie.
Wat vind jij? Vermeid je soms bewust huid op huid contact?

groet, pol

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen

Ellen

13-09-2011 om 21:47

Polly

Die discussie komt bij ons ook veelvuldig aan de orde. Ikzelf draag alleen handschoenen wanneer ik zalf op wonden of kapotte billen/schaamlippen/liezen smeer.
(officieel mag ik dat eigenlijk niet want ik ben niet gediplomeerd maar slechts een verpleeghulp)

Bij schoonmaken van urine/ontlasting gebruik ik ze eigenlijk nooit. Ten eerste omdat ik het niet vies vind en ten tweede omdat ik niet goed met die dingen kan werken.

Ik weet wel van veel collega's dat die altijd handschoenen dragen bij verschonen van "onderkanten".

Tijdens mijn basiscursus heb ik trouwens geleerd dat handschoenen dragen alleen nodig was ingeval van wonden en als bekend was dat de bewoner bijv. een(urineweg)infectie had. Dit natuurlijk ivm evt. besmetting van andere bewoners.
In alle andere gevallen was het wat respectloos naar de bewoner toe om ze te dragen. Schept te veel afstand en de bewoner mag niet het idee krijgen "vies" gevonden te worden.

Groetjes

Polly Shearman

Polly Shearman

13-09-2011 om 22:02

Niet vies

nee, de bewoner wil niet vies gevonden worden, maar ik ben van mening dat juist de blokkade tussen2 huiden de afstand schept die je nodig hebt om het professioneel te houden.
stop jij een penis met je blote handen in een urinaal?
juist die handschoenen zorgen er in mijn ogen voor dat de heren in kwestie duidelijk het verschil tussen liefde volle en praktische aanraking ervaren.

bij het legen van een urinezak gebruik ik altijd handschoenen want dat is me nog nooit gelukt zonder druppelen.

Wat raar

Ik heb ooit 2 jaar de A-verpleging gedaan en jaren gewerkt als verpleeghulp als bijbaan. En ik zou niet meer weten of ik handschoenen droeg en wanneer dan.
Wat volkomen suf van mezelf

Ellen

Ellen

13-09-2011 om 22:22

Polly

"stop jij een penis met je blote handen in een urinaal?"

-Ja, dat doe ik altijd met blote handen. Veel handen wassen is dan ook een must.

"juist die handschoenen zorgen er in mijn ogen voor dat de heren in kwestie duidelijk het verschil tussen liefde volle en praktische aanraking ervaren"

-Dat kan zijn. Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan en neem gewoon aan dat dat verschil wel duidelijk is. Daar hoef ik geen handschoenen voor aan te trekken naar mijn gevoel.

Ellen

Ellen

13-09-2011 om 22:40

Single lady

Ik denk dat er wel een verschil is tussen verpleegkundige en verzorgende handelingen.

Een catheter inbrengen doe/mag ik niet maar wanneer ik
dat wel zou mogen zou ik uiteraard ook handschoenen dragen.
Idem geldt voor het verzorgen van wonden, zoals bij jouw moeder.
Dat zijn verpleegkundige handelingen en daarbij dragen mijn collega's ook handschoenen.

Tijdens de basiscurus verzorging echter werd er met nadruk gezegd dat al dat handschoenen dragen helemaal niet nodig was. Zou dat om de kosten van de handschoenen te doen zijn?

Het is ook een kwestie van je gezond verstand gebruiken en goed de situatie inschatten.

Polly Shearman

Polly Shearman

13-09-2011 om 23:10

Kunstgebit

Puur verzorging maar ik raak geen kunstgebit aan zonder handschoen.

Gehandicaptenzorg

Ik werk in de gehandicaptenzorg met zeer ernstig meervoudig gehandicapten. Ik werk binnen dagactiviteiten. Bij mij komt dus alleen verschonen voor van urine en ontlastind. Ik gebruik daarbij handschoenen, wordt ook zeer streng geadviseerd door leidinggevende. Maar niets wordt verplicht. Ik gebruik ze omdat ik het prettig vind. Het nivo mensen waar ik mee werk is erg laag. Vaak is het moeilijk te achterhalen als cliënten iets opgelopen hebben. Van daaruit vind ik het zelf gewoon fijner om met handschoenen te verschonen.

Gr Pham

Mona

Mona

14-09-2011 om 00:06

Andersom

Ik werk niet in de verpleging maar ik zou het denk ik zelf als patient wel hygienisch vinden als de persoon die mij verpleegt handschoenen aan heeft. Dan weet ik dat het schoon is. (als ik je de handschoenen dan ook wel aan zie doen) wie weet waar je allemaal al aan hebt gezeten voordat je aan mij komt. Nee doe mij dan die behandeling met handschoenen maar hoor.
(misschien wel aan de penis van de persoon uit de kamer hiernaast?) (en heb je je handen wel goed gewassen?)

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 07:19

Niet te vaak

Ik heb in de verpleging hele rondes gelopen om mensen te verschonen, gewoon zonder handschoenen en veel handen wassen. Als je handschoenen dan consequent zou dragen, moet je dus bij elke bewoner je handschoenen wisselen. Dat doe je niet als je 30 mensen achter elkaar verschoont. Dat zijn verzorgende handelingen. Bij wonden etc uiteraard wel. En vergeet niet, handschoenen dragen zorgt ervoor dat er minder handen worden gewassen, het kan ook een schijnveiligheid geven.

Rieke

Rieke

14-09-2011 om 08:44

Altijd

In het begin van mijn carriere als verplk droeg ik minder vaak handschoenen geloof ik, maar dat is ongeveer 30 jaar geleden. Ik heb nog nog een tijd in het buitenland gewerkt en daar was het not done om ook maar iets zonder handschoenen te doen. Toen heb ik het mezelf aangeleerd ahw. En op de IC draag ik eigenlijk altijd handschoenen behalve als je bv iemand omhoog tilt en met handschoenen gaat het zo stroef onder iemand door met hs. Maar poep, pies, pus, tanden, wonden alles met hs aan, en altijd handen wassen. Ik lees dat jullie verschonen zonder handschoenen, bah smerig, stel je hebt een klein wondje , de patient een vieze bacterie. En handschoenen wisselen is echt een fluitje van een cent, kost misschien 30 sec incl handen wassen. Het gaat toch om je eigen veiligheid. En al die zalfjes met steroiden erin, die smeer je toch ook niet met blote handen.

m ik

m ik

14-09-2011 om 09:08

Vaak

Ik draag ook vaak handschoenen. Tijdens het verbinden en verzorgen van wonden, verpleegtechnische handelingen (breeg bedrip , verschonen van iemand die ontlasting heeft gehad, smeren van zalfjes, euhm ... tja nog wel veel meer denk ik
Als ik iemand was, dan weer niet. Ook niet bij de edele delen. Ik vind het dan lastig werken met handschoenen, loopt altijd wel water in bij mij

Handschoentje

Handschoentje

14-09-2011 om 09:15

Omslag in denken

Ik ben al twintig jaar verpleegkundige. Toen ik mijn kinderen kreeg ben ik er een tijd tussenuit geweest. En hetgeen wat mij als herintreder in het verpleeghuis het meeste opviel, was het consequente handschoen gebruik van tegenwoordig. Vroegah gebruikte ik die dingen eigenlijk alleen bij wondverzorging. Ze waren vaak nauwelijks aanwezig en 'niemand' gebruikte ze. Ik had weleens dat ik uit mijn werk kwam, en dat mijn handen (heel vaak gewassen, want dat deed ik uiteraard wel) nog naar poep roken. Dan waste ik mijn handen thuis met tandpasta, dat helpt wel. Achteraf vind ik dat een raar idee, maar het was echt zo.
Tegenwoordig gebruikt iedereen op mijn werk handschoenen, bij al het contact met lichaamsvloeistoffen. Dus bij het verzorgen van gebitten, bij het helpen met de toiletgang, bij het wassen.
Ik vind het een verbetering. Via alle lichaamsvloeistoffen (ook speeksel) kun je bijvoorbeeld hepatitis verspreiden. Daarnaast zijn er bewoners met bijvoorbeeld een chronische schimmelinfectie, of een resistente bacterie in hun blaas.
Handen wassen is ook een optie, maar echt goed je handen wassen, goed genoeg om alle bacteriën en schimmels te verwijderen, is een tijdrovende bezigheid. Als je dat iedere keer tussen de verzorging van twee bewoners zou moeten doen, kom je niet meer uit met de tijd. Ik (en mijn collega's) wassen dus hun handen, maar niet op de 'uitgebreide manier' en gebruiken daarnaast handschoenen.
Bewoners vertellen zelf overigens ook dat ze het prettiger vinden. Vooral als het om gebitten en genitaliën gaat. Ik heb nog nooit gehoord dat zij dachten dat ik ze 'vies' vond, omdat ik handschoenen gebruikte. Ik raak overigens bewoners wel gewoon aan, op andere momenten (ik bedoel tijdens een gesprek of zo). Vandaar dat ze denk ik wel weten dat ik niet 'vies' van ze ben.

koentje

koentje

14-09-2011 om 10:56

Oh ja,

ik werk met verstandelijke gehandicapte kinderen. Op de woning waar ik sinds kort werk en waar de meeste rond e 20/30 jaar zijn draagt iedereen handschoenen bij persoonlijke verzorging. Ik vind het zelf vrij overdreven. Alleen bij ontlasting wegwassen niet: je handen kunnen ernaar blijven ruiken ondanks het wassen met zeep. Dat is echt smerig. Maar wasssen,afdrogen, aankleden en tanden poetsen: alles met handschoenen vind ik eigenlijk te gek voor woorden...

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 11:01

Rieke

Bij wondjes aan de handen droegen we uiteraard wel handschoenen, ook bij een vermoeden van een buikvirusje of andere ellende. Ik werkte in een verpleeghuis, daar waren de protocollen minder strikt tav handschoenen, omdat de bewoners daar over het algemeen gezond waren. Ze woonden daar vanwege alzheimer, niet vanwege andere kwalen. Uiteraard bij het geringste vermoeden wel handschoenen, maar neit bij verschoonrondes. Ons is destijds ook geleerd dat een normale goede hygiene voldoende was, een baby verschoon je ook niet met handschoenen aan.

Heb er even over na moeten denken

want hoe vak en wanneer draag ik handschoenen.
Bij toiletgang niet wel als er ontlasting is of als ik merk dat iemand door nat is. uritip al tijden niet meer aan gebracht(alleen maar dames op mijn groep)maar dat wel met handschoenen evenals urinaal aanleggen in de nachtdienst. Chateter verwisselen ook met handschoenen aan.
Gebit poetsen wel met handschoen want ze bewaren er wat onder kan je soms weer een maaltijd van maken. verder uiteraard bij wondverzorging of als ik zelf een wondje aan mijn handen heb. Verzorgen van een overledenen altijd evenals de kamer daarna opruimen. Verder altijd heel veel handen wassen en daarna nog even met ontsmettingsmiddel erover...
Bewoners vragen weleens of ik nog vel over hou op mijn handen door al dat wassen.

En nee ik geloof niet dat ze denken dat ik hun vies vind. Zal als ik vrijdag weer werk het eens aan ze vragen.

Wiesje

Wiesje

14-09-2011 om 14:48

Altijd en overal!

Ik draag handschoenen als je in contact kan komen met lichaamsvloeistoffen. En daarnaast is het protocol hier. Ook cliënten die ziek zijn moeten met handschoenen (en verdere maatregelen) verzorgd worden om verdere besmetting (lees andere cliënten) te voorkomen. Met alleen het wassen van je handen ben je niet hygiënisch genoeg.

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 16:32

Wiesje

Tuurlijk, maar als mensen niet ziek zijn maar toevallig niet zelf hun billen kunnen vegen? Daar gebruikten wij geen handschoenen bij. Ons werd geleerd dat grondig handen wassen dan voldoende was. (en uiteraard geen sieraden en handschoenen dragen als je wondjes hebt enzo)

Ef

Ef

14-09-2011 om 21:50

Vaak

bij alle verzorgende en verpleegtechnische handelingen waar je in aanrakning (kan) komen met lichaamsvloeistoffen. En verder ook bij het verschonen van een bed, sorteren van wasgoed e.d.

Ik had trouwens ooit een kraamverzorgster die haar handschoenen op ransoen had, omdat daarop bezuinigd werd. Ik heb toen wel doorgegeven aan het kraamzorgburo wat ik daarvan vond. (belachelijk en onverantwoordelijk)

regelneef

regelneef

15-09-2011 om 09:11

Volgens de richtlijnen hygiene en infectiepreventie

De richtlijnen hiervoor vind je hier:
http://www.wip.nl/contentbrowser/onderwerpsort.asp?expca=20&exppa=-1&expow=65&sortby=titel&sortdn=0#HIER

Wiesje

Wiesje

15-09-2011 om 09:11

Fiorucci

Je hebt ergens gelijk als je zegt dat grondig handen wassen in principe genoeg moet zijn. Volgens mij is dat ons ook zo geleerd in de opleiding. Maar de ervaring leert ons iets heel anders. Verzorgend personeel krijgt niet de tijd en ruimte en middelen om dit zo uit te voeren. Maar al hadden we dat, dan zou ik nog handschoenen gebruiken. Het is de bescherming tussen je eigen gezondheid en iets wat je niet weet. Hoe gezond een mens er ook uit ziet (cliënt of verzorgende)

Handschoentje

Handschoentje

15-09-2011 om 10:44

Eigen gezondheid, maar vooral toch ook

Het gaat om mijn eigen gezondheid, maar vooral toch ook om de gezondheid van de andere bewoners. Als de handen niet goed gereinigd zijn, is die infectie zo overgedragen van de ene bewoner naar de andere.
Met een verzwakte weerstand, zijn bewoners zeer vatbaar voor kruisbesmetting.

Handen wassen onvoldoende

er is gebleken, bij een onderzoek (helaas zie ik het artikel nu nergens) dat handen vaak onvoldoende worden gewassen, dwz men wast de handen wél, maar onder een speciale lamp bleken er nog teveel bacteriën rond te zwemmen na de wasbeurt.

Toen ik nog in de verpleging werkte hadden we op den duur (in het begin NIET) handen aan bij het schoonpoetsen van de billen, ik vond dit ook erg prettig (gezien de geur die heel lang aan je handen bleef hangen mocht je per ongeluk...-en idd, alleen wassen met odol of tandpasta zorgde ervoor dat de geur verdween..!)

Bij het verzorgen van wonden vaak steriele handschoenen bij de verzorging, onsteriele bij het verwijderen van oude verbanden.

Tegenwoordig wordt er vaak in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van desinfectie voor de handen, tussendoor.

Ik herinner me alleen uit ´mijn´ tijd dat de artsen het minst zorgvuldig waren met handen wassen, die gingen zo van de ene patient naar de andere..(ook wonden bekijken, dus niet alleen aan het voeteneind van het bed overleg)

Afspraken

Ik zou me afvragen wat in de instelling het beleid is op dit gebied, het zonodig op de agenda laten zetten en zorgen dat bekend is hoe de instelling daarmee omgaat.
In je eentje heeft zoiets weinig zin. En er zijn argumenten die te maken hebben met het soort clienten waar je voor zorgt en de inrichting van het gebouw, de mogelijkheden, ook financieel. Daar zit wel een bepaalde bandbreedte in. Natuurlijk hebben mensen ook een eigen verantwoordelijkheid, maar het meest effectief is om dit op eenzelfde manier te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.