Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MvV

MvV

03-11-2008 om 13:53

Vraag over griepprik

Hallo,

Ik heb een vraag over de griepprik. Op de site van de RIVM staat genoemd wanneer je in aanmerking komt voor een griepprik:
-ouder dan 60 jaar
-bij hart-vaatziekten
-bij longziekten
-bij diabetes
-nierpatienten
- mensen met een verminderde weerstand als gevolg van ziekte of medische behandeling

Om die laatste gaat het. Word dat bepaald door de huisarts of door de verzekering ?

Ik heb endometriose waardoor ik dagelijks flink pijn heb en weinig weerstand/energie. Daarbij problemen met 1 van de kinderen die daarvoor in een net gestart hulpverleningstraject zit. Er komt op dit moment dus veel op ons af, slapen slecht en we lopen op ons tandvlees. Een gevalletje 'griep' zou dan rampzalig zijn. (ik weet dat het geen garantie geeft dat je geen griep krijgt door die griepprik maar als je de kans daarmee verkleint..) Mijn man en kinderen krijgen wel de griepprik vanwege luchtwegproblemen.

Ik ben dus met de assistente aan het stoeien over die kreet "verminderde weerstand". Ik vind dat dat wel van toepassing is, zij wil er niet op in gaan en heeft het alleen over de andere criteria.

Zij gaat het nu overleggen met de huisartsen. Ik geef mezelf weinig kans want maar met 1 huisarts kunnen we goed overweg, de andere 2 wuiven al onze problemen weg. Mocht het echt niet anders kunnen dan betaal ik hem zelf wel maar als ik zie dat anderen hem wel krijgen vanwege luchtwegproblemen die al jaren niet meer aan de orde zijn...

Dus wie weet hoe bepaald word wie de griepprik wel of niet 'gratis' krijgt ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Opsturen

Ik ga deze week de griepprik halen omdat mijn weerstand vooral 'swinters erg slecht is en ik overal door geveld word, vorig jaar hield dat oa twee keer griep in.

Mijn weerstand is erg slecht door de darmziekte colitis ulcerosa, ik gebruik hier al 16 jaar medicijnen voor. onder andere krijg ik iedere acht weken een vit. B12 spuit en ook slik ik dagelijks ijzer omdat mijn vitamine-opname erg slecht is.

Toch vindt mijn huisarts dat ik niet voor de griepspuit in aanmerking kom (de vergoeding dan). Mijn moeder had het bij haar huisarts gevraagd en die vond weer van wel.

Ik maak er geen probleem van, ik haal de spuit en stuur de rekening op naar Menzis en zie het dan wel.

Wel ga ik nog even bellen met de patientenvereniging om te kijken wat die zeggen.

Succes ermee!

Groetjes Milou

Rampzalig?

Let svp een beetje op je woorden MvV...

"Een gevalletje griep zou ramzalig zijn"

RAMPZALIG? In jouw geval zou het jullie erg slecht uitkomen en dat snap ik heel goed als ik je verhaal lees. Helaas zijn er in Nederland heeeel veel ouders zoals jij die op hun tandvlees lopen door nare factoren.

Maar... met verminderde weerstand wordt toch echt iets anders bedoeld. Namelijk: mensen die, als ze griep krijgen, zeer ernstig ziek worden of kunnen overlijden.

Verminderde weerstand zijn mensen die medicijnen gebruiken die het immuunsysteem aantasten, die longziekten hebben, die een ernstig onderliggende ziekte hebben (kanker, spierziekten etc).

En sorry, van endometriose, stress en griep bij elkaar ga je niet dood.

Jouw weerstand zal voor je gevoel niet optimaal zijn, maar dat is wat anders!

Misverstand griep

Ik denk dat er een misverstand is. De griepprik is een vaccinatie tegen echte griep (influenza). Dus niet tegen grieperigheid, een stevige verkoudheid, maar, voor sommige mensen, levensbedreigende griep zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Griep

Dus alleen mensen die een verhoogd risico lopen op ernstig verergering van hun ziekte en/of verhoogde kans op overlijden door besmetting met een influenzavirus krijgen een vaccinatie aangeboden (herstel: ook mensen die in de gezondheidszorg krijgen vaak het aanbod om gratis gevaccineerd te worden)

Ik denk dat je zelf kunt proberen om in een zo goed mogelijke conditie te raken. Word je behandeld voor de endometriose? Eet je gezond?
Zoek anders evt. hulp ter vermindering van de stess, niet alleen voor je kind, maar ook voor jezelf, je klinkt overbelast.

En als je dan nog zoveel waarde hecht aan het griepvaccin, dan betaal je het toch zelf?

Let wel, een griepvaccinatie is geen garantie dat je geen episode van grieperigheid zult hebben.
Sterkte in elk geval!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

03-11-2008 om 20:56

Reden van de prik

Hallo, ik heb van mijn doktersassistente begrepen dat de griepprik aan die doelgroep, die jij opgeschreven hebt, gegeven wordt om ernstige complicaties van de griep te voorkomen. Je kunt evengoed de griep nog krijgen maar de doelgroep kan er zonder de prik bijvoorbeeld longontsteking of andere complicaties krijgen of er zelfs dood aan gaan en met de prik is dat risico lager. Zo heb ik het begrepen. Groetjes, Yvon.

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2008 om 22:16

Bij verminderde weerstand

moet je denken aan mensen die chemotherapie volgen bijvoorbeeld. Die weerstand ligt érg dicht bij nul. Als ik jouw posting lees heb je een rótleven en dat heeft zijn negatieve invloed op je weerstand, maar van een griep ga je niet dood. Terwijl het voor bepaalde groepen wel een dodelijke ziekte is.

En van je zin:
Mocht het echt niet anders kunnen dan betaal ik hem zelf wel maar als ik zie dat anderen hem wel krijgen vanwege luchtwegproblemen die al jaren niet meer aan de orde zijn...
word ik ook niet erg vrolijk. Ik heb twee gezinsleden met luchtwegproblemen die je aan de buitenkant niet kunt zien. En ja, die krijgen een gratis griepprik. En ik zou er héél wat voor over hebben als ze níet in de doelgroep zaten. Ook al zijn hun klachten dan vaak onzichtbaar.

Tirza

Annet

Annet

03-11-2008 om 22:23

Astma

Mijn zoontje van 6 gebruikt astma medicijnen. Niet heel zwaar maar hij is in de winter wel vaker ziek dan gemiddeld. Hij krijgt dus een uitnodiging.
Dochter van toen 4-5 jaar kreeg ook de uitnodiging voor de griepprik. Zij gebruikte dezelfde medicijnen (hoewel veel minder frequent) en was daarnaast nauwelijks ziek. In overleg met huisarts, heeft zij de griepprik nooit gekregen. Jongste wel sinds dit jaar.
De selectie is dus heel grof. Het gebruik van astma medicijnen is voldoende, terwijl in dit natte land (zeker in onze polderomgeving) deze medicijnen tot aan 4/5 jaar veel voorkomen zonder dat er sprake hoeft te zijn van astma.

Ik snap daarom niet dat een verminderde weerstand niet voldoende is terwijl het gebruik van een ontstekingsremmer wel voldoende is.

Inderdaad

Volgens mij is het idd zo dat de griepprik bedoeld is voor mensen waarvan de gevolgen van de griep erg gevaarlijk kunnen zijn.

Door een flinke griep daalt mijn weerstand enorm en doe ik er een hele tijd over om weer een beetje bij te komen, maar dood ga ik er echt niet aan...

Ik snap ook wel dat ze ergens de grens moeten trekken en zo nodig betaal ik de prik dus gewoon zelf.

Ik denk dat het daar bij jou MvV ook op uit zal lopen...

Ben trouwens wel benieuwd hoe duur de prik is, komen wsl ook nog de kosten van het prikken zelf bij?

Groetjes Milou

Jacoline29

Jacoline29

04-11-2008 om 12:28

Griepprik

mijn 2 oudste moeten morgen de griepprik halen,vanwege het feit dat ze astmatisch zijn.De jongste van nu 2 staat op de lijst voor volgend jaar,omdat zij dus iedere winter meerdere longontstekingen of bronchitus heeft en 2x in zh heeft gelegen.(RS en Longinfectie)

Als je de prik wilt hebben,kost dat ong. 30E,gewoon dan de rekening opsturen naar de verzekering en als de verzekering dat niet vergoed,bewaar het dan voor de belastingdienst,er bestaat dan een kans dat je het van de bd gedeeltelijk terug krijgt als je belastingaangifte doet.
Wij hebben dat destijds ook met een aantal rekeningen gedaan die niet vergoed werden en hebben er gedeeltelijk wat van terug gehad. Dat van die ongeveer €30,- herinner ik me nog van vorig jaar.Er komt waarschijnlijk dan ook nog een huisartsen consult bij om je de prik te geven.
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
Jacoline

Sjillie

Sjillie

04-11-2008 om 21:51

ga de griepprik halen omdat ik de kans van mijn werkgever krijg.

Aan de lijst zijn mensen werkzaam in de zorg toegevoegd, ik werk in de zorg.
De griepprik is vrijwillig, zit geen verplichting aan....

Nele

Nele

04-11-2008 om 22:10

Kosten,

Bij 'onze' apotheek kost een griepprik €10,80. Je hebt er een recept van je huisarts voor nodig.
De huisarts mag een vrij tarief rekenen voor het geven van de griepprik. Gewoon even bellen naar je ha dus.
De selectie van de doelgroep gaat middels coderingen die aan bepaalde medicijnen vasthangen (inhalatiecorticosteroiden bijv) en aan codes die de huisarts koppelt aan medische diagnoses, de zgn icpc-codes. Er zijn dus een aantal van dat soort codes opgenomen in het protocol en die bepalen welke patiënten daar wel/niet bij horen.

Nele, doktersassistente

MvV

MvV

05-11-2008 om 19:57

Duidelijk

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal idd om een nota vragen en die indienen bij de zorgverzekering. Je weet maar nooit.

En Nele dank je voor je inside-information!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.