Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

14-03-2011 om 22:28

Wanneer komt iemand in aanmerking voor zorg?

Beetje vage titel, maar ik zal het even uitleggen.
Mijn man heeft een tante, zus van zijn vader. Tante heeft in een periode van enkele jaren eerst haar man en daarna een zoon verloren. Ze is nu erg depressief, verwaarloost zichzelf, eet nauwelijks en leeft een zeer geisoleerd bestaan. De enige met wie ze contact heeft is mijn schoonvader (haar broer dus) en die belt ze dagelijks. Schoonvader moet dan naar haar toe komen en als hij niet komt scheldt ze hem de huid vol.
Inmiddels kan ze ook al niet meer lopen, w.s. doordat ze zichzelf uithongert, dus ze heeft hulp nodig. Maar hulp wil ze dus niet. Eigenlijk wil ze helemaal niet meer denken wij.
Het probleem is nu dat alle zorg op mijn schoonvader neer komt. Hij moet met haar naar de huisarts, ziekenhuis etc. en elke dag naar haar toe komen. De zus van mijn man woont vlakbij, maar doet niets. De enige zoon van tante woont in het buitenland en doet ook niets.
Ik trek me het lot van deze vrouw aan en heb mijn man dus opgedragen eens rond te bellen in de familie. Maar wat kunnen we nu? Is er hulp mogelijk als ze zelf niet wil? Kan ze thuiszorg krijgen of opgenomen worden in een verzorgings- of verpleeghuis? Wat zijn de wegen die je dan moet bewandelen?
Of kunnen we gewoon helemaal niets doen, wat ik niet kan accepteren, want dan ligt ze dus w.s. over een paar maanden dood in haar huis. Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

Bel de huisarts van je schoonmoeder en leg het probleem voor. Hij/zij weet de weg als het goed is.
Het is overigens niet eenvoudig om iemand hulp te geven die dat niet wil. Uiteindelijk kan dat leiden tot crisisopname of zelfs gedwongen opname (mentorschap/bewindstelling).
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.