Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Headache

Headache

07-02-2013 om 16:25

Wat voor hoofdpijn heb ik?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ginny: verschil

Ik heb het alleen van horen zeggen, ik heb noch met migraine, noch met clusterhoofdpijn ervaring.

Op wikipedia wordt het verschil als volgt uitgelegd, misschien heeft Headache er wat aan:

"Mensen die clusterhoofdpijn hebben en ook de pijn van migraine kennen, melden dat de pijn van clusterhoofdpijn vele malen erger is. In medische rapporten wordt clusterhoofdpijn dan ook aangemerkt als een van de meest pijnlijke syndromen waar een mens aan kan lijden. Een andere analogie is het gevoel van een brandende ijspriem die herhaaldelijk in, achter of boven het oog gestoken wordt. Aanvallen kunnen meerdere keren per dag voorkomen en duren gemiddeld 1 uur, maar kunnen variëren van 15 minuten tot wel drie uur."

Verrek

Dat laatste heb ik vroeger gehad....nu je dat zo schrijft van die ijspriem, dat had ik idd, achter mijn linkeroog. Echt een verschrikkelijke pijn, en er is niets tegen te doen. Heb het nu godzijdank al jaren niet meer gehad. Ik ervaar die pijn idd als heviger dan migrainepijn.
Hoe gaat het, Headache, ben je al wat wijzer=

Vic en fio

Oké, dank. Voor mij vooralsnog geen optie dan, tenzij het allemaal niet meer draaglijk wordt.

Brianna F

Brianna F

11-02-2013 om 16:17

Betablokkers

Ik slik ze ook, ze helpen enorm, want mijn dagelijkse hoofdpijn is er mee verdwenen en de migraine aanvallen zijn goed onder controle te houden.
Mijn hartslag is er niet van omlaag gegaan, eigenlijk is deze nog steeds aan de hoge kant, iedereen reageert dus anders op de medicijnen. Het proberen waard lijkt me.

Af en toe innemen?

Kun je ze ook tijdelijk innemen, bijv. allen in de week waarin je een migraine-aanval verwacht? Dat zou voor mij al veel schelen.

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2013 om 16:41

Anneque

Nee, volgens mij kan dat niet. Nog een boekentip: Ik en mijn hoofd van Noortje Pelser.

Headache

Headache

11-02-2013 om 17:18

Anneque

Ik zou nog graag willen weten wat anderen voelen als de ergste pijn over is na een migraine aanval. Het was dus donerdagmiddag op z'n ergst maar ik voelde me vrijdag en zaterdag nog heel zwaar in mijn hoofd en soms een tikje duizelig. Gisteren een drukke dag gehad en de normale hoofdpijn na zo'n dag. Vandaag op mijn werk voelde ik mij ook nog niet helemaal lekker in mijn hoofd.

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2013 om 18:31

Headache

Dat is voor iedereen anders, maar het is beslist niet ongewoon dat je je nog een paar dagen brak voelt.

Thursday Next

Thursday Next

11-02-2013 om 22:20

Betablokkers

volgens mij duurt het een tijdje voordat je weet of betablokkers helpen tegen de migraine. Het is oorspronkelijk een bloeddrukverlagend middel, dat als bijwerking heeft dat het migraine kan verminderen. Ik heb het ook geprobeerd, maar omdat ik een lage hartslag heb (60 of zo) en lage bloeddruk mocht ik een minimale dosis en dan na een week terugkomen voor controle. Mijn hartslag was toen gedaald naar 47 en ik moest meteen stoppen.

Dagen erna

De dagen erna heb ik meestal last van wat restverschijnselen. Opvallend vind ik zelf woordvindingsmoeilijkheden. Verder voelt het nog onrustig in mijn hoofd. Aan de kinderen leg ik uit: de tijger in mama's hoofd stampt niet meer rond, maar hij is nog niet weg. Brult af en toe en krabbelt nog wat met zijn poot. Na een of twee dagen is de tijger vertrokken.

Fiorucci, bedankt voor de boekentip.

Brianna F

Brianna F

12-02-2013 om 08:38

Zwaar hoofd

Dat herken ik wel. Je hebt buiten de aanval nog een dag of 2 nodig om weer helemaal topfit te zijn.

lennest

lennest

14-02-2013 om 20:50

De bètablokkers

Mijn hartslag is in rust altijd hoger geweest dan 75-80. Ik gebruik ook medicatie tegen hoge bloeddruk. De bètablokkers hebben m'n hartslag, de hoge bloeddruk het aantal migraine aanvallen naar beneden gebracht. Ik ben geen duursporter, dus behalve de koude voeten/handen, is het voor mij een supermedicijn!

Leony

Leony

15-02-2013 om 12:01

Opmerkelijk

Dat ik hier niets lees over imigran (sumatriptan).
Ik kreeg een aantal jaren geleden aanvallen van ernstige hoofdpijn. Zodanig erg dat ik er niet mee kon functioneren. De normale pijnstillers werkten niet.
Toen ik aan mijn huisarts om sterkere medicijnen vroeg stuurde hij me door naar een neuroloog. Ik kreeg imigran en dat werkt bij mij uitstekend. Een uur nadat ik het heb ingenomen voel ik de pijn wegtrekken. Mijn aanvallen dureen 1-2 dagen en ik moet dan elke 12 uur een nieuw tablet nemen.
Leony

Brianna F

Brianna F

15-02-2013 om 13:30

Imigran

Ik ging ervan uit dat men niet aan zulke zware tabletten wilde en het met gewone pijnstillers wilde redeen, maar inderdaad imigran is voor mij ook een wondermiddel. Ik moet me wel een half uurtje koest houden als ik het heb geslikt, wordt er tamelijk misselijk van, maar who cares, daarna is de migraine verleden tijd. Tijdens een aanval, die normaal drie dagen duurt, slik ik elke 12 uur een tablet en kom zo die tijd vrolijk door, zonder last van hoofdpijn.

Thursday Next

Thursday Next

15-02-2013 om 16:12

ik gebruik ook imigran of een andere triptan tegen de migraine. Inderdaad een paar dagen achter elkaar. Meestal helpt het, een paar keer per jaar niet.

Sumatriptan

Wel vaker geprobeerd, werkte niet. Ascal, ook niet. En nog iets, waarvan ik de naam even kwijt ben. Vandaar dat ik bètablokkers wel wilde overwegen.

Brianna F

Brianna F

16-02-2013 om 09:18

Betablokkers

En of die helpen, tenminste bij mij. Ik ben voor de derde keer bezig af te bouwen, want ik wil ook wel eens zonder kunnen. De 2e dag helemaal zonder en ik werd evenals gisteren wakker met lichte hoofdpijn. Gisteren werd dat snel zwaarder en heb ik weer een pilletje geslikt, vandaag nog even aanzien.

lennest

lennest

19-02-2013 om 13:27

En betablokkers en maxalt

De bètablokkers helpen een migraine-aanval te voorkomen. Volgens de neuroloog is de startdosis 80 mg en als dat niet genoeg is, langzaam de dosis verhogen, uiteraard in overleg met de arts. Het is succesvol als je 10 tot 20% minder aanvallen krijgt. Krijg je toch nog een aanval dan neem je Imigran, Maxalt, Relpax of een ander medicijn uit de groep eletriptan. Soms werkt het ene merk beter dan de andere. Kwestie van uitproberen. Deze medicijnen zijn zware medicijnen en hebben flinke bijwerkingen die voor iedereen anders zijn. Ik krijg het gevoel dat m'n keel lichtelijk wordt dichtgeknepen, droge mond, misselijk voor een paar uur en ik ben bekaf en voel me duizelig. Of dat laatste komt door de migraine of het medicijn, weet ik niet, maar alles is beter dan die enorme hoofdpijn. Een aanval duurt bij mij tussen 1 en 3 dagen, tenminste zonder medicijnen. Met Maxalt ben ik er met uur half uurtje tot een uur vanaf. De bijwerkingen neem ik dan maar voor lief. Dat geldt ook voor de bijwerkingen van de bètablokker: wat de een een ramp vindt, daar stapt de ander overheen. Een gewone pijnstiller helpt niet of nauwelijks bij migraine. Overigens: als je aan de bètablokkers bent en je wilt er vanaf, dat moet dat altijd stapsgewijs, dus langzaam de dosis verminderen bijv. van 80 mg naar 60, dan naar 40, 20 en dan om de dag en dan stoppen. De neuroloog was daar heel stellig in.

Hombre

Hombre

19-02-2013 om 14:52

Betablokkers en imigran/sumatriptan

Ik gebruik de combinatie en ik kan beamen dat het zo werkt. De betablokkers reduceren de frequentie van de aanvallen (maar het wordt nooit nul), de Sumatriptan (=Imigran) onderdrukt de aanval als hij toch komt.

Met deze combinatie heb ik al 2 jaar geen migraineaanval meer hoeven doorstaan en ik kan je zeggen dat dat me heel wat waard is.

Bijwerkingen: Ik moest flink overgeven toen ik propanolol (betablokker) ging gebruiken. Maar dat was de eerste 2 dagen, later geen last meer gehad van bijwerkingen. Sumatriptan heeft bij mij nooit bijwerkingen gegeven.

Brianna F

Brianna F

20-02-2013 om 09:09

Lennest/hombre

Lennest: die bijwerkingen ken ik, ik heb precies hetzelfde. Ik heb de betablokker heel langzaam afgebouwd tot een half tabletje (20 mg) en toen niks meer. Afkloppen, maar het gaat goed.
Hombre: imigran is de beste uitvinding ooit, Ik kan de aanvallen gewoon afkappen en na drie dagen slikken ben ik ervan af.

Thursday Next

Thursday Next

20-02-2013 om 12:03

Bijwerkingen...

van de imigran of maxalt merk ik eigenlijk geen of nauwelijks bijwerkingen, behalve wat licht in het hoofd en enorme geeuwbuien die ook door de migraine zelf kunnen komen. Met de betablokkers begon ik overigens met 20 of 25 mg, en dat moest ik dus na een week stoppen vanwege te lage hartslag. Op de website van de apothekers lees ik over betablokkers bbij migraine:
>>Bij ongeveer de helft van de gebruikers nemen de aanvallen af. Dit effect is meestal pas na drie maanden gebruik te beoordelen. Als u na drie maanden nog geen verbetering merkt, overleg dan met uw arts.< <
Dus alleen innemen in periodes met verhoogde kans op aanvallen, zoals iemand hierboven opperde, is dan zinloos.

Headache

Headache

21-02-2013 om 19:01

Houdt lang aan

Ik heb in de verste verte niet meer zo'n aanval gehad, nu twee weken geleden maar het blijft toch regelmatig zeuren. Altijd precies op die plek. Ik heb een stopweek ingelast en heb veel last van buikkrampen gehad maar die heb ik tig keer liever dan die hoofdpijn.

Dinsdagavond heb ik de eerste pil weer geslikt en had de hele nacht toch weer heel licht die hoofdpijn. Woensdagavond vergat ik de pil prompt (niet nodig ter voorkoming van zwangerschap) en had ik geen hoofdpijn afgelopen nacht.

Vanmorgen heb ik die pil alsnog genomen, nu valt het wel mee maar ik overweeg toch met de pil te stoppen maar ja dan komt de zondvloed weer elke maand Mirena? Is er verschil tussen de pil en de Mirena voor wat betreft migraine?

Linda

Linda

21-02-2013 om 19:30

Betablokkers

Zoonlief heeft jaren getobd met chronische hoofdpijn. Uiteindelijk met betablokkers is hij van de dagelijkse hoofdpijn af. De mygraine die nog doorzet is inmiddels ook ontvankelijk voor een aantal paracetamolletjes. Wij zijn dus heel blij met de betablokkers.
Nadeel is inderdaad de lage bloeddruk en hartslag. Zijn uithoudingsvermogen is niet wat het geweest is en hij heeft het altijd koud (tegenover altijd warm, zoals daarvoor). Maar een 80% vermindering van de hoofdpijn weegt daar wel tegenop!

Brianna F

Brianna F

22-02-2013 om 09:18

Mirena

Voor wat ik weet geeft het spiraaltje de hormonen plaatselijk af, dat kan al heel wat schelen en het zijn geen oestrogenen, maar progesteron.
Bij mij was het, in combinatie met een bètablokker, goed om van de dagelijkse hoodfpijn af te zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.