Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hormoontje

Hormoontje

04-01-2011 om 20:48

Weleens gedacht aan oestrogeendominantie?

Oestrogeendominantie en daardoor Progesterontekort:

Welke hormoonklachten worden er meestal gezien?
Klachten van een laag oestrogeen gehalte kunnen zijn:
- stemmingswisselingen,
- opvliegers,
- nachtzweten,
- vaginale droogheid,
- geheugenproblemen,
- urineweg- en blaasontstekingen.

Klachten door een progesteron tekort kunnen zijn:
- cyclische hoofdpijnen,
- vertraagde schildklier,
- onverklaarbare gewichtstoename,
- pijnlijke borsten en
- angsten.

Verstorende produkten voor de goede hormoonaanmaak
- gebakken en verborgen vetten (snacks, gebak), frituren, barbecue, te weinig juiste vetten, te weinig goede vette vis.

Goede produkten voor een gezonde hormoonopbouw
- Koudgeperste oliën zoals lijnzaadolie, walnootolie, olijfolie, pompoenolie, visolie, maar ook verse onbewerkte zaden en noten die niet verhit worden

Botonkalking en visolie
Uit onderzoek blijkt dat toevoeging van visolie aan het menu ook nog een belangrijk deel van de botontkalking (osteoporose) kan helpen voorkomen. Osteoporose kan ontstaan door een verlies van hormoonproductie én door slechte voeding. Zo heeft het drinken van vochtafdrijvende middelen zoals koffie, alcohol en (de fosfor uit ) cola een negatieve invloed op de bothuishouding. Net zoals veel verzadigd vet (vlees, zuivel). Een hogere inname van visolie via de voeding of een goede kwaliteit visolie supplement is sterk aan te bevelen.

Stress en hormoonklachten
Chronische stress leidt tot (verergering van) overgangsklachten. Bij chronische stress maakt de bijnier het stresshormoon cortisol aan. Grondstof hiervoor is het vrouwelijke hormoon progesteron. Progesteron is tevens de grondstof voor de aanmaak van oestradiol, een ander vrouwelijk hormoon. Bij chronische stress gaat de productie van cortisol ten koste van de voorraden progesteron en de aanmaak van oestradiol. Veel vrouwen met overgangsklachten hebben ook slaapproblemen. Wanneer de bijnier door langdurige stress uitgeput raakt, daalt de cortisolspiegel.
Cortisol en slaapstoornissen

Een laag cortisolgehalte kan leiden tot slaapstoornissen, in het bijzonder doorslaapproblemen. Het cortisol is normaal gesproken tussen 3 en 6 uur het hoogst. Een verlaagd cortisol veroorzaakt een laag bloedsuikergehalte en dit geeft weer een onrustig slaappatroon of men wordt wakker tussen 3 en 6 uur.

Speelt chronische stress mee, dan is het belangrijk om hieraan iets te doen om de overgangsklachten te helpen verminderen. Meditatie, yoga, ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen. Daarnaast zijn er voedzame producten om de ‘accu’ (bijnieren) weer op te laden. Te denken valt aan peulvruchten (rijk aan fyto-oestrogenen), vette vis, volkerenproducten, volle granen zoals wilde rijst, zilvervliesrijst, quinoa (rijk aan vitaminen B en mineralen), tarwekiemen, lecithinegranulaat, algen(poeders).
Cortisol, snoepen en insuline

Uit bovenstaande mag wel duidelijk zijn dat we heel alertheid mogen zijn i.v.m. onze gezondheid en oestrogeen-dominantie omdat niemand er in onze maatschappij helemaal onder uit kan.

Er is op alle gebied een alternatief te bedenken, mits je er naar op zoek gaat. Een alternatief voor de anticonceptie pil is de temperatuurmeting: er bestaat een geavanceerd metertje die heel handig en makkelijk in het gebruik is en een zelfde betrouwbaarheid heeft als de pil: http://www.ladycomp.nl/index.php?rubriek=betrouwbaarheid. Deze is ook te gebruiken als je juist wel wil zwanger worden.

Tot zover de informatie die ik verzameld heb. Je kunt op internet er nog meer over lezen. Het heeft mijn ogen enorm geopend. Aangezien ik al jaren met hormoonklachten rondloop. Ik heb een forum gevonden waar je al je klachten kunt delen. En ik wil deze ervaring delen met jullie: http://hormonaledisbal.forum2go.nl/

Bedankt voor het lezen en succes met je hormoontjes!;-)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.