Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 12:21

Werken met longontsteking?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mavyan

Als we toch bot gaan doen ken ik er nog wel een: een beetje intelligente zzp-er heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering en kan zich in dit soort gevallen ook gewoon ziekmelden . Mogelijk wel een wachttijd, maar hé, als je dat niet kan opbrengen ben je een loser en had je geen zzp-er moeten worden

Groeten,

Temet

Egel

Egel

11-09-2012 om 12:39

Tsjemig zeg mavyan

Volgens mij heb je geen idee.
Een longontsteking is hartstikke ernstig! Ouderen gaan er vaak aan dood. Of mensen met een anderszins zwakke weerstand. Blijf nou niet bij dit standpunt maar knoop in je oren dat een longontsteking een erg gevaarlijke toestand is.
En misschien heeft ze geen koorts, maar dan vast wel verhoging of ze krijgt nog koorts.
Informeer je even zeg! (en doe liever niet zo bot, erg ongezellig zo)

ughe-ughe

ughe-ughe

11-09-2012 om 12:41

Bijzonder

Bijzonder wat de soort dienstverband te maken heeft met de vraag of het al dan niet gezond is om te werken met een bepaalde aandoening. Hebben ZZP-ers een andere fysieke bouw dan andere mensen?
Beetje vreemde reactie ook wel, Mavyan. Als ik namelijk een slechte arbeidsmoraal had gehad, dan had ik de vraag natuurlijk überhaupt niet gesteld.
Ik kan trouwens melden dat ik vanmorgen een paar uur thuis heb gewerkt, vanaf de bank. En nu lig ik uit te rusten. Van mijn baas mag ik zelfs niet langskomen om mijn neus te laten zien.

krin

krin

11-09-2012 om 14:11

Ja, frela

Het zijn net leaseauto's, die ZZP'ers. Kunnen overal tegen. Tot ze na een jaar of drie op zijn en ingeruild worden, natuurlijk.

ughe-ughe

ughe-ughe

11-09-2012 om 17:06

Dokter zegt

De dokter zegt: Nee.
Dat lijkt me dus wel duidelijk (en ik ben dus toch licht burgerlijk ongehoorzaam geweest met mijn gestolen werkuurtjes). Overigens ben ik er helaas nog niet vanaf, er zit nog steeds wat.

amk

amk

11-09-2012 om 20:41

Gut myvan

een burn-out bestaat dus ook niet?
Je hebt geen koorts kunt in sommige gevallen prima je huishouden runnen maar werken is er niet bij.
Ik werd door de bedrijfsarts naar huis gestuurd, mijn werkgever wilde me al helemaal niet zien en ik me maar schuldig voelen.
Nu 3/4 jaar later werk ik nog niet mijn volle contract uren, krijg ik een intensieve training om mijn stress meganisme te veranderen en er komt een collega bij.
Maar koorts heb ik in die periode niet gehad.
Ik ben blij met mijn werkgever die inziet dat investeren in werknemers goedkoper en effectiever is dan ze maar over de kling te jagen.

Hanne.

Hanne.

11-09-2012 om 22:26

Gehad

Goed dat je niet bent gaan werken. Ik heb zelf een jaar of wat geleden een 'lichte' longontsteking gehad. Zonder koorts maar met vooral veel kortademigheid. Als ik van de bank naar de telefoon was gelopen klonk ik al alsof ik net de marathon had gelopen (en zo voelde ik me ook!)

Ik ben na een week of 2 tegen het advies van de huisarts in weer halve dagen gaan werken. En dat viel toch tegen! Ik was om 14.00 gesloopt.

Koorts is echt niet de enige reden waarom je zou mogen verzuimen (hoewel bij ons thuis vroeger het devies ook was dat je pas ziek was als je had overgegeven of koorts had).

Tijgeroog

Tijgeroog

11-09-2012 om 23:42

Ughe-ughe

In dat geval lijkt me nu de meest verstandige handelswijze:
Niet meer werken, ook niet stiekem (je bent niet onmisbaar, ookal zou je graag willen
In bed blijven liggen tot er niets meer zit
Dan in bed blijven liggen tot je een beetje rond kunt lopen zonder meteen buiten adem te zijn.
Thuis blijven tot je niet meer zo vreselijk moe bent. Misschien dat je in die tijd voorzichtig weer wat kunt werken, liggend op de bank.

Beterschap!

Tineke

Tineke

12-09-2012 om 08:41

Wat lees jij slecht!

Longontsteking = kortademigheid = nog niet genezen = rust nodig. Anders: nog meer verzwakking = nieuwe ontsteking + blijvende schade = altijd ziek of onderweg, of gewoon dood.
Wat snap je niet?

Hanne.

Hanne.

12-09-2012 om 08:59

Mayvan

Maar Mayvan, hoe zit het dan als je koorts hebt. Waarom zou je met koorts niet kunnen werken dan?

Wat is het verschil tussen 'alleen koorts' en 'alleen kortademig en hoesten'?

Sancy

Sancy

12-09-2012 om 09:01

Ach

het not done om in een draadje over een ander draadje te beginnen, maar als Mavyan vindt dat 'alleen kortademig en hoesten' geen reden is om niet te werken, dan begrijp ik daaruit dat kaaskopje dus vorige week niet naar de huisartsmaar gewoon naar haar werk had moeten gaan?

Bellefleur

Bellefleur

12-09-2012 om 09:58

Sancy

daar ben ik stil van

amk

amk

12-09-2012 om 10:32

Mayvan

ik zit er midden in, in een Burnout, maar jij geeft aan dat als je geen koorts hebt je gewoon moet gaan werken.
In het herstel proces van een burnout komt ook een moment dat het allemaal wel weer redelijk gaat, dat is bij longontsteking ook, maar dan is het nog niet verstandig om dan al te gaan werken.
Dat wordt bedoeld met rust nemen en de tijd om goed te herstellen. Die heb je nodig anders blijf je met rest-schade lopen.

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 10:42

Mavyan

Tja, dat dacht een vriend van mijn zoon ook, gewoon doorgaan. Nu spuugt hij bloed.

Mayvan: dood

We hebben het over dood kunnen gaan.
Er zijn dertigers, veertigers, ieder jaar, die overlijden aan het niet rust nemen bij deze ziekte.

Ieder jaar.

Dat jij dat niet weet is je gegund, je bent geen arts.

ughe-ughe

ughe-ughe

12-09-2012 om 11:52

Tja mavyan

Mavyan, je lijkt de berichten van de mensen hier niet goed in je op te nemen. Ook vind je kennelijk dat ik een onjuist doktersdadvies heb gekregen. Hoeveel mensen zijn er eigenlijk nodig om jou te overtuigen van je ongelijk? Ik hoop van harte dat jij geen longontsteking oploopt, dat lijkt me het beste voor jouw gezondheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2012 om 01:21

Mavyan

Bij ughe-ughe is een duidelijke oorzaak te vinden voor haar kortademigheid: longontsteking. Longontsteking is nog steeds een dodelijke ziekte als de omstandigheden daar gunstig voor zijn. Verwaarlozing is daar een van. Als je longontsteking niet serieus neemt kun je mooi de sigaar zijn op een gegeven moment. Terecht dus om dat goed uit te zieken... thúis.
Verder oorzaken van kortademigheid: hartproblemen, longproblemen, kanker, allergie, psychische klachten, kortom lijkt het mij nooit een goed idee om er nonchalant mee om te gaan en het bezopen te vinden als iemand daarvoor thuisblijft.
Groeten van Kaaskopje, die de komende week ook nog lekker thuisblijft en daarna rustig gaat bekijken hoe het gaat.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-09-2012 om 14:00

Dan kun je niks?

"Heb je wel eens een burnout gehad? DAN KUN JE NIKS. Dus dan KUN je ook niet werken. Maar uit de eerste posting van ughe-ughe blijkt niet dat ze niks kan, alleen dat ze kortademig is. Voor kortademigheid thuisblijven vind ik nog steeds bezopen. "

Even nadenken. Als je kortademig bent kun je best werken, want je bent alleen maar kortademig en vreselijk moe (want te weinig zuurstof in je lijf), maar verder kun je alles.

En als je griep hebt kun je ook gewoon werken. Je hebt welliswaar koorts en hoofdpijn, maar waarom zou je daarmee niet kunnen werken? Je kan toch nog steeds typen, praten, schrijven en wat je nog meer moet doen op je werk.

En buikgriep is natuurlijk helemaal geen probleem. Je collega's hebben er wel begrip voor als je soms even naar de wc rent, dan kun je daarna weer lekker verder.

Waarom kun je eigenlijk niks als je een burn out hebt? Dan voel je je gewoon rot, maar dat is toch geen reden om je collega's maar te laten zitten? Mooi is dat, gaan die zich straks ook rot voelen.

Zzper en longontsteking

Ik heb vorig jaar als zzp-er een longontsteking gehad. Ook zonder koorts. Eerst ook eigenwijs hoestend en piepend nog klussen afgemaakt. Dat kuurtje zou vast wel snel werken. Na drie dagen lag ik voor pampus in bed, ik kon alleen nog maar huilen van moeheid, maar dat deed weer pijn aan mijn longen. Van de dokter slaappillen gekregen om ook overdag knock out te zijn. Mijn zus en ouders waren hier om de beurt om de boel draaiende te houden, ik kon letterlijk niets meer. Nog steeds heb ik wel eens last van kortademigheid als het vochtig weer is. Dat had ik daarvoor nooit.
Mijn klanten ben ik niet kwijtgeraakt, ik heb ze gemaild wat er aan de hand was en kreeg van verschillende kanten bossen bloemen met de opdracht vooral goed uit te zieken. Daar moest ik dan weer om huilen

ughe-ughe

ughe-ughe

13-09-2012 om 19:33

Inmiddels

Inmiddels heb ik van mijn baas een verschijningsverbod opgelegd gekregen en van mijn huisarts de volgende antibioticakuur, wegens gebrek aan resultaat van de eerdere kuur.
Ik ben wel blij dat ik geen ZZP-er ben, want dan is zo'n ziekte extra vervelend. Hoewel ik nu ook niet sta te juichen bij de gedachte dat de collega's alles moeten opvangen, en dat met eeuwige onderbezetting. Eigenlijk is mijn natuurlijke neiging ook "doorbikkelen". :-S

joer

joer

15-09-2012 om 15:38

Tussenoplossing

Natuurlijk moet je i.v.m. die lange reistijd niet naar je werk gaan. Dat kost zeker teveel van je krachten/energie.

Maar thuis wat werk doen zou toch geen probleem moeten zijn.

Zolang je jezelf maar goed in de gaten houd. Voel je je minder dan doe je even niets of weinig. Maar heb je een dag dat je je best redelijk voelt dan zou je best wel wat werk thuis kunnen doen. Je kunt helemaal zelf je tijd in delen i.c.m. voldoende rust.

In ieder geval beterschap.

JOER.

ughe-ughe

ughe-ughe

16-09-2012 om 14:24

Doei

Mayvan, ik zou het erg op prijs stellen als je je niet meer met mij en deze draad bemoeit. Ik vind je behoorlijk vervelend.

ughe-ughe

ughe-ughe

16-09-2012 om 14:48

Precies

Daarom vráág ik je ook om weg te blijven. Jouw stijl bevalt me niet.

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2012 om 16:37

Mayvan

Als je deelneemt aan een discussie is het heel handig om de andere postings te lezen. Daarin lees je dat de huisarts niet wil dat ughe ughe werkt, en diverse ervaringsverhalen, waaruit ook blijkt dat je goed moet uitzieken van een longontsteking. Als ughe ughe al helemaal buiten adem is na een aanvaring met haar zoon, dan lijkt werken me nog even niet handig.

ughe-ughe

ughe-ughe

18-09-2012 om 18:43

Weer aan de slag

Inmiddels ben ik weer voor de ochtenden aan het werk. 's Middags lig ik dan thuis onderuit om bij te komen.
Hoesten doe ik bijna niet meer, dus ik denk dat de longontsteking op zich weg is. Vooraf heb ik nooit een idee gehad hoe slopend zo'n longontsteking is zeg, zelfs niet als ie al over is. Kennelijk wist bijna de hele wereld meer van longontstekingen dan ik, ik ben overal overstelpt met goede raad om vooral uit te kijken.
Hier ook bedankt voor de goede raad, het is zeker nuttig geweest want ik was mezelf waarschijnlijk 3 keer voorbij gelopen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Vitaal orgaan

Nee ughe-ughe, het is zo vanzelfsprekend dat al je lichaamscellen de hele dag van zuurstof worden voorzien dat de meesten van ons daar niet meer bij zullen stilstaan. Maar zonder longen houd je het nog geen uur, wat zeg ik, aanmerkelijk korter dan een uur, uit.

Dat is ook een deel van het herstel had ik begrepen; heel veel delen van je lijf hebben het tijdelijk met te weinig zuurstof moeten stellen. De schaarste werd verdeeld. Vandaar de algehele herstelbehoefte.

ughe-ughe

ughe-ughe

19-09-2012 om 10:46

Nogmaals dank

Nogmaals dank voor alle (ervarings)verhalen. Ik heb weer heel veel bijgeleerd over longontsteking. Dit had ik allemaal niet teruggevonden op wikipedia!
Nu óp naar volledig herstel, maar rustig aan dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-09-2012 om 11:15

Ughe-ughe

Houd er wel rekening mee dat je nog wel een tijd erg moe zal blijven, en geef daar dan ook gewoon aan toe (op advies van mijn huisarts)

Hij vertelde dat je op 8 tot 12 weken herstel moet rekenen, en dat klopte bij mij wel. Na een week of 8 was ik 's avonds niet meer zo vreselijk moe en na 3 maanden merkte ik met sporten dat ik weer op m'n oude niveau zat.
Maar na 6 weken was ik kroop ik na het avondeten nog op de bank terwijl m'n man de kinderen naar bed bracht, en na 4 weken zat ik huilend op de verjaardag van m'n dochter, omdat het enige wat ik kon doen was een beetje op een stoel zitten kletsen, terwijl de visite drinken en gebak uitdeelde.
Maar het komt echt goed.

ughe-ughe

ughe-ughe

25-09-2012 om 17:07

Moehoe

Nou, de longontsteking op zich is genezen verklaard. Maar wat ben ik moehóe. Een ochtendje werken (+reizen) staat garant voor een middag met een dekentje op de bank. Dus ik zit nog grotendeels in de ziektewet, helaas. De HA zei dat dit fijne verschijnsel máánden kan duren. De Chinees doet dus goede zaken hier want veel energie om het avondeten te verzorgen heb ik niet, beetje kinderen halen en brengen en eigenlijk is dat al te veel inspanning...

ughe-ughe

ughe-ughe

25-09-2012 om 17:11

Aanvulling

Huh, is ie al verzonden.
Wat ik nog wilde zeggen: jullie hebben dus niets teveel gezegd over die vermoeidheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.