Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mark

Mark

03-03-2011 om 10:07

Wie eet er twee ons groente?

Wij zijn weer eens wat beter op het eten aan het letten. We eten weer meer fruit en minder koekjes. Voor het grootste deel lukt dat prima, maar die twee ons groente dat wil maar niet lukken. Dat zou betekenen dat ik voor mijn gezin een kilo groente zou moeten klaarmaken. Ik kom nog niet op de helft. Heeft er iemand tips?
Tellen aardappelen trouwens mee als groente? En peulvruchten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tips

In Frankrijk tellen aardappelen mee als groente, maar in Nederland helaas niet. Peulvruchten worden volgens mij wel gezien als groente.

Om gemakkelijker aan die 2 ons groente te komen zou je bij de lunch groente kunnen eten in de vorm van rauwkost (salade e.d.) en/of soep. Als tussendoortje is dat ook mogelijk (een rauw worteltje bijvoorbeeld).

Verder zou ik me er niet zo druk om maken. Gevarieerd eten is belangrijker.

Groet,
Pina

Witteman

Ik kan ze niet citeren hier, maar Sylvia Witteman heeft daar mooie stukjes over geschreven. Ik geloof dat zij noodgedwongen tomatenketchup ook meetelt

Bijna niemand haalt die twee ons groente, geloof ik. Aardappels worden in de preken van het Voedingscentrum inderdaad niet tot de groenten gerekend, dit itt tot de praktijk in de rest van de wereld. Tomaten vallen daarentegen wel onder groente, terwijl het eigenlijk fruit is .

Je haalt die twee ons het makkelijkst met gekookte stevige groenten als bloemkool, wortels en peulvruchten. Met rauwkost is het bijna niet te doen, behalve als je dagelijks een paar tomaten wegeet.

Ik zou er maar gewoon maling aan hebben. Nou ja, dat doe ik. Ik zal wel moeten, als ik me fixeer op de voorschriften van het Voedingscentrum en dat aan mijn gezinsleden probeer op te leggen steven ik af op een relatiecrisis. En wat dat niet doet voor je hart en bloeddruk...

Groeten,

Temet

koentje

koentje

03-03-2011 om 11:10

Wij eten

flink groente, en wij halen het meestal wel. Maar ja, wij eten dan weer bijna geen fruit... En zeker geen twee stuks per dag!

Ik denk niet dat het heel erg is als je het niet redt. Maar let wel goed op de verhoudingen en het fruit overdag!

Geen stress!

En zeker niet alles gaan wegen. Als je elke dag groente eet ben je goed bezig. Punt uit. En zeker als je een beetje varieert.

Ingrid (ik zeul me elke week een breuk aan het krat vol groente en fruit dat ik bij de groenteboer haal. Dat zegt mij genoeg. Misschien moet ik het krat eens wegen en delen door 5, dan weet ik precies wat er per week doorgaat...hahaha!)

Massi Nissa

Massi Nissa

03-03-2011 om 13:38

Hier ook weinig fruit

Wij eten behoorlijk wat groente, maar relatief weinig fruit (hooguit 1 stuks per dag). En mijn kleuterdochter haalt al die hoeveelheden bij lange na niet. Echt, met drie worteltjes en een peer per dag ben ik al dolblij. In de zomer is het gemakkelijker om aan die twee ons te komen doordat je meer salades maakt (nou ja, wij dan).
Ik zag trouwens pas in een programma van Jamie Oliver over Amerikaanse schoolkeukens dat die frietjes meetellen als groente. Jaaaa dan kom je ergens .
Groetjes
Massi

Fruit wordt overgewaardeerd

Fruit wordt vaak overgewaardeerd (Katan). In een appel zit haast niks, beetje kalium geloof ik, maar vooral een hoop suiker. Vit C haal je al uit veel groenten, daarvoor hoef je dan weer geen citrusvruchten te eten (die zijn sowieso slecht voor je gebit). Heb van Katan onthouden dat m.n. bananen en avocado's(oké, = vruchtgroente) nog een beetje de moeite waard zijn. Dus om fruit maak ik me niet zo druk. Geen idee of we de 2 ons groenten per dag halen, nog nooit gewogen. Denk idd dat je, als je flink varieert, al gauw goed zit. En natuurlijk tellen aardappels mee!

Irene

Irene

03-03-2011 om 13:53

Ligt eraan

Het hangt inderdaad nogal van de groente af. Als we bijvoorbeeld wortels eten, hebben we 1 kilo plus nog 200 gram peultjes of erwtjes erbij, met 6 personen. Maar als we pasta eten, dan zit er echt geen 1200 gram groente door de saus... Over het algemeen denk ik dat mijn man en ik wel gemiddeld aan de 2 ons per dag komen, de oudste 2 kinderen (10 en 6 jaar) komen aardig in de buurt en van de jongsten (4 en 2 jaar) ben ik al blij als ze uberhaupt wat van hun groente eten!

Hanne.

Hanne.

03-03-2011 om 14:12

Norm voor kinderen anders

Gelukkig hoeven kinderen niet zo veel groenten te eten. Dat maakt het wat makkelijker.

(even van de site van het voedingscentrum)
1-3 jaar 50-100 gr
4-8 jaar 100-150 gr
9-13 jaar 150-200 gr
Pas vanaf 14 jaar is het advies minimaal 200 gram.

Voor ons gezin (1,4,6 en 2x 14+) heb ik per dag dus slechts 650 gram groenen nodig (minimaal).

Volgens mij kom ik daar ook meestal wel aan. Ik neem meestal 600-700 gram per dag mee, en daarnaast nog wat losse tomaat, komkommer etc.

Bij pasta's ed staat er eigenlijk altijd een salade op tafel. En dat is al snel 3 tomaten en een komkommer. Zit ik al op de helft. In de saus zit toch ook al minimaal 350 gram groenten (tomatensaus, uitje, paprika).

Ik ben zelf overigens ook echt een groenteneter, dus ik kom er meestal wel boven uit. Tussen de middag een bakje salade, en dan 's avonds nog flink groenten. Mijn oudste heeft dat van mij overgenomen. Knabbelt graag een worteltje of wat paprika tussendoor, en eet ook met enige regelmaat tomaat op brood. Kan ook gerust een halve pan broccoli oid leegeten.

De middelste eet alleen rauwkost, dus ik denk dat die er niet altijd komt. De jongste is een verhaal apart. Die eet geen groenten (en geen vlees, en geen aardappels, en geen rijst etc).

Monet

Monet

03-03-2011 om 17:37

Wij zeker wel

Hier een gezin van 4 volwassenen, als ik bv. gekookte witlof eet koop ik ca. 1350 gram, ga ik groenten wokken, dan koop ik 2 zakken wokgroente van 400 of 450 gram. Maak ik een stampot, dan gaat er een kilo groenten in, dus ja, wij komen bijna dagelijks aan onze 2 ons groente per persoon.
Echter, kook ik bami of nasi, dan halen we die hoeveelheid groenten niet.

Groente over de dag heen

..hier gaat ook vaak rauwkost in de lunchbakjes.
Klinkt sjiek he. Gewoon een stuk wortel of venkel (geeft meer voeding dan tomaat of komkommer).

Bij het avondeten koken we altijd met veel groente, maar ik doe ook niet moeilijk als het recept eens zorgt voor minder.

Wel is er dan vaak weer groentesoep.

Kortom wij halen de norm met gemak.

Fraz

Fraz

03-03-2011 om 22:59

Lukt aardig

had bijv. vandaag bijna 800 gram sperziebonen (moest nog wel schoongemaakt worden) en daarbij een rode paprika (rauwkost en in de saus) en wat cherrytomaatjes voor 4 personen. Daarnaast eten mijn kinderen zeker 2 stuks fruit maar ik kom alleen tijdens werkdagen aan 1 appel toe. Lukt dus wel vrij aardig.

Alleen

Als ik chocolade, ketchup ed. ook meetel.

Waar wij wonen is gewoonweg niet veel keuze in wat er verkrijgbaar is, en soms is het er gewoonweg niet. In dit land zijn aardappelen gelukkig wel gewoon groente, dat scheelt natuurlijk enorm.

Chocola = groente

Nav de posting van Dirksmama wil ik hier graag nog even uiteenzetten dat chocola inderdaad ook een groente is. Een volledig natuurlijk, plantaardig product, gemaakt van de cacao*boon* (boon = groente) en de suiker*biet* (biet = groente). Plus nog een beetje sojalecithine, alweer van een boon.

Ik weet helaas niet meer wie deze bemoedigende observatie het eerst op het forum plaatste, maar ik ben haar nog steeds dankbaar.

Groeten,

Temet

Shifra

Shifra

04-03-2011 om 18:32

Chocola en groentedosis

dit is voor mij (vandaag) echt het mooiste bericht dat ik gelezen heb!! Zeker ook omdat ik vandaag 4 bonbons( met praline (= ook weer uit chocolade ) en marsepein (trouwens, is amandel misschien ook.....) én een reep chocola naar binnen heb gewerkt MET schuldgevoel.
Ik hoef me hierover dus helemáál niet schuldig te voelen, integendeel: ik kom nu al aan mijn quantum groente van vandaag.
En wat zullen de kinderen hier ook blij mee zijn!!
Dank Temet, dat je ons hierop attendeerde.
groet, Shifra

Chippie

Chippie

04-03-2011 om 21:05

Volgens mij lukt het hier ook wel redelijk...

Onze kinderen (2,6,8) zijn echt fruitmonsters. Vandaag naar de groenteboer geweest alleen voor het fruit: twee flinke trossen bananen, 4 kilo appels. kistje mandarijnen, ananas, zak sinaasappels, kiwi's en druiven. En daar red ik het soms niet eens een week mee!
Vandaag hebben we 900 gram sperzieboontjes gegeten. In de pastasaus gaan twee blikjes tomatenblokjes, 1 courgette, 2 paprika's en 2-3 uien. We eten er tomaat-komkommersalade bij. Heb het nooit nagewogen maar volgens mij komen we een heel eind.
Bij de stamppot haal ik de groente niet helemaal, maar dan bedenk ik dat aardappels in de rest van de wereld wel als groente worden bestempeld.
Soms zijn er ook wel dagen dat we het niet halen. Vandaag aten we zelfgemaakte pizza. Tomatensaus, paprika, ui. Maar dat halen we morgen wel weer in: dan eten we vis met 500 gram worteltjes en 450 gram doperwtjes.

100%mama

100%mama

05-03-2011 om 09:27

Geen idee

of wij er aan komen....geen idee trouwens hoeveel ons de sperciebonen waren gisteren. Ik vul de zak "op het oog" en geen idee hoeveel ons dat is......ik haal, we eten en zijn gezond. Fruit eten we dagelijks, maar of we er echt aan komen, ik betwijfel het maar moet heel eerlijk zeggen dat ik mij er ookniet druk om maak. Gevarieerd eten doen we en de ene dag zullen we er misschien wel aan komen, maar er zullen dagen zijn dat we het niet redden....

Cannabis.........

Ook een groente dan, maar dan moet je hem wel eten, in de vrom van bonbons, samen met chocola erg gezond Of in de soep, of in de cake. Cake is gemaakt uit meel, meel is plantaardig en gezond
Muziemeis

Valkyre

Valkyre

13-03-2011 om 21:38

Met gemak

.. nou ja, ik dan. Man wat minder (eet wel een berg groente bij het avondeten, maar overdag niet, en ook nauwelijks fruit). Heb manlief gedrild (omdat ik wilde afvallen) om altijd én warme groente én rauwkost/salade te maken. Dan eet ik veel minder (witte, want volkoren is niet lekker) pasta-met-saus.

Zoonlief eet 's ochtends fruit, 's middags/voor het eten wat rauwkost, en zelfs ook warme groenten (klein repertoire, maar toch) en evt een stuk tomaatje of twee erbij. Ben ik erg blij mee. Hij houdt ook erg van avocado, daar zitten veel voedingstoffen in, fijn voor een opgroeiend kind. En worteltjes (liefst uit eigen tuin, met groen er nog aan. Vindt-ie stoer ofzo).

Ik eet bij de lunch meestal wat rauwkost, salade, of zelfgemaakte soep (= gepureerde groente). Dus dat komt helemaal goed. En fruit, 2x per dag.

Zo, dat klinkt wel goed allemaal he? Maar wees gerust, er gaan hier genoeg andere dingen mis, haha!

Primavera

Primavera

20-03-2011 om 21:49

2x per dag warm

Wij eten meestal 2x per dag warm en dan kom je vrij makkelijk an de twee ons groenten per dag. Al vind ik het soms wel wat dubieus wat ik onder groeten moet tellen en wat niet. Is saus van tomatenblokjes nog groente? En als ik gezeefde tomaten gebruik ipv blokjes? En ketchup dan?
Aardappels zijn hier ook groenten, maar als ik ze frituur doen ze toch minder als groenten aan dan als ik ze kook. Aan de andere kant als gekookte aardappels groenten zijn en ik maak er vervolgens puree van is het dan nog groente? Het lijkt dat wat vorm betreft (maar gelukkig niet wat smaak betreft) op puree uit zo'n pakjes wat toch moeilijk groenten te noemen is. Vallen champignons nog onder groenten? En Olijven? En olijfolie? En groentes onder olie? En gefrituurde aubergines, bloemkool in zo'n knapperig meellaagje, augurken, kappertjes, hoe moet ik die berekenen?
Lastig hoor. ik vindt het eigenlijk een bezopen voorschrift twee ons groente en het is me ook niet duidelijk hoe je die moet meten; schoongemaakt, niet schoongemaakt, rauw of gekookt?
Groeten Primavera

klaver

klaver

21-03-2011 om 08:53

Hier wel/weinig fruit

twee ons groenten halen we met gemak, tenminste man, oudste en ik. Jongste is een drama met groenten. Hij eet verplicht twee stuks fruit op een dag. Qua fruit doen we het minder, maar ik lees hier dat fruit is overgewaardeerd. Mooi!

Ook bij stamppot is het lastig aan de twee ons te komen. Sla eten we nooit als hoofdgroente, maar als bijgroenten. anders lukt het ook niet. En we eten maximaal 75-100 gr vlees bij een maaltijd. Groente is dus geen bijgerecht , maar heeft een hofdaandeel in de maaltijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.