Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

03-05-2010 om 17:30

Wie leeft er met ijzer in z'n/haar lijf

Rare titel he..) Waar ik op doel is; wie heeft er een ledemaat moeten laten repareren met platen/pennen/schroeven? Nieuwe knie/heup?

Ik ben een van de 'gladheidsslachtoffers' en heb al meer dan 3 maanden geleden mijn onderbeen dermate ongelukkig gebroken dat het plateau verbrijzeld was. De zaak is weer aan elkaar gebreid met 2 platen en een heel stel schroeven. Gevolg; 6 weken gipsspalk en 3 maanden niet lopen... De 3 maanden zijn nu voorbij (3 weken geleden hoorde ik dat ik weer mocht gaan lopen) en ik ben aan het revalideren. Volgens andere mensen, die mij zien gaan, gaat dat best snel. Maar mij natuurlijk lang niet snel genoeg... Ik loop met krukken of een rollator. En elke pees, knieband en spier doet pijn... Ik kan nog steeds niet op mijn zij in bed liggen, met mijn benen op elkaar. Mijn been is nog steeds erg dik, een lomp, vierkant, hard blok. Het is mijn been nog steeds niet... Ik wil weer gewoon lopen, autorijden, fietsen!

Pfoe.. ik wordt er gewoon zo moe van om maar geduld te moeten hebben en maar te blijven geloven dat het allemaal goed komt (zegt de fysio)... Wie is hier door heen geweest en wil me een hart onder de riem steken?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volhouden!

ik heb meerdere (hoek) platen gehad, met schroeven. En die zijn er dus allemaal ook weer uitgehaald. (ik heb hd en ben 5x aan heupen geopereerd). Revalideren is topsport! Ga ervoor, stel je zelf haalbare doelen,heb geduld geduld en geduld, schrijf op in hoeverre je vooruit gaat. Beloon jezelf met iets leuks. Het heeft mij bloed,zweet en tranen gekost, maar je doet het voor jezelf! Hou vol, het kan helemaal goed komen,als je niet opgeeft. geef jezelf n schop onder de kont hoor!!!!Ik stelde zelf n schema op: van 9-9.30 uur oefenen, daarna ATWT kijken. Bij de fysio deed ik huilend mn oefeningen,maar ik ging ervoor.
Tot ieders verbazing heb ik toch weer leren lopen.(2x opnieuw) Je kan het, TUURLIJK.... zoek de kracht in jezelf.Maar vooral: kijk naar hoe je per week/2 weken, vooruit bent gegaan. Kijk ver vooruit, met de grote vakantie ben je vast een stuk verder en met de kerst loop je weer in je mooie jurk te paraderen?
Vraag of je omgeving wil stimuleren, positief wil blijven (soms tegen beter weten in) laat ze je niet, NOOIT ontmoedigen!(ik ben s bij n fysio weg geLOPEN, omdat hij niet meer geloofde dat ik ooooooit nog gewoon-niet mank- zou lopen!Kom op zeg, wie dacht ie te zijn?!

Nou kom op: je hebt n kans om deze periode achter je te laten, het is een fase, die voorbij gaat en war je je levenlang weer plezier van hebt. GA ERVOOR, vol geduld moet je vechten...

Zucht....dat is eruit

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2010 om 20:13

Volhouden

Ik heb dit zelf niet meegemaakt maar heb wel de nodige ervaring met revalideren Revalideren kost tijd en die tijd moet je jezelf gunnen. Je spiermassa is afgenomen, je gewrichten zijn stijf, de bloedcirculatie en doorstroom van lymfevocht is verstoord en de aanhechtingen van banden, pezen en spieren gaan juist meer pijn doen omdat je ze meer belast. Drie maanden een ledemaat niet belasten heeft ook een enorme impact en voordat de boel weer een beetje "normaal" gaat functioneren ben je echt maanden verder. Gewoon volhouden! De boel moet weer soepel worden en je spieren moeten sterker worden. Daarom heb je die fysio zo hard nodig. Maar de aanhouder wint! Doe je oefeningen en je zal vanzelf merken dat het met de week beter gaat. Het is ontzettend frustrerend, dat begrijp ik maar je been zal echt over een tijd weer als je "oude" been aanvoelen. Maar nogmaals, dat kost tijd. Je been heeft een opdonder gehad (eerst de val, daarna de operatie), vervolgens die lange tijd immobilisatie en tja, dat is allemaal niet van de ene dag op de andere genezen... Eea is natuurlijk ook afhankelijk van je leeftijd, je conditie en andere factoren. Wees lief voor je been (masseer je been iedere avond met arnica-olie ofzo), heb geduld en doe je oefeningen. Wees ook positief en bedenk maar hoe fantastisch een menselijk lichaam eigenlijk werkt dat het in staat is om zo te regenereren en genezen...

Ik ook

Ook ik ben een gladheidsslachtoffer,ben half februari heel ongelukkig gevallen met klunen. Enkel op drie plaatsen gebroken, enkelbanden allemaal door en kuitbeen gebroken. Geopereerd en ook allemaal schroeven en pennen erin. 6 weken onbelast gips en nu aan het revalideren.

Ook hier een enkelgewricht waar helemaal geen beweging in zat, en een voet die niet van mij was..... Het gaat langzaam, maar wel goed vooruit. Loop nu met 1 kruk en heb zelfs al stukjes gedaan zonder krukken. Maar mag ook nog niet fietsen, autorijden etc.

En vorige week met de warmte, een dik, log been, verschrikkellijk!

Maar goed, we houden vol!
Hou me maar op de hoogte Arawen, ben wel benieuwd hoe het met jou verder gaat!

Groetjes, Ingel

reina

reina

05-05-2010 om 08:51

2 x

Ik heb 2 x met ijzer in m'n been gezeten. De eerste keer was het 'gewoon' door een ongeluk, beroerd gebroken onderbeen etc. Het heeft een jaar geduurd voor ik helemaal zonder krukken kon lopen, maar het 2e half jaar had ik er weinig last meer van. De 2e keer moest m'n been gebroken worden (om te worden rechtgezet, had niets te maken met de 1e keer), de behandeling was zwaarder, maar ik was er wel sneller vanaf, een maand of 4 denk ik dat het geduurd heeft. Wees blij met elk extra stapje wat je kunt doen. Gewoon doorgaan, zeker weten dat het goed komt, blijven oefenen, ook al lijkt er weinig vooruitgang in te zitten. Het komt goed! Succes!

Arawen

Arawen

07-05-2010 om 15:39

Heeeel langzaam

Ha Ingel, wat 'heerlijk' om een mede-slachtoffer tegen te komen..) Hoewel, die bewuste 13 januari moest ik wel een half uur wachten op de ambulance omdat het zo druk was met slachtoffers, dus er moeten er vast wel meer zijn...

Ik mag sinds vorige week weer kleine stukjes auto rijden. Ga dus nu 'piesen met de auto', want langer lopen kan ik nog niet en fietsen mag nog niet. Niet erg milieu-vriendelijk, met mijn diesel, maar nood breekt wetten! Voor het eerst in 3 maanden weer naar de kapper, geweldig! Betekent ook dat ik naar de fysio toe kan, ipv dat hij bij mij thuis komt. In de oefenzaal kan ik op de hometrainer en heuptrainer. Het toeval wil dat ik al voor mijn ongeval aan het fysio-trainen was (ben onderweg naar de fysio gevallen, oh ironie!) en nu ben ik alles was ik zo langzaam had opgebouwd weer kwijt.. daar baal ik van!
Maar volgens de fysio herstel ik volgens verwachting. Ik schijn over een maand of 2 weer rond te kunnen huppelen. Mocht zelfs van hem een (campng)vakantie boeken in augustus. Kan me er nog niets bij voorstellen; ik durf nog niet zonder steun (kruk) vrij de kamer in te lopen en van een fysio-sessie moet ik 3 dagen bij komen. Maar goed, OK, ik heb de douche-stoel en de toiletverhoger van de thuiszorg niet meer nodig, dus ik ga vooruit, al is het heeeeel langzaam!

groeten Arawen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.