Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zere benen kind van 3-4 jaar?

Mijn dochter van inmiddels 4 heeft al vanaf haar 3e zere benen. Huilt vaak 3-4 keer per week in de nacht omdat het pijn doet. Zakt er dan ook doorheen soms. Ook overdag heeft ze pijn, bij zelf fietsen of een stukje wandelen gaat ze huilen van de pijn vaak. Soms lijkt het even beter te gaan en kalagt ze minder. Verder is ze vaak moe, hangerig. Eet in periodes van veel pijn slecht. Maar tis ook ene opgewekt, leergierig leif meisje. Die vanalles wil en ook gewoon doet. Houd zich neit in door de pijn maar geeft denk ik pas heel laat aan dat haar pijngrens bereikt is. Het enige wat ik tegen kom is groeipijnen bij kinderen maar haar symptomen wijze daar toch niet echt op. Bloedprikken wees uit dat er geen ontsteking zit.

Ik heb het gevoel dat mijn kind de enige is die met deze klachten rond loopt, ik kan nergesn soortgelijke infromatie vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

26-01-2009 om 15:20

Neefje ook

Mijn neefje heeft dezelfde klachten gehad op die leeftijd. Allerlei onderzoeken bij de kinderarts gehad en er kwam niets uit. Is toch vanzelf weer over gegaan (maar heeft totaal wel een jaar geduurd).

Sterkte ermee en als je je bezorgd blijft maken zou ik toch een verwijzing naar de kinderarts vragen.

angel3

angel3

26-01-2009 om 15:22

Beetje herkenning

Zoon is inmiddels bijna 6 maar bij hem begonnen dit soort klachten zo eind 3. Alleen bij hem was het nooit s nachts. Vaak s morgens klagen over stijfheid en later op de dag over pijn. Toen hij kleiner was wilde hij ook echt niet meer verder lopen en wilde gedragen worden. Het was niet altijd maar wel heel regelmatig.

Heb vele malen bij de arts gestaan en elke keer weer weggestuurd met groeipijnen. Man schijnt het ook gehad te hebben volgens schoonmoeder. Arts waarschuwde mij er wel voor op te passen dat het geen patroon van aandacht trekken wordt. De pijn in de benen vallen nu mee maar hij is wel veel moe. Daar doet hij dan heel zielig over. OOk vindt hij de dokter interessant dus soms vraagt ie: moet ik echt niet naar de dokter met die benen?

Dus tja geen echte tips behalve dan op je eigen gedrag rondom die pijnen te letten. Missch wat luchtiger over doen? en als je instinct zegt dat het echt niet goed is aan de bel trekken!
Succes

Hier ook hoor

waarom zou je de enige zijn? hier heeft jongste het ook gehad en als ik er eens over had met anderen (bij school b.v. of peuterspeelzaal) kreeg ik altijd overal herkenning. 't schijnt zeer veel voorkomend te zijn. onze oudste heeft het nooit gehad (dacht ik). jongste werd met periodes ook wakker, als het erg was dan bleef het de hele nacht eigenlijk erg...en dan was het ook wel 3,4 keer dat ze huilde/wakker werd. meestal masserde ik d'r benen dan wat...(beetje knijpen erin) en als het écht erg was (b.v. al 3de keer) moest ze van mij op d'r tenen rondlopen/hakken lopen. dit n.a.l. van tip van oudste die het ook schijnt gehad te hebben, maar er nooit mij om riep en dan dus die truc toepaste en daarna weer heerlijk sliep.
na verloop van tijd wordt het altijd wel weer minder. vaak zijn het hier periodes....of als ze veel gelopen/gerend hebben (sportdag ofzo) 1, 2 nachten.
dat tenen/hakken lopen werkt hier bij jongste het beste, maar eigenlijk heeft ze daar zelf niet zo'n zin in, ze ligt dan net lekker en zo'n knijpende moeder bij je in bed is ook wel tof....dus vandaar dat ik haar soms gewoonweg aan het tenen/hakken lopen zet.
waar de pijn precies vandaan komt is me een raadsel..misschien kun je met 'groeipijnen' opzoeken wat meer vinden als je googeld.
groeten albana

sabien-tje

sabien-tje

26-01-2009 om 17:37 Topicstarter

Groeipijnen zijn het niet (als het goed is)

Groeipijn komt vaak alleen 's nachts voor en niet bij bewegingen overdag. Groeipijnen gaan niet gepaard met koorts, hier vaak wel. Daarbij kan ze niet ver lopen of zelf fietsen. Ik krijg nergens herkenning voor hoe vaak ze dat heeft. Al meer dan een jaar en 3-4 keer per week. groeipijnen komen vaan in periodes en blijven vaak ook weer maandenw eg om dat weer een aantal keren/weken terug te komen. Dat kennen wij dus niet.

We zijn al bij de kinderarts geweest vorig jaar en bij de fysio. Niks levert verbetering of duidelijkheid op.

sabien-tje

sabien-tje

26-01-2009 om 17:40 Topicstarter

Aandacht trekken...

Aandacht trekken hebben we ook an gedacht, soms gebrukt ze eht ook wel dat hebben we ook wel door. Als ze haar jas op moet hangen of iets dergelijks roept ze ineens dat haar benen zeer doen. Oh zeg ik dan moet je naar bed en is het over Dus dat kennen we wel van haar. Maar dat is niet als ze 's nachts wakker wordt, dan heeft ze echt pijn. En met fietsen ook want ze wil het heel graag. We hebben vanaf het begin af aan gezegt hup doorzetten kom op, tis zo klaar. We zijn er bijna. Nooit veel aan toe gegeven omdat het wel een meid met pit is.

Nou maanden hier nooit

de periode dat jongste het had (vanaf 3 jaar tot ong. 6 jaar) is het zelden of nooit langer dan 1 week weg geweest..wel eens dat ze er maar 1 keer wakker van werd. (dan was het geheid wat vroeger in de nacht, dus b.v. om 12.00 uur) . dus dan zouden dat ook geen groeipijnen zijn geweest? en als ze er érg last van had was het overdag ook niet alles. hier had jongste de meeste last met rennen. lopen en fietsen ging best. maar ja wij fietsen niet ver, alleen wat voor de lol ofzo en helemaal al niet elke dag(of het moet écht noodzakelijk zijn). ze ging lopend naar school en dat ging wel.
groeten albana

Bastet

Bastet

26-01-2009 om 18:20

Hier wel

Ja,mijn dochter van-over-twee-dagen-negen-jaar heeft al jaren deze klachten.Ze is behoorlijk hypermobiel,en dat verklaart volgens de fysio haar klachten.Ze fietst het liefste naar school,omdat ze vooral last heeft van lange stukken lopen.
Groetjes,Bastet

Yvon Meijer

Yvon Meijer

26-01-2009 om 21:15

Jee

Bastet, wat is hypermobiel?
En Sabientje; mijn dochter heeft vaak last van groeipijn. Meestal krijgt ze het als ze ontspant, dus 'snachts maar ook soms 'smiddags als ze even zit. Wel iets heel anders als jouw dochter.. Maar ik vroeg me af, als ze echte pijn heeft, wat doe je dan? Mijn dochter geef ik een paracetamol, na een tijdje merk ik dat de pijn weggaat en kan ze weer slapen. Geen gemasseer of tenenloperij hier midden in de nacht En ze heeft het met periodes 2 tot 4 keer per maand heel erg, dus niet denken dat ik mijn kind zomaar volstop met pillen Lastig, je kunt haar natuurlijk niet dagelijks pijnstillers geven. Ik weet dus ook niet wat het is, lijkt me heel vervelend voor je dochter en jullie. Ik hoop je een oplossing vindt.
Sterkte & groetjes, Yvon.

Bastet

Bastet

27-01-2009 om 07:27

Yvon

Bij deze:

Hyperlaxiteit of hypermobiliteit is een (erfelijke) aanleg. Door veranderingen in het bindweefsel krijgen de gewrichtsbanden en het kapsel meer elastische eigenschappen. De banden zullen bij belasting niet strak opspannen maar juist wat meerekken. De gewrichten kunnen hierdoor verder dan normaal bewegen en vaak overstrekken. Het is dus een aanleg en geen aandoening. Net zo als bijvoorbeeld aanleg voor blauwe ogen of bruine ogen. Het komt in wisselende mate voor bij 4 tot 7% van de Nederlandse bevolking, afhankelijk van geslacht, leeftijd en ras.

Wat zijn de klachten?

Indien de gewrichten niet worden overbelast, zijn er meestal geen klachten. Door intensieve sport en zware arbeid kunnen klachten ontstaan of toenemen. De klachten beginnen vaak op jeugdige leeftijd en veranderen met het ouder worden.

Veel voorkomende klachten zijn:

Frequent verzwikken van de enkels
Knieklachten, meestal bij fietsen, hurken en traplopen
Terugkerende polsklachten
Stekende schouderpijn bij reiken en werken boven het hoofd
Lage rugklachten
Groetjes,Bastet

Elastisch

hypermobiel? we hebben wel een elastisch kind...daarmee bedoelen we dat ze zich in bijzondere bochten kan wringen. b.v. met d'r tenen en benen gebogen achter d'r rug d'r bril af kan zetten, zonder problemen d'r benen in d'r nek legt. en dat overstrekken kan ze inderdaad .met d'r rug en knieën het ergste en d'r vingers trouwens ook...als je het ziet doet het je zelf pijn. een spagaatje is niks voor d'r .....ze turnt ook behoorlijk vanaf dat ze 8 was.
maar die problemen die jij opschrijft bastet heeft ze weer niet. d'r enkels zijn weer niet zo elastisch. en volgens mij d'r polsen ook niet.
maar als een vervelende jongen op school haar armen op d'r rug draait lacht ze in haar vuistje, want dat doet haar namelijk niet pijn(helemaal niet dus). o,ja ze kan ook met d'r schouderbladen tegen elkaar tikken/klemmen. ook zoiets raars...
zo is ze trouwens al van geboorte. ze had zeer rare manieren om zich om te draaien(zittend). zo dat wij het eerst niet eens geloofden...want dat kan toch niet? maar 't was echt zo...
dus een verband zou er best kunnen zitten.
groeten albana

Placebo proberen

en dan kijken of het 'werkt'. Dus koop een potje met iets wat voor pillen door kan gaan (vitaminepillen voor kinderen oid) en haal eventueel het etiket eraf voor het geval er nog een kind rondloopt die leest.

MIsschien is een chiropractor ook nog wel wat, die kunnen goed kijken of er iets niet helemaal lekker zit. Goed leren masseren is misschien ook een idee.

Bastet

Bastet

27-01-2009 om 12:02

Albana

Ehm ja hoor,dat is dus hypermobiel.Maar de één heeft er dus goed last van,anderen weer niet.Waarom weet men niet.
Groetjes,Bastet

Gutegut

ik had het verband tussen die groeipijnen en dat elastische van haar nog nooit gelegd. gewoon een erg lenig kind....(ja wel een beetje te lenig soms). het rare is dat ze van al die gekke kunsten zelden of nooit last heeft 's nachts. ze heeft wél vreselijk last als ze ver gelopen heeft.....(denk aan uitjes, avondvierdaagse sportdagen waarbij je over het terrein moet rennen enz.) dat zijn ook de nachten dat ze nu nóg last heeft (10 jaar). wat wij merken is dat warmte 's avonds ook enigzins helpt. een kruik tegen de benen of een warme douche erop, maar dan al vóórdat de groeipijnen toeslaan. maar goed, misschien is dat ook wel een placebo-effect. nu zijn we al wel zover dat áls we pijnen verwachten (b.v. bij de avondvierdaagse) dan krijgt ze 's avonds zowiezo al een paracetemolletje en mocht ze 's nachts wakker worden alsnog...dan eventueel nog 1.
en slangenmens...is 1 van de opties. ze droomt van een circus-cariére. maar nu gaat ze nog voor acrobaat, mocht dat niet lukken is slangenmens nog optie 2.
groeten albana

Ik vraag me af...

ik heb ooit gehoord dat klachten die met hypermobiliteit te maken hebben zouden kunnen worden bestreden door de spieren te versterken. Die houden dan de boel bij elkaar. Maar je offert wel iets op, want meer spiermassa betekent minder lenigheid (heb ik begrepen van mensen die die ervaring hebben).
Misschien kun je e.e.a. eens navragen bij huisarts of fysiotherapeut.

Groeten,

Temet

sabien-tje

sabien-tje

29-01-2009 om 09:04 Topicstarter

Bastet

Ik weet dus sinds gisteren dat ze hypermobiel is en inderdaad haar klachten daar vandaan komen.... Erg veel herkenning nu op internet maar ook niet allemaal hoopgevend....

Bastet

Bastet

29-01-2009 om 18:09

Sabientje

Eerlijk gezegd heb ik me niet sufgelezen hoor.Ik was er al wat thuis in,omdat mijn oudste zoon ook hypermobiel is,en ik ook.Mijn dochter heeft fysio,soms gaat ze daar trainen onder begeleiding,en we weten inmiddels wel dat we maar haar geen duinenmars moeten gaan lopen.Het vervelendst vind ik,dat haar juf(notabene zelf hypermobiel)haar vindt tutten,als ze komt vertellen dat schrijven die dag wat lastig gaat,omdat ze haar pols heeft verzwikt bijvoorbeeld....Van ons drieen(man en andere zoon zijn niet hypermobiel)heeft mijn dochter wel de meeste klachten.
Groetjes,Bastet

Wat ik me nu ook afvraag........

onze dame heeft ook een heel rare pennegreep. van alles hebben ze geprobeerd in groep 3 en 4 om d'r haar pen normaal vast te laten houden zonder resultaat. i.p.v. dat haar wijsvinger bovenop ligt draait ze haar wijsvinger eromheen.....of zoiets ongeveer. met als gevolg een piepklein kriebelig handschrift. ondertussen is ze al in groep 7 en is het stukken leesbaarder (ze schrijft in ieder geval wat groter) dus zo'n groot probleem is het niet meer. maar laatst hadden we het erover (ze zat te schrijven bij me aan tafel) en toen zij ze dat ze zo wel kan schrijven (met de klassieke pennegreep) maar dat haar vinger dat niet volhoud, hij knakt door z'n gewricht heen na een tijdje....dus i.p.v. een gebogen vinger die op de pen ligt, krijgt ze dan een soort ingedeukte vinger (wel krom, maar dubbelgeklapt, onderste kootje gaat iets omhoog) en dan heeft ze geen grip meer en komt die vinger er zo omheen gedraaid ....(zoals ze nu schrijft dus).
beetje lastig uit te leggen deze rare pennegreep.
en nu zit ik te denken......zou dit ook door die hypermobiliteit komen? herkennen jullie dit?
overigens wel raar dat onze dame dit dan niet in de polsen en enkels heeft.....dat is dan mooi geluk. want anders was ze er allang door heen gesprongen (door die enkels bedoel ik) met turnen zie ik dat bij anderen wel eens gebeuren, maar zij gelukkig nooit.
ik moet wel zeggen dat ze ondertussen behoorlijke spieren heeft en temet suggereert dat dat zou helpen de boel te verstevigen. dus misschien is het daar ook wel een beetje aan te danken dat ze er verder geen 'last' van heeft. de delen die het meeste pijn veroorzaken, zijn ook het minst gespierd. dus een verband op die manier zie ik ook wel.
groeten albana

sabien-tje

sabien-tje

30-01-2009 om 09:07 Topicstarter

Gaat een wereld open

Ik hoor al Albana er gaat ook voor jou een wereld open van herkenning. Zou volgens mij heel goed kunnen dat dat er mee te maken heeft.

Ik ben helemala neit bekend met hyperbobiel zijn alhouwel je wel eens mensen hebt gezien die hypermobiel zijn en het begrip me niet onbekend was. maar.... Dat was me dus nooit opgevallen bij mijn dochter. Pas door de testen van de fysio dacht ik hmm is beweegt wel erg ver door met allerlei dingen. Inmiddels weet ik dat mijn man ook (in mindere mate) hypermobiele gewrichten heeft. En zijn vader ook. Heb mijn zoon ook even getest en die is niet zo flexibel... Ik dus ook niet. Nu snappen we het dus ineens wel waar ze zo flexibel van is . Maar dat die pijnklachten en beperkingen met fietsen en lopen er ook bij horen en inderdaad moeite met schrijven enzo er ook bij kunnen gaan horen in de toekomst dat is voor mij helemaal nieuw. En dat het neit zomaar over zal gaan... tja dat is toch wel even slikken. Aan de andere katn zijn we blij te weten wat er aan de hand is omdat we nu wat kunnen gaan doen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

30-01-2009 om 11:54

Klopt albana

Onze zoon is hypermobiel, oa in zijn handen en voeten. Hij heeft ook een rare pengreep en bijbehorend slecht handschrift. Hij krijgt ook snel een zere hand als hij moet schrijven omdat hij het 'wiebelige' van zijn gewrichten compenseert door de pen heel stijf vast te houden.
Hypermobiele gewrichten geven minder precieze proprioceptieve feedback, waardoor het moeilijker is om netjes te schrijven. Ook zijn hypermobiele kinderen soms wat onhandig in hun grove motoriek, doordat ook bij grotere bewegingen de feedback van de ledematen te 'fuzzy' is.
Vooral in handen en voeten valt er niet veel op te vangen door de spieren. Onze zoon mag met een extra zacht potlood schrijven en krijgt typles op school, zodat hij over een tijdje langere schrijfopdrachten op de computer kan doen. Voor zijn voeten heeft hij inlegzooltjes tegen het doorzakken (hoewel we die al een tijdje niet meer gebruiken).
Jose

Dat doorzakken van de voeten heeft ze ook (gehad)

ja, d'r gaat een wereld voor me open.....hoewel ik me wel gelukkig prijs dat al die 'problemen' die jullie noemen en op de site te lezen zijn bij haar meer 'kleine probleempjes' zijn.....en de meeste niet onoverkomelijk. maar bepaalde 'dingen' zijn op z'n plaats gevallen zeg maar....ik heb nu een verklaring voor wat van die dingen en snap ze nu beter, zoiets.
dat voeten doorzakken herken ik trouwens ook.....maar dat heeft mijn vader ook. dus ik dacht altijd dat ze het daarvan geërfd had. ze heeft er trouwens geen 'last' meer van, wel toen ze nog klein was. toen heeft ze ook een tijdje zooltjes gehad en ze moest van de kinderarts (te vroeg geboren vandaar kinderarts) die het ooit constateerde véél op blote voeten lopen. dat doet ze trouwens nog het liefste. 's zomers heeft ze d'r schoenen eigenlijk alleen om naar school te gaan voornamelijk....en jullie kunnen vast wel raden hoe haar sokken eruit zien...
ze is trouwens ook de allerbeste tenenloper. komt dat soms ook bekend voor? toen ze kleiner was liep ze soms langer op d'r tenen dan gewoon. en nu is het met turnen weer een voordeel dat ze dat zo goed kan en zo lang kan volhouden. volgens de kinderarts was dat tenenlopen alleen maar goed voor die doorgezakte voeten. en hard rennen doet ze nog steeds op d'r tenen realiseer ik me nu (zag ik afgelopen week bij gym nog toen ze een aanloop moest nemen voor voor een sprong).
ik zie trouwens bij haar wel vooruitgang, ze loopt minder op d'r tenen, krijgt steeds meer grip op d'r pen en kan ook langer lopen zonder 10 keer wakker te worden 's nachts. ze is in ieder geval stukken hypermobiel dan toen ze kleuter was. ook het gewring in rare bochten kost d'r nu wel een beetje moeite (om ze in te zetten) en toen deed ze het onbedacht, omdat het wel lekker zat of omdat het zo het handigst was op dat moment.
en daar lees ik op die site niks van terug.......
dus kan hypermobiliteit 'beter' worden door de jaren heen? of verbeelden wij het ons? of kan ze er gewoon beter mee omgaan ofzo? of komt het soms door die gym (spieren)?
dat vraag ik me dus nog af.
groeten albana

sabien-tje

sabien-tje

30-01-2009 om 14:25 Topicstarter

Ouder worden...

Wat ik tot nu toe gelezen heb is dat je door ouder worden stijver wordt (worden wij ook en speiren goed getraint hebben levert heel veel vorodeel op. Dus jullie hebben het waarschijnlijk ook heel goed opgepakt voor haar!

Wij zijn ook met onze dochter behoorlijk meegegroeit. Met 4 jaar nog in de buggy maar het ging zo vanzelf omdat het niet anders ging. Pas later realiseer je je dat het eigenlijk niet gewoon is met bijna 4 niet mee lopen. Ook naar ballet op vrijdagmidag is rust voor die tijd en daarna nog naar ballet. Dat werkt prima omdat ze dan beter utigerust is. We moeten dan ook het niet even nog boodschappen doen tussen door of zo. Ik heb dus wel aardig door wat ze aan kan. Gaat deels wel vanzelf. Maar weten wat ze nu heeft maakt het herkennen wel veel duidelijker!

Dank, jose

" Hypermobiele gewrichten geven minder precieze proprioceptieve feedback, waardoor het moeilijker is om netjes te schrijven. Ook zijn hypermobiele kinderen soms wat onhandig in hun grove motoriek, doordat ook bij grotere bewegingen de feedback van de ledematen te 'fuzzy' is."

Nou denk ik niet dat ik officieel hypermobiel ben, maar er wordt regelmatig een wenkbrauw opgetrokken als men ziet hoe raar ik bijvoorbeeld mijn arm overstrek. Nooit is er iemand geweest die een verband heeft gelegd met mijn slechte motoriek, maar het klinkt in elk geval heel plausibel, dus ik hou m erin.
Zoals de Engelsen dan zeggen 'that's my excuse and I'm sticking to it'.

Dankbare groeten,

Temet (met slecht handschrift en rare pengreep)

Bastet

Bastet

30-01-2009 om 18:20

Schrijven

Ohja,mijn kinderen kregen/krijgen alledrie kinderfysio,voor schrijven..)Hun hieroglievenhandschrift hebben ze van hun vader geerfd.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.