Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Piepje

Piepje

03-07-2010 om 12:06

Zomaar hooikoorts?

Ik heb nog nooit last van hooikoorts gehad, maar ongeveer twee maanden geleden begon ik 's avonds in bed last te krijgen van een reuteltje en een piepje bij het laatste stukje uitademen. Uiteraard ben ik naar de huisarts gegaan, en haar diagnose na het beluisteren van mijn longen was hooikoorts.
Dat schijn je dus zo maar te kunnen krijgen?
Verder heb ik geen last van tranende ogen, maar nu de laatste dagen af en toe wel van een kriebelige neus en jeukende ogen een een jeukend verhemelte. Hebben jullie ervaring met het op latere leeftijd krijgen van hooikoorts (Ik ben 46) Ik vind het zo raar, dat ik het eigenlijk niet geloof....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

03-07-2010 om 12:12

Andersom

Vreemd inderdaad, bij mij ging het andersom. Hoewel ik het wel 'zomaar' kreeg, van de ene op de andere dag. Dat was rond een jaar of 20, rond 25 was het het ergst en sindsdien is het elk jaar minder. Dat schijnt normaal te zijn, had ik begrepen. Je groeit eroverheen. Ik ben nu 41 en merk er nauwelijks nog iets van.

Ook vreemd vind ik dat je het juist 's nachts hebt. Ik dacht dat het altijd een directe reactie was, dus overdag en buiten tussen de pollen. Maar dat was bij mij zo, misschien is dat niet algemeen.

Bastet

Bastet

03-07-2010 om 12:46

Ja hoor

Ik was 40 toen ik voor het eerst hooikoorts kreeg,ik hoor het vaker overigens.Een overgevoeligheid kan ook op latere leeftijd onstaan.Er hoeft beslist geen directe reactie te zijn.
Zo merk ik pas in de nacht dat ik een hond niet had moeten aaien,dan begin ik namelijk te blaffen..
Bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-07-2010 om 17:38

Allergie

Allergie/overgevoeligheid kan op iedere leeftijd optreden. Ik was altijd wel allergisch aangelegd en als kind had ik last van eczeem maar ik heb tot nu toe nog nooit last gehad van ontstoken ogen door allergie. Sinds 2 weken dus wel;-( Verder gelukkig geen last van de luchtwegen oid en met oogdruppels en antihistamine, voorgeschreven door de ha, gaat het een stuk beter maar zo zie je maar. Ik ben overigens nergens echt allergisch voor in de zin van dat bij een test vroeger er niets uitkwam; geen huisstofmijt, hooikoorts, pollen, dierenharen. Mijn ha zegt dat het vooral ook kan komen door het lang aanhoudende warme weer met al die rare dingen die dan in de lucht rondzweven Als je daar dan gevoelig voor bent kan zo'n overgevoeligheid/allergie opeens toeslaan. Heel vervelend. Heb je iets voorgeschreven gekregen in de vorm van antihistamine oid?

Piepje

Piepje

03-07-2010 om 20:12

Helemaal gevoeliger

Bedankt voor jullie reacties, fijn om te horen dat het toch wel vaker voorkomt (niet fijn voor jullie natuurlijk)

De huisarts zei wel dat ze me een pufje kon voorschrijven als ik er echt last van bleef houden. Maar ja een piepje en een reuteltje zijn alleen irritant. Ik houd me zelf soms wakker met m'n gepiep....

Maar over het opbouwen van een allergie gesproken, ik merk wel dat ik over de gehele linie wat overgevoeliger ben. Soms krijg ik jeukende bultjes op de huid waar ik mijn horloge al jaren zonder problemen draag, Zonne-allergiebultjes op mijn voeten zodat ik ze helemaal stuk krab en rode jeukende plekken op de plaatsen waar ik mijn eau de toilette spuit. Verder verdraag ik alleen nog neutral deo en douche-olie. En het wordt idd allemaal langzaam erger.

Hebben jullie misschien tips, vooral voor die allergie bultjes, dar kan ik echt helemaal gek van worden.

En zou het samen kunnen hangen met dat hooikoorts-piep/reuteltje?
Misschien moet ik toch nog maar eens terug naar de h.a..

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-07-2010 om 20:30

Allergie

Als ik jou was zou ik een verwijzing vragen voor een brede allergie-test. Ondertussen idd alleen (ongeparfumeerde) producten voor de gevoelige huid gebruiken. Parfum op je kleding spuiten, niet direct op je huid en zeker niet ermee in de zon. Voor zonne-allergie (wat ik ook heb) heb je speciale zonnebrandmiddelen van Eucerin en Urtizon. Urtizon heeft ook korrels tegen zonne-allergie http://www.urtizon.nl/ Vraag verder echt iets als Zyrtec, Aerius of Claritine (anti-histamine tabletjes) en een hydrocortisoncreme. Dit zijn dingen die ik altijd standaard in huis heb. Nog een tip: horloge, ringen en riemgespen aan de achterkant en/of daar waar ze in contact komen met je huid bestrijken met blanke nagellak (als je daar tegen kan; ik kan niet tegen nagellak, ook niet tegen de zgn. hypo-allergene merken).

Puck

Puck

05-07-2010 om 09:04

Wel een beetje kort door de bocht diagnose

Zoals je het opschrijft vind ik het wel een beetje raar gestelde diagnose: een reuteltje, een piepje en luisteren naar de longen zijn niet voldoende om hooikoorts te diagnosticeren. Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan Elisa: vraag een allergietest en een antihistaminicum als blijkt dat er allergiën zijn.
Overigens moet ik de posting van Lou een beetje relativeren: je groeit er echt niet altijd overheen. Mijn moeder was 25 toen ze hooikoorts kreeg en heeft het nu op haar 74e nog steeds. Ik kreeg hooikoortst toen ik een jaar of 12 was en dat is is in de loop van de jaren alleen maar heftiger geworden en uitgebreid met nog meer allergiën. De hooikoorts ben ik sinds dit seizoen (lijkt het) de baas doordat ik al 3,5 jaar een kuur volg waardoor mijn lichaam moet leren minder agressief op pollen te reageren (desensibilisatiekuur). Maar dat is alleen een optie als je erg veel last hebt, alle zware medicijnen niet afdoende werken en behoorlijk wat doorzettingsvermogen hebt, niet iets om mee te beginnen.

Lou

Lou

05-07-2010 om 12:49

Puck (beetje ot)

Dat wist ik inderdaad niet. Wat bof ik dan zeg, vergeleken met jou en je moeder! Sterkte ermee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.