Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Muzy

Muzy

16-12-2010 om 09:23

Zoon blijft krabben aan hoofd

Poeh, weet het even niet, hoop dat iemand tips heeft!
Zoon (9) had wat last van berg oid en is daar aan gaan krabben. En zit nu vast in de circel korstjes, krabben enz. Hij zit er nonstop aan, al weken. Ik zou liever zien dat hij nagels zou bijten oid, deze bezigheid ziet er ook nog eens erg onsmakelijk uit natuurlijk.
Dat heb ik hem al vaak uitgelegd. Hij zegt zelf maar steeds erg zijn best te doen maar het steeds te vergeten. We proberen al een hoofddeksel in huis, maar dan krabt hij in bed of op school, mag in de klas uiteraard niets op z'n hoofd. Ik spreek hem steeds maar aan als ik hem zie, maar ook dat lijkt dus niet te helpen. Beloning in het vooruitzicht gesteld, gedreigd met kaalscheren opdat we het kunnen verbinden. Hij heeft vrij lang haar en zijn haar is hem heilig. Geprobeerd hem te leren wrijven ipv krabben. Mijn ceativiteit is eigenlijk uitgeput. Wie heeft iets dergelijks al eens aan de hand gehad?
(hier enkele jaren geleden al eens gespeeld met andere wondjes, dat is opgelost met een beloning in het vooruitzicht. Ook heeft hij veel en lang in z'n neus gepeuterd, leek ook meer een tik dan gewoon peuteren. Maar dit lijkt veel hardnekkiger.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 11:17

Muts

Kan hij wellicht voorlopig een muts gaan dragen? In overleg met de leerkracht kan dat in de klas wellicht ook? En in bed ook. Verder zijn nagels megakort knippen, maar dat heb je vast al gedaan.
Heb je al gecontroleerd of hij nog ergens jeuk van heeft en ben je al bij de huisarts geweest? Misschien kan die een verkoelende lotion voorschrijven, waardoor hij minder de neiging heeft te krabben.
Pfff, lastig hoor, ik hoop dat je meer tips krijgt.

Kobalt

Kobalt

16-12-2010 om 20:58

Huisarts

Ik zou eerst naar de huisarts gaan om een schimmelinfectie uit te sluiten. Een nichtje van mij heeft maandenlang met een schimmel op haar hoofd gelopen, in de veronderstelling dat ze roos had.
Als de huisarts je kan verzekeren dat het dat niet is, zou ik het zoeken in de verlichtende maatregelen, lotions en dergelijke, het korthouden van de nagels en afspraken met hem maken erover.
Als ik hier over nadenk krijg ik ook last van jeuk op mijn hoofd, ik heb al drie keer gekrabt )
Volgens mij krijg je van een muts ook alleen maar meer jeuk, dan wordt het warm en zo.
Onze zoon heeft op zijn kleding kauwen afgeleerd, door er steeds aan herinneren, kauwgum te gaan kauwen en op zijn handen te gaan zitten.

Muzy

Muzy

16-12-2010 om 22:02

Goed idee

Ja, aan de huisarts had ik nog niet gedacht. Ik zie ook helemaal niets op zijn hoofd, behalve wondjes die steeds maar open zijn omdat hij ze open krabt Ik zal toch maar eens even gaan, wie weet.
Afspraken zijn dus echt niet te maken. Hij blijft er gewoon niet vanaf, zegt dat 'm dat niet lukt.
Een muts, ik weet het niet. In huis zet ik 'm die dus wel op. Maar nog krabt hij dan soms onder de muts. Op school mag het echt niet. Zou er voor hem een uitzondering gemaakt worden, dan 'zou hij zich doodschamen', om met zoons woorden te spreken. Vreemd, want hij schaamt zich blijkbaar niet genoeg om gewoon publiekelijk te krabben.

rozenstruikje

rozenstruikje

16-12-2010 om 23:39

Of eczeem?

Mijn zoontje had ook vooral bovenop nog plekken berg en vanuit het niets begon hij veel te krabben op zijn hoofd. Ik dacht eerst aan luizen maar die zag ik niet (gelukkig maar) en toen we toch naar de huisarts moesten, heb ik het gevraagd. Het blijkt eczeem op zijn hoofdhuid en dat jeukt.
Nu heeft hij speciale shampoo (ketoconazol ofzo). Het ruikt niet zo lekker maar het jeukte al snel stukken minder. Volgens de huisarts stond het hebben van berg hier los van maar de berg was wel na een paar keer wassen met die shampoo verdwenen.
Ik zou dus even langs de huisarts gaan, om uit te sluiten dat het niet iets is wat te verhelpen is met een shampoo bijvoorbeeld.

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.