Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

1 dag geen vlees, hoe, wat, waar?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

07-12-2009 om 22:22

Interessant

die tahoe-omelet.

Overigens voelt dat dus voor mij weer als 'over the top'. Want waarom zou je niet gewoon een lekkere omelet bakken zonder tahoe? Is die tahoe dan niet een beetje overtollig, want je hebt immers al eieren (en dus eiwitten).

Maar het klinkt lekker dus ik zal het eens proberen! (Wat is goela djawa?).

Margje

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 22:37

Nou margje toch

In je Surinaamse kerrieschotel met ei doe je natuurlijk wél gewoon Surinaamse kerrie! Die is lekker pittig en toch zoetig. Madras-kerrie is veel straffer.

Tirza

Anne

Anne

08-12-2009 om 20:13

Vlees eten

Hallo allemaal,

Ik zeg alvast sorry. Maar ik ben eigenlijk best wel geschokt dat er ECHT nog mensen bestaan die iedere dag vlees eten en dan de INTENTIE hebben om 1 dag te minderen en dan ook vragen hoe dat moet. Sorry dus.
Uiteraard vind ik het heel goed dat je wilt minderen! Maar het eten van vlees is m.i. iets waar je moet over nadenken, of je nu ontzettende carnivoren bent of niet! Als je tegenwoordig nog iedere dag vlees eet en je geeft dit je kinderen dagelijks mee, dan vraag ik mij af of dit ooit beter wordt.
Er zijn, buiten milieu-redenen, vele redenen om geen vlees te eten. En feitelijk gezien is er (nog) maar 1 reden om het wel te eten: puur omdat je het lekker vindt en omdat je DENKT dat vegetarisch eten minder lekker is.
Wel een goed initiatief dus om hier eens wat ideetjes op te doen en succes met je missie!

Katja

Katja

08-12-2009 om 21:32

Anne, ik vind dat ook een beetje...

... maar er zijn vlgs mij idd nog heel veel mensen die elke dag 2 ons per persoon wegwerken. Het is niet alleen slecht voor de aardbol maar ook voor je gezondheid (en die van je kinderen!) en voor de lijn. Wij eten minstens 1x pw vegetarisch ookal houd ik zelf ook erg van vlees/kip etc. En dan probeer ik ook 2x pw vis te eten. We eten vaak tivall van de appie, die verwerk in in mihoengerechten, en de balletjes in de pasta etc. Iedereen vindt het lekker hier.
Succes
katja

Inge M

Inge M

08-12-2009 om 21:44

Wij bestaan hoor (elke dag vleeseters)

Wij eten elke dag vlees behalve als we vis eten (ongeveer 1x per week). Wij eten zelden vegetarisch behalve als een vegetarisch familielid komt eten, maar zij eet wel vis, dus eten we dan vis.
Ik schaam me niet. Ik heb genoeg van al die adviezen over wat je wel of niet mag eten. Ik wil niet nadenken over mijn eten, ik wil gewoon lekker eten.
En OK, nadenken over wat gezond is, doe ik best in beperkte mate. Dus wij eten netjes de schijf van vijf. Maar daarmee vind ik het wel genoeg.
Anderen doen de gordel niet om in de auto, ik wel. En ga zo maar door met al die regeltjes wat wel of niet hoort.

Primavera

Primavera

09-12-2009 om 00:33

Jullie denken maar dat jullie goed bezig zijn

Vanwege onderstaand draadje over kaas heb ik net een beetje naar de milieubelasting van de verschillende producten zitten te zoeken. Het resultaat is schokkend. Goedwillend minder vlees eten leidt bij veel vervangingsprodukten tot een grotere belasting van het milieu ipv een lagere.
Katja, als je vanwege het milieu Tivall eet ipv kip, ben je in feite slecht bezig, want het broeikasteffect van Tivall groentenballetjes van AH is groter als dat van kippenvlees. Kun je beter kip eten als je dat lekker vindt, dat is beter voor de aardbol.
Er zijn in wezen maar verrekte weinig vleesvervangers die een minder groot broeikaseffect hebben dan kippenvlees ook al staat er groentenballetjes, groentenburger of andere groenten op. Sommigen blijken zelfs slechter te scoren dan varkensvlees en zuivel, vooral in de vorm van kazen is ook een stuk slechter voor het milieu dan varkensvlees.
Kortom dankzij allerlei welwillende mensen die zonder genoeg geïnformeerd te zijn overstappen op meer vegetarische dagen per week geven we ons milieu nog even fijn de genadeslag. Al die biologische vleesvervangers die als goed voor de aardbol worden aangeprijsd blijkt weer de zoveelste grote marketingtruc te zijn en we tuinen er weer met z'n allen fijn in. Sterker nog, mensen die er niet aan mee doen worden verwijtend als milieuvervuilers aangekeken.
Eet smakelijk allemaal.
Groeten Primavera

Manda Rijn

Manda Rijn

09-12-2009 om 10:20 Topicstarter

Tja

wat moet je er mee ? Dat is de pest met dit soort dingen, de welwillende consument moet bijna een halve dag googlen om te weten wat nu waarheid is, dat vertik ik nu even.

Gisteren overigens een heerlijke omelet gegeten en ik mistte de spekjes bijna niet. Vandaag ben ik aan de beurt om te koken en ik ga zo eens naar AH om te kijken wat ze zoal hebben, op zich kan ik ook wel (bio) vlees halen want gisteren was al vegetarisch.

Primavera

Primavera

09-12-2009 om 10:53

Welnee manda

In het draadje hieronder, 'Kaas en het milieu', heb ik de linken gegeven en ook een samenvatting, daar hoef je helemaal niet een halve dag voor te Googlen.
Ei met spekjes is dus beter voor het milieu dan ei met kaas en zoals boven al gezegd je hoeft die plak spek helemaal niet weg te laten. Nergens voor nodig en juist dit soort opofferingen zorgen ervoor dat je makkelijker gaat compenseren de rest van de week waardoor het uiteindelijk milieu-effect weer nul is of erger nog, slechter wordt.
Als jij ipv 2 ons rundvlees per persoon een omelet neemt met een plak spek geeft dat al heel veel winst. Die 10 gram spek maken niet zoveel uit en aangezien het varkensvlees is ipv rundvlees is het zo wie zo beter voor het milieu. Als je dan ook nog in de week een portie rundvlees voor kip vervangt heb je al meer gedaan dan je met een helemaal vlees- en kaas- en vleesvervanger-loze dag kan bereiken.
Niemand dwingt je on je etenspatronen aan te passen, maar als je ervoor kiest om dat vanwege milieuwinst te doen, dan moet je het wel goed doen anders is het resultaat snel het tegenovergestelde.
Groeten Primavera
http://www.blonkmilieuadvies.nl/pdf/Definitief%20rapport%20vs%208okt%202008.pdf
http://www.blonkmilieuadvies.nl/pdf/Milieukundige%20vergelijking%20van%20vleesvervangers.pdf

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2009 om 11:28

Primavera

Het is maar net waar je de nadruk op legt.
Gaat het milieu boven alles, dan kun je dus het beste kip eten. Gaat het je ook om dierenwelzijn, dan moet je daar in elk geval biologische kip van maken.

Gaat het je uitsluitend om dierenwelzijn, dan eet je dus helemaal geen dieren, en komt het milieu als overweging pas daarna.

Kortom, je moet wel uitgangspunten hebben. Je kunt niet alles tegelijk optimaliseren.

Ik denk dat je uiteindelijk met biologisch vlees (waarin ook dierenwelzijn zit) een heel end komt.

(Maar ik ken weinig mensen die bereid zijn biologische kip te eten, omdat het vijf keer zo duur is als supermarktkip. )

Overigens heb ik een prangend probleem. Vrienden van mij hebben zelf lammeren laten slachten en daar heb ik nu een paar kilo van in de vriezer liggen, want in een opwelling besloten leek me dat heel erg verantwoord, handig en lekker. Dus nu heb ik allemaal pakketjes met daarop "nek", "schouder", "rug", "bout" erop. Ik ben bang dat er ook gewoon botjes in zitten. Ik heb nog nooit vlees met botjes gemaakt. (Ik heb niet zo gek veel ervaring met vlees). Dus wat moet ik daar nu in de vrede van maken? Ik zal er een apart draadje voor starten

Groeten Margje

Yta Chalne

Yta Chalne

09-12-2009 om 12:27

Supermarktkip

Ik ben afhankelijk van de supermarkt voor (immer voorverpakt) vlees, en ik vind het opvallend hoe populair hier de biokip is. Een hardloper. Net als het andere AH biovlees trouwens. Dus ik vermoed dat makkelijke verkrijgbaarheid ook veel bijdraagt aan het koopgedrag van de mensen. Even na je werk naar de slager gaat niet (die is dan dicht), twee keer in de rij voor verschillende winkels willen mensen ook niet. Maar meer uitgeven is (in elk geval in mijn wijk) het punt niet. En dan zitten hier ook nog in een straal van 500 meter drie uitstekende bioslagers.
Nee, ik ben wel hoopvol

wendelien

wendelien

09-12-2009 om 13:03

Waar ik zo bang voor ben

vanwege de vracht aan gegevens die Primavera aanvoert is dat iedereen ontmoedigd raakt door het gevoel het toch nooit goed genoeg te kunnen doen. Je kunt het inderdaad nooit over de hele linie perfect doen, maar alle beetjes helpen. Kaas hoeft vlees zeker niet 1op1 te vervangen, er zijn zoveel meer en zoveel smakelijker alternatieven. (Vleesvervangers: alleen al de lucht van die steeds weer verbrandende paneerlaag, yuk.) Koop seizoensgroente op de markt, bijv en scharrelvlees en andere producten zoveel mogelijk uit de regio. Pak wat vaker de fiets, enz enz. Echt, het kan best en uiteindelijk blijkt het nog best leuk ook. Het is gewoon een kwestie van beetje bij beetje omschakelen.

Jakiro

Jakiro

09-12-2009 om 13:48

Ik hou het op vlees

Mijn gezin vindt het veel te lekker en daarom eten we iedere dag vlees.
Het gaat altijd schoon op en als ik een welgevulde portemonnee tot mijn beschikking heb, denk ik inderdaad ook na over wat voor vlees.
Voor wat betreft de , naar mijn mening, noodzakelijke voeding, weiger ik om na te denken over millieuaspecten. Ik scheid mijn afval (batterijen, chemisch, papier, gft en plastic), koop artikelen met zo min mogelijk verpakking en ben zeuinig met energie. Ik doe naar mijn mening genoeg en wil dus niet mijn smaakpapillen aantasten, want ja, ik vind vleesvervangers heel vies !
Jakiro

tonny

tonny

09-12-2009 om 16:52

Nooit meer barbecuen (sorry, ik zat in het kaas-draadje)

Al die vleesminderaars in de wintermaanden maken hun goede daden op keuken- en eetgebied ongedaan in de zomermaanden. Familie, vereniging, sportclub, vriendenkring, buurtfeest, overal is het barbecue wat de klok slaat (dat was veertig jaar geleden nog niet zo; mijn moeder deed een hele week met een pond riblappen en een pond gehakt; vierpersoonsgezin)

Om vleesloos barbecuen aantrekkelijk te maken zal er moeten worden gewerkt aan het barbecue-imago.

tonny

Jakiro

Jakiro

09-12-2009 om 17:01

Knurf

Dan moet je eens een maaltijd hier thuis komen eten. Als er geen vlees is, heb ik een teleurgestelde man en 2 peuters die heeeeeeel boos zijn. Ze merken het écht als er geen vlees in het gerecht zit.
Overigens is mijn footprint een stuk lager dan de gemiddelde Nederlander (2,2 hectare tegen 4,4 hectare en 2,1 hectare die beschikbaar is wereldwijd gezien)dus gaan jullie allemaal maar die 4,4 naar beneden brengen dan houden wij het lekker bij vlees !!
Jakiro

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-12-2009 om 17:36

Kookkunst

Onlangs met een grote groep mensen beland in een tent (het hoe en waarom is een lang verhaal) waar toevallig strikt vegetarisch en biologisch werd gekookt.

Gemopper vooraf. Na het eten was iedereen zéér tevreden. Heerlijk gegeten, iedereen blij.

Maar het was dan ook bereid door zeer ervaren vegetarische koks.

En daar zit de clou een beetje: lékker vegetarisch koken is een kunst. Met een tivall-schijf mis je inderdaad het vlees, omdat zo'n schijf gewoon niet erg lekker is.
Groente en aanverwanten zó klaarmaken dat ook de vleesliefhebber er van geniet, vergt een andere manier van koken en die routine heb je niet ineens in de vingers.
Ik durf te beweren dat zelfs de meest verstokte vleesliefhebber kan leren genieten van vegetarisch eten, maar dat kost wel veel werk en vakmanschap.

Dat gezegd hebbende: je kunt anno nu niet meer met droge ogen beweren dat je gewoon maar eveveel kiloknallervlees blijft eten als voorheen. Dat is welbewust je ogen sluiten voor afgrijselijk dierenleed. Eet dan tenminste biologisch of scharrelvlees.
De Co2 uitstoot en het gebruik van grondstoffen is een ingewikkeld verhaal. Maar door minder vlees te eten, en als je vlees eet biologisch vlees help je in elk geval tegen de bio-industrie en ook qua milieu iets.

Ja, biologisch is een beetje duurder. Maar we hebben lang niet zoveel vlees nodig als we eten, de helft is ook genoeg. Dat is dus wat minder luxe.

Dat het allemaal niet in één keer perfect kan is evident. Maar één dag per week geen vlees eten is voor iedereen haalbaar. Wat kleinere hoeveelheden vlees en dan wat vaker biologisch vlees, ook. Zelfs al minder je maar 10% van je kiloknallerconsumptie, als iedereen dat doet telt het toch flink aan.

Het is, in elk geval bij AH, ook gewoon verkrijgbaar, naast het gewone vlees. Zeker als je daar toch al boodschappen doet vergt het geen omrijden of moeilijk gedoe om er aan te komen. Als je zou weten dat kinderen met een zweep geslagen worden om product X te maken, en er ligt een vergelijkbaar product naast in de schappen, dat wat duurder maar fatsoenlijk geproduceerd is, zou je dan nog steeds zeggen "maar product X is nou eenmaal zo lekker en ik heb geen zin om daar aan te moeten denken"?

Bastet

Bastet

09-12-2009 om 18:25

Ellen

Ik ben gestopt met kiloknaller vlees,inmiddels,en met zes man sterk is dan een vleesloze dag ook een weldaad voor je portemonnee..
Overigens,wat betreft dat vegetarisch koken,het is heerlijk als iemand het goed kan.Ik heb jaaaaren geleden in een nachtdienst echt een hele goed pate gegeten....notenpate!
Bastet

Primavera

Primavera

09-12-2009 om 18:35

Nee hoor, tonny

Tonny. Je kunt ook heel lekker met allerlei soorten kip barbecueën. Alleen als ik me het goed herinner was met de barbecue koken weer vervuilender dan het spul op gas te bakken
Margje. Als je om dieren welzijn geeft zou je als vlees juist Zuid-Amerikaans vee moeten eten, die lopen los op grasland alleen hebben ze wel de grootste impact op het milieu. Meer zuivel gebruiken zorgt voor meer melkkoeien en dus meer dode kalfjes en het is nu al zo dat het vlees ten gevolge van de melkindustrie teveel is voor de Nederlandse markt, die exporteren we dus. Ook lekker voor het milieu.
Wendelien. Ik denk dat het beter is dat mensen goed geïnformeerd zijn dan dat ze met alle goede bedoelingen nou net het effect bereiken, wat ze tegen wilden gaan. In dat geval is niets doen beter dan iets met de milieurage van het moment meedoen.
Ellen, mensen zijn over het algemeen zeer selectief waarvoor ze de ogen willen sluiten. Zo goed als iedereen heeft producten in huis die met mensen of kinderleed zijn gemaakt. Sterker nog vanwege concurrentieprijzen vragen ze daar indirekt juist om omdat ze anders het idee hebben dat de fabrikant teveel op hen verdiend.
Groeten Primavera

tonny

tonny

09-12-2009 om 19:24

Sinds wanneer is kip geen vlees, primavera?

Ik snap je even niet.

Bij doorsnee barbecue's eten mensen minstens vier/vijfmaal zoveel vlees als bij een gewone avondmaaltijd. Ik moet de eerste vegetarische barbecue nog tegenkomen.

tonny

Tineke

Tineke

09-12-2009 om 19:33

Vegetarische barbecue

Jawel hoor Tonny, het kán wel! Wij barbecuen eigenlijk altijd alleen broodjes, en eten daarbij rauwkostsalades. Maar goed, wij eten altijd wat 'raarder' dan andere mensen. Vlees eten we zelden, in elk geval nooit thuis, vind het zo'n vies idee, iets eten en dus bereiden wat geleefd heeft en dood gemaakt is, blergh!
Ook onze fondues en gourmetten met kerst zijn zonder vlees. En het is echt hartstikke lekker eten zo!

Primavera

Primavera

09-12-2009 om 19:36

Kip = vlees

Kip is natuurlijk vlees , Tonny, maar kip heeft een 5 tot 20 keer lager broeikas-effect dan rundvlees. Je kunt minstens een kilo kip eten op de BBQ ipv de 200 gram rundvlees bij het avondeten.
Als je kaas (wel erg lekker) en vleesvervangers op de barbecue legt ipv kip ben je slechter bezig voor het milieu.
Natuurlijk is het nog beter en natuurlijk ook erg lekker als je een deel van het vlees vervangt door gegrilde groenten (= geen vleesvervangers).
Groeten Primavera

Yta Chalne

Yta Chalne

09-12-2009 om 19:37

Gevogelte

Kip is gevogelte, Tonny. En kippen nemen lekker weinig ruimte in, je kunt er zo een paar duizend op elkaar stapelen (dat is toch de kip die de meeste mensen eten)

Ik heb voor de zekerheid nog even bij Tivall gecheckt; er is niet één product van hen die ik kan eten. Was ik toch al niet van plan, zo lekker oogt het niet. Van Quorn is ook vrijwel alles voor mij oneetbaar. Allemaal bij elkaar gezochte samengestelde producten vol rommel. Nee, ik hou het fijn bij weinig vlees met veel smaak. Deze tijd van het jaar kun je ook dingen eten als haas: heel gunstig qua milieu, dierenleed etc. En paard, ook een optie. Niet makkelijk verkrijgbaar, maar veel minder zielig dan andere dieren, en veel lekkerder dan de tarweschijven van Tivall.

reina

reina

09-12-2009 om 20:30

Yta

"en veel lekkerder dan de tarweschijven van Tivall" Heet dat vooroordeel ? Je schrijft net dat je ze niet kunt eten, dus hoe weet je dan hoe ze smaken ? . Ik vind sommige schijven van Tivall erg lekker, terwijl je mij geen hamburgers oid moet geven, die vind ik niet lekker.

reina

reina

09-12-2009 om 20:33

Ellen

Je hebt gelijk, een goede kok kan ook van vegetarisch eten iets heerlijks maken. Overigens vind ik vlees vaak ook helemaal niet lekker klaargemaakt, alleen lijkt het of mensen qua vlees-smaak vaak minder kritisch zijn dan wanneer het om vegetarisch eten gaat.

reina

reina

09-12-2009 om 20:34

Jakiro

"Als er geen vlees is, heb ik een teleurgestelde man en 2 peuters die heeeeeeel boos zijn" dat is net wat je ze aanwent, als jouw peuters niet geleerd hadden altijd vlees te eten, zouden ze andere dingen heel lekker vinden.

reina

reina

09-12-2009 om 20:36

Kaatje

IK zou graag eens bij jou bbq-en, gourmeten of fonduen, ik vind de vegetarische variaties vaak veel fantasievoller dan de gebruikelijke vleesvariaties!

Matigheid

Waar we een groot deel van het jaar wonen kun je vrijwel alleen koe en kip krijgen. Ik ben geen kipfan (ik vind het naar kleverig kleffig vlees) en de koe daarginds is niet altijd even smakelijk. Voor veel maaltijden doe ik wat Mirjam beschrijft, een paar stukjes spek doet wonderen voor de smaak.
Ook in Nederland kom ik uit op 3 a 4 vleesdagen per week. Vaak draadjesvlees of een klein stukje echt goed duur voer, we kunnen intens genieten van een tournedos. Liever dat 1x per week dan elk dag karbonade (brrr).

liora

liora

10-12-2009 om 09:37

Niet alles gelezen

Hoi,

Niet alles gelezen maar ik ben erg verbaasd dat er mensen zijn die elke dag vlees eten. Ik eet denk ik 2 of 3 avonden per week vlees. Terwijl ik enorm van vlees houd, maar er zijn zoveel andere dingen ook superlekker!

En zeker als je graag efficient boodschappen doet, en dus niet te vaak per week, zijn vegetarische maaltijden erg makkelijk vooruit te plannen.

Pasta zonder vlees is al helemaal supermakkelijk! Maar ik neem aan dat alle recepten al wel de revue zijn gepasseerd.

Maaltijdsoepen, maaltijdsalades, vis natuurlijk. Elke dag vlees, dat snap ik niet.

Liora

Ik ben verbaasd...

dat er zoveel mensen verbaasd reageren dat er menswen bestaan die 'elke dag vlees eten'. Eerlijk gezegd schat ik in dat minstens 80 & van de nederlandse bevolking 'elke dag vlees eet'. Misschien op ons redelijk hoogopgeleide, milieubewuste OOL ietsje minder, maar toch.

Ik ga er even een apart poll draadje over opstarten ergens beneden, want nu wil ik het weten ook! Even wat harde feiten op een rijtje!

Paula B

Paula B

10-12-2009 om 10:41

Vegetarisch is iets anders dan vleesvervangers

Bedrijven hebben de markt van het 'dagje zonder vlees' goed veroverd! De algemene opinie lijkt te zijn dat vegetarisch eten betekent dat je vleesvervangers moet eten.

Natúúrlijk zijn die dingen ook milieubelastend. Ze zijn best handig hoor, zo af en toe, en er hoeven geen dieren voor gefokt en geslacht te worden. Maar vegetarisch eten kun je veel beter, lekkerder en gezonder door gewoon volwaardig te koken en daarbij geen vlees te gebruiken. Er zijn kookboeken vol vegetarische recepten, ook zonder vleesvervangers. Ga gewoon uit van de voedingsstoffen die je binnen moet krijgen en haal die uit plantaardige of niet-dode dierlijke voedingsmiddelen. De voedingsstoffen die veel mensen uit vlees halen, zijn met name eiwit en ijzer. Noten, de combinatie van granen en peulvruchten, eieren, zijn voorbeelden van andere bronnen van die voedingsstoffen. Aan eiwit heeft bijna geen Nederlander tekort - de meesten eten véél meer vlees, kaas, noten enzovoorts dan hun lichaam nodig heeft. IJzer moet je wel nauwlettend in de gaten houden. Kant en klare vleesvervangers hebben dan weer het voordeel dat er ijzer aan is toegevoegd...

OK, voor Manda Rijn, probeer deze eens:

200 gram linzen gaar koken. 200 gram zilvervliesrijst gaar koken.
Ui snipperen en fruiten, gesneden paprika erbij voegen en twee teentjes knoflook. Rijst, linzen en uimengsel door elkaar mikken.
Klein ding Huttenkase mengen met peper, zout en wat geraspte oude kaas.
De helft van het linzenmengsel in een ovenschaal doen. Huttenkasespul eroverheen leggen. Rest van het linzenmengsel erop en bestrooien met restje kaas. Veertig minuten in de oven zetten en opdienen met bijvoorbeeld tomatensalade van stukjes tomaat en avocado.

Ik hoop dat het je smaakt!

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2009 om 12:39 Topicstarter

Gisteren

zal gegeten, was lekker doen we te weinig. En dus nu de 3e dag wil ik weer wat anders dan vlees, gewoon om eens te kijken wat we zo vanzelf al kunnen eten. Ik denk pastasaus zonder gehakt maar dan wel wat stukjes salami erdoor voor de smaak. Scheelt weer minstens 300 gram gehakt.

super de reacties trouwens, ben geinspireerd !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.