Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annemarie

Annemarie

08-11-2020 om 09:44

2 persoons slaapzak ervaring gevraagd

Zoals ik eerder al zei wij wonen in de polder waar het nog al koud en winderig is.
Onze slaapkamer bevindt zich op het noorden en wij hebben geen verwarming boven.
In de winter kunnen we het net warm houden s'nachts onder een standaard dubbele dekbed van het merk texelaar.
Nu slaapt onze dochter in de kamer tegen over ons en zij slaapt al jaren in ( mummie ) slaapzakken met daarin een fleece laken zak zij heeft het altijd heerlijk warm en slaapt aan in een ruk door ( wat bij ons niet het geval is ).
Nu lopen mijn man en ik al jaren te hikken om over te stappen van onze dekbed naar een 2 persoons slaapzak zoals wij er tegen aan kijken is een 2 persoons slaapzak warmer om dat je geheel ingesloten ligt, de warmte beter vasthoud en ook meer warmte genereert, en deze niet kan ontsnappen zoals bij een dekbed aan de zij en onder kant.
Wie heeft ervaring met het slapen met zijn 2 in een slaapzak ( bijvoorbeeld met kamperen ) is het wat of is de ruimte krap voor 2 volwassenen en klopt het zoals ik zei met de warmte en is het waard om het te proberen?

Pirata

Pirata

08-11-2020 om 09:49

Andere vraag

Hoe zit het met de isolatie en de ramen?
Is een infraroodpaneel een optie, of een electrische onderdeken?

Een 2 persoonsslaapzak lijkt mij persoonlijk een gruwel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-11-2020 om 09:56

Eigen slaapzak

Een eigen slaapzak daarentegen, lijkt me wel lekker. Ik zou hem open laten aan een kant, overigens, want ik heb het snel warm.

Proberen

Ik heb vroeger samen en alleen, met partner maar ook met kinderen tweepersoons in een dikke slaapzak gelegen.

Slaapzakken kun je over het algemeen als enkel maar ook als dubbel gebruiken. Je ritst ze dan aan elkaar.

Dus je kunt het rustig proberen. Bevalt het niet dan houd je de slaapzak voor ieder apart.

Het is alleen over het algemeen niet heel erg koud als je kampeert, dus dat deel heb ik geen ervaring mee. Maar ik vond het altijd wel comfortabel. Geen probleem.

Annemarie

Annemarie

08-11-2020 om 10:13

@pirata

We hebben boven thermopeen glas met roosters in de kozijnen die we dicht kunnen zetten.

En we hebben gedacht over elektrische dekens, of infrarood paneel , maar we weten niet of het stroom groep boven dat aan kan, de hele boven verdieping heeft maar 1 stroom groep in de meter kast, en die kan maar 16 ampere aan en volgens ons vragen die dekens en infrarood panelen meer

Je kunt googelen op XL dikke warme katoenen slaapzak. Dan komt er heel wat boven. Er zit vast wel wat bij.

Zoon heeft inderdaad ook jaren in de slaapzak geslapen, ook omdat deze lekker zwaar was en hij dan niet zijn beddegoed de hele tijd kwijtraakte met woelen..

Pirata

Pirata

08-11-2020 om 10:38

3000 watt

Je kunt daar circa 3000 watt op aansluiten, de eerste de beste electrische deken die ik googlede is 60 watt.

Thermopane glas is "oud" dubbel glas. Doet wel iets maar echt heel veel minder dan HR++ glas.
Zijn de muren wel geisoleerd? Het dak?

Als je zoekt op infraroodpanelen: de kleinere (tussen 10 en 15m3 vermogen) gebruiken 300 a 400 watt.

Ik snap eigenlijk nog niet waarom die kamer zo extreem koud is.

Gestikte deken

Wij sliepen vroeger op een onverwarmde zolder bij mijn grootouders met flanellen beddegoed en dikke gestikte dekens.
Het ijs stond op het raam, maar onder de dekens was het warm. Ik moet zeggen dat we dan wel met twee of drie kinderen in een 'ledikant' lagen.

Melanie

Melanie

08-11-2020 om 10:56

Ik vind

een slaapzak niet fijn om in te slapen. Ik vind het materiaal vaak zweterig, maar een slaapzak kan er niet goed tegen om vaak gewassen te worden. Ik slaap liever onder een dekbed met een overtrek dat ik in de was kan doen. Ik zou dus nog een katoenen (of zijden, linnen, satijnen) lakenzak gebruiken in de fleece inlay, want fleece vind ik ook zweterig. Als mijn man en ik een keer ergens een tweepersoonsdekbed treffen is een slapeloze nacht gegarandeerd. Een tweepersoonsslaapzak lijkt me dus helemaal een gruwel. Ik slaap onder een dekbed dat ik goed om me heen doe. Dat is al een oud eendelig vierseizoenendekbed van de Hema. Dat is warm genoeg. Of anders leg ik er nog iets overheen, het liefst een zomerdeel van een vierseizoenenslaapzak in een dekbedovertrek, maar als ik 's nacht te lui ben om een dekbed in een hoes te stoppen, een fleecedeken. Dus dat zou ik proberen, kijken of het warmer is als je een eenpersoonsdekbed goed om je heen doet. Ik snap het probleem van de koude winderige polder op een verdieping zonder verwarming alleen niet zo goed, want wij slapen altijd met het raam open. Alleen als het zo hard vriest dat de radiator op onze slaapkamer aanspringt om te voorkomen dat hij bevriest, doe ik het raam dicht. Ik vind het prettiger slapen met het raam dicht dan met de verwarming aan.

Hangkous

Hangkous

08-11-2020 om 12:23

Muts op

Dochter hier moest en keer op een schoolkamp in oktober een muts mee. Wij zijn normaal niet zo s veel van de warme jassen, sjaals en mutsen. Zeker als de pubers naar school fietsen hebben ze het nooit koud. Weer moesten dus een muts kopen.
Die muts bleek voor de nachten te zijn. Als je hoofd het wassen heeft heb je het helemaal warm.
Twee jaar later tijdens een vakantie in Noorwegen heen ik het geprobeerd en het werkt echt.
Gezien je vorige draadje over ski pakken denk ik dat je genoeg mutsen in huis hebt om het eens te proberen.
Wij slapen nog steeds met het team open alleen met windkracht 7 uit het zuidwesten moet het raam dicht, dan fluit het raam en dat is irritant.

Koud

Koud

08-11-2020 om 12:27

Kruik en wollen onderdeken

Waarom leg je geen kruik in je bed voordat je gaat slapen. Dan stap je in een warm holletje en is het veel makkelijker om de warmte vast te houden. Ook een wollen onderdeken of dekbed onder je onderlaken houdt veel warmte vast. En anders nog een flanellen pyama erbij.
Wil je perse in een slaapzak, dan kan je inderdaad twee eenpersoons enveloppe slaapzakken aan elkaar ritsen. Deden wij op vakantie altijd.

Koud

Koud

08-11-2020 om 12:57

Muts

De meeste warmte verlies je overigens via her hoofd. Kampeerders in koudere gebieden gaan niet weg zonder wollen mutsje. En niet voor niets bestonden er ooit slaapmutsen😉

Marie

Marie

08-11-2020 om 14:25

Oorzaak aanpakken?

Wat hebben jullie al gedaan om te voorkomen dat de kamer zo koud wordt?
Muurisolatie, dubbel glas?
Cv doortrekken naar boven?
's avonds deuren open, zodat de warmte naar boven gaat?

Hoe oud is het dekbed?
Misschien tijd voor een nieuwe?

Al eens gedacht aan een elektrische onderdeken? Dan is je bed al warm.
Een of twee hete kruiken een uur van te voren in je bed leggen werkt ook.

Over slaapzakken. Wij hebben jaren geslapen in aan elkaar geritste grote slaapzakken in de tent.
Maar ik vond het toch net niks. Zo'n gehannes als je in en uit bed wil stappen. Heb altijd ruzie met de ritsen.

Slaapzakken heb je natuurlijk ook in soorten en maten en met diverse soorten vulling.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-11-2020 om 14:53

Slaapzak

Wij slapen in de vakantie altijd in een dubbele slaapzak. Ik vind dat prima werken, maar we slapen altijd graag tegen elkaar aan. Soms is het wel even frutten als de slaapzak wat gedraaid ligt, maar dat lossen we dan zo weer op. Maar toch denk ik dat ik thuis eerst andere dingen zou proberen:
- zo warm mogelijk dekbed. (Dons? Dubbel dekbed?)
- misschien nog een sprei over het dekbed?
- warme kleding: fleece pyjama, eventueel thermolaag eronder. Muts inderdaad. Die slaapmutsje vroeger waren zo gek nog niet. Sokken ook niet vergeten.

Doenja

Doenja

08-11-2020 om 15:30

Deken

Ik zou toch echt een electrische onderdeken kopen, en proberen. Kunnen de stoppen t niet aan, dan kun je hem altijd nog terugbrengen. (Stoppenkast uitbreiden?)
Ik voel me overigens wel een enorme luxepoes. Mijn hemel, zo koud in huis?!?! Wij hebben n heel goed geisoleerd huis en doen boven nooit de verwarming aan. Maar door het ventilatiesysteem komt er opgewarmde lucht in alle kamers. Ook boven. Ik zou echt kijken of je wat aan isolatie kunt doen. Waar de meeste winst te behalen valt, dat weet ik niet maar zelfs mn oude huis uit 1833 was warmer dan wat jij beschrijft!

Vroeger.

Ik ben opgegroeid in zo'n koud huis waar de ijspegels aan het slaapkamerplafond hingen. Maar ik heb het nooit koud gehad, we hadden wollen dekens, dikke pyama's en de liefhebbers ook nog sokken. En inderdaad, kruik in bed.
Wollen dekens zijn ideaal, je kan eenvoudig meer of minderen met de aantallen, aangepast aan de seizoenen. Met zijn tweeën in een slaapzak zou niets voor ons zijn. Ik moet wat ruimte hebben en er 's nachts minstens één keer uit, lijkt me lastig met die rits.
Wij hebben ieder ons eigen dekbed, dan heb je geen stukken die open liggen.

margaretha

margaretha

08-11-2020 om 19:34

laagjes

verschillende laagjes lijkt mi beter dan een slaapzak. Op vakantie ritsen mijn man en ik altijd 2 slaapzakken aan elkaar, worden dan dus 1 dubbele. Er zitten altijd "open" stukken tussen ons of als je tegen aan elkaar ligt aan je andere kant. Bij een dekbed kun je de uiteinden makkelijker instoppen. Nu hebben wij wel een 140 breed bed en een lits-jumeaux dekbed (dus extra breed, hangt aan beide tot de grond als er niemand onder ligt). Nu een fleece deken met een witte vacht aan de ene kant in de dekbed hoes en een wollen deken boven de "dekbed". Makkelijk om extra over je heen te trekken bij te koud en bij te warm ook weer makkelijk weg te doen. Wij hebben wel ergens een donzen 4 seizoen dekbed( zomer/ winter/ dubbel) maar dit bevalt ook goed. Die keer dat we onder een wollen dekbed hebben geslapen beviel ons niet, te stijf om lekker rond je in te stoppen voor het wegwerken van luchtgaten.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-11-2020 om 19:50

Mijn tip

Schaf voor beiden een zogeheten 'guling' (slaapmaatje) aan en leg deze in de lengterichting op de matras aan de buitenzijden van het bed. Drapeer het tweepersoons dekbed dan wel de twee eenpersoons dekbedden over deze extra kussens en je zult merken dat dit een aanzienlijk warmer klimaat in bed teweegbrengt. Al helemaal natuurlijk als je onder het onderlaken een onderdeken van schapenvacht hebt aangebracht.

Met een beetje goede wil kun je je wanen in een berenhol.

Rode krullenbol

Koukleum

Koukleum

09-11-2020 om 16:34

Flanel

Ik zou het eerder zoeken in warm beddengoed. 4 seizoenendekbed van wol, flanellen dekbedovertrek en badstof hoeslaken. Ook een warme pyjama dragen. Ik draag bv een flanellen pyjambroek met een thermoshirt en als het heel koud is een lang t-shirt erover zodat ik geen blote rug krijgt. Je kunt ook gaan slapen in een onesie. Voor je naar bed gaat warme kruikjes in bed.

Extra lengte

Hier slapen we ieder onder een lits-jumeaux vierseizoenen donsdekbed.
We draaien de dekbedden zodat ieder 240 lengte heeft; geen tochtkieren.
De dekbedden zijn dus te breed maar we slaan die als een iglo om ons heen. Vergelijkbaar met de slaapzak van je dochter, alleen kunnen we wel makkelijk de benen bewegen of ons omdraaien
Dons is door de materie op zich, makkelijk om je heen te leggen dan synthesische of wollen dekbedden.

Er bestaan ook donsdekbedden die best wat gevuld zijn; 1000 +. 500 gram. Met die krijg je het niet koud meer.

Tussen je oren

“En we hebben gedacht over elektrische dekens, of infrarood paneel , maar we weten niet of het stroom groep boven dat aan kan“
Kijk aan. Dit is dus de oorzaak van al die kou.

Zie #8 je kunt heel wat watten kwijt op die stop. Genoeg voor een elektrische deken of een elektrisch radiator. Je hebt niet veel nodig om de warmte erin te krijgen.

Isoleren geeft geen warmte dus daar heb je op korte termijn niks aan. Het houdt wel warmte vast dus dat zou voor de lange termijn iets voor je energie rekening kunnen doen. Maar met twee kacheltjes van een paar 100 watt (voor iedere slaapkamer 1) zal de besparing z’n vaart niet lopen.

Guppie

Guppie

31-12-2020 om 00:38

Dons

Dons isoleert beter dan wol. Niet iedereen kan er tegen. Bij wol komt de kou toch door het dekbed heen. Verder kan je denken aan een flanellen dekbedhoes voor de winter. Of van zijde. Of twee dekbedhoezen. Of een laag stof tussen de dekbeddelen.
Sjaal om je nek kan schelen. Zo'n rondbreiding bijvoorbeeld, om ongelukken te voorkomen.
Onderdeken van wol of mengsel van wol en turf kan schelen.
Nachtkleding met zijde erin verwerkt isoleert ook beter. Viscose isoleert ook beter dan katoen. Of iets van wol.
Electriciteit rond je bed is niet aan te raden, vanwege electro-magnetische velden.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-12-2020 om 12:04

Guppie

"Electriciteit rond je bed is niet aan te raden, vanwege electro-magnetische velden."

Ah, gelukkig. Ik was even bang dat het een normaal postje zou worden.

Pirata

Pirata

31-12-2020 om 12:06

Olielampen

Ze heeft zelf olielampen naast haar bed denk ik 😁

Patricia

Patricia

31-12-2020 om 13:37

eigen deken

Ik zou ieder een eigen deken nemen, samen onder één deken is gewoon niet zo warm, je draait, er komen kieren tussen jullie beide lichamen, je kunt jezelf niet goed 'instoppen'.
Zelf slaap ik altijd met het raam open en het was iets van 12 graden op mijn slaapkamer vannacht. Vroeger in mijn ouderlijk huis stonden echt de bloemen op de ramen (daar was toen geen dubbel glas)
Wij hebben een wollen dekbed (texeler), dit valt lekker zwaar om je heen, dons vind ik te licht en te dieronvriendelijk.

Koud

Koud

07-01-2021 om 20:02

Nieuwsgierig

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig welke oplossing to heeft gekozen of uitgeprobeerd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.