Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tonny

Tonny

20-12-2012 om 21:16

Aangebrande pap

Met dit donkere weer heb ik soms zin in ouderwetse toetjes, griesmeelpudding met bessensap, rijstepap, dat soort spul. Maar altijd zit ik na het koken mt een stevig aangebrande bodem, terwijl ik serieus roer en niet ' nu en dan ' zoals op het griesmeelpak stast. Met soda en nog een tijdje kokend water komt het wel weer goed, maar het moet toch makkelijker kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jula

jula

20-12-2012 om 21:42

Andere pan?

Misschien heeft je pan een te dunne bodem? Ik maak regelmatig verschillende soorten pap en het brandt (bijna) nooit aan. Mijn pannen die ik daarvoor gebruik hebben een dikke bodem.
Oh, en volle melk gebruiken

En eerst de pan omspoelen?

dat wil ook wel helpen hier. Maar ik heb het ook regelmatig gehad geen idee hoe t dan ineens kon, laag vuur etc( maak nu niet veel pap meer)

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2012 om 01:33

Hangt ervan af

Als ik rijstepap maak kan ik het met veel geduld en liefde zonder aanbranden voor elkaar krijgen, maar als ik bijvoorbeeld griesmeel of custardvla maak gaat het toch wel eens mis. Persoonlijk vind ik het bij custardvla niet eens erg als er een klein zweempje van aangebrand te proeven is. Maar in principe doe ik altijd een scheutje water op de bodem en schenk dan de melk er pas bij. Bovendien hou ik het vuur wat lager. Dus niet volluit. Ik gebruik altijd halfvolle melke uit zo'n 2 liter gevaarte. Bij rijstepap gooi ik de rijst gelijk bij het begin er al in en ik begin te geloven dat dat de truc is om rijstepap niet aan te laten branden. En ik laat de pan niet alleen tot de pap klaar is. Ik sta dan wel gigantisch wortel te schieten, maar dat heb ik er dan maar voor over.
Wat het schoonmaken betreft heb ik bij een van de laatste keren gemerkt dat het helpt om de pan een paar keer in de afwasmachine te zetten. Verder schraap ik aangebrande melk met de achterkant van een keukenmesje van de bodem. Ik doe dat liever niet bij een roestvrijstalen pan, maar bij de emaille soeppan heb ik daar geen moeite mee. Die pan gebruik ik daarom altijd als ik pap kook. Als je met de hand afwast is weken en krabben de enige oplossing volgens mij.

Geduld werk het beste bij mij

Pan met dikke bodem, vuur vooral niet hoog. Duurt veel langer voor het kookt, maar het koekt minder aan.
En veel roeren met een houten lepel.

Pan

Tonny, no offence maar ik gok dat je de verkeerde pan gebruikt.

Je moet echt een heel dikke bodem hebben. Om je een idee te geven: ik merk zelfs verschil tussen een goedkope pan met een dikke bodem en een dure pan met een dikke bodem. Alleen de laatste geeft de warmte heel geleidelijk af en dat is wat je wilt.

Tefalbodem

De titel zegt het al, een steelpan met tefal werkt ook al een stuk beter. En inderdaad langzaam en goed roeren.

nikje

nikje

21-12-2012 om 19:43

Magnetron

Ik maak griesmeelpap eigenlijk altijd met behulp van de magnetron.
Daar laat ik de melk inkoken, gooi de griesmeel erbij en laat hem dan in de magnetron weer opkoken. Wel af en toe roeren anders krijg je dikke klonten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tonny

tonny

21-12-2012 om 21:19

Dat is het natuurlijk ja

geen dikke bodem. En een te heftige hittebron.

Dus nu een andere pan en geduld tijdens het wortelschieten. Allemaal bedankt voor het meedenken. Oh ja Rodebeuk, heb je een goeie tip voor de juiste pan? Linkje erbij

Biene M.

Biene M.

21-12-2012 om 21:45

Pan

Wij maken geregeld pap en die koekt niet aan in onze Sigg pannen. Dikke bodem inderdaad.

Tonny: een dure!

dat zei ik toch al

Ik zou niet naar de Blokker gaan maar naar een kookwinkel.
En dan iets afgeprijsd zoeken. Of het een steelplan is of een kleine kookpan maakt niet zoveel uit. Merk ook niet. Le Creuset en Staub zijn gietijzer, Sigg en Fissler roestvrijstaal.

Of zou je een stoofpan van gietijzer willen die je ook nog voor kleinere leegnest-stoofgerechten kan gebruiken? Of maak je die nog steeds groot en vries je ze in?

Ik denk maar even consuminderig mee.

Beetje olie

Heb ooit een beetje olie in de pan gedaan voor aanvang. Tip had ik toen gelezen. Ik weet alleen zelf niet meer of het een succes was

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.