Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jamie

Jamie

13-01-2016 om 09:40

aanloopkat

Na jaren hebben we weer een aanloopkat. De vorige kwam van de achterburen die ook een pup hadden en een jonge kat en drie kinderen maar na een scheiding namen ze de katten mee. Dat was echt een lieverd, kon lang op schoot zitten, ook in de tuin.

Nu hebben we een Dikke Rode maar ik heb totaal geen verstand van katten

Hij is er meestal rond half 10 en aan het eind van de middag. We hebben kattensnoepjes gekocht en daar krijgt hij er eentje van bij aankomst en als hij weer weg moet.

Eerst beet hij vaak als we hem aaiden, zo maar uit het niets en joeg Jamieman hem vaak weer naar buiten maar hij is zo gek op katten dat hij hem dezelfde dag wel weer binnen liet. Nu ben ik zo ver dat hij mij al sinds de kerst niet meer gebeten heeft. Hij loopt rondjes door de kamer, is rustiger dan begin december en kan zich lekker wassen en in slaap vallen op een poef voor de verwarming. Hij komt bij mij langs lopen en als ik mijn hand laat hangen stopt hij zijn kopje er in en dan kan ik hem dus aaien.

Waar vindt een kat het wel en niet lekker om geaaid te worden? Ik moet duidelijk iets met zijn kopje doen maar ik weet niet goed wat? Waar kan ik aan zien dat hij zich prettig voelt bij ons? Eerst ging hij wel liggen maar was constant bezig met het slaan van de staart en zo en Jamieman zegt dat dat één en al onrust is. Nu heeft hij dus gisteren wel 3 kwartier op die poef gebivakkeerd.


Elisabeth

Elisabeth

13-01-2016 om 09:49

mijn kat

bijt iedereen die hem aait, behalve mij en mijn jongste dochter. Hij wil alleen geaaid worden als ie zelf naar je toe komt en niet te lang.
Ik aai hem met 1 vinger tussen zijn ogen naar boven tussen zijn oren. Dat voelt als een moederlik voor een kat, heb ik me eens laten vertellen en die van mij vindt het héérlijk

Tine Winkel

Tine Winkel

13-01-2016 om 11:08

slaan met de staart

hoeft niet altijd onrust te betekenen bij een kat. Die van ons slaat altijd met zn staart, ook als hij heel tevreden is (luid spinnend). Alleen als hij slaapt ligt zn staart stil. Wij denken dat hij is opgegroeid met een hond en daarom die nonverbale communicatie heeft overgenomen

Poesie

Poesie

13-01-2016 om 11:30

Hier

https://www.hoewatwaarom.nl/wp-content/uploads/2013/04/kat_aaien-714079709.png

Onze ene kat vond bij de staart heerlijk, dan ging haar achterwerk gewoon omhoog, op haar buik zalig, rond kop ook.
De andere kat heeft een voorkeur voor alleen rond het hoofd. Op het hoofd, met je palm van de hand over haar voorhoofd en zachtjes drukken, waar de geurklieren zitten (wangen), onder haar kinnetje.
Verder moet ze er niets van hebben.
Wel worden ze steeds aanhaliger naarmate de jaren verstrijken.

Kijk even wat de kat nú fijn vindt, houd het daar even bij en bij meer gewenning leer je vanzelf de kat en de voorkeuren kennen.

bieb63

bieb63

13-01-2016 om 12:16

Onze kat

(kater) vindt het heerlijk als z'n nek (stevig) gemasseerd wordt. Dus een beetje met 1 hand achter z'n oren z'n nek kneden.
In principe vindt elke kat het heerlijk om over z'n borst (in liggende houding) geaaid te worden, maar dat kan/werkt alleen als kat volledig vertrouwd is met die persoon en volledig relaxt.

Gewoon aftasten

Geen kat is hetzelfde, dus het is gewoon even uitproberen wat jouw aanloopkat het fijnste vindt. Laat het initiatief van hemzelf komen. Misschien vindt hij het al voldoende als jouw hand tegen zijn kop aanligt en hoeft er verder niets. En anders gewoon voorzichtig exploreren: beetje kriebelen onder het kinnetje, achter de oren, strijken langs de geurklieren.
Ik zou me geloof ik in eerste instantie beperken tot de kop. Borst en buik zijn voor een aantal katten toch wat intiemer terrein

Je ziet vanzelf hoe hij reageert. En wees ook bedacht: een kat kan zeer plotseling aangeven dat het "genoeg" is geweest.

angel3

angel3

13-01-2016 om 13:09

maarru???

Is dit een zwerfkat of gewoon een kat van iemand die komt buurten?
Ik zou er niet blij van worden als mijn kind bij anderen binnen werd gelaten en daar snoepjes kreeg en daar bivakkeert.
Ben ik daar nu de enige in?
Dalijk gaat hij niet meer naar huis omdat hij bij jullie verwend wordt.
Ik zeg: neem lekker zelf een kat

Wat betreft je vraag: onze kat houdt van gekriebel onder de kin. Haat het om opgetild te worden en slaat ook met de staart.

My thoughts

Aanloopkat? Kattenlokker ;0)

skik

Kattenliefhebber

Kattenliefhebber

13-01-2016 om 13:48

Bijten

Er zijn verschillende kattenbeten. Je hebt er die je bijten met de kleine voortandjes: dat is een liefdesverklaring. Moederkat doet dat ook bij haar kittens. Je hebt de corrigerende beet. Die is ook voorin de bek maar dan wat venijniger, eventueel met slaan van de staart (onrust). En je hebt het gemeen bijten, met de zijkant van de bek.

MamavanSenH

MamavanSenH

13-01-2016 om 13:48

Wie zijn kat?

Eens met angel3, ik zou het ook niet fijn vinden als mijn kat bij andere mensen word binnengelaten en daar van alles krijgt. Voor je het weet vind de kat de snoepjes bij jullie lekkerder en gaat niet meer naar huis.
Maar goed, dat is ook een risico van je kat buiten laten lopen en één van de redenen dat die van ons niet naar buiten mag. Desondanks zou ik nooit een kat zomaar binnenlaten en op snoepjes gaan trakteren want het is de kat van een ander.

Wat betreft de kop: daarmee geeft hij zijn geur af en markeert dus zijn territorium en zijn "personeel". Zijn kop tegen je hand betekent dus niet perse dat hij iets van je wil maar dat hij je als deel van zijn territorium ziet en dus vertrouwt en accepteert.

Poesie

Poesie

13-01-2016 om 13:51

eens

Mensen moeten hun huisdieren binnenhouden als ze dit willen voorkomen. Daarnaast: als je de kat stopt met voeren zal hij misschien wel weer een ander huisje zoeken en kun jij een eigen kat nemen.

angel3

angel3

13-01-2016 om 14:24

Poesie

Wat een onzin. Laat jij ook buurtkinderen bij je binnen om ze een snoepje te geven?
Of moet ik mijn kinderen binnenhouden?
Ik zeg. Vraag de loslopende oma binnen die heeft dan tenminste nog wat aanspraak?
Basisvraag is. Waarom doe je dit? Is de kat zielig of vind je het zelf wel gezellig?
In het laatste geval, neem er zelf 1.
Of een hamster.
Wel de lusten niet de lasten. Laat kat gelijk dan ook bij jou op de bak. Dan hoef ik de bak niet te verschonen

Moni

Moni

13-01-2016 om 14:28

Onze buren zouden dat ook niet leuk vinden

Hun katten zitten geregeld in de tuin en laten zich ook door ons aanhalen.
Binnen mogen ze van mij niet. Het is niet mijn kat. En eten geven doen we ook niet.
Behalve als de buren op vakantie zijn, dan geven wij ze eten in hun eigen huis.

Zou raar zijn als hun katten niet meer buiten zouden mogen.

Poesie

Poesie

13-01-2016 om 14:43

waarom?

Waarom is het raar als katten niet meer naar buiten mogen? Als jouw kind elke dag 2 keer bij mij binnen komt voor een snoepje, dan snap je toch dat dat een keer vervelend wordt? En elk mens snapt toch dat het voor de kat aantrekkelijker is als er een snoepje aan vastzit?

Mijn katten (sinds kort 1 ipv 2) zijn ook binnenkatten. Ik heb een ren aan de keuken laten maken, kost geen bal. Netlijn en wat balken en staaldraad. Katten kunnen naar buiten, in het zonnetje liggen en vallen niemand lastig. De buurtkat doet dat wel. Die komt zijn behoefte doen in mijn tuin terwijl mijn katten netjes op eigen terrein blijven.
Ik vraag me af hoeveel mensen hun kat nog buiten zouden laten als ze net als hondeneigenaren belasting moeten betalen, hun kat verplicht moeten steriliseren enz. Maar goed, daar ging dit draadje niet over, en de eigenlijke vraag heb ik beantwoord.

Aanvullend: persoonlijk zou ik de kat niet meer binnenlaten en zeker niet voeren of aanhalen.

angel3

angel3

13-01-2016 om 14:50

Poesie

Je draait het om. In dit geval lijkt het alsof kat gelokt wordt met snoep en aanhalen. Dat is wat anders dan dat kat erom komt leuren of kind ter vergelijking.
Ik weet niet elke kat is hetzelfde. Die van ons doet veel op de bak. Het Is zeker vervelend als ze het in je tuin doen. Maar dat was issue hier niet.

Moni

Moni

13-01-2016 om 15:49

Als je een kat geen eten geeft,

komt hij ook niet leuren.
Ik heb er geen problemen mee dat de buurkatten in mijn tuin komen.

Als ik een buurkind altijd een snoepje geef en binnen laat, dan stimuleer ik dat kind steeds komt.
Dan kan de ouder wel zeggen dat ze niet naar mij toe mag, maar het zou helpen als ik geen snoep meer geef.

Jamie

Jamie

13-01-2016 om 16:04

haha

Ik vond al dat het lang duurde voor de eerste reactie mbt kat niet binnen halen.

Als je zo maf bent dat je je kat buiten laat lopen waar iedereen er last van heeft, buiten laat schijten in mijn tuin en je kat 's ochtends naar buiten doet en pas 's avonds weer binnen laat moet je het ook toelaten dat je kat bij anderen gaat buurten. Overigens heb ik hem niet gelokt met snoepjes, hij is al van voor de zomer in beeld en ik heb pas een week geleden snoepjes gekocht. Dit vooral als manier om hem ook weer naar buiten te krijgen.

Wij houden wel van een aanloopkat, eventjes een uurtje binnen als het koud is of regenachtig. Niet langer want ik moet ook werken en als ik boven wat moet doen wil ik hem niet alleen in de woonkamer hebben. Wij willen zelf geen kat omdat we een kind hebben met allergie. We houden het in de gaten, als hij er ziek van wordt mag de kat ook niet meer naar binnen en reken maar dat hij er snel ziek van wordt, dat zien we meteen. Daarom mag hij wel binnen tot nu toe maar alleen liggen op een vast plekje waar mijn zoon niet zit en ik maak die plek ook meteen schoon als hij weer weg is.

Poesie

Poesie

13-01-2016 om 16:22

Angel3 offtopic

"Je draait het om. In dit geval lijkt het alsof kat gelokt wordt met snoep en aanhalen. Dat is wat anders dan dat kat erom komt leuren of kind ter vergelijking."

Ik draai het niet om, ik heb het goed gelezen en begrepen en ik was niet degene die het kind-vergelijking erbij haalde, dat was jijzelf. Ik begrijp niet zo goed waarom je zo reageert op speciaal mij, zoveel bijzonders zeg ik niet.

Een kat komt pas leuren als hij iets krijgt. Om iets te krijgen moet hij eerst langskomen. Ik geloof niet dat Jamie een type is die een kat zou lokken met een allergisch kind in huis.

Jamie

Jamie

13-01-2016 om 16:40

Overigens

Wat deze kat vooral lijkt te willen is een warm rustig plekje waar hij zich kan wassen en even kan slapen. Waarom biedt die eigenaar dat niet?

Daarbij: het was vandaag slecht weer en als ik dan post loop kom ik zo vaak katten tegen die aan komen rennen en denken dat ik ze wel even binnen laat. Een langharige raskat, helemaal nat, zo zielig!

Poesie

Poesie

13-01-2016 om 16:50

Ik ken er veel die de kat buiten laten als ze naar het werk gaan. Zelf een keer een kat uit het water moeten halen die door het ijs was gezakt. Met een chip en een kattenluik kan de kat er zelf weer in; het is zo simpel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2016 om 20:10

Hij is van het wantrouwende soort

Het is al heel wat dat jullie er een band mee opgebouwd hebben. Rustig aan beginnen dus. Bij onze hyper zijn wij begonnen met kriebelen tussen de oren. Nu na 10 jaar mogen we hem ook op z'n buik kriebelen. Soms als ie helemaal relaxt is. En dan met name man en oudste zoon mogen dat. Katten dus kunnen zeer kieskeurig zijn.

En voor de rest kan ik alleen maar toejuichen dat iemand die last heeft van poepende buurtkatten toch de moeite neemt om er mee te knuffelen. Als onze huistijger ook zomaar bij andere mensen binnen zou lopen zou ik dat ook niet zo'n fijne ontwikkeling vinden, maar dat ligt net bij de kat dan bij de mensen. En je loopt als baasje wel een risico natuurlijk dat ie ook weleens bij een originele Helmondse kattenmepper binnenstapt die er korte metten mee maakt.

Jamie

Jamie

13-01-2016 om 21:23

ginny

'. Als onze huistijger ook zomaar bij andere mensen binnen zou lopen zou ik dat ook niet zo'n fijne ontwikkeling vinden, maar dat ligt net bij de kat dan bij de mensen. '

Wat bedoel je nu te zeggen? Waarom laat je je kat buiten maar vind je het niet de bedoeling dat je kat bij anderen binnenloopt? Bedoel je dat je bang bent dat je kat anderen tot last zal zijn en dat ze er dus korte metten mee maken?

Deze zoekt gewoon duidelijk even aandacht en rust, heel schattig als je ziet hoeveel moeite hij doet bij de achterdeur, zwaait met pootje zelfs

Egel

Egel

13-01-2016 om 21:25

o ja, zulke principiële buurtgenoten heb ik ook

Ten eerste: ik vind het normaal dat katten buiten mogen lopen. Als ze voor opvallend veel overlast zouden zorgen en je hoort dat als baasje, moet je er wellicht iets op verzinnen, maar ze horen erbij, net als vogels. Kattenpoep in de tuin is niet zo leuk, maar ach, gezellig rondlopende katten compenseren dat voor mij (en die poep wordt meestal wel begraven - als de mensen überhaupt nog een stukje aarde hebben, want dat is tegenwoordig nog maar de vraag).
Ten tweede: ik ben allergisch voor katten. Vind ik nogal jammer. Bij de ene kat is het vrij ernstig, bij de ander valt dat nogal mee. Heeft niets te maken met hoeveel ze verharen, maar gewoon met het type kat of zo. Ik had heeeeel graag een kat gewild (als kind kon het nog wel).
Ten derde: ook wij hadden een aanloopkat deze herfst, wat een geluk! Lag eind van de zomer al vaak in onze tuin te zonnen. Wilde af en toe worden aangehaald. Kwam soms spontaan even binnen kijken. Zeurde wat om eten. Ik had het gevoel dat hij ons een beetje had uitgekozen. En ja inderdaad: wel de lusten, niet de lasten. Volgens sommigen mag hij dus niet binnen omdat het baasje van de kat dat zo vervelend vindt want dat is de eigenaar? Dat vind ik echt onzin hoor. Te eten geven is iets anders. De kat heeft misschien wel speciaal voer, of moet op dieet, weten wij veel.
Maar wat gebeurt er begin december: het is voor het eerst gelukt dat de kat iets langer dan 1 minuut op schoot wil. Valt zelfs in slaap. Ik ben intens gelukkig. Ik maak een foto en post deze enthousiast op facebook ('ik heb een aanlooppoes!'). Allemaal leuke reacties. Tot een overbuurvrouw waarmee we goede kennissen zijn het ziet. Ze schrijft dat het gewoon de kat van haar buren is. Nou, leuk dat ze hem herkent! Later op de avond (ik was er niet, man wel), belt ze er ook over op: het is gewoon een bekende kat, niet van ons! - Jaja. Prima hoor. We pikken hem heus niet echt in.
En nu….sindsdien hebben we hem niet meer gezien. Niet bij ons en niet buiten. Dus ik denk dat de kat niet meer naar buiten mag. Omdat mijn 'goede kennis' (nou ja?) een bemoeial is en het baasje van de kat graag de alleenheerser wil zijn. De kat mag niet blij zijn bij iemand anders. Mag ook niet meer naar buiten kennelijk, want stel dat ze op iemand anders' schoot ligt.
Had ik het nou maar nooit op facebook gezet…

MamavanSenH

MamavanSenH

13-01-2016 om 23:01

Wat het is

Katten zijn echt profiteurs en weten zeer goed wat ze willen en waar ze dat kunnen krijgen. Als in een ander huis de snoepjes lekkerder zijn, de slaapplekjes zachter of hij daar vaker op schoot mag dan loop je al kans dat hij daar gewoon blijft en niet meer terugkomt. Zegt verder niets over het huis waar hij vandaan komt, daar hoeft niets mis mee te zijn. Maar katten zijn heel kieskeurig.
En dan daarbij dat je nooit weet wie je kunt vertrouwen. Jij kunt een betrouwbaar persoon zijn die de kat alleen even aait en knuffelt en hem daarna weer laat gaan. Maar het zal je verbazen hoeveel mensen er bestaan die zo'n aanloopkat in huis nemen en nooit meer naar buiten laten. Heel veel mensen raken op die manier hun kat kwijt.

Het is sneu voor het beestje. Maar ik wil onze kat niet kwijt en omdat je niet weet wie alleen knuffelt en wie denkt dat het een zielige zwerver is en de kat permanent in huis houd laat ik haar helemaal niet buiten. Niet omdat ze overlast zou veroorzaken. De meeste mensen vinden katten leuk en dus soms ook iets te leuk.

Jamie

Jamie

14-01-2016 om 09:00

ja en?

'En dan daarbij dat je nooit weet wie je kunt vertrouwen. Jij kunt een betrouwbaar persoon zijn die de kat alleen even aait en knuffelt en hem daarna weer laat gaan. Maar het zal je verbazen hoeveel mensen er bestaan die zo'n aanloopkat in huis nemen en nooit meer naar buiten laten. Heel veel mensen raken op die manier hun kat kwijt. '

Wat wil je daar mee zeggen dan? Dat mensen hun kat dus niet buiten moeten laten? Of dat ik hem niet binnen mag laten?

Jamie

Jamie

14-01-2016 om 09:02

egel

'Kattenpoep in de tuin is niet zo leuk, maar ach, gezellig rondlopende katten compenseren dat voor mij (en die poep wordt meestal wel begraven - als de mensen überhaupt nog een stukje aarde hebben, want dat is tegenwoordig nog maar de vraag).'

Ja, heel fijn als mijn man in de grond bezig is en met zijn handen in die stront komt

Verder vond ik de reactie hier ergens dat ik die kat dan ook maar op een kattenbak moest zetten helemaal belachelijk. Dan hoefde zij geen kattenbak meer te plaatsen? Nou blijkbaar poept die kat dus niet thuis maar elders?

Elisabeth

Elisabeth

14-01-2016 om 10:00

kat van verderop, Jamie

Toen onze buurvrouw van 6 huizen verderop wéér was bevallen van haar zoveelste kind en het er erg druk was in de eerste 3 maanden, stond hun kat elke ochtend voor onze deur, alsof ie wilde zeggen: Het is me te druk thuis, mag ik hier slapen. Dat hebben we ook gedaan want hun kat en die van ons gingen goed samen. Hij sliep in de tuin op de stoel met "het" lekkere kussentje. Nooit binnen, al at ie af en toe wel gezellig mee met die van ons. Na 3 maanden was de rust wedergekeerd in huize 'veel kinderen en visite' en verdween de kat weer. Zo af en toe komt ie eens buurten.
Ik wil zeggen, misschien is het af en toe te druk in zijn eigen huis en vindt ie het bij jou lekker rustig en verdwijnt ie over een tijdje ook weer uit beeld...

MamavanSenH

MamavanSenH

14-01-2016 om 10:02

Jamie

"Wat wil je daar mee zeggen dan? Dat mensen hun kat dus niet buiten moeten laten? Of dat ik hem niet binnen mag laten?"

Nee dat was een reactie op egel, waarom ik het wel begrijp dat die eigenaren van hun aanloopkat de kat binnen hielden nadat ze wisten dat hij ook bij een ander huis kwam. Veel mensen denken dat hun kat gewoon op straat loopt. Als dan blijkt dat hij bij een ander huis komt, en waarschijnlijk dan ook bij meerdere andere huizen, snap ik goed dat ze hem voortaan binnenhouden. Want voor je het weet ben je hem kwijt.

Egel

Egel

14-01-2016 om 11:04

jee wat een wantrouwen

Jee MamaS&H, ik had daar nooit bij stilgestaan. Dan had mijn 'goede kennis/overbuurvrouw' in ieder geval ook wel duidelijk kunnen maken dat ze in mij geen dief ziet en dat ze dat wel héél onwaarschijnlijk zou vinden. Wat ze ook tegen haar buren gezegd heeft, die buren hebben kennelijk zoveel wantrouwen ofwel het staat ze zó tegen dat een kat wel eens op een andere schoot kan liggen buiten hun invloedssfeer, dat de kat nu verplicht binnen moet blijven.
Ik heb dus heel erg veel spijt. En daarbij is dat 'goede kennissen met de overburen' (we komen op elkaars feestjes) nogal bekoeld. Ze reageerde er echt heel raar op, en het is niet eens haar kat.

MamavanSenH

MamavanSenH

14-01-2016 om 13:00

Maar wel terecht

Jij kan best te vertrouwen zijn en het kan ook best dat die mensen dat wel wisten. Maar als die kat bij jou kwam is de kans groot dat jij niet de enige was en er meer huizen waren waar hij langs ging. En wie dat dan zijn weet je niet.

Het gebeurt echt veel vaker dan je denkt dat mensen een kat in de tuin krijgen en denken dat het een zwerver of verdwaalde kat is en hem vervolgens goedbedoeld in huis halen. De verhalen van mensen die jarenlang hun kat kwijt waren en er dan achterkomen dat die kat al die tijd bij anderen in huis heeft gewoond zijn niet te tellen. Dus ik snap het wel als je ontdekt dat je kat zo'n type is dat bij meerdere mensen komt je hem voor de veiligheid binnenhoud.

Egel

Egel

14-01-2016 om 13:18

Okee..

Okee MamaS&H, nu begrijp ik het inderdaad wel beter.
Maar ik vind het voor de kat en voor mezelf wel best zielig ;-(

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.