Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poezenmoeder

Poezenmoeder

18-02-2013 om 10:14

Aanloopkatertje

Ik hoop dat hier mensen aanwezig zijn die echt verstand van katten hebben.

Het volgende is het geval: Wij hebben 3 dagen geleden een katertje gevonden die al wat rondliep bij ons huis. Heel erg bang, hongerig en koud. We hebben hem uiteindelijk kunnen "vangen", en hebben hem nu boven in een lege kamer. We hebben AMIVEDI, de Dierenbescherming en de Dierenambulance ingelicht en melding gemaakt. Hij heeft geen chip, dit hebben we meteen laten checken. Als er binnen 2 weken geen melding is van de eigenaar, is hij theoretisch van ons.
Aangezien hij heel erg bang was/is, hebben we met veel zorg een kamer ingericht, met genoeg plekjes om je te verstoppen. Inmiddels speelt hij al, eet, drinkt, poept en plast. Hij gaat op de kattenbak. Bang is hij nog wel, maar hij begint steeds rustiger te worden.

Tot nu toe is hij dus alleen nog op die kamer geweest. We gaan meermalen per dag naar binnen om te spelen, eten te geven, aaien en meer.

Nu hebben wij een poes en een grote hond rondlopen. De poes en het katje kunnen goed samen. De hond heeft hij nog niet ontmoet.

Hij begint onrustig te worden en wil de kamer uit, begrijpelijk... Echter, het advies is om hem voorlopig nog niet naar buiten te laten. Wel uit de kamer, maar niet door het kattenluik naar buiten.

Hoe kunnen we nou het beste de volgende stap laten verlopen? Hij zal toch een keer die kamer uit moeten??

Ik hoop op advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julia64

Julia64

18-02-2013 om 12:34

Poezenmoeder

Hoi poezenmoeder,
hoe is jullie hond in het algemeen met katten, hoe gaat hij reageren op het kleintje, denk je? Als je inschat dat dat goed gaat, zou ik het katertje denk ik in huis laten rondlopen (nog niet naar buiten inderdaad, daar moet je echt nog een poosje mee wachten!).
Je kunt je vraag ook stellen op het Viva forum, mijn ervaring is dat daar heel veel kattendeskundigen zitten en daar is het wat drukker dan hier, dus krijg je wellicht wat sneller reacties.
Wel fijn dat jullie je zo over het beestje ontfermen trouwens, ik hoop dat hij bij jullie kan blijven!

Poezenmoeder

Poezenmoeder

18-02-2013 om 12:46

Dank

Hi Julia,

Dank voor je reactie.

Onze hond is niet zo best met poezen in het algemeen, met name die in onze tuin komen, maar met onze poes (de aanloop van 3 jaar geleden) is hij heel lief. Beetje lomp, maar heel gezellig. Ik ga ervan uit dat dit met deze kat ook zou moeten lukken.

Probleem is echter dat onze dierenarts heeft aangegeven dat we de kat eerste moeten laten castreren om te voorkomen dat hij gaat sproeien. Aangezien hij echt onrustig wordt in die kamer, moet dat dus snel gebeuren. Echter, we zijn er nog niet helemaal uit.... Het is dus best lastig. We moeten eigenlijk eerst beslissen of we hem willen/kunnen houden.....

Ik ga eens kijken op het forum van Viva. Dank je!

Zelfde probleem hier

Wij hebben ook een 'krijgertje'die zich ondertussen wel thuis voelt...tenminste dat idee heb ik.
Maar ook wij willen haar naar buiten doen. Het katteluikje heeft manlief dicht gedaan zolang. Een andere poes hebben we niet en gesteriliseerd is ze ondertussen al.
Wij weten ook niet zo goed wanneer naar buiten?
Ik dacht zelf aan als het 's nachts niet meer vriest omdat ze geen wintervacht (nog) heeft..Ik denk ergens in maart/april? Dan duwen we haar een paar keer heen en weer door het luikje en dan maar afwachten. Ik denk dat we eerst erbij blijven of beetje rondlopen aan lijntje misschien? Met onze vorige poezen hebben we het wel zo gedaan en dat is altijd goed gegaan..Maar deze is een beetje 'schijterig' in verhouding met die anderen. Ze wíl wel graag naar buiten...dat merk je aan alles...maar o wee als er een andere grotere poes buiten loopt dan rent ze gauw weg (bang) verstopt zich enz.
Dus denk ik niet dat ze meteen al ver op avontuur gaat.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2013 om 13:23

Castreren

Wij hebben een speciale kattenopvang in de stad, misschien jullie ook? Hoe dan ook, als je de kat nog moet laten castreren dan zou ik eens met de opvang praten of het via hun kan. Je vangt de kat al op tenslotte, dat scheelt hun weer. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Wij hebben 3 volwassen katten in huis gekregen en om eerlijk te zijn heb ik die katten nooit apart gehouden van de rest van de dieren. Dat vonden ze niet alledrie even leuk. Eentje is er gewoon bijgekomen alsof dat de normaalste zaak was, maar de andere twee hebben langzaam maar zeker hun terrein groter gemaakt. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het kattenluikje een probleem is, dus gewoon maar loslaten was niet mogelijk, maar ik zou er verder niet te ingewikkeld mee omgaan. Als je weet dat het kattenluik dicht zit, gewoon de deur van het kamertje openzetten en dan zien wat er gebeurd. Als je thuis bent, kun je tijdelijk de andere kat zelf helpen door de deur open te doen. Mijn ervaring met hond versus vreemde katten, is dat de hond totaal niet maalde om de katten die in huis waren, dus ook de nieuwe niet. Buiten was het een ander verhaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2013 om 13:27

Albana

Ik weet niet hoe lang je de kat al hebt? Meestal wordt twee weken aangeraden, langer kan geen kwaad uiteraard. Bij onze eerste aanloper heb ik zelfs geen wachttijd gehad. Het beest was zo blij om weer een huis te hebben dat hij zich vanaf dag een aan ons huis gehecht heeft en netjes weer thuis kwam. Best bijzonder eigenlijk. Deze kat woont inmiddels 14 jaar bij ons.

nolly

nolly

18-02-2013 om 13:32

Gewoon

de deur open zetten van het kamertje. Wel zorgen dat het kattenluikje dicht is.
Misschien de hond even aangelijnd houden als je je echt zorgen om hem maakt. Anders gewoon goed in de buurt blijven, dan kun je ingrijpen als het niet gaat.
Waarschijnlijk gaat het katje eerst heel voorzichtig de deur uit, paar stapjes en dan misschien wel weer gauw het kamertje in.

Wat betreft het steriliseren zou ik inderdaad via de kattenopvang vragen. Ook als ze het niet betalen is het wellicht goedkoper dan de dierenarts.
Als je nog niet weet of je hem wilt/kunt houden, zou je ook kunnen wachten met de sterilisatie. Mijn kat is netjes geholpen toen hij jong was, maar sproeit nog steeds (en meer dan ervoor).

even zo

even zo

18-02-2013 om 15:11

Kater vermist

Wij zijn sinds een week onze kater kwijt. Nou zou het wel heel toevallig zijn als jullie die gevonden hadden.

Onze kater is 7 jaar, hij is een kleine kat met grote staart. Hij heeft roze neus en groene ogen. Zijn borst is wit en hij heeft witte "sokken". Hij heeft haren uit zijn oren en tussen zijn tenen. Hij is verlegen, wordt makkelijk bang. Chip is mogelijk onleesbaar.

Wij wonen in de zuidelijke randstad.

Kat is aangemeld bij Amivedi, posters opgehangen etc... maar nul resultaat, erg verdrietig.

Als het enigszins zou kunnen dat het onze kat is, laat het danw eten, dan kan ik meer details geven.

Wat leuk

ik zou hem nog een week of 4 binnen houden, kijken hoe hij gaat aarden bij jullie. Mocht hij gaan sproeien dan wel laten castreren en anders even wachten. Hier een katertje van een half jaar in huis en die sproeit (nog) niet, hij wordt volgende maand gecastreerd.

Ik zou het kattenluikje gewoon dicht doen, even onhandig met de andere poes maar dat moet dan maar even. En dan maar eens even afwachten. Ik zou eerst die kamerdeur open doen, telkens de leefruimte wat vergroten dus. Kattenbak en voerbakje op de zelfde vaste plek laten en ook het mandje zodat hij een rustig plekje kan opzoeken als hij dat nodig heeft.

En als het geen goede match is dan kan je hem afstaan bij het asiel.

Poezenmoeder

Poezenmoeder

18-02-2013 om 23:07

Evenzo

Even zo, wat naar dat jullie je kater kwijt zijn. Dit katertje is jonger dan een jaar. Ik woon in het Gooi. Ben bang dat het hem niet is.

We gaan echter wel een andere oplossing zoeken voor dit katertje. Het is echt een schatje, maar mijn hele huis staat op zijn kop. Poes onrustig en hond al 2 keer een klap te pakken.

Mocht er iemand een idee hebben. Voel me verdrietig en schuldig, maar wij kunnen, buiten de eerste opvang, niet bieden wat hij nodig heeft....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

19-02-2013 om 09:38

Poezenmoeder

Bedankt voor de reactie, het zou ook wel net zo waarschijnlijk zijn geweest als het winnen van de loterij.

Jammer, de hoop vervliegt hier een beetje....

Poezenmoeder

Poezenmoeder

19-02-2013 om 10:26

Mark

Wat naar voor jullie! Ik vind het heel zielig!

Mark

heb je de link van Amivedi?

Mark

ga hem ook zeker melden bij het asiel met een foto erbij, vaak worden gevonden katten naar het asiel gebracht.

Manus

Manus

19-02-2013 om 19:43

Waar in 't gooi?

Bij mij in de buurt (Hilversum, Kerkelanden) wordt een kat vermist. Sinds vandaag hangen posters aan de bomen.

Manus

Poezenmoeder

Poezenmoeder

20-02-2013 om 09:06

Bussum

We hebben echt alle meldingen met Amivedi en de dierenambulance doorgenomen. Als ze hem daar hebben gemeld, moet dat doorkomen. Hoe ziet hij eruit??

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Poezenmoeder..

waarom zo snel opgeven? Volgens mij is het heel normaal dat je hond een mep krijgt en dat je kat onrustig is. De dieren moeten nog aan elkaar wennen, het katertje is waarschijnlijk gewoon nog wat bang voor de hond en de poes voelt de onrust van de andere dieren. Geef het een beetje tijd en de situatie zal wel verbeteren. Dat is tenminste mijn ervaring.
Cakey

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.