Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wanbetaler

Wanbetaler

04-05-2010 om 15:42

Aanmaning

Hoi, effe onder een andere nick:
Ik heb onlangs een 'aanmaning' gekregen van mijn psychotherapeut voor een rekening die nog geen maand oud is. Ok, betalingstermijn was 2 weken, da's waar. Nu kreeg ik een dreigmail, ik moet binnen 7 dagen betalen, anders incasso! Ik was helemaal geschokt. De rekening is nog geen maand oud! Hij zal wel in zijn recht staan, maar toch, hij is mijn therapeut en we hadden een goede vertrouwensband (dacht ik) en nu heb ik er niet meer zo'n prettig gevoel bij eerlijk gezegd ... Is mijn reactie nu overtrokken? Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet persoonlijk opvatten

Dat moet je niet persoonlijk opvatten, ik denk dat er gewoon een automatisch piepje in het systeem daar zit waardoor bij elke late betaling meteen een aanmaning de deur uitgaat.

Daar is veel voor te zeggen. Zelfstandigen die niet achter hun centen aanzitten lopen veel geld mis, wie zijn financiën efficiënt beheert hoeft minder hard te werken voor hetzelfde geld. Vraag me niet hoe ik dit weet

Je zou hooguit tussen neus en lippen door kunnen opmerken dat een aanmaning na twee weken ook vroeg genoeg is. Kennelijk worden er niet meteen al extra kosten in rekening gebracht, dan vind ik het nog keurig binnen de perken.

Groeten,

Temet

Zakelijk

jullie hebben een vertrouwensband ,maar jullie hebben ook een zakelijke overeenkomst,die twee dingen moet je gescheiden houden.
zakelijk gezien heb je nou eenmaal te laat betaald,dat kan de beste overkomen.

Wanbetaler

Wanbetaler

04-05-2010 om 17:21

Wel persoonlijk

Ik vat zoiets wel persoonlijk op ja, mss kwam dat door de toonzetting, die kwam nogal agressief over. Bovendien heb ik altijd geleerd dat een 1e herinnering op vriendelijke toon is en pas een vervolg herinnering wat scherper met 'dreigementen' zoals incasso oid. Gelijk in de 1e herinnering zo'n dreigement valt me nogal koud op het dak moet ik zeggen.

Fatima

Fatima

04-05-2010 om 17:56

Geleerd

Wat jij geleerd hebt hoeft toch niet door iedereen in praktijk te worden gebracht? Als zelfstandige wil je gewoon zo snel mogelijk je geld hebben. Dat gesoebat vind ik helemaal niets. Dreigen bij de eerste herinnering vind ik prima. Denk je nu echt dat de therapeut gaat nadenken of hij/zij wel een goede relatie met jou hebt en dan vervolgens een aardigere aanmaning stuurt? Natuurlijk niet.

Hij/zij zal bij iedereen dezelfde standaard herinnering sturen. Wat denk je wel?

Geerdientje

Geerdientje

04-05-2010 om 18:10

Wat ik wel denk

na het lezen van jouw reactie, Fatima: miauw!
Je standpunt is duidelijk. Ik vind het klantonvriendelijk, maar dat staat kennelijk (ook) niet hoog bij jou in het vaandel.

dynastie

dynastie

04-05-2010 om 18:42

Maar laten we wel wezen....

als je té vriendelijk bent, wachten mensen die tweede herinnering wel af. En met een beetje pech je derde ook nog. Want tja, waarom op tijd betalen als te laat betalen geen directe gevolgen heeft?

De vertrouwensband staat geheel los van de financiele band. Maar dat eerste kan zonder het laatste niet bestaan en het is ook wel goed je dat te realiseren.

reina

reina

05-05-2010 om 09:01

Wanbetaler

Het is zelfs mogelijk dat de man helemaal niet weet wat er in de aanmaning staat, verzorgt hij dat zelf? Trek het je niet persoonljk aan, zoiets is een standaardprocedure, dat wordt echt niet per persoon bekeken. En het is zijn broodwinning, jij wilt je salaris ook op tijd hebben, toch?

Fatima

Fatima

05-05-2010 om 09:31

Miauw?

Waar slaat dat miauw nu weer op? Ben jij Wanbetaler of weer iemand anders?

Wat een gezeur: ik heb het geleerd dus het is zo? Had gewoon betaald denk ik dan, dat heb ik namelijk geleerd. Jij wil je loon ook op tijd.

effe anders

effe anders

05-05-2010 om 09:37

Band

Gaat een vertrouwensband niet twee kanten op? Je psychotherapeut vertrouwt erop dat zijn rekeningen op tijd worden betaald zodat hij boodschappen kan doen en zijn energierekening kan betalen. Jij hebt dat vertrouwen geschaad. En ook wat jou betreft is dat alleen aan de zakelijke kant neem ik aan, en zit daar niets persoonlijks bij. Of zou je therapeut nu denken ojee wanbetaler heeft iets tegen mij want ze betaalt te laat, kunnen we nog wel verder met de therapie?
Verder zal de toon van de brief gewoon standaard zijn en zijn opgesteld door de boekhouder of een administratiekantoor. Dat jij zo'n zakelijke brief leest als bedreigend ligt waarschijnlijk net zoveel aan jou als aan de brief.
Niet van wakker liggen, gewoon betalen en doorgaan met de therapie!

jes

jes

09-05-2010 om 18:40

Zou

mij wel tegen de borst aanstoten.
en toch ook vertrouwen. als je eigen zaak hebt moet je toch ook klantvriendelijkheid waarborgen lijkt mij.
je moet eerst trouwens volgens mij 2 herinneringen krijgen en dan kan pas incassobureau worden ingeschakeld.
wettelijk heb je 30 dagen de tijd voor betalen van nota.

en juist vaak de ondernemers nemen die tijd ervoor!

Monique D*

Monique D*

12-05-2010 om 18:48

Heb je al met jouw psychotherapeut gebeld?

Volgens mij is het ook zo dat er eerst een of twee herinneringen moeten komen (het kan ook zomaar gebeuren dat er één bij de post is kwijtgeraakt) en dan een aanmaning. Daarin staat er dat dit wordt overgedragen aan een incassobureau als het geld niet binnen een week op zijn rekening staat. Ik vind het wel erg drastisch, nadat de rekening amper een maand oud is gelijk dreigen met een incassobureau! Dat getuigt zeker niet van klantvriendelijkheid. Heb je al hierover contact opgenomen met de therapeut?
Overigens, de therapeut ziet jou als zijn klant, dus je bent zijn broodwinning. Jij bent niet zijn vriendin. De vriendschappelijke sfeer annex vertrouwensband heeft hij gecreëerd zodat jij jouw verhaal zonder belemmeringen kan vertellen. Dat is zijn werk. Hij doet dat niet gratis, dus jij zal een factuur voor zijn moeite tegemoet zien. Als die factuur niet wordt betaald dan zal hij maatregelen nemen. Tja, die man of vrouw moet ook hiervoor betaald worden..
Maar de toon in die brief mag wel anders. Bel met hem, waarschijnlijk was dit niet zijn bedoeling. Zeker als zijn financiën worden verzorgd door een boekhouder of administratiekantoor.

Marieke

Marieke

12-05-2010 om 20:36

Wel over praten met je peut

Er is de laatste jaren in de financiering binnen de GGZ veel veranderd en de administratie voor peuten is fors toegenomen. En doorgaans wordt je geen psychotherapeut vanwege een grote voorliefde voor boekhouden, dus zij zoeken hier een oplossing voor.

Marktwerking in de zorg betekent ook dat er naast professionele bedrijven ook allerlei administratiekantoortjes van bedenkelijk allooi en sappelende ZZP-ers de getergde peuten aanbieden om deze last van hun schouders te nemen. Tsja en ook voor de peut is het crisis, dus die kiest de goedkoopste, maar of dit de beste is...
Betaal de factuur per omgaande en biedt je peut excuus aan voor de vertraging. Vraag hem vervolgens of hij weet wat er in de brief staat en dat dit volgens de wet niet mag en dat jij als klant het vervelend vindt om op een dergelijke toon benaderd te worden. Marktwerking betekent ook dat behalve dat jij klant bent en hij leverancier en jij wil dus als klant behandeld worden en niet als crimineel.
En als je dit er zonder haperen en met goed gevolg tegen hem uit krijgt kun je denk ik ook je therapie als geslaagd en afgerond beschouwen
Succes en laat je niet intimideren.

dynastie

dynastie

16-05-2010 om 17:52

Dat is niet waar jes

"wettelijk heb je 30 dagen de tijd voor betalen van nota. "

Dat is niet waar. Jij doelt waarschijnlijk op art. 6:119a BW, dat bepaalt dat indien geen betalingstermijn overeengekomen is, wettelijke rente verschuldigd is vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de factuur is ontvangen. Dit verhindert echter niet dat iemand een betalingstermijn van 7 of 70 dagen hanteert, dat moet dan wel vermeld staan. Staat niets vermeld, dan geldt de wettelijke regeling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.