Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

18-02-2014 om 20:20

aanschaf kookpannen

Wie heeft er kort geleden nog nieuwe kookpannen gekocht?
Ik moet op zoek naar nieuwe pannen en wil daar niet de hoofdprijs voor betalen.
Ze gaan gebruikt worden op keramisch maar moeten ook geschikt zijn voor inductie en in de oven en in de vaatwasser kunnen. Handgrepen die koel blijven , maar liever geen kunststof. Een metalen deksel en belangrijk, makkelijk bij het afgieten..niet hoeven te balanceren tussen, er komt niets uit, of de inhoud ligt in de gootsteen ( met name bij rijst en zo). Ze moeten praktisch zijn, geen ruimtevragende vormen en plekken waar water in blijft staan na de vaatwas. Geen set, want daar zit meestal 16 in en die is in de praktijk aan de kleine kant. Gezien de grootte van de platen kan ik efficient kwijt 2x 18 en 1x 20.
Ik heb een steelpannetje uit de ikea 365 serie en die bevalt heel goed, maar ikea heeft deze pannen verder alleen in de maat 20 en ik weet niet of hiervan de grepen koel blijven. ( dan zou ik minder efficient kunnen koken met 3x een 20, want pan groter dan de plaat)
Afraders zijn ook heel welkom...

Brianna F

Brianna F

18-02-2014 om 22:56

keramisch en inductie is geen match

Als je een pan op een niet-inductie plaat zet, zoals keramisch, dan wordt de bodem een heel klein beetje krom. Hierdoor kan je inductieplaat beschadigen. Over het algemeen is het advies om alleen nieuwe pannen op inductie te zetten. Voor inductie heb je pannen nodig met een hele vlakke bodem. Ik heb alleen de zware gietijzeren pannen kunnen hergebruiken op inductie, de rest gaf storing.
Ik weet niet welke pannen het beste zijn, maar met al jouw eisen betaal je volgens mij wel de hoofdprijs. Tip: geen pannen van BK Q-Linair Classic, afgieten is een drama.

Wikke

Wikke

18-02-2014 om 23:06

BK pannenset

Ik heb vorig jaar bij De Bijenkorf deze BK pannenset gekocht in een aanbieding met nog extra korting, dus nog veel goedkoper dan hier staat:

http://nl.neckermann.com/wonen-slapen/koken-tafelen/pannen/pannensets/bk-pannenset-conical-p472258?channel_code=110&product_code=86779195&utm_medium=prijsvergelijker&utm_source=google-shopping+nl&utm_content=472258-00&utm_term=bk_wonen+%26+slapen&gclid=CJWW6LDW1rwCFSQXwwodumUAlQ#product-info

Ik vind ze mooi en handig. Ze kunnen overal op/in.
Ik gebruik ze om te koken op gas en doe ze in de afwasmachine. In de oven doen kan ook maar heb ik nog niet gedaan.
Ik heb de vijf-pannenset en vind de kleine pannen juist handig, voor rijst en saus/soepje bijv.

Het is de meest luxe pannenset die ik ooit heb aangeschaft (tot nu toe alleen afdankertjes en af en toe een pan bij Hema of Ikea) en ik ben er erg blij mee.

Overigens, de metalen handgrepen worden wel wat warm, maar ik gebruik toch altijd pannenlappen/-doeken. Zonder metalen handgrepen kan een pan niet in de oven. Bovendien gaan kunststoffen handgrepen eerder kapot.

BK pannen zijn vaak in de aanbieding, heb ik de indruk.

69er

69er

19-02-2014 om 08:47

Brianna,

Dank je, dat wist ik niet, nog een reden om er niet teveel aan uit te geven. Ik zou ooit over willen naar inductie.
Na een avondje googlen weet ik nu dat het kopen in een set voordeliger is, maar dan ben je gebonden aan een samenstelling. De 16 pan gebruik ik minder. Te klein voor aardappels en groente en sauzen doe ik in een steelpan. Ik gebruik het meest een 18 20 en 22. ( heb nog een grotere, maar die wordt weer minder vaak gebruikt. Dat is dan ook de enige die niet vervangen hoeft te worden. Ik kwam er gister achter waarom ik toch steeds meer krasjes op mijn plaat krijg. Tuurlijk had ik wel gezien dat de pannen aan de onderkant niet moeders mooiste meer waren, maar het rvs is zover weggesleten ( leve de vaarwasser), dat de ruwe aluminiumlaag nu mijn plaat bekrast. ( Lagostina 19 jaar oud).
Ik ga zo kijken of pannen van habonne wat zijn....( hopen dat de winkel ze voert)

kijk eens bij

http://www.sola-fabriekswinkel.nl/

Ik kom er graag: betaalbare kwaliteit. Of er ook pannen zijn die aan jouw eisen voldoen en binnen je prijsklassen vallen, weet ik niet. Wij koken op gas.

69er

69er

19-02-2014 om 09:14

judith

daar heb ik ook naar gekeken, maar ik heb gister berichten gelezen over scheurende pannen, daar wordt je huiverig van. Hema dan? die hebben alleen geen 22

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 09:17

afgieten

Voor het afgieten van rijst gebruik ik een speciaal afgietding wat over de pan gaat, oa te koop bij Ikea.

al jaren pannen van

le chef en die waren toen erg goedkoop,m doen t prima op inductie. Ook de ikea-pan doet t prima.

kwaliteit & handzaamheid

Ik weet niet in hoeverre 1 scheurende pan staat voor de kwaliteit van alle pannen bij Sola. Is dat een recente klacht? Ook Hema en Ikea zullen vast producten terugkrijgen maar het kan zijn dat vanwege de lagere prijs de verwachtingen niet zo hoog zijn als bij Sola.

Wat betreft Ikea en ondeugdelijk product, heb ik een hele slechte ervaring met Ikea en de ikeaknoflookpers was een vreselijk onding en heb ik weggegooid. Liever geen dan zo een. Hema doet veel minder moeilijk en daar staat klanttevredenheid hoger in het vaandel. Maar of Ikea en Hema ook voldoen aan de kwaliteitseisen die jij aan je pannen stelt en prettig in het gebruik zijn, weet ik niet.

Ik heb niet gekozen voor een set maar de pannen 1 voor 1 gekocht. Altijd gekeken naar de kwaliteit en hoe ze in de hand liggen (&vervolgens waar die het goedkoopst was). Nu kon dat ook omdat we van mijn schoonmoeder wat pannen hadden gekregen, dus we zaten niet opeens zonder (bruikbare) pannen. Ik wil een nieuwe pan eerst voelen (zwaarte, grip). Ik ga eerder voor kwaliteit en handzaamheid en als een pan bevalt, zou ik ze desnoods 1 voor 1 kopen als het bedrag niet in een keer op te hoesten is.

Puck

Puck

19-02-2014 om 11:06

ikea

De serie 365??? van ikea bevalt hier prima. ER staat wel in dat ze niet in de vaatwasser mogen maar mijn koekenpan gaat nu al bijna 10 jaar zowat iedere dag in de vaatwasser en er is nog helemaal niets mis mee, zelfs niet met de anti-aanbaklaag

Minthe

Minthe

19-02-2014 om 11:19

Hier ook

Hier ook 365+ serie van Ikea. Bevallen prima. Al bijna 20 jaar en de pannen kunnen zo nog 20 (of 40, of 100) jaar mee en ze kosten geen fluit. Alleen op gas gebruikt, ik heb geen verstand van inductie. De handvatten van mijn pannen worden wel heet, maar dat vind ik eigenlijk niet echt een probleem.

We hebben er wel nog een goede zware braadpan bij gekocht, dat is ook de pan die ik gebruik in de oven.

69er

69er

19-02-2014 om 13:52

nou,

Het is dus heel wat anders geworden. In de winkel werden een aantal restanten, setjes ed opgeruimd. Verder was er keuze uit de goedkoopste bk tot demeyere. Ik heb nu gezien dat mijn eigen pannen een kleine bodem hebben en dan breder uitlopen en zo zorgen voor passen en meten op de plaat. Ook heb ik gezien dat 22 een vreemde maat is, maar deze pan gebruik ik om pasta ed. in te koken. Ik heb daar nu een 20 pan voor met dezelfde inhoud voor gevonden. Ook de 16 en 18 hebben een grotere inhoud. Ik heb gekozen voor een 16-18-20 en 24 braadpan van Fissler.
Ik heb ook gekeken naar bk gastronomic en habonne king. De Bk heeft een kleinere inhoud dan mijn huidige pan en ik kan op de "pastakookplek" hooguit 22 kwijt. Voor deze combinatie met de braadpan heb ik gekozen , omdat een goede braadpan ook een heikel punt is. Ik en gietijzer zijn niet zo'n goede match en teflon/keramisch hebben ook niet het eeuwige leven. Ik heb hier al veel goeds gelezen over fissler koekenpannen, dus nu de gok gewaagd met maar eens een rvs braadpan. De verkoopster gaf aan deze pannen eigenlijk alleen bij acties van de fabrikant te verkopen ( en dan kosten ze nog veel geld), maar dit kwam het best tegemoet aan mijn wensen..... In de folder stond dat ze zelfs probleemloos van gas naar inductie kunnen ( dat zullen we tegen die tijd dan nog wel zien)
En de grepen blijven koel!
Verder vond ze dat mijn lagostina langer mee had moeten gaan...Haar moeder kookte er al veel langer op. Tja, mijn schoonmoeder ook, maar die heeft geen vaatwasser! zou ik deze dan ook met de hand af moeten gaan wassen?? mmmm

kaatje43

kaatje43

22-02-2014 om 16:12

69'er

Ik heb mijn pannen (Sola) een hele tijd gebruikt op een keramische kookplaat en daarna gaf het echt geen problemen op een inductie, hoor. En het waren gewoon pannen bij de Blokker gekocht. Het schijnt wel aan de dikte van de bodem en aan de kwaliteit van de inductie te liggen of de bodem "herkend" wordt.

aline

aline

21-10-2015 om 13:08

Hier hebben ze mij goed geholpen

Ik heb wat rondgezocht bij horecabedrijven omdat ik toch wel goede pannen wilde hebben.
Ik heb gewoon wat prijzen opgevraagd en het vergleken met normale pannen.

Ze bleken maar iets duurder te zijn en zijn wel van betere kwaliteit.

Hier heb ik ze gekocht:

http://www.hamahoreca.nl/

Ze hebben nu ook messen zie ik, dus ik denk dat ik er nog een keer ga kijken!

Tango

Tango

24-10-2015 om 22:16

Beetje ot hoor.

Maar ben ik nou echt de enige die nooit een pan in de oven zet? Heb werkelijk geen idee waarvoor ik dat zou moeten doen???

Hanne.

Hanne.

24-10-2015 om 23:47

niet vaak

Ik doe het ook niet vaak maar heb wel een aantal gerechten waar ik met een pan op het vuur begin en eindig in de oven. Stoofschotels bijvoorbeeld.

Op zich zou ik eea denk ik ook in een ovenschaal over kunnen scheppen maar zo vandaag het vuur de oven in is wel erg makkelijk.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-10-2015 om 09:14

pan in de oven

alleen mijn gietijzeren pan, bv. als ik beenham eerst aanbraad en daarna in de oven laat garen.
Of enkele ovenschotels die ik klaarmaak in die gietijzeren pan, daarna gratineren in de oven.

Maar voor de rest gaan gewone pannen idd zelden de oven in. Maar als het wel kan, is dat voor mij toch een pluspunt.
Wij zijn zelf nu op zoek naar nieuwe pannen. Hebben een huis gekocht met een inductiekookplaat. Hoe belangrijk zijn nieuwe pannen dan, eigenlijk? Sommigen zeggen dat het echt niet kan, oude pannen meenemen. Anderen zeggen dat het reuze meevalt. Wij hebben grofweg 2 pannensets, 1 van 1,5 jaar oud en 1 van 25 jaar oud. Die oudste, ach, die kan ik missen, maar die nieuwe - dat zou toch wel jammer zijn als we die weg zouden moeten doen. Hier iemand ervaring hiermee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.