Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Aantal cadeautjes verjaardag/sint

Hoi,

Sinds iets meer dan een jaar heb ik een relatie met een man die een dochtertje heeft die in nov 4 jaar wordt. Het meisje heeft geen moeder dus vader staat er alleen voor. Hij is weinig bezig met speelgoed en stimulerende activiteiten voor zijn dochter. Omdat ik doordeweeks regelmatig bij zijn dochtertje ben (ik breng haar ook naar de creche en 1 dag in de week is ze bij mij) heb ik al een hele goede band met haar. Het komt er op neer dat er de afgelopen jaren (door hem en zijn familie) weinig echt samen met haar is gedaan voor haar fijne en grove motoriek. Ze krijgt meer dan genoeg liefde en aandacht dus ze wordt echt niet verwaarloosd, maar bijna met alles loopt ze (flink) achter op leeftijdsgenootjes. Ik ben dus veel met haar bezig met knutselen, puzzelen, tekenen, voorlezen, skippyballen ed. Ik merk ook aan haar dat ze het hartstikke leuk vond om al die dingen samen te doen en dat het haar goed doet.
Vorig jaar hebben we sinterklaas bij mijn familie gevierd en toen was hij not amused door het grote aantal cadeaus dat voor zijn dochter gekocht was (vooral door mijn moeder). Toen wilde hij aankomend jaar niet meer naar sinterklaas bij ons thuis (dat is gelukkig wel gezakt) Van huis uit vieren wij sinterklaas nog al groots dus ik kreeg vroeger ook superveel, dus ik ben wel wat gewend, maar mijn vriend dus niet. Dit jaar probeer ik het dus beter in de gaten te houden wat er voor haar gekocht wordt. Zo bleek vanochtend dat mijn moeder weer ' rotzooi'knutselspullen had gekocht bij de action die ze met sint zou krijgen. Ook vroeg ik haar om een lalaloopsy pop terug te brengen die we samen in de uitverkoop hadden gekocht. Resultaat van de discussie is dat ik dat action spul mag terugbrengen en dat de lalaloopsy pop naar mijn nichtje gaat. Probleem is dat ik die pop superleuk vind en dat ik ook denk dat het dochtertje van mijn vriend het leuk vind. Omdat ik de boel qua cadeautjes dus beetje probeer te regisseren had ik eerst aan mijn vriend gevraagd of hij die pop leuk vindt. Hij snapt niet waarom zijn dochtertje nog een pop nodig heeft want ze heeft vorig jaar een gewone pop gekregen voor haar verjaardag. Mijn moeder en zus (die ook een baby lalaloopsy baby pop voor zijn dochtertje had gekocht voor sint/verjaardag) vinden dat ik niet alles met hem moet bespreken en mijn moeder zei ook dat mijn vriend er nog wel achterkomt wat hij haar tekort doet en dat een meisje best een aantal poppen kan hebben en dat ik er niets over kan zeggen wat zij voor zijn dochtertje koopt. Ik had aangegeven dat ze anders helemaal geen sint meer komen vieren bij mijn familie en dat ze er ook wel rekening mee kunnen houden hoe mijn vriend er over denkt. Van vorig jaar sint/verjaardag weet ik dat ze toch met het gros van het spul niet echt speelt. Ik probeer nu dus de verscheidenheid en aantal cadeaus te beperken. Voor sint heb ik bijvoorbeeld zelf een knikkerbaan, frozen bowlingsetje, voorleesboek, flashlight friend knuffel, 2 setjes poppenkleding, wat zinvol knutselspul zoals klei en verf en een prinsenjurk. Voor haar verjaardag in november krijgt ze bijvoorbeeld al een rugzakje met trommel en beker, houten leerkalender en verkleedkist mer wat jurken.
Het komt er dus op neer dat ik niet weet hoe ik beste om kan gaan met uiteenlopende meningen van mijn vriend en mijn familie, voor alle twee is wat te zeggen. Ik wil geen herhaling van vorig jaar maar zijn dochtertje ook niet achterstellen ten opzichte van de rest van de kinderen in mijn familie. Ik hoop dat jullie een idee hebben hiervoor

Jasmijn

Jasmijn

24-09-2016 om 12:41

moet er niet aan denken

Ik moet er niet aan denken dat ik zo ontzettend veel 'meuk' in huis krijg na een Sinterklaas feest. Inderdaad meestal wordt er niet eens heel veel mee gespeeld. Vooral de action rotzooi inderdaad.
Wat je wel kunt doen is dat soort spul bij je ouders te laten, onder het mom van 'dan kan ze daarmee spelen als ze bij jullie is'. Verder zou ik wat spul voor haar gewoon bij jou in huis laten en bij je vriend thuis het wat gematigder houden. Volgens mij gaat het namelijk niet om de spullen die een kindje heeft maar meer om de een op een aandacht die je geeft.
Wellicht is je vriend wel bij met een goede opbergmogelijkheid voor bij hem thuis, waar je de spullen een beetje netjes kunt opbergen.
(ik herken dit wel want ik heb een vriend die sowieso niet van veel spullen in huis houdt, vindt alles overbodige rommel) dus goed opbergen zodat het huis er niet te schreeuwerig met allemaal kinderspul en troepjes uitziet scheelt al heel veel.

Juno

Juno

24-09-2016 om 13:28

Verschrikkelijk

Wat een berg meuk. Dat kan echt veel minder. Geef het kind kwaliteit in plaats van kwantiteit. Jij hebt nu al zeven! dingen voor Sinterklaas. Dan koopt je moeder nog wat, vriend wil natuurlijk ook een eigen cadeau geven. Wat een overkill.
Wij doen Sint ook uitgebreid, maar dan praat je over
Een letter
Een boek
Een nuttg cadeau 'jaren '50' (handschoenen, oortjes, sokken, pyjama)
Een gewenst cadeau.
Een gezinscadeau zoals een nieuw gezelschapsspel of kaartjes voor theater/winterefteling oid.
Sinds het lootjes trekken verzorgen wij de eerste drie cadeaus. Ik vind het erg leuk om nog een flauwigheidje/gek cadeau te kopen of iets waarvan ik weet dat ze dat graag willen maar ik zet mezelf wat dat aangaat op de rem. Dik 20 cadeaus met hele gezin uitpakken is gewoon niet leuk.
Het meidje is vier jaar oud! Wat heeft zo'n kind nou helemaal nodig? Wat spul voor de fijne motoriek, wat buitenspul, een verkleedjurk en wat badspeelgoed. Koop goede potloden, een schetsboek en een bonk klei, een fiets, een bal, een zandbak en klaar ben je.
Tjee, ik schiet helemaal in een light-modus hiervan. Voor mij zou zoiets echt een dealbreaker bij een relatie zijn, jullie staan er zó verschillend in! In feite keur je zijn zienswijze op opvoeding af.

Pop

Pop

24-09-2016 om 13:54

Oplossing

Zienswijze op wat voor opvoeding dan? Vriend schiet her en der wat tekort en dat mag vriendin van pas 1 jaar opvangen.

Om voor eens en altijd van veel, onzinnig, grenzen overschrijden af te komen bepaal je samen dat bv elk meevierend persoon 1 kadootje koopt van een tevoren gemaakt online verlanglijstje.
Zo doen wij het al jaren.
Zes personen, iedereen koopt binnen een tevoren vastgesteld bedrag 1 kado voor een ander. Je krijgt dus max 5 kado's.
Soms is 1 kado het bedrag niet, dan koop je er een kadootje bij maar niet 3 stuks.

Nooit gemopper van pietlutten meer, iedereen krijgt evenveel en van het lijstje dus ook geen miskopen meer. Iedereen tevreden

Juno

Juno

24-09-2016 om 14:17

Pop

Zienswijze in wat essentieel gevonden wordt voor een kind, zienswijze hoeveel gepast is, zienswijze in de kwaliteit van het materiaal en daarmee ook zienswijze op milieu. Zienswijze dat een kind altijd bezig moet zijn of zich ook mag vervelen.
We weten niet of kind ernstig tekort komt, dat is wat TO zegt. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Ik denk dat TO het beste met het kind voorheeft en haar wil behoeden voor fouten en teleurstellingen.
Fijne motoriek kan je ook oefenen met kastanjes, steentjes, schelpen, koekjes bakken. Grote motoriek kan in speeltuintjes, het bos enzovoort. Je hóeft niet meteen naar de Action of Intertoys te rennen.
Ik denk dat vader en TO heel anders in het leven staan, andere zaken belangrijk vinden en dat uit zich nu in speelgoed maar ik denk dat dit op allerlei terreinen speelt of gaat spelen.

Tango

Tango

24-09-2016 om 14:29

Snap het niet

Je moeder moet wat zij gekocht heeft (2 dingen) terug brengen naar de winkel, maar jij hebt zelf al 7 dingen gekocht die je allemaal wil geven.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je nu al zoveel hebt ingeslagen voor de Sint. Het is nog zo'n eind weg. Moet er nog niet aan denken. Maar goed dat is een ander verhaal.
Ik had gezegd dat je moeder de knutselspulletjes bij haar thuis kon laten voor als het meisje daar eens langs komt en de laloopsy pop (geen idee wat het precies is) gewoon mocht geven. Zelf zou ik dan wat skippen in wat je al hebt. Leesboek, prinsessenjurk en knikkerbaan geven. Knutselspullen nu alvast gebruiken en een knuffel en dat bowlingsetje later eens geven bij een bepaalde gelegenheid, of met haar verjaardag.
Ik weet niet welke kinderen er nog meer mee Sinterklaas vieren in jullie familie. Zijn dat ook allemaal kinderen in dezelfde leeftijd? Dan kan het inderdaad lastig zijn als die veel meer krijgen. Misschien kan je dat met jouw familie dan een beetje afstemmen.

vlinder72

vlinder72

24-09-2016 om 14:45

een cadeau

Op een verjaardag geven wij een cadeau. Meestal lego, duplo of playmobil. Wie er verder nog komt neemt ook iets mee. Meestal wel in overleg. Bijvoorbeeld een kleiner doosje playmobil of goede potloden of stiften

met Sinterklaas twee speelgoedcadeau's (lego, playmobil of spel), iets snoeperigs, pyama of wanten of zo, boek. Dat soort dingen.

Met vier kinderen zijn wel altijd rdelijk streng geweest met wat wij kochten. Zo min mogelijk meuk. Het liefste lego of playmobil. Geen nep spul voor erbij. Ons huis groeide anders dicht. En ze spelen toch niet met alles. Knutselspullen en spelletjes en de nerf geweren liggen beneden. Lego en playmobil in de kamers boven. Waar niet meer meegespeeld wordt gaat op marktplaats.

Te vriend houden

Je zit er tussenin. Je wilt je vriend maar ook je familie te vriend houden.
Ik begrijp niet goed waarom je vriend zich met zijn dochter wil onttrekken aan het Sinterklaasfeest. Daar zou ik me op richten. Verder is het zijn goed recht en zou ik me niet laten chanteren.
Heb jij straks je familie in het gareel, minder cadeautjes en een hoop gezeur, en dan komt vriend met dochter alsnog niet.
Ik weet ook niet of dat nou wel zo glashard is als je het zo stelt: dochter mankeert aan fijne en grove motoriek door een gebrek aan actief ontwikkelend spelen. Kan, hoeft helemaal niet, kinderen zijn niet allemaal hetzelfde en gaan ook inderdaad zonder een kast voor speelgoed wel spelen.
Fijn dat je dat met dochter van vriend doet maar het als verwijt richting vriend hanteren zal je niet in dank afgenomen worden.
Heb je zelf geen kinderen? Dan zie je een beetje hoe betrekkelijk dat is. Eenieder doet zijn best en biedt aan en begeleidt wat die kan, maar om nou te zeggen dat er een 1 op 1 relatie is is nogal moeilijk en soms ook een te grote verwachting.

Cadeautjes

Ik heb zelf ooit een keer Sinterklaas gevierd bij aanhang. Grote familie.
Die gebruikten het Sinterklaasfeest om ook de vergeten verjaardagen van iedereen nog even te bedenken. En overal een gedicht bij. Om vier uur in de ochtend ging er dan nog steeds een bel voor een gedicht. Er kwam geen einde aan. Onbegonnen werk. Het was een eenmalig gebeuren. Daarna had iedereen er ook wel weer genoeg van. En werd het verder in kleine kring gevierd.
Het kan je gewoon teveel worden. Zoveel mensen, zoveel drukte.

Nur

Nur

24-09-2016 om 15:44

Sinterklaas cadeautjes

Wat is veel? Is het erg als het veel is?
Ik ben daar verder niet zo streng in. Ik deel ook gul uit met sinterklaas, kerst en verjaardagen. Het ene jaar wat guller dan het andere jaar.
Wel moet de avond natuurlijk niet eindeloos duren dus dat is wel een reden om de hoeveelheid cadeautjes in te beperken. Op een gegeven moment is de concentratie op. Zeker bij kleine kinderen willen ze na een aantal cadeautjes gewoon spelen.

Ik heb er verder geen zicht op wat dit meisje allemaal aan speelgoed al heeft. 2 poppen vind ik niet heel veel voor een klein meisje. Ik zelf had als kind al een poppencollectie van zo'n 6 poppen. Terwijl ik eigenlijk helemaal niet enorm veel speelde met poppen. Ik speelde vooral graag met lego.

En hoeveel cadeautjes normaal zijn is lastig te zeggen. Wij zitten meestal ergens tussen de 7-12 cadeautjes per kind maar daar zitten dan ook zaken onder als een chocolade letter en nieuwe handschoenen. Elk kind krijgt altijd een leesboek. Daarnaast dus nog zo'n 5-7 speelgoed dingen. Een mix van duurder en goedkoper.
Verder krijgen ze meestal ook nog een gezamenlijk cadeau (spel, puzzel)

Voor verjaardagen doen we vaker een groot duurder cadeau plus nog een leesboek. Dan krijgen ze minder kleine cadeautjes. Tenzij dat hun wens natuurlijk is. Mijn jongste dochter vroeg voor haar verjaardag allemaal vrij kleine dingen die rond de 5 euro kosten. Toen had ze dus wel een hele stapel. Maar in principe geef ik liever een wat groter cadeau dat ze echt graag willen hebben.

Ik moet wel zeggen dat mijn kinderen altijd dankbare ontvangers zijn in de zin dat ze ook echt overal veel mee spelen. Er wordt dus wel echt gebruik van gemaakt. Daarom heb ik er ook geen moeite mee om wat meer uit te geven. Ik weet dat het echt wel zijn geld gaat opleveren.

Natuurlijk heb ik wel eens een misser gekocht maar daar maken we dan weer iemand anders blij mee.

Limi

Limi

24-09-2016 om 16:11

het is pas september

en jullie hebben alles al gekocht?

Ik vind trouwens zowel je moeder&zus als je vriend wat vreemd in hun extremen. Het lijkt me moeilijk om die nader tot elkaar te krijgen. Misschien moet je sinterklaas maar gewoon met je vriend en zijn dochtertje alleen gaan vieren?

En wat heeft je vriend (en zijn familie) dan ooit gedaan met dat kind als ze blijkbaar nauwelijks nuttig speelgoed heeft gehad en er niet veel met haar gedaan is?

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 17:27 Topicstarter

Daarom al dingen gekocht

Ik ga nog even goed alle jullie berichtjes even lezen maar wilde al wel even reageren dat we nu al wat dingen hebben gekocht komt omdat we vaak dingen die (flink) in de aanbieding zijn kopen of dat we er met korting tegen aan lopen in de winkel

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 17:35 Topicstarter

Oude stempel

Mijn moeder is ook wel eigenwijs (net zoals ik en mijn vriend. Vorig jaar heb ik ook al aangegeven dat mijn vriend, zijn dochtertje en ik geen snoep (chocoladeletter/speculaaspop) hoeven voor sint maar dat blijft ze ook gewoon geven omdat ze vindt dat dat bij sint hoort. De chocoladeletter heb ik uiteindelijk op later moment teruggegeven omdat ze hier toch alleen maar in kast lagen

Nur

Nur

24-09-2016 om 17:39

Hoor er toch ook wat bij

Ik vind een chocolade letter of iets anders te snoepen ook bij de sint horen. Als het meisje niet van chocolade houdt dan is een letter natuurlijk geen geschikt cadeautje maar iets anders te snoepen wat ze wel lekker vind is toch wel leuk? Dat hoort er toch ook wat bij?
Het is toch ook feest en geen strafkamp?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-09-2016 om 17:40

In september al bijna klaar (ot)

Heerlijk lijkt me dat.

Ik loop altijd op het allerlaatste moment, als een gek de winkels door te sjeesen in de hoop te kunnen vinden wat ik moet hebben.
Voordeel: genoeg is genoeg. Ik koop echt niets meer dan gepland, want ik ben blij als ik alles heb. Maar om nou te zeggen dat het goed voor je humeur is...

Ik neem mezelf ieder jaar voor het volgend jaar anders te doen, maar ja...

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 17:56 Topicstarter

Mijn moeder heeft al meer dan 2 dingen gekocht

Dus het is niet dat zij de enige 2 dingen die ze heeft moet terugbrengen en dat ik zelf alles houd. Juist omdat ik weet dat ze al meerdere (wel echt nuttige leuke dingen) in huis heeft, heb ik het vanochtend ter sprake gebracht omdat ik weer klein knutselprul van action zag liggen em dat mijn moeder zei dst het voor sint is.
Ander meisje in familie is 6 jaar en er is een pas geboren babytje. Het gaat dus om de verhouding met nichtje van 6 omdat die meiden ook goed met elkaar overweg kunnen en van dezelfde dingen houden.
Ik heb ook niet aangegeven dat zijn dochtertje verwaasloosd is, ik schrijf juist dat ze genoeg liefde krijgt. Je merkt alleen wel aan haar dat ze geen moeder (die is overleden toen ze baby was) in haar leven heeft die samen met haar knutselt, tekent, duplo doet.

Limi

Limi

24-09-2016 om 18:07

Maar dat valt toch wel mee? Ze is nu pas 3. Als ik haar moeder was geweest had ik ook nooit met haar geknutseld, want daar vind ik niks aan.

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 18:16 Topicstarter

Ik ga maar niet

Het hele leventje beschrijven dat dit meisje de afgelopen 4 jaar heeft gehad want daar wordt je niet altijd even happy van. Knutselen is toch niet aan leeftijd gebonde? Want dat kan ook al samen stickers plakken zijn, vingerverven of papiertjes scheuren en plakken. Mijn vriend is ook geen creabea dus ik begrijp best dat hij die dingen niet met haar doet. Bovendien heeft hij een drukbezette baan en dus niet altijd even veel tijd voor alles.

Limi

Limi

24-09-2016 om 18:34

zie je

jezelf niet teveel als haar Redder?

Er zijn hier twee onderwerpen
- ze heeft nooit geknutseld tot jij kwam
- ze gaat teveel cadeautjes krijgen
maar de link tussen de twee ontgaat me een beetje.

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 18:48 Topicstarter

Natuurlijk

Ben ik niet haar redder. Zonder mij komt het ook echt wel goed met haar. De familie/gezinssituatie had ik ook alleen beschreven om aan te geven hoe het er in gezin van mijn vriend en mijn familie aan toe gaat.

Angela67

Angela67

24-09-2016 om 20:41

laat je vriend beslissen

echt, het moet zijn beslissing zijn of hij mee doet met sinterklaas of niet. En als hij meedoet, dan moet hij accepteren dat het gaat zoals het gaat.
En dan kunnen jullie samen nog wat sturen in de dingen die je zelf koopt, maar voor de rest: laat gaan.
gr Angela

Taruh

Taruh

24-09-2016 om 20:45

1 en 4

op de verjaardag 1 kado van de ouders dat wat groter is en van de familie 1 kadootje per bezoekend stel/gezin waarbij we dan wat sturen. Opa en oma geven wat meer, dit jaar een nieuw racket, vorig jaar een rackettas.

Met sinterklaas is het per kind 4 kadootjes:
Something they want – iets wat ze graag willen hebben

Something they need – iets wat ze nodig hebben

Something to wear – iets wat ze kunnen dragen

Something to read – iets om te lezen

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 21:53 Topicstarter

Angela

Je hebt volkomen gelijk. Ik heb ook vandaag besloten om het maar te laten gaan en me er niet meer druk om te maken, althans te proberen Mijn vriend en ik hebben het er vandaag nog over gepraat omdat hij zich er niet lekker onder voelde. Hij voelt zich ook opgelaten omdat in zijn familie niet echt sint wordt gedaan ivm de financien en hij waardeert echt wel wat mijn moeder voor zijn dochtertje doet (zij noemt mijn moeder ook al oma). Dus alles vindt een oplossing tegen die tijd en tot dan ga ik me er niet echt echt meer druk om maken, ik kan toch niet alles in de hand hebben

AN8011

AN8011

24-09-2016 om 21:54 Topicstarter

Kerst

Mijn vriend gaf ook aan dat hij minder met sint heeft en meer met kerst. Dus met kerst gaan we dan lekker met zn drietjes was doen. Sint is toch ook echt een kinderfeest dus ze gaan dan gelukkig wel mee naar mijn familie

maan.

maan.

04-10-2016 om 17:09

beetje offtopic

Misschien beetje offtopic maar een leuk en nuttig gezinskado inde vorm van eem bordspel? Vader houdt niet van knutselen maar misschien wel van gezelschapspel? Kan hij het uitpakken, met leuk gedichje erbij maar ook dochter heeft er plezier van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.