Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

24-08-2015 om 21:42

Aardappelpuree met mixer?

Maken jullie wel eens aardappelpuree met een mixer?

Ik vind dat de substantie dan zo "raar" wordt. Veel minder lekker dan als je hem gewoon met een stamper fijnstampt.

Wat vinden jullie daarvan?

lijmig

Ik vind het te plakkerig worden als je het met de mixer doet

Ja beetje ouderwets

Ik denk dat we tegenwoordig meer byte willen. Alleen gastric bypass patienten pureren alles noodzakelijk heel fijn.
Op zoek naar een patatsnijder haalden we vanavond een oude keukenmachine te voorschijn. Alle schijfjes met gaatjes en spleetjes waren voor veel te fijn en klein snijwerk.
Van mij mocht ie weg maar dochter wil het nog wel een keer proberen.

Aardappelpuree en stamppotten gaan hier dan ook gewoon met de stamper en er mogen nog hele stukjes aardappel inzitten.
Zoon heeft een hekel aan 'slobber'.

Caesar

Caesar

24-08-2015 om 21:54

Knijper

Puree gemaakt met een mixer wordt inderdaad al snel plakkerig. Met een stamper is vervelend werk en geeft ook niet altijd een mooie substantie, tenzij je van de 'boeren' variant houdt (met echte stukjes aardappel).
De beste resultaten krijg ik met een aardappel knijper. Weinig werk en een fijne substantie.

Absoluut verbod

Ik heb het nooit geprobeerd, want in elk kookboek/recept dat ik ooit gelezen heb met aardappelpuree staat een Absoluut Verbod op het maken van puree met de (staaf)mixer. Vanwege wat jij beschrijft: de structuur wordt lijmig.

Overigens, als je vaker puree maakt, investeer dan eens in een pureeknijper. 15 euro bij Dille&Kamille, bijvoorbeeld. Echt perfecte puree, zonder klontjes. Een van de betere keukenaankopen in de afgelopen jaren, wat mij betreft.

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

24-08-2015 om 21:58

Niet mixeren

Schijnt iets te zijn met de celwanden die je dan kapot maakt waardoor je inderdaad een soort stevige behangsellijm krijgt.
Ik zweer bij een knijper. Beetje geknoei, maar veel lekkerder! (Een vriendin knijpt er ook avocado's in voor de guacomole. Dus multi-inzetbaar!)

bieb63

bieb63

24-08-2015 om 21:58

met de stamper is zo gepiept

maar dan wel eerst een beetje warme melk erdoor (of ander vocht)

Lusithania

Lusithania

24-08-2015 om 22:54

Stampen dus

Ik hoef geen stopverf.

Katniss

Katniss

24-08-2015 om 23:24

Hoe verzin je dat?

In ieder kookboek staat dat je aardappels niet met de mixer moet 'stampen', en anders heb je het vast wel eens van je moeder, oma of de buurvrouw gehoord. Niet meer doen dus.

Krullevaar

Krullevaar

25-08-2015 om 08:36

nooit gedaan

maar het klinkt heel smerig. Hoe kom je erop?

Ik doe het met de stamper maar vind het geen fijn klusje, ga eens googlen op die knijper. Ken ik ook nog niet.

Bellefleur

Bellefleur

25-08-2015 om 09:13

Lijm

Ze maken lijm van aardappelmeel.

Tine

Tine

25-08-2015 om 09:35

Stampen

Zo gepiept, prima puree. Wel wat bieb zegt, met wat warme melk, bouillon of ander vocht. En een stamper met een zigzagdraad, niet zo een met gaatjes.
Een knijper, dat lijkt me een lastig karwei. Moet je daar nou een voor een je hete piepers ingooien? En tegen de tijd dat je kookpan leeg is is de puree koud?

Noet

Noet

25-08-2015 om 10:08

beste puree is knijperpuree

die andere gaat officieel door voor gestampte aardappelen. Is wel veel sneller klaar, maar geeft niet zo'n mooi glad resultaat als de aardappelknijper.En nee dat gaat best heel snel want een heel groot knijpoppervlak, en je schept ze er gewoon in met een lepel.

Ik geef toe, ik gebruik ook gewoon de stamper, want dat vind ik goed genoeg.

Krullevaar

Een pureeknijper lijkt sprekend op een kingsize knoflookpers. Zie hier: http://www.dille-kamille.nl/nl/search?search=pureeknijper . Inmiddels 18 euro, zie ik nu. Bij Blokker heb ik ze nooit gezien al sluit ik niet uit dat ze bij een grotere vestiging wel te vinden zijn.

Groeten,

Temet

De goedkoopste

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/series/07683/

Die heb ik. Erg prettig.

Volgens mij kan puree ook met een handmixer met deeghaken op de laagste stand.
Maar daar wordt het niet makkelijker van.
De lekkerste knijp je.

lennest

lennest

25-08-2015 om 10:47

met de deeghaken

Ik maak puree met de deeghaken, geen lijm, maar gewoon fijne puree. Niet te lang mixen, een beetje bite mag er wel inzitten.

Miriam

Knap dat jij hem hebt weten te scoren. In Amsterdam stond dat ding maandenlang wel in de catalogus, maar lag niet in het schap. Kan-ie wel goedkoop zijn, maar daar heb je dan weinig aan

Groeten,

Temet

Echt?

Hm, grappig.

Ik heb 'm al jaren. Dit jaar vlak voor mijn vertrek naar Frankrijk nog eentje gekocht voor daar.
Wat een mazzel weer

gewoon

met de mixer hier. Niet te lang, niet op de hoogste stand, maar wel met de mixer want mijn schouders kunnen het stampen niet aan.

Natuurlijk wel met een scheutje melk, een klontje boter en een snufje nootmuskaat

Half a twin

Half a twin

25-08-2015 om 12:31

Soort aardappelen

Of de puree lijmig wordt hangt ook af van welke soort aardappelen je gebruikt. Vastkokende aardappelen moet je langer mixen dan kruimige aardappelen denk ik. Ik gebruikt zelf altijd Bildstars en als ik stamppot maak met de stamper voldoet dat prima, dan wacht ik wel met stampen tot de aardappelen bijna uit elkaar vallen.
Alleen puree wordt hier eigenlijk nooit gemaakt, omdat niemand daar van houdt.

bieb63

bieb63

25-08-2015 om 15:38

zigzagdraad

Tine gaf aan zo'n ding met een zigzagdraad. Ik snap wat ze bedoelt, ik noem dat meer een spiraal. Maar inderdaad niet zo'n ding met gaatjes, dat is hard werken, maar met zo'n zigzagdraad/spiraal. Gaat makkelijk met wat warm vocht.

Jo Hanna

Jo Hanna

25-08-2015 om 20:49

Ook met de deeghaken

En niet te lang doorgaan. Bevalt mij prima.

Groet,
Jo Hanna

knor

knor

26-08-2015 om 09:17

met de mixer

Mijn gezin houdt niet van stukjes in de puree.... Dus met de mixer. Geheim is wat mij betreft dat als de aardappels gaar zijn je meteen gaat mixen, en dat de vloeistof die je erbij doet (bouillon en/of melk) heel heet is. Als je het wat laat afkoelen of er koude melk bij doet wordt het lijm.

stamper

Ik vind met de mixer niet lekker, zo plakkerig. Stampen doet zeer aan mn polsen dus daar roep ik dochter of zoon voor die vol overgave stampen. Geen klontje te bekennen dan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.