Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Aardappelpuree vooruit maken?

Ik krijg vrijdag mensen op bezoek en wou een jachtschotel maken (die uit de Allerhande, om precies te zijn ), en daar moet aardappelpuree op. Het vlees zal ik zonder meer op donderdag kunnen maken, maar die puree, kan ik die ongestraft op donderdag voorbereiden (er gaat melk, boter en ei in) om die dan pas op vrijdag te verwerken? Of is het dan een onhandelbare klont geworden?

Iemand ervaring? Wij eten eigenlijk zelden aardappelpuree, vandaar.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

28-10-2008 om 15:19

Zou het niet doen

Het zal weliswaar goed blijven, maar het lekker luchtige zal denk ik wel een stuk minder worden. Ik zou gewoon vlak voor opdienen de puree maken, zoveel werk is het nu ook niet.

Ik doe het alleen maar

als ik de puree in de oven warm maak met een krokant korstje, evt. groente/vlees eronder. Plain als bijgerecht zou ik iid ook donderdag aardappels schillen, bewaren onder water en vrijdag koken en afmaken.

Puree van oude aardappelen

als ik aardappelen kook houd ik nog wel eens over...die bak ik dan de dag erna óf ik maak er puree van. soms zó en soms voor ovenschotel. ik kook/warm op de melk in een pannetje/bakje (kan in magnetron) en doe dan de aardappels erdoor en de boter. stamp, stamp, stamp een beetje met een houten lepel en klaar....vaak warm ik het als het al 'af' is (dus gestampt) ook nog even op in de magnetron.(dit dus als het niet de oven ingaat)
maar of dat aan te raden is al je het voor de eerste keer doet én visite krijgt vraag ik me af......
hier is die aardappelpuree dan meestal bedoeld als 'snelle hap' .......je kent dat wel geen tijd, druk, druk, druk.
het kán dus wel, maar ik zou in jouw geval kiezen voor zekerheid, dus de ouderwetse manier.
groeten albana

Temet

Temet

29-10-2008 om 12:02 Topicstarter

Dank

Het wordt inderdaad plan B - zoals ook door Silone geopperd - : op donderdagavond aardappels schillen en onder water zetten. Scheelt toch weer wat tijd. De puree gaat overigens wel de oven in, maar zekerheidshalve maak ik 'm toch maar gewoon op vrijdag.

Het is niet de eerste keer dat ik puree maak overigens. En gelukkig, want daardoor weet ik inmiddels dat het bijvoorbeeld niet handig is daar vastkokers voor te nemen. Maar bij vorige gelegenheden was dat een voorstadium van aardappelpureetorentjes uit de oven (pommes duchesse, als ik het wel heb). Puree als puree eten we eigenlijk nooit.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.