Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

05-06-2011 om 19:28

Aardappels scrubben

In het kader van lekker belangrijk: wie scrubt er hier zijn aardappels? Vandaag kocht ik een zak aardappels waar dus een sticker op staat: niet schillen maar scrubben. Ik snap op zich wel waarom, er blijven meer vitamines over als bij schillen. Maar mijn vraag is: hoe scrub je een aardappel? Scrubben doe ik alleen maar met mij huid en zelfs dan nog zelden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

05-06-2011 om 20:13

Huh? scrubben?

Eeen aardappel scrubben? Wat is dat oor nieuwigheidje van de marketingafdeling?
Volgens mij is het gewoon schrapen. Lekker op zijn ouderwets, nieuwe piepers met mosterd!
Scrubben doe ik wel in de sauna.

Sancy

Sancy

05-06-2011 om 20:16

Mijn online vriendinnen vertellen mij dat scrubben iets anders is dan schrapen. Kan me niet boeien eigenlijk, ik houd niet van koken

Monet

Monet

05-06-2011 om 20:17

Borsteltje

GEwoon een borsteltje gebruiken, een nieuw nagelborsteltje ofzo Dan is de schil goed schoon en kun je hem koken.

Nieuwe aardappelen?

Volgens mij is scrubben vooral iets wat je met nieuwe aardappelen kunt doen. Dan is de schil nog zo dun dat je hem er zo af wrijft. Is wel lekker....

Dorry

Puck

Puck

05-06-2011 om 21:15

En wat blijft er na het koken over van de vitamines?

Ik vraag me dan af hoeveel er na het koken overblijft van die vitamines en of al het extra werk nu echt zoveel extra vitamines opleveren.

Monet

Monet

05-06-2011 om 21:47

Nee dorry

die schil moet er juist niet af, daarom scrub je de aardappels, je schrapt of schilt ze niet.

Biene M.

Biene M.

05-06-2011 om 22:24

Lekker

Inderdaad met nieuwe aardappels, maar ook met het "pondje krieltjes in de schil" van AH. Schrobben met een speciaal borsteltje (gebruik ik ook voor bijv. champignons of pompoen) of met een nagelborsteltje dat je niet als zodanig gebruikt. Lekker hoor! Veel lekkerder dan aardappels zonder.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-06-2011 om 09:18

Oh jee...

Ik heb de stickers ook gezien, ik dacht dat bedoeld was dat je de aardappels niet hoefde te schillen omdat ze al gescrubd waren. Dat vond ik dan wel handig, maar er zat nog zoveel modder aan dat ik het toch niet zag zitten. Ik heb dus maar de hele goedkope zonder sticker gekocht.

Taalverwarring

In goed Nederlands heet dat gewoon schrobben. En dat kun je doen met aardappels die net geoogst zijn, dan wrijf/was je het velletje er zo af.

Scrubben...op de marketingafdeling hebben ze weer eens zitten oekelen, zoiets doe je met je eigen vel, niet met een aardappel!

Schrappen toch?

Volgens mij heet dat gewoon schrappen. Kan ook met worteltjes.

Ik zag trouwens onlangs in een kookwinkel wel vrolijk gekleurde scrub-handschoenen om je groente te scrubben... voor drie keer de prijs van de scrub-handschoenen bij bijv. de Rituals.

Ingrid

Viamines?

Om vitamines binnen te krijgen eet je groetne en fruit. Aardappelen zijn voor de koolhydraten toch!?

LOL! Gewoon gevarieerd blijven eten, dan komt alles goed. Ik heb trouwens geleerd (van zowel mijn moeder als de groenteboer) dat groene aardappels (soms net onder de schil, vooral bij nieuwe) niet gezond is.

Ik weet nog dat mijn moeder vroeger nieuwe aardappels idd schrpate onder de stromende kraan. wat een but-klus was dat zeg. Ik schil ze. of ik was ze en dan kook of bak ik ze in de schil. Maar net waar ik zin in heb.

Ingrid

Anna3

Anna3

06-06-2011 om 15:07

Jawel ingrid,

in aardappelen zit veel vit. C en ook vezels. Niet voor niets dat men in Frankrijk bijvoorbeeld aardappelen als groente beschouwen.

Puck

Puck

06-06-2011 om 17:01

Anna

Maar wat blijft er nu helemaal over van die vitamine C als ik de aardappels gaar kook. Daar ben ik benieuwd naar.

Biene M.

Biene M.

06-06-2011 om 20:17

Nee

Niet schrappen en niet afwrijven, het velletje moet blijven zitten, dat is lekker! Maar je scrubt/schrobt met het borsteltje het vuil eraf, dat is alles.

Laurien Witteman

Laurien Witteman

06-06-2011 om 21:25

Dirksmama, taalverwarring

Dirksmama,

Wat is oekelen?

Groetjes,

Laurien

Anna3

Anna3

07-06-2011 om 14:12

Puck

Ik 'kook' aardappelen en (andere) groenten zoveel mogelijk in een stoomkoker, dat helpt om de vitamines te behouden - en is ook lekkerder. Hoeveel vitaminen er dan nog overblijven weet ik eerlijk gezegd niet - ik zal het eens nazoeken -, maar had/heb het idee dat het een relatief vitaminerijke groente is, zeker vergeleken met komkommer en sla.

Schrobben en schrappen

Met schrappen haal je er iets meer vel van af. Je schrapt met een mesje, je schrobt met een borstel.

En oekelen betekent moeilijk doen. Variant op eikelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.