Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

29-09-2012 om 20:35

Actie van de hartstichting

Vanavond hadden we opeens een jongeman met (verlepte) rode rozen voor de deur. Hij kwam voor de Hartstichting, maar daar was ik pas achter toen hij 5 minuten verder was. Meneer begon eerst te vragen wie er jarig was geweest (zag slingers hangen), begon toen uitgebreid Tangozoon te feliciteren die toevallig mee was gelopen naar de deur. Daarna kwam hij nog met een vaag verhaal over rode kleding die je vandaag moest dragen want het was een speciale dag (hoe die dag precies heette weet ik al niet meer, maar het had dus met de hartstichting te maken). Na 5 minuten kwam hij dus met de vraag om een formulier in te vullen om geld te doneren aan de hartstichting. Uiteindelijk hebben we niets gegeven, maar wat een irritante actie zeg. Kunnen zie niet gewoon met een collectebus komen? Dan geef ik heus wel wat, maar dit vond ik al zo vervelend. We zaten ook net naar een leuk televisieprogramma te kijken.
Nog meer mensen zo'n man aan de deur gehad vanavond?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ken wel de dag maar...

wist neit dat er meer aan verbonden was, ik vrees dat dat ook nep is.
Het is vandaag "dressredday"voor de hartstichting, dus of je wat roods wil dragen. Nu ben ik ( door zoon) wel betrokken maar helaas, niks roods in de kast

amk

amk

29-09-2012 om 21:16

Dress red day

was het vandaag, de dag waarop aandacht gevraagd werd voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Inmiddels ook bij vrouwen doodsoorzaak nr 1.

Was de afgelopen weken toch ruimschoots aanwezig in de media.

Volgens mij zit er alleen geen collecte aan gekoppeld.

Tango

Tango

29-09-2012 om 22:11

Gemist zeker

Heb er niets over gezien afgelopen week. Maar ook erg weinig tijd gehad voor media. Op zich vind ik het wel belangrijk dat er aandacht voor is, maar niet op deze manier graag. Tangoman kwam achteraf ook nog met de mededeling dat de directeur van de Hartstichting enorm veel verdient. Tja, als ze daar het geld in steken dat door deze 'collectes' wordt opgehaald....ik hoop het maar van niet.

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2012 om 22:17

Tango

Hier zit geen collecte aan vast, sterker nog, volgens mij is de hartstichting recent nog geweest met een collecte?

dorle

dorle

29-09-2012 om 22:18

Hier ook

Hier ook iemand voor de hartstichting aan de deur met een verhaal over vrouwen en hartaandoeningen. En de vraag om een formulier in te vullen om geld in te zamelen. Dat was dan geloof ik een maandelijks bedrag. Nee, ik vul geen formuliertjes in aan de deur.
Geld in collectebus was te gevaarlijk zei de collectant.

amk

amk

29-09-2012 om 22:23

Geen collecte op dit moment

De landelijke collecte van de hartstichting is altijd in april.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2012 om 23:48

O ja

Dat is het nieuwste fenomeen, bewustwording. Awareness. En dus moesten we vandaag allemaal iets roods aan. Nou, dat gaat hem niet worden, want ik vind dat achterlijke acties.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2012 om 00:42

Waarom achterlijk?

Dit soort acties verbeteren de situatie misschien niet, maar voor wie de moeite neemt om de reden van zo'n actie eens op te zoeken, kan het ook zien als kennis'verrijking' en als klein beetje medeleven naar al die vrouwen (wat deze actie betreft) die hart- en vaatproblemen hebben.
Ik heb er wel aan meegedaan. Ik heb 3 weken geleden in het ziekenhuis gelegen door een trombose die in een dubbele longembolie eindigde. Ik heb echt geen tel getwijfeld of ik er aan mee wilde doen.
Terwijl ik dit typ bedenk ik mij dat er natuurlijk veel meer ernstige aandoeningen zijn die extra aandacht verdienen. Ik zou er geen probleem mee hebben, als daar behoefte aan is.

amk

amk

30-09-2012 om 08:39

Achterlijk?

zeker niet. Hoe wil je anders op een relatief lowcost manier bewust wording kweken?
Dit valt in de categorie preventie. Hart- en vaatziekten zijn sluipmoordenaars die pas op gemerkt worden als het te laat is. Terwijl er veel te winnen is door voortekenen beter te herkennen en deels te voorkomen door een ander leefpatroon.

Tango

Tango

30-09-2012 om 10:53

Dat niet hoor

Ik vind de actie op zich niet achterlijk. Aandacht voor deze ziektes vind ik zeker van belang. Ik vond alleen deze man erg irritant. Vooral omdat hij ook nog een even mijn zoon erbij ging betrekken en ging vragen waarom hij een rode trui aan had (was eigenlijk oranje, maar de man was een beetje kleurenblind, zei hij). Ben er niet zo van gediend als mensen ongevraagd aan mijn kind gaan zitten of kinderen erbij gaan betrekken. Tangodochter vroeg achteraf nog hoogst verontwaardigd waarom we geen geld hadden gegeven.
En verder was het irritant omdat hij zo lang van stof was. Overigens vertelde hij ook nog doodleuk dat een deel van het geld naar jasjes ging zodat hij en zijn collega's geen kou hoefden te leiden op straat. Hij droeg dus een rode jas met het hartstichting-logo erop. Nou zeg, je kunt toch ook gewoon je eigen jas aan doen en een button erop doen ofzo? Stukke goedkoper!

Achterlijke acties

Ik heb ook een hekel aan die acties die speciale aandacht geven aan èèn ziekte. Of het nu een rode trui is voor de hartstichting, een roze armbandje voor borstkanker of een kaarsje op mijn fb voor iedereen die is overleden aan kanker.
Op deze manier kan ik iedere ochtend wel als pipo de deur uit. Wat trek ik aan voor de mensen die omgekomen zijn bij een verkeersongeluk, wat trek ik aan op de parkinson dag en wat doe ik aan voor de kinderen met een stofwisselingsziekte? De ene ziekte is niet erger dan de andere en ik hoef niet te werken aan bewustwording. Iedere dag ben ik dankbaar dat mijn kind gezond geboren is en hoop ik dat hij gezond blijft.
Eerlijk gezegd vind ik die acties net zo achterlijk als Tirza. Maar ik laat me er nooit over uit in real life, iedereen doet maar fijn waar die zich prettig bij voelt.Ik wil er niemand mee kwetsen.

Hmm

Ik werk (oa) op een hartfunctieafdeling in een ziekenhuis dat op het punt staat te verdwijnen in een fusie. Dus toen de oproep kwam om als afdeling een dag eerder (vrijdag) in het rood te verschijnen, had ik ernstig de neiging de rode gevarendriehoek-poster (inititatief van bezorgde dorpsbewoners) op mijn borst te plakken. Maar schrijnend genoeg hoefde ik die dag toch niet te werken ivm overschot (hmmm) personeel ;-(
Personeel in de zorg en een ziekenhuis mét spoedeisende hulp lijkt me voorlopig al een ideaalbeeld voor vrouwen met hartproblematiek...

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2012 om 15:26

Omdat

je het doel er niet mee bereikt. Als ik een rood truitje aantrek, denk je dan echt dat mijn buurvrouw denkt: heeeeeeeeee, Tirza in het rood! OOOOOOOOO ik moet mijn hart laten nakijken? Welnee.
Zitten jullie op facebook? Dan ben je ongetwijfeld bekend met de acties die daar gevoerd worden met als toppunt de afgelopen week dan maar weer eens iets geheims: moest je een alcoholische versnapering in je status zetten die je burgerlijke staat vertelt (jenever is getrouwd, campari is verloofd, dat soort gedoe). En dat allemaal in de strijd tegen kanker. Nou is alcohol een mede-veroorzaker van kanker dus dat vind ik dan op zich al achterlijk, maar denk je nou echt dat dat werkt?
Bewustwording is goed, maar dat bereik je volgens mij niet door een rood truitje aan te trekken in de hoop dat dan een ánder denkt: o jaaaaaa shit heeeee, rood=hart=awareness=effe dokter bellen.
Door die reclamecampagnes denk ik alleen maar: zo, geld zat, die Hartstichting. Kunnen blijkbaar hele dure campagnes betalen.
En wat PinkRibbon betreft: zoek even op Karin Spaink en haar mening daar over. Dat is (hier in NL!!) wel zo'n verschrikkelijk foute club, daar dekt achterlijk de lading nog niet eens.

Tirza

bibi63

bibi63

30-09-2012 om 15:27

Pink ribbon, in het winkelcentrum

Paar maanden geleden meegemaakt: loop door het winkelcentrum en wordt aangesproken door een (mannelijke) student. Er liepen er meer. Ik had wel iets vernomen van een pink ribbon week (borstkanker), er werden ook speciale cakejes verkocht bij de bakker. Oke, prima, wil ook best iets geven. Maar de manier van benadering vond ik heel erg vervelend. De jongeman spraak me aan en begon over het feit dat ik ongetwijfeld wel iemand kende met borstkander (ja, inderdaad, toevallig, mijn vriendin, maar verder niet) en ratelde door dat ik dus (zonder dat ik uberhaupt iets over mijn vriendin had gezegd of bevestigend had geknikt) vast wel wist hoe erg het was enz. enz. Ik vond dat zooooo ontzettend irritant. Of ik nu wel of niet iemand ken met borstkanker is niet relevant. Het is erg, en als ik daar wat voor wil geven doe ik dat. Maar voor mij niet erger dan welke andere nare ziekte dan ook. Erg vervelend dat soort praktijken.
Ook meegemaakt: Ik laat al jaren maandelijks 5,00 automatisch incasseren voor het KWfonds. Tijdje geleden werd ik gebeld door een man (op een vervelend tijdstip, maar oke). Die man vertelde van KWfonds te zijn en prees me de hemel in dat ik doneerde en hoe fijn en hoe belangrijk dat was.... Raar telefoontje, maar goed, het zal. Tot dat ik een paar dagen later gebeld werd door een vrouw van het KWfonds of ik please please please, nog iets meer wilde laten afschrijven. Na mijn nee, ik doneer ook aan andere fondsen, zo is het genoeg, kwam haar maar mevrouw EEN EUROTJE maar, dat moet toch kunnen. Zooooo, toen was ik het echt zat. De man die eerder die week gebeld had, was dus het opwarmertje. Ik was er direct klaar mee.
Gr. Bibi

Tanneke

Tanneke

30-09-2012 om 17:57

Bibi

Echt belachelijk.
Hier maakte iemand het ook heel erg bont een hele tijd geleden.
Collectant aan de deur voor pink ribbon.
Ik had net een dag ervoor een andere donatie gedaan en had geen/weinig geld in huis. Dus ik zeg iets in de trant van " volgende keer misschien".
Die collectant loopt weg van mijn deur en zegt heel hard: nou lekker zeg. Niks geven aan zo'n belangrijk doel. Hopelijk krijg je het zelf niet he?".

Zooo heeee!
En borstkanker had ik al gehad dank u. Vond het zo verschrikkelijk onbeschoft.

Gewoon collecteren en geen hele persoonlijke verhalen of vragen. En zeker niet opdringen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2012 om 19:35

Jammer

dat er altijd wel mensen tussen zitten die het verpesten voor de rest.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2012 om 20:12

Ook jammer

Ik vond het een sympathiek gebaar dus om mee te doen aan Red Dress Day. Omdat het voor mij een actueel onderwerp is ook. Wat er mis gaat met dit soort dagen is dat de mensen die zich wat meer bewust zouden mogen worden van de ernst van bepaalde ziektes/gezondheidsproblemen het aan de kant schuiven als 'Wat moet ik ermee?'. De mensen die van de hoed en de rand weten, die doen (zoals ik) mee uit solidariteit, bewust zijn ze al.
Feit is dat er weinig bekend is over het fenomeen dat doodsoorzaak nr. 1 hart- en vaatziekten is, onder vrouwen. Toen ik op mijn werk vertelde dat ik longembolieën had ging er geen belletje rinkelen bij mijn teamleider. Toen ik zei dat de oorzaak trombose was, zat hij opeens rechtop met "Oh, jeetje..." Trombose vond hij best ernstig, dat mijn longen vol bloedpropjes zitten, mwah..

Ely

Ely

30-09-2012 om 21:36

Lastig

Ik zat ff rechtop bij wat Cobi schreef mbt het profileren. Ik heb een aantal mensen op fb die errug enthousiast meedoen met die acties zoals met die status (idd, alcohol, hoe verzinnen de het?) en pink ribbon enzo. En het is bepaald niet zo dat de mensen die op fb actief zijn met (of beter: tegen) bv borstkanker in real life er nou bewuster mee om gingen. In ieder geval niet naar mij toe (driekwart jaar geleden diagnose bk gehad). Ik zou bijna zeggen integendeel. Ik bedoel het niet zuur hoor, ik heb heel veel steun en lieve hulp gehad en veel aangename verrassingen van lieve mensen. Maar dat waren vaak niet de mensen die zich ermee profileren.
Maar goed, dat gezegd hebbende, ik vind zeker niet dat we ziektes moeten doodzwijgen. En ik vind de kracht van media als fb gebruiken een goed idee. Het mag alleen voor mij wat inhoudelijker of in ieder geval doordachter.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pink ribbon maand

is toch october ?

Relithe

Relithe

30-09-2012 om 23:31

Hou er ook niet van

van dit soort 'verplichtingen'..
Niet dat ik het nu meteen achterlijk vind ofzo, maar volgens mij haalt het niets uit als iedereen op een bepaalde dag iets roods aantrekt..
Daarbij komt dat er zoveel dingen zijn die best eens aandacht mogen hebben die nooit aan bod komen, dingen waar ik dan weer wat meer mee heb..
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je hier mee te maken hebt gehad er aan mee doet, maar het dwingende er achter daar hou ik niet zo van.

Fiorucci

Fiorucci

01-10-2012 om 07:18

Ik doe niet mee...

Er zijn zoveel aandoeningen die wel wat awareness kunnen gebruiken. Dus namens mijn zoon: Graag een epilepsie awarenessweek, aangezien een op de tien nederlanders (!!) een vorm van epilepsie heeft.

Doe ook niet mee

Ik doe ook niet mee, om de hierboven al genoemde redenen. Aandacht voor een bepaalde aandoening: prima. Maar dan liever gewoon met informatie en niet met rode vestjes of roze strikjes. Want of dit nu echt het bewustzijn van en de kennis over een aandoening vermeerdert... mwah. Ik waag het te betwijfelen.
En als we dan toch met verzoeknummers bezig zijn (Fio!), graag meer "awareness" voor diabetes. Liefst niet in de vorm van een dress-day met snoepkettingen of zo, maar gewoon de bewustwording dat het een sluipmoordenaar is, die steeds meer mensen (en ook kinderen) treft.
n@nny

dorle

dorle

01-10-2012 om 16:04

Awarness

Goed idee, ook graag awarness voor CDH, migraine, Parkinson en MS, tieren welig in mijn familie

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2012 om 20:28

Maar toch...

Er hebben tijdenlang borden bij NS-stations gestaan met een foto van iemand die was overleden aan de gevolgen van ALS. Die borden waren naar mijn idee ook voor de bewustwording. Het is een vrij onbekende ziekte voor wie er nooit mee te maken heeft gehad. Irriteren zulke borden ook, of krijg je dan ook het gevoel dat 'jouw' ziekte niet voldoende in de belangstelling staat?
Ik gaf zelf ook al aan dat er natuurlijk veel meer ernstige ziektes zijn die even in het zonnetje gezet mogen worden (misschien niet helemaal de juiste woordkeus...), maar is elke vorm van extra aandacht voor bepaalde ziektes niet mooi? Dan worden mensen er weer even met de neus op de feiten gedrukt en eraan herinnerd hoe belangrijk het is dat er geld voor onderzoek binnen blijft komen (goed verdienende directeur of niet). En wat betreft vrouwen en hart- en vaatziekten: dat vraagt vaak weer een andere aanpak en onderzoek dan bij mannen. Dat is niet bij iedereen bekend.

bibi63

bibi63

01-10-2012 om 22:13

Eens kaaskopje

Ik vind het prima als er aandacht aan allerlei aandoeningen wordt gegeven. Ook prima om mensen te vragen te doneren. Maar hou het zakelijk en to the point.
Gr. Bibi

amk

amk

01-10-2012 om 22:27

Maar juist die aandacht

kan er voor zorgen dat er minder mensen aan zullen gaan sterven omdat men de symptomen die bekend zijn geworden uit dat financieel gesteunde onderzoek algemeen bekend worden.
Doneren alleen heeft niet zo veel zin als de resultaten van het onderzoek niet geimplementeerd en in dit geval dus algemeen bekend gemaakt worden.
Onderzoek leidt niet alleen tot meer kennis in ziekenhuizen, het moet ook leiden tot meer kennis op straat bij de gewone mensen.

En voor dat stukje is juist dan weer de dress-red-day bedacht.

Babet

Babet

01-10-2012 om 23:46

Donateurs werven

Ik heb een enorme hekel aan zo'n blik studenten die langs de deuren schooieren als soort van bijbaan. Die studenten krijgen provisie per geworven donateur. Dus jij wordt 1 jaar donateur en de eerste 25 euro (?) gaan naar die leuke, betrokken (ammehoela) student. In mijn ogen grenst het aan oplichterij.

Onlangs stond hierin het weekblad dat dit verboden is in onze gemeente! Yes! Er is zelfs een speciale term voor.

Iedere collectant, kinderpostzegelverkoper, sponsorloper, etc krijgt iets... maar hdie donateurwervers mogen van mij de boom in. En de organisaties die daar bij berokken zijn ook.

Fiorucci

Fiorucci

02-10-2012 om 08:02

Ik vraag het me af

Ik vind het helemaal prima dat men bijvoorbeeld door borden over ALS aandacht vraagt etc. Maar ik denk dat heel veel vrouwen nu echt niks meer weten over hart en vaat aandoeningen bij vrouwen door het dragen van iets roods. Ik lees overal schreeuwerige oproepen maar geen flinter informatie over dergelijke aandoeningen. Dus voor mij voegt het niks toe. Ik denk dat bijvoorbeeld zo'n bord op het station met een duidelijke website vermelding meer leidt tot het opzoeken van informatie. Van dat dress red day gedoe krijg ik visioenen van Dove reclame achtige taferelen, brrrr....

GS

GS

02-10-2012 om 15:56

Nep

Los van het feit of allerlei akties wenselijk of zinvol zijn, de man die bij Tango aan de deur kwam, was hoogstwaarschijnlijk gewoon een oplichter, die meehobbelt met een goed doel, maar het geld in eigen zak steekt. Hier heb ik aan de deur ook van die jongelui gehad zogenaamd voor SOS kinderdorpen. Ik weet echter dat die instelling nooit langs de deuren gaat! Dat had ik eens gehoord op zo'n tv programma (radar?). Er is ook een website waar je kunt zien welke collectes er zijn in je gemeente: cbf.nl/collectes

merel

merel

02-10-2012 om 23:27

Vandaag dan...

Vandaag kregen mijn ouders een brief van de hartstichting in de brievenbus met een inhoud. Er zat een zandloper in. Grappig leuk ding met rood zand. Maar hoeveel kost dat nou wel niet? Iedereen zo'n zandloper sturen (prijs mailing, aankoop zandloper, porto) en dan in de brief een verhaal over dat ze graag 170.000 wilden ophalen voor een bepaald onderzoek....tja, dan lijkt met het als eerste nuttig om géén zandloper te gaan sturen (onder het mom van de tijd dringt) want dat had misschien wel 170.000 aan geld gescheeld??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.