Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Esc

Esc

24-01-2011 om 14:57

Actifry

Wij hebben altijd ruzie met onze frituurpan, sterker nog, we hebben er nu al twee weggegooid. We zijn er misschien ook niet zo handig mee, of we hadden een te goedkoop model, ik weet het niet. We aten een tijdje elke vrijdag frietjes, dat werkte goed in die zin dat je dan je eigen frituurvet kunt kiezen, en ik kom door de week dan minder in de verleiding iets vets te kiezen. Maar goed. Een nieuwe, luxere frituurpan zien we niet zo zitten; nu dacht ik dat de Actifry misschien wel iets was. Na me er een beetje in verdiept te hebben, meende ik te kunnen concluderen dat het meer een stand-alone oven is, en een oven hebben we wel. Maar ja. Ovenfriet is nou niet echt te vergelijken met gewone friet, of doe ik iets niet goed? Wat ik wil vragen is: heeft iemand ervaring met de Actifry en is het 'echte friet' die daaruit komt? En hoe zit het met schoonmaken etc.?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief

Volgens mij is dit ding al eens eerder onderwerp van draadjes geweest. Kijk even in het archief. Wat ik me ervan meen te herinneren is dat het ding goede patat oplevert, maar maar heel weinig tegelijk, zodat je een uur bezig bent om genoeg patat voor een gezin bijeen te sparen. Zoiets althans.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 15:14

Klopt

Prima apparaat, er komt echt zalige patat uit. maar de hoeveelheid vind ik te klein, wij zijn met zijn vijven en dus lang aan het bakken met een actifry, gezien de bereidingstijd.

Esc

Esc

24-01-2011 om 15:32

Archief

Ik heb in het archief gezocht op Actifry, ik kon niks vinden. Ik wacht nog even op meer reacties.. Wij zijn met z'n drieën dus de hoeveelheid hoeft misschien geen probleem te zijn. Ik heb inderdaad al ergens gelezen dat het 40 minuten duurt. 'Mijn kind is te dik' heb ik nog nooit gezien...

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 16:30

Esc

Oh voor drie personen kan het prima hoor! Tip, kijk ook even op MP, er staan soms ook prima tweedehandsjes op die weinig gebruikt zijn.

maan.

maan.

24-01-2011 om 17:11

Hoeveelheid?

wat is precies de hoeveelheid aan friet wat in zo'n ding past?

op tv leek me dat er niet veel in kon. zag er wel lekker uit die schotel met aardappeltjes en wat groente (maar ja ik geloof nooit dat qua groente je zo een volwaardige maaltijd krijgt..)

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 18:41

Maan

Bedoel je kwa groente de hoeveelheid? Je kunt ook alleen groente bereiden en de aardappelen apart in een pan natuurlijk.

Philips airfryer

Wij hebben voor de kerst een Airfryer van Phlips kado gekregen. Service van Philips is dat je hem 2 maanden mag uitproberen en als hij niet bevalt krijg je het volledige aankoop bedrag retour maar..................wij willen nooit meer anders .
Patat kan erin zonder ook maar enige olie toe te voegen.Het bakt krokant en bruin op het vet waar het in voorgebakken is en er kan in elk geval voldoende in voor 3 personen en dat duurt ongeveer 12 minuten.
Veel mensen vinden dat lang maar vergeet niet dat een frituurpan ook eerst op temperatuur moet komen en dat duurt ook best lang en dan nog bakken en maar niet te spreken over de vieze luchtjes. Daar heb je met de Airfryer geen last meer van dus manlief mag gewoon binnen blijven en hoeft niet meer in de kou naar de schuur.
Er kunnen ook andere snacks in zoals kipvingers,van die Morasnackmixen,kroketten,frikandellen,bitterballen,gehaktballetjes, aardappelkroketjes enz enz enz.
Wij willen nooit meer anders.

Groentje

klinkt goed, maar wat is in jouw geval genoeg patat voor 3 personen? Heb je een idee van het gewicht?

En idem voor die andere snacks, hoeveel kroketten kunnen er bijvoorbeeld tegelijk in? En doe je die dan ook zonder vet?

Dat er geen akelige luchtjes vrijkomen klinkt wel erg aanlokkelijk moet ik zeggen.

Groeten,

Temet

Kroketten /patat

Voor de patat geldt ongeveer 700 gram diepvries per keer en vers 800 gram.(is voor ons te veel ) Bij vers moet er wel een eetlepel olie bij omdat het anders niet kleurt of knapperig wordt . De patat moet ivm het kleuren wel een aantal keren omgeschud worden. Snacks zoals die pakken van Mora , 1 x pak in 1x en dat ook halfverwege even omschudden. Kroketten heb ik er nog niet ingedaan maar wel bitterballen. Ze worden lekker knapperig en smaken uitstekend maar kleuren niet . Nou heb je natuurlijk ook kroketten en bitterballen die al een bruin paneerlaagje hebben dus als je een kleurtje wilt kun je dat zo oplossen . Ik was zelf in december jarig en heb toen de hapjes in de airfryer gedaan en 1 van de buurtjes heeft ( omdat zij ook aan een nieuwe frituur toe was) direkt gekozen voor de airfryer.

Er zit trouwens ook een soort tussenschotje bij zodat er ook een kleine hoeveelheid patat en bijvoorbeeld frikandel,kip nuggets,kroket, tegelijk in kan. En bevalt het niet dat krijg je na 2 maanden je aankoopbedrag retour.
Schoonmaken is ook eenvoudig want het is een pas die je uit het apparaat haalt en die kan gewoon even onder de kraan afgespoeld worden maar wij halen er even een stukje keukenrol door en klaar is het .
Hij is trouwens niet goedkoop, 199.00 euro.

Esc

Esc

28-01-2011 om 20:26

Super!

Dat klinkt echt super Groentje! Ik ga het meteen in de groep gooien

Esc

Esc

30-01-2011 om 20:11

Airfryer gekocht!

Vandaag de Airfryer gekocht, 180 euro bij Correct. Stiekem even een kroket geprobeerd: perfect! Inderdaad geen kleurtje maar verder geen verschil. Jommie. Morgen frietjes proberen

Minet

Minet

31-01-2011 om 14:39

Wat is het verschil

tussen een kroket 'bakken' in de airfryer, en bakken in plantaardig vloeibaar frituurvet?
Het lijkt mij dat de meeste ongezonde calorieën in de kroket zelf zitten? Of heb ik dat nu heel erg mis?

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2011 om 19:04

Minet

Het scheelt in ieder geval de calorieen van het frituurvet,lijkt mij.

Natuurlijk

scheelt het in calorieen.Kijk maar eens op de verpakking naar de Kcal onbereid en bereid . Maar als je op dat soort dingen let denk ik dat je beter geen kroket kunt eten , dat scheelt nog meer . Maar wat ik echt het fijne van de airfryer vindt zijn de geurtjes. Die zijn er namelijk niet en hoe plantaardig olie ook is, het ruikt absoluut altijd en de airfryer dus niet.

Pluk53

Pluk53

01-02-2011 om 11:08

Beter dan oven?

ik maak best vaak aardappel wedges in de (hetelucht-)oven. Twee kilo op de bakplaat, met rozemarijn, zout en een eetlepel olie. Zondag 2 kilo gemaakt, in 15 minuten. Wat is het verschil met de actifry?

Puck

Puck

01-02-2011 om 11:17

Pluk, recept?

Pluk, klinkt goed, hoe maak je dat precies. Gewone rauwe aardappelen, schillen, ongeschild, hoe groot de partjes, oventemperatuur? Ik wil alle ins en outs van A tot Z van jouw wedges wel weten. Meestal heb ik diepvries dingen en door het voorbakken zijn die al een stuk vetter dan zelf gemaakt lijkt mij.

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2011 om 12:01

Pluk

Wedges is wat anders dan patat..

Pluk53

Pluk53

01-02-2011 om 12:36

Recept

Ja, wedges is wat anders dan patat, maar ook erg lekker. Simpel, krieltjes of "mooie" aardappeltjes ongeschild in wedges snijden (formaat hele dikke vlaamse friet). (tevoren even nalopen op "slechte" plekjes, en die eruit "pitten"). Op de bakplaat omhusselen met twee lepels met wat (grof)zout, verse rozemarijnnaaldjes, en "wat" olie. Een enkele laag. Hetelucht-oven op 220, in 15 minuten gaar en bruin. je kunt er eentje uit prikken en testen. Als ze al gaar zijn, en de "rest" nog niet, oven op 80graden om ze warm te houden. Op de verpakking van de aardappelen stond laatst dat het wel 30min. zou duren bij 200graden. Maar zoals gezegd, op 220 waren ze mooi bruin en gaar.
Doe het eigenlijk altijd onder de gril als ik vastkokende aardappels over heb (maak ik dus altijd bewust teveel): in plakjes, omhusselen met kruiden en olie, in een laag onder de gril. Kruiden kan "van alles" zijn, bijv. ras el hanout

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2011 om 12:44

Dat weet ik

Weet ik, ik maak ze ook vaak. Ik heb zelf mijn actifry verkocht, omdat patat daarin bereiden veel te lang duurt en ik aan een actifry hoeveelheid veel te weinig heb met zes man.

Pluk53

Pluk53

01-02-2011 om 12:48

Fiorucci

wat zijn we het weer eens ).

maan.

maan.

01-02-2011 om 14:04

Hou het ook op mijn oven

Ik werd toch wel erg nieuwsgierig naar dat ding, heb rondgeneusd en uiteindelijk een lichte voorkeur voor de philips ipv de tefal. Maar aangezien dat toch wel veel kost en we een prettige oven hebben, hou ik het gewoon lekker op mijn oven, scheelt ook weer ruimte in mijn keukenkastjes.

Recept van die wedges ga ik ook eens proberen. Ik had ooit als eens iets dergelijks geprobeerd maar werd niet goed gaar, waarschijnlijk verkeerde temperatuur of teveel aardappelstukjes in één keer (?).

En dan die enkele keer dat we dan toch frietjes willen ben ik zo bij de snackbar als dat moet.

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2011 om 15:03

Pluk

Weer????

Ot wedges (deel 2)

Ik stop aardappelen, olie en kruiden in een diepvrieszak en die schud ik heen en weer, scheelt weer afwas.

Esc

Esc

05-02-2011 om 22:31

Voorverwarmen?

Een oven moet toch ook nog tien minuten voorverwarmen? Of zit dat bij die twintig minuten in? Ik krijg zelf altijd maar moeilijk aardappeltjes gaar in de oven; 220 graden kan ik wel eens proberen. Maar goed, wij waren dus aan een andere frituurpan toe en wilden de airfryer alleen voor friet.

Effe vraagje

Helemaal super zo'n actifry. Zou er dolgraag één willen kopen als onze frietpan sneuvelt. Maar nu bij Blokker en ALdi de hallogeen/convectie ovens (apparaat) in de aanbieding voor 35-40 euro. Kun je ook friet ed in doen. Is dat nu anders ?
Wat is anders het verschil, weet iemand dat ?
Gr. Rymcke

Puck

Puck

08-02-2011 om 19:55

Rymcke

Geen idee of je daar ook friet ik kan doen, maar volgens mij is zo'n ding voor jouw grote kinderschaar toch veel te klein? En 2 porties duurt eindeloos.

Puck

Van de actifry is er ook een family variant. De normale zijn 1 liter de familie 1½ en daar zou 1 kg friet inpassen. Die zou ik dan willen. Want wij zijn idd met 6 hier in het gezin. In die convectie ovens past een hele kip in en die wordt wel bruin, frietjes dan ook ?!>!>!>?
Wie heeft er meer suggesties ?
Gr. Rymcke

Loempia's en rissolles

Ik heb mezelf getracteerd op een Airfryer (winstpakker bij de Makro). Maar heeft iemand hier ervaring met het bakken van loempia's en rissolles er in?
In de Actifryer leek het me geen goed idee (daar kunnen ook geen kroketten in), maar vroeg me af hoe het hier in gaat.

En lukt kroepoek?

Dirksmama

Mijn gok is dat kroepoek niet gaat lukken. Deze gok is gebaseerd op ervaringen met het bakken van pappadoms in achtereenvolgens de magnetron, de koekenpan en een pan met olie. Het resultaat van de laatste manier is onvergelijkelijk veel beter dan van de eerste twee. Ik heb zomaar het idee dat die olie nodig is om het echt goed te laten uitzetten.

Maar als je het geprobeerd hebt, meld de resultaten dan even svp. Loempia & risolles ook dan graag.

En als het lukt weet ik ook meteen een mooi verjaarscadeau voor schoonmama

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

10-02-2011 om 10:46

Kroepoek

kroepoek kan gewoon in de magnetron. Even experimenteren met de tijd. Smaakt wel "anders" (harder en vissiger), maar toch heel lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.