Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Actifry, bladerdeeghapjes en cupcakes

De vraag is of ik cupcakes en zoal bladerdeeghapjes in de actifry actie kan maken?

rode krullenbol

rode krullenbol

06-11-2017 om 16:15

Valse hoop

"If you want to be a hero well just follow me” orakelde John Lennon aan het einde van zijn muzikale aanklacht tegen de klassenmaatschappij: het nummer ‘Working class hero’. Ondanks mijn zogeheten ‘arbeidersafkomst’ wist hij er mij nooit mee op sleeptouw te nemen. En dan had ik nog wel een artistieke achtergrond; met één en al musici in de familie, tot zo diep als de stamboom van mijn vader wortelt!

Was ik via hem misschien wat al te goed op de hoogte van de risico’s van het vak? Dat is zeker mogelijk. Het is hun niet altijd even voorspoedig vergaan. Was het (daarbij) de toon van de muziek? Ik geef ruiterlijk toe, dat ik die van meet af aan wat al te zeurderig heb gevonden. Goede kans echter, dat een andere tekst dat bezwaar had kunnen wegnemen.

Laat ik voorop stellen, dat me weinig tot niks mis lijkt met het beginsel “Verbeter de wereld, begin bij jezelf”. Maar Lennon had het wat mij betreft daarbij gelaten. Hij ging echter veel verder. De goeroe beloofde arbeiders en hun kinderen, dat zij een *held* zouden worden als ze zijn voorbeeld volgden.

Een aanlokkelijk vooruitzicht, nietwaar; een andere, betere, nieuwe wereld gevuld met helden. Hoe je precies een held kon worden? De liedtekst geeft prijs wat deze Beatle zich daarbij in ieder geval voorstelde: daartoe diende je om te beginnen van perspectief te veranderen.

De inhoud van zijn zo krachtig gebrachte morele appèl luidde: zet geen koers op een positie bovenaan de maatschappelijke ladder, want de elite is per definitie een kleine groep waartoe jij toch nooit zult kunnen komen te behoren. Bovendien loop je tijdens het klimmen naar boven vooral uiterst pijnlijke, invaliderende blessures op. Wees daarom burgerlijk ongehoorzaam naar diegenen die de touwtjes in handen hebben door te weigeren mee te doen aan de ‘rat race’. Richt je op heel andere zaken!

Nu vind ikzelf ook wel dat een mens zichzelf het beste realistische doelen kan stellen, maar – allemachies! – wat een mismoedig zwaktebod om bij voorbaat ervan uit te gaan dat elites niet van samenstelling kunnen veranderen. Stel je eens voor wat die gedachte voor de muziek en de kunst in het algemeen zou betekenen, of voor bijvoorbeeld de sport. Uit pure angst niet meer streven naar de top: zou dat niet de dood in de (kook)pot betekenen?

Wie de hete adem in de nek voelt van de commercie en overweegt een Actifry aan te aanschaffen, doet er verstandig aan zich af te vragen, of hij niet op eenzelfde manier in plaats van een nuttig product (onvervalste) valse hoop voorgeschoteld krijgt. In het kader van de communistische dictaturen in zijn tijd waarschuwde Simon Carmiggelt de mensheid reeds voor mensen die het geluk beloven. Vertaald naar de actuele materialistische markt van consumptieartikelen luidt deze waarschuwing: “Iemand wordt er rijk van”.

En komt de overheid de consument ooit met zijn lange (zwenk)arm manen tot voorzichtigheid bij het uitgeven van geld? De ervaring leert van niet! Het is een lacune waarin ik met alle liefde van de wereld inspring.

Idealiter spelen uitvinders in op een bestaande, legitieme vraag. Zoals bekend echter, kan aanbod ook vraag creëren. Als liefhebber van techniek loop ik persoonlijk snel warm voor innovaties uit de dynamische wereld van de techniek.

Zodoende heb ook ik het meegemaakt dat mijn goede gevoel omsloeg in een kater, als een product en de marketing eromheen hun beloftes weer eens niet waarmaakten. Geen man overboord, zou je zeggen. Toch kan zoiets maar beter niet al te vaak gebeuren in een mensenleven. Zeker als het gaat om dure producten en hoge uitgaven. Het belast niet alleen de portemonnee en de psyche nodeloos, maar ook het milieu.

Een modern inzicht uit de gezondheidswetenschappen is, dat niet zozeer *vet* de boosdoener is als het gaat om ziekte, maar *suiker*. Zo bezien betreft de hete lucht frituurpan mogelijk een bij voorbaat achterhaald product. Net als het nummer ‘Working class hero’.

Rode krullenbol

Gut

Nog nooit zo'n lange reactie op zo'n korte vraag gezien.

Ava

Ava

07-11-2017 om 09:25

Ik ben er ook stil van.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-11-2017 om 10:16

Amai!

En dan ben ik nog vergeten protest aan te tekenen tegen de sluikreclame voor Tefal waaraan Kikki39 zich schuldig lijkt te hebben gemaakt, door het (on)ding 'Actifry Action' te noemen en niet 'Actifryer' of gewoon hete lucht frituurpan!

zebra

zebra

08-11-2017 om 13:04

ik lees mee

want wij hebben wel een airfryer maar er zaten verder geen recepten bij. Tot nu toe wordt hij alleen gebruikt voor friet en snacks terwijl er blijkbaar zoveel meer mogelijkheden zijn.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-11-2017 om 17:35

Mijn idee

Ik wil geen kniesoor lijken, noch een in herhaling vervallende drammerige wereldverbeteraar, maar weet wel dat het voor mij nog geen besliste zaak is, of zo’n hete lucht friteuse het leven al dan niet substantieel verbetert. Laat ik hierbij ogenblikkelijk bekennen – zowel duidelijkheids-, volledigheids- als eerlijkheidshalve – dat ik een doorkneed ‘consuminderaar’ ben. Dan laten mijn woorden zich misschien wat makkelijker inmasseren.

In het Penthouse waar ik woon staat geen vaatwasser, broodbakmachine, elektrische tostibakker, idem melkopschuimer of koffiezetapparaat ruimte in beslag te nemen. Wat zouden ze er anders moeten doen, dan stof en vet vangen?

Voor mij ook geen voorgesneden snijboontjes uit een plastic pak of bak! De Pédé bonensnijder die ik bij een Kringloopwinkel heb weten aan te schaffen, blijkt bij goed gebruik onverwoestbaar. Hoe vaak men dat ding ook ter hand neemt; de messen blijven scherp en draaien. Je moet er alleen even op letten of het asje na reiniging van het apparaat nog wel voldoende geolied is. Anders komt de boel geheid vast te zitten. Nou; als dat alles is? Een druppeltje spijsolie is toch zeker altijd wel voorhanden?

Voor het zetten van koffie maak ik gebruik van een (vernuftige) combinatie van oude en moderne techniek. Het water breng ik aan de kook met een doorzichtige energiezuinige elektrische waterkoker voorzien van feestelijke – want gekleurde – ledlichtjes. Zodra het water rood kleurt vanachter het glas vandaan, plaats ik een plastic filterhouder met daarin een ongebleekte koffiefilter en wat gemalen koffie op een roestvrijstalen thermoskannetje.

Het opgieten van het water betekent voor mij elke keer weer een ‘sentimental journey’ die zorgt voor de broodnodige gemoedsrust en het opfrissen van fijne herinneringen. Besprenkel ik mijn degelijke houten deegroller met tarwebloem, dan roept dat niet de competitieve sfeer op van Heel Holland Bakt, maar van die keren dat ik gemoedelijk met één van mijn zussen pizza bakte voor de hele familie. Noem mij sentimenteel zo je wilt; alleen al het kunnen zien hangen van een ouderwetse passe vite aan het keukenrek alhier, doet mij deugd.

Enfin; de verleiding om zonder meer te zwichten voor de verlokkingen van de commercie is uiteraard heel groot. Toch is enige terughoudendheid op zijn plaats. Het moderne leven staat garant voor heel wat stress. De vraag is hoe je het gezellig en gezond houdt. Misschien wel met het nuttigen van lekkernijen als appelmoes, rabarbercompôte of sinaasappelsap van eigen hand?

Rode krullenbol

maar goed

De vraag was niet hoe jij je koffie zet en boontjes dopt, maar of er cupcakes en bladerdeeghapjes in de actifry kunnen. Snel googelen levert een positief resultaat op, inclusief recepten. Had Kiki ook kunnen doen.

Ach gos

In een penthouse wonen, en dan geen nagel meer hebben om je kont te krabben. Soms gaat er onder een woordenvloed een berg leed schuil.

Maar inderdaad, een one trick pony kostbare aanrechtruimte laten bezetten om een paar muffe bladerdeeghapjes mee te fabriceren, daar zie ik ook de lol niet van in.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-11-2017 om 22:19

Hoogste tijd voor een muzikaal intermezzo

Let vooral ook op de nagels, Kenfan!


https://youtu.be/mfIvRKR3OHw

Lou

Lou

08-11-2017 om 22:42

Wat een lollig draadje

En dat over een vraag die je kennelijk ook met drie seconden googlen had kunnen beantwoorden.

En wat ik dan weer lollig vind...

...is dat het Krullenbols YouTube filmpje van Dolly wordt voorafgegaan door reclame van Nescafé dolce gusto.

Niki73

Niki73

09-11-2017 om 12:52

Haha, Silone!

Ava

Ava

09-11-2017 om 13:32

Silone en Lou

Antwoord via google: dat geldt natuurlijk voor veel meer onderwerpen op OOL. Soms wil je juist de reacties van de eigengereide, kritische, uitgesproken nietsontziende mening van OOL hebben, toch? Veel 'recensies' op het net schijnen toch gefabriceerd te zijn.

Lou

Lou

09-11-2017 om 18:35

Ava

Zeker waar en heel legitiem ook om ervaringen te willen horen in plaats van googlen. Het maakte het alleen extra grappig, door die korte praktische vraag en daarna dat lange tamelijk irrelevante antwoord van RK.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.