Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Silke

Silke

22-08-2018 om 02:15

Advies gevraagd over bed en matras

Ik wil een dezer dagen een bed en matras voor puber kopen. Is nu ca 1.80, wordt vermoedelijk ca 1.85 (niet veel langer).

We hoeven niet het goedkoopste van het goedkoopste maar wil liever niet (erg) veel geld uitgeven. Ik heb even wat rondgekeken en schrok toch wel van prijzen. Ombouw apart, evt speciale lades eronder bijkopen, lattenbodem er apart bijkopen (prijs afhankelijk van wat voor soort) en dan nog een matras. Je gaat zo voorbij de 500 of zelfs richting de 1000 euro. Slik. Hangt ook van matras af. Puber vond de duurdere (vanzelfsprekend) fijner liggen (en andere echt te hard, dun of wat dan ook).

Kunnen jullie meedenken en tips geven?
Zowel praktisch als evt qua (internet)winkels.

Bed: zullen we gewoon een bed van 2 meter zonder voeteneinde kopen? Was vroeger gebruikelijk toen man 1.90 werd. Nu heb je wel 2.10 of zelfs 2.20m, maar dan is de keuze veel beperkter en wordt alles vast weer duurder.

Bodem: tips voor goede doch niet te dure (maar wel beetje verende) lattenbodems? Weet iemand of die vaak standaard zijn dus of je die evt. ergens anders kunt kopen dan in winkel waar je ombouw koopt (mocht het elders goedkoper zijn). Of zit je met allerlei verschillende ophangsystemen?

Matras:
Heeft iemand tips waar je goede, maar liefst niet te dure, matrassen vindt? Misschien goedkoper bij internetwinkels? En hoe bepaal je welke je wilt hebben? Eerst in een gewone winkel passen en dan via internet bestellen? Vind ik ook zo wat, maar denk dat het best wel wat in prijs kan schelen (zegt mijn gevoel, ga nog wel op internet zoeken).

Matrasbeschermer: moet je een matrasbeschermer tussen lattenbodem en matras? (als het niet hoeft, scheelt dat weer kosten)

Nog andere tips in dit verband of dingen waar ik rekening mee kan houden?

Triva

Triva

22-08-2018 om 03:41

Voor bedden:

Ikea! De goedkoopste bedombouw is goed.

Ik heb geleerd dat een matras 15 cm langer moet zijn dan het lichaam.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-08-2018 om 07:33

Ikea

Ikea heeft prima matrassen. En de goedkoopste bedden zijn daar ook prima.

40er

40er

22-08-2018 om 07:59

Boxspring

IKEA heeft ook fijne boxspring bedden. Zoon hier heeft er ook een. Slaapt prima gezien de tijd die hij erin door brengt 😉

Zelf ook matrassen van IKEA, ze zijn echt fijn!

Stofnest

Ik vind laden onder een bed stofnesten. De laden ruimen wel op maar zo je kan niet onder het bed stofzuigen.

Ik heb ook wel eens een tweedehands bed gekocht. Wel met een nieuw en dik matras.

Ik gebruik ook een matrasbeschermer zodat het matras niet over een lattenbodem schuurt.

Er zijn bedden met een dwarsgespannen spiraal van het merk Auping. Deze ijzeren bodems zijn niet te verslijten, geven goede steun en blijven na jaren nog altijd goed gespannen. Onze spiraalbodems zijn namelijk nog net zo goed als 30 jaar geleden.
De spiralen van dit merk worden ook tweedehands aangeboden op bekende sites; je hebt dan alleen een bak en matras nodig.

Jasmijn

Jasmijn

22-08-2018 om 09:10

mijn lades

Ik heb een bedombouw tot op de grond met lades erin. Geen stofnesten zoals Flanagan beschrijft, maar misschien bedoelt zij losse lades. Ik vind het super handig want je kan er behoorlijk wat in kwijt. En écht er zit geen stof in mijn lades. Onder het bed zuigen kan inderdaad niet, want het bed staat als een blok op de vloer. Ik heb de Brimnes van Ikea.

Paasei

Paasei

22-08-2018 om 09:16

Twijfelaar

Zoon van nu 1.80 is waarschijnlijk een tiener. Mijn tip; denk eens aan een 'twijfelaar' (120 cm breed) of, als je het kwijt kunt, een tweepersoons 140 cm breed. Kan hij zichzelf ook meer in de breedte kwijt en de ervaring leert dat het ook bijzonder handig is met toekomstige vriendinnetjes.

120 cm breed wordt tegenwoordig ook wel een studentenbed genoemd. Bij ons klopt dat. Hier ook twee zonen van ca 1.85 cm.

Kaori

Kaori

22-08-2018 om 09:40

aanvulling op Paasei

of een bed waar je een tweede bed uit kunt trekken. Idd met het oog op logees. Je kunt het extra matras dat je dan nodig hebt achter het bed zetten zodat hij gelijk een fijne bank heeft om op te hangen. Het neemt in het dagelijks gebruik niet meer in dan een 1 persoonsbed en wordt bij logees een 2 persoonsbed van 1.60.

Je hebt die ook weer met laden eronder. Ook bij Ikea, daar kopen wij al jaren de matrassen en die zijn echt heel goed. Ook bevestigd door de consumentenbond.

Ava

Ava

22-08-2018 om 10:27

Matras op poten?

Vroeger, bij Ikea. Boxspring met een matras erop. Misschien hebben ze die nog? Voor kussens en dekbedden zou ik letten op gangbare maten. Ik kom vaker bij de Hema dan langs de Ikea.

Triva

Triva

22-08-2018 om 11:50

stof

Als ik zie hoeveel stof er na een week al weer onder mijn bed ligt vraag ik me af waar dat blijft als je er inderdaad lades onder hebt. Of die lades zijn aan de bovenkant open en al het stof verzamelt daar in of boven die lades is het dicht en dat vind ik niet goed voor de ventilatie van het matras.

Marie

Marie

22-08-2018 om 15:25

Ikea

Ook ik zeg Ikea.
En dan inderdaad gelijk een bed van 140x200 want dat is helemaal in tegenwoordig voor pubers.

Silke

Silke

22-08-2018 om 23:24

anders dan Ikea?

Dank voor alle reacties. Ik vind Ikea ook een prima winkel, maar puber vond de bedden daar niet leuk/geschikt.

Dus als mensen nog andere tips hebben, graag.

En Marie: 'En dan inderdaad gelijk een bed van 140x200 want dat is helemaal in tegenwoordig voor pubers."

Grappig, doe jij alles wat in is en wat je puber wil?
Wij vinden het maar onhandig qua ruimte, met beddengoed en natuurlijk ook duurder dan een gewoon eenpersoons.
Maar misschien zijn we ook wel ouderwets😉.

Marie

Marie

22-08-2018 om 23:42

Niet helemaal eerlijk geweest

Oke, ben niet helemaal eerlijk geweest. Oudste (geen puber meer) heeft al vanaf haar 12e een Hemnes uitschuifbed dat eerst alleen met logeerpartijtjes werd uitgeschoven en later lngere periodes. Door bed tegen muur onder het raam te zetten bleef er genoeg loopruimte in niet zo grote kamer over.
Jongste (net puber af) wilde paar jaar geleden - net als haar vriendinnen - een tweepersoonsbed. Dat mocht wel van ons als ze zelf meebetaalde.Daarom een niet te duur Brimnes bed (zonder lades) van de Ikea. Haar kamer is er groot genoeg voor. Aanschaf beddengoed viel mee. Had nog wel van ons vorige bed voordat we een bed van 160 kregen.
En nee - wij doen niet alles wat de pubers willen. Maar ze had nog een echt meisjesbed en wilde nu een wat meer volwassen. De meerprijs voor tweepersoons heeft ze dus zelf bij moeten leggen. Vond het Toen ook nergens voor nodig. Wij sliepen tot we het huis uit gingen toch ook gewoon op een eenpersoonsbed? Maar ja tijden veranderen ben ik achter gekomen ondertussen.

Eel ander idee

Is een bed van pallets niet wat voor hem?
Lattenbodem zit er al in dan 😉
Op internet zoeken naar houten bed goedkoop geeft wat mooie hits.

Dochter had een 2persoonsmatras van Ikea en daar lag binnen 1,5 jaar een diepe kuil in ondanks t draaien.. Voor haar studentenkamer hebben we bij zo’n outlet van een beddenfabrikant een matras gekocht voor 100 euro en die ligt veel beter.
Voor zoon hebben we zelf een bed gemaakt, hij heeft 120 breed gekregen. Hij was 17 en al 193 cm dus lag klemvast in bed,matras was na al die jaren aan vervanging toe. Dat werd natuurlijk een langer bed. Een tweepersoonsbed hoefde hij niet,dus gingen we ertussen zitten. Matras op internet gekocht nadat hij de gewone maat had geprobeerd in de winkel. Dezelfde soort maar dan langer besteld. Prima geleverd.

Silke

Silke

23-08-2018 om 08:38

Lilian

Is een bed van pallets niet wat voor hem?
Lattenbodem zit er al in dan 😉
Op internet zoeken naar houten bed goedkoop geeft wat mooie hits"

Even gegoogled en nee, dat zij hij nooit willen.
Ik trouwens ook niet .
Weet ook niet of dat echt lekker slaapt.
Niet voor niets heb je tegenwoordig lattenbodems waarbij de latjes een beetje meeveren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.