Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maria

maria

05-11-2010 om 10:43

Advies ivm aanpak reparatieklus gevraagd....

Wij hebben een lekkende douche in een oud huis (geen betonnen tussenvloer tussen begane grond en 1e etage), maar hoe het er onder de badkamer uitziet weten we niet). Vloer moet eruit (marmer, poreus). Is al tijden (jaren) probleem (maar daarom altijd weinig/kort gedoucht). We weten niet hoe het er onder de vloer uitziet.... Misschien kunnen we volstaan met vervangen van de douchevloer, maar misschien moet er meer gebeuren (maar dat zie je dan pas als de vloer van de douche eruit is).

Een aannemer (via vriendin die tevreden was over verbouwing/reparatie door die aannemer) is al even langsgeweest en zei dat je ook niet weet hoe het onder de vloer eruit ziet (of je meer moet doen om ellende te verhelpen dus ingrijpender acties) en ook niet of je dat wel goed kunt zien als de douche vloer eruit is.... Hij zei dat hij dacht dat het waarschijnlijk niet nodig en nuttig zou zijn om meer te doen dan alleen de douchevloer te vervangen. Het evt. vocht zou uiteindelijk wel verdampen/verdwijnen. Dacht dat het niet meteen helemaal verrot zou zijn en vervangen zou moeten worden.

Omdat er misschien toch meer moet gebeuren dan alleen de douchevloer vervangen wil ik in elk geval een aannemer en niet een loodgieter opdrachtgeven, zodat in elk geval een partij voor de hele reparatie verantwoordelijk is.

Maar mijn vraag is: hoe zouden jullie het aanpakken?
Een aannemer een offerte vragen of meerdere?

We kunnen alleen een offerte vragen voor het vervangen van de vloer (vaste som of op uurbasis - hakken marmer kan lang duren maar kan ook sneller gaan, dus even de vraag wat handiger is)? Wat er te zien is en gedaan moet worden als de vloer eruit is, is onzeker, dus is aan aannemer nu geen prijs voor te vragen.

En als hij langskomt, wat zouden jullie allemaal vragen (praktisch en qua prijsopgave)?

Alle tips welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

05-11-2010 om 16:02

Hmm

Als je alleen de douchevloer vervangt en daarna weer dichtzet met tegels krijgt een vloer die niet rot maar wel nat is naar mijn idee nooit de mogelijkheid om droog te worden. Als ik de boel openbreek zou ik zeker willen weten of de vloer niet vervangen moet worden i.v.m het natte hout. Je hebt er niets aan als over 5 jaar de badkamer eruit kan omdat de vloer aan het rotten is.
Kun je aan de onderkant van de badkamervloer, is plafond begane grond, niet gemakkelijk een kijkgat maken? Dan heb je misschien al een eerste indruk hoe het eruit ziet. De vraag is ook of het water tussen marmeren vloer en houten vloer blijft staan of dat het water gemakkelijk wegloopt naar? Hoe en waar merk je dat er lekkage is?

Vera

Margriet*

Margriet*

06-11-2010 om 12:00

Ik zou toch wel heel snel aan de slag met die klus. Iets wat al jaren lekt, zou daar geen goed gevoel bij hebben. Heb je geen problemen met het plafond eronder? Waar blijft dat water dan?
Ik zou voor de aannemer gaan en misschien inderdaad eerst eens aan de onderkant kijken hoe dat eruit ziet.

maria

maria

07-11-2010 om 11:27

Tja...

Vera en Margriet, bedankt voor jullie reakties.
Allereerst: we kunnen inderdaad gemakkelijk een gat maken in het plafond onder de badkamer. Alleen: dat is in onze woonkamer en dus goed te zien en ook weer gedoe om dat dan netjes te krijgen met stuccen, verven (hele kamer?) - dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden.

Ik moet wel eerlijk zijn: we hebben nu lekkageplekken in de woonkamer en die zijn inmiddels bijgewerkt, maar door kleurverschil verf wel zichtbaar, dus eigenlijk moeten we de woonkamer toch een keer helemaal goed aanpakken (qua verven).

Ook vraag ik mij dan af waar we een kijkgat moeten maken omdat er m.n. op één plek, maar ook op 1 of zelfs 2 ander plekken vochtplekken zijn ontstaan (eentje ver weg en op een wat "rare" plek, dus ik weet niet zeker of het door de douche komt). Ellendig inderdaad, hadden we meteen toen het begon al moeten aanpakken, jullie hebben gelijk. Maar een kijkgat op de ergste lekkageplek is misschien toch te overwegen omdat je dan in ieder geval ziet wat de ergste lekkage daar ter plekke heeft aangericht.

Vera, jouw opmerking om er meteen weer een nieuwe vloer op te zeten zet me wel aan het denken. Misschien moeten we de douchevloer eerst helemaal openbreken en dan een tijd open laten staan, zodat het goed kan luchten..... We hebben een apart bad (is op het moment ook het enige dat we gebruiken) dus we kunnen nog wel een tijdje langer zonder douche.

Ik ga nog even verder nadenken en overleggen met manlief over gat of gaten in plafond.

In de tussentijd: andere tips blijven welkom.

Oja, nog even een vraag: normaal gesproken zou ik voor een klus meerdere aannemers een offerte laten uitbrengen, maar gezien de onzekerheid die er nu is lijkt mij dat minder zinvol. Wat denken jullie?

Rosase

Rosase

07-11-2010 om 22:38

Ik maakte me al zorgen over dat zo min mogelijk douchen van jullie, maar blijkbaar heb je dus ook nog een bad

Ik zou echt eerst gaan kijken voordat ik verder zou gaan. Die aannemer kan dat wel allemaal gaan roepen, maar hij heeft ook geen röntgenogen. Ik zou echt willen weten hoe het er onder de vloer uitziet voor dat ik verder zou gaan. Dan maar het plafond opnieuw stucen.

Zo duur is dat nu ook weer niet en het is altijd nog beter dan over een aantal jaren de vloer alsnog moeten vervangen.

Dit is volgens mij nou echt zoiets waarbij je achter liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.