Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

10-09-2012 om 11:10

Aftakelende hamster

Wij hebben een hoogbejaarde dwerghamster van ruim 2,5 jaar. Sinds een half jaar had hij een soort gezwel op zijn kop ('goedaardige huidwoekering'). Volgens de dierenarts geen reden tot ingrijpen maar als hij er last van zou krijgen of minder zou gaan eten e.d. konden we hem laten inslapen. Sinds een paar weken is het gezwel aan het groeien en de hamster heeft ook een plekje op zijn rug gekregen wat snel groeit. Maar in zijn gedrag merk je nog niets. Hij eet nog voldoende (maar laat de hardste brokken liggen) en rent (snelwandelt) ook regelmatig in zijn molentje. Hij ziet er echter wel heel sneu, zielig en beschimmeld uit. De kinderen kunnen het bijna niet aanzien en we houden hem ook maar bij visite weg. Moet ik hem dan nu laten inslapen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

10-09-2012 om 11:39

Wacht nog even

Een mottige hamster die het verder nog uitstekend naar de zin heeft zou ik niet laten inslapen. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, en ik kan me ook wel voorstellen dat ze het akelig vinden, maar zolang het diertje echt niet lijdt zou ik ze wel proberen duidelijk te maken dat zo'n beestje ook hun zorg en liefde nodig heeft als het door ouderdom een lagere aaibaarheidsfactor heeft gekregen. Zeker nu hij overduidelijk aan zijn laatste stukje bezig is: 2 1/2 jaar is volgens mij hoogbejaard bij die diertjes!

mix

mix

10-09-2012 om 13:29

Nog niet

ik heb 3 hamsters gehad die de leeftijd hadden van resp 1, 1.5 en 2 jaar.
De eerste lag dood in het hokje, nooit gemerkt dat ze iets mankeerde.
De tweede werd futloos, at en bewoog amper en hing als een vaatdoekje over mijn vinger, die heb ik toen in laten slapen.
De 3e viel duidelijk af en werd futloos, ook die heb ik in laten slapen.

Zolang het diertje nog actief is en eet zou ik niet zoveel doen; dat zal een dierenarts ook niet snel doen als er niet duidelijk een lijden is. Is het futloos en wordt het eten en drinken minder dan weet je wat je te doen staat en wie weet is het diertje je voor en slaapt het zelf in.

Vic

Vic

10-09-2012 om 13:46

Ha bedankt

Dan kijk ik het nog maar even aan. De dierenarts had wel iets gezegd over als hij niet meer toonbaar zou zijn, maar verregaande mottigheid is idd een slechte reden om hem te laten inslapen. Ouderdom komt met gebreken. We zijn ook net aan een nieuw kilopak voer begonnen, en daar doet hij zeker twee maanden mee

Dus houden

zonde van het voer

Hier 3 hamsters gehad en nu 2 nieuwe sinds maart.

Mijn hamsters werden allemaal meer dan 2 jaar oud, ze werden mager/bottig, stoffig en toen lagen ze vrij snel dood in hun holletje. Die aftakeling duurde een maand of 2, dus dat zag ik wel aan komen.

Ik vermoed dat jullie hamster na het kilopak voer vanzelf de eeuwige hamstervelden op zal gaan.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

10-09-2012 om 18:54

Manda rijn

"Ik vermoed dat jullie hamster na het kilopak voer vanzelf de eeuwige hamstervelden op zal gaan."

Ja, als je na dat kilopak geen nieuw pak koopt gaat dat inderdaad vanzelf

amk

amk

10-09-2012 om 20:51

Houdbaarheidseis

ik heb hier een kat met een vergelijkbare houdbaarheidseis. Hij moet nog 15kg voer mee. De dag voor de zomervakantie zijn broertje laten inslapen. Die was idd al een tijdje wat mottig, maar begon ook echt te lijden van zijn darmtumor. Alleen had ik in een opleving goedkoop voer ingeslagen. Normaal 75 euro per 10 kg, nu 100 voor 20 kg. Toen ging er een halve kilo per week door. Nu niet meer...... Ik hoop nog lang met deze kat te mogen hebben, maar 18 is behoorlijk op leeftijd, er zijn er nog 2 over van het nest van 5.

Vic

Vic

11-09-2012 om 20:44

Jeetje

Vanmorgen zat Hammie er erg stil bij dus ik heb tegen de kinderen gezegd dat ze hem maar even gedag moesten zeggen voor ze weg gingen. Dat bleek een verstandige zet, want toen ik uit mijn werk kwam lag hij dood in zijn kooitje. Dat had ik gisteren nog niet kunnen voorzien. Nu dus een verdrietige dochter ;-(

Tesah

Tesah

11-09-2012 om 20:45

Pootje

Misschien kan ik hier wat advies inwnnen. Onze bijna 2 jarige hamster is mottig, mager en slaapt al weken het grootste deel van de dag/avond. We zien hem nauwelijks meer. Zijn aaibaarheidsfactor is gedaald tot 0. Maar wat me zorgen baart is dat hij sinds een week of twee een heel zielig rechter voorpootje heeft. Het lijkt wel een soort tumor, helemaal dik en korstig. Hij loopt ook niet meer goed daardoor. Hij komt zijn loopplankje niet meer op dus alles staat beneden. Een echt fijn leven heeft hij niet meer. Hij ademt ook al een maand of twee moeilijk, piepend.

Hij eet nog voldoende, drinkt veel. Hij verzorgt zichzelf niet goed, hij stinkt ook echt. We maken zijn kooi om de dag schoon.

Wat moet ik doen, naar de dierenarts voor een spuitje of het op zijn beloop laten? Soms denk ik wel eens, we zouden hem los moeten laten in het bos, dan heeft hij een heerlijke laatste middag, een soort laatst avondmaal voordat hij in 1 hapslikweg opgegeten wordt door een kat/vos/ander roofdier.

Tesah

Tesah

Tesah

11-09-2012 om 20:49

Ach

zielige hammie en arme dochter. Is ze nog erg verdrietig?

Wat gaat dat opeens snel he. Wat ga je met hammie doen?

Tesah

Vic

Vic

11-09-2012 om 21:06

Goede vraag...

Wat ga ik met hem doen? Hij ligt nu in een doosje en ik ben er nog niet uit wat ik daarmee doe. Zou het heel gek zijn om hem bij de dierenarts af te leveren?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

11-09-2012 om 21:13

Tesah, mijn twee centen

Dat klinkt inderdaad niet alsof hij senang is.
Hem zo'n eind bezorgen is wel heel natuurlijk, mits een roofdier er een snel einde aan maakt (voor mijn eigen geweten). Maar het klinkt alsof jullie beestje inmiddels echt óp is. Daar zou ik niet te lang mee wachten, eerlijk gezegd.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

11-09-2012 om 21:16

Vic

Ach, en dan opeens is het toch voorbij! Sterkte voor je dochter!
Ik weet niet of je het beestje wil/kan begraven? Afleveren bij de dierenarts is ook een idee, maar rekent die daar niets voor?

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 22:01

In de

groene container. Dat kan en mag gewoon.

Tirza

mix

mix

11-09-2012 om 22:09

Vic/tesah

vic: ach wat sneu, dat is snel gegaan nog.Hamster mag je zo wel afleveren, of begraven met een plantje erboven, die van mij ligt (lag?)onder de boom in de tuin, de rest bij de dierenarts achter gelaten. Groene container mag idd ook.

tesah: persoonlijk zou ik zo'n diertje een spuitje laten geven. sterkte met je besluit

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-09-2012 om 23:33

Grijze mag trouwens ook..

Maar ik zou er een mooi doosje voor uitzoeken en dan samen met dochter een mooi plekje voor de begrafenis.

En Tesah: ik zou kiezen voor of inslapen, of voor nog even aanzien. Je bosoptie vind ik niet diervriendelijk. Zie je jezelf al in je laatste levensdagen door de jungle banjeren? En dan een leeuw tegenkomen?

Gewoon begraven in de tuin

op een mooi plekje, steentje erop, bloemetje erbij.

Ik vond de opmerking van je jongste trouwens prima, gewoon ze hecht zich er niet zo aan. Het was erger geweest als ze had gezegd "jammer van het nieuwe kilopak".

nou sterkte !

Tesah

Tesah

12-09-2012 om 12:18

Dierenarts

ik heb gebeld en de dierenarts gaf aan dat een spuitje het beste is. Dat gevoel haden we zelf ook al. Het pootje is een tumor en het piepen is van uitzaaiingen of van de pijn. In beide gevallen geen prettig leven.

Dat van het beestje loslaten was meer een gedachte overigens, niet eentje die ik werkelijk zou uitvoeren. Ik vind het dier gewoon zielig, zijn hele leven in zo'n kooi, af en toe los lopen of in de bal. Als ik mijn hele leven in een gevangenis had gezeten, zou ik het misschien best fijn vinden even 1 keer buiten te zijn. En als zo'n leeuw me dan in 1 hap zou oppeuzelen, is dat misschien niet eens zo'n slecht einde. Maar goed, zoals ik zei, het was maar een gedachte.

Tesah

mix

mix

12-09-2012 om 13:19

ach

2 hamsters in 1 draadje. Sterkte ermee hoor

Vic

Vic

12-09-2012 om 20:37

Dierenarts

Ik heb Hammie vandaag naar de dierenarts gebracht. De assistente was heel meelevend 'ach, wat erg', en toen ik weer weg ging 'veel sterkte nog'. Ze vertelde dat hij mee zou gaan naar het crematorium, dus ik hoop dat ik daar geen rekening voor krijg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.