Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

evelien1

evelien1

07-12-2009 om 17:19

Afval scheiden in keuken mijn tip 3 in 1 van curver

Na gft afval, oudpapier en glas en rest afval te moeten scheiden zijn we vanaf dit weekend ook plastic gaan scheiden.
Glas en papier verzamelen we in de berging voor het gft/plastic en rest afval hebben we de curver-trio-pedaalemmer
besteld om zo gemakkelijk te kunnen en niet al te veel ruimte in de keuken kwijt te zijn.
Hoe hebben anderen dit opgelost?

Het viel me trouwens op dat alleen curver een 3 in 1 sorteer systeem heeft.

Evelien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

07-12-2009 om 17:35

Hoe wij het opgelost hebben

Onder de gootsteen hebben we een restafvalbak in het kastje. klein GFT-afval zoals koffiepads e.d. staat een klein bakje voor op het aanrecht. Groot gft- en rest-afval gaat direct in de container in de garage (binnendoor via de bijkeuken op 4 meter te bereiken) en al het plasticafval gaat ook direct in de zak in de garage.

Vera*

Vera*

07-12-2009 om 17:50

Verzamelen

Papier gaat gelijk in de papierdoos die in de keuken staat. Gft gaat in een bakje dat als het vol is geleegd wordt in de grote kliko. Glas gaat op het aanrecht achter het koffiezetapparaat en plastic gaat op het aanrecht links van het koffiezetapparaat. De zak voor het plastic ligt net buiten en daar wordt dagelijks of vaker het plastic ingegooid.
Nee hoor, ik hoef geen 3 in 1 vuilnisbak, veel te onhandig.

(Janneke)

(Janneke)

07-12-2009 om 19:04

Ik heb in de schuur

een doos staan voor het oud papier, daarnaast een curverbox voor glas en een tas voor lege flessen.
Als ik in het weekend om boodschappen gaat, dan gaat alles in de kofferbak en ben ik er vanaf.

Mijn plastic gooi ik een een plastic zak (rol van 1 euro bij de action, met dichtrijgkoorden). Deze zak heb ik aan een haakje hangen. Als hij vol is gooi ik hem in de container (staat ook bij de Super)

(Janneke)

(Janneke)

07-12-2009 om 19:07

Oh, mijn groen afval

gaat in de groene kliko en mijn huisvuil in de grijze kliko.
Beiden worden om de week opgehaald.

Als ik 's avonds aan het eten begin, (dan heb je het meeste afval), dan leg ik een biozakje (1 euro voor rolletje bij action) op de aanrecht, daarin gaat direct mijn groenteafval.
Verder heb ik een curver aardappelbox. Het deksel gebruik ik voor mijn overig vuil. Als ik dan klaar ben met eten koken, dan neem ik mijn deksel mee naar de schuur. Ik verdeel mijn afval en gooi de biozak in de groene kliko.

Hier ook

Plastic verzamel ik in een grote boodschappentas die in de kast hangt

Papier in het aanrechtkastje

GFT in een bakje/pannetje met deksel op het aanrecht, dat leeg ik elke avond.

Glas in de fietstas, ik woon vlakbij een glascontainer dus dan gooi ik het meteen weg.

Inzameling in amsterdam

Voor zover mij bekend heeft het gemeentebestuur van Amsterdam zich heftig verzet tegen de verplichting om plastic apart in te zamelen, omdat het verbranden van dat spul in de Afval Energie Centrale betere rendementen oplevert.
Vooropgesteld dat ze die centrale een keer behoorlijk aan de praat krijgen natuurlijk

Gescheiden ophalen in Amsterdam is een ellende, en ik geef het gemeentebestuur groot gelijk. Het ophalen van gft is gestaakt omdat de kwaliteit van dat spul zo slecht was dat het toch in de algemene verbranding moest. Ontzettend veel mensen zijn klein behuisd met weinig of geen buitenruimte en hebben helemaal geen plaats om dat spul op te slaan. Daarbij moet je dan natuurlijk ook een heel apparaat optuigen om die handel op te halen, wat geld kost, en die vuilnisauto's rijden ook niet op waterstof.

Gescheiden ophalen van papier en glas levert vziw daadwerkelijk serieuze milieuwinst op. Dat geldt niet voor het gescheiden ophalen van gft en plastic, althans niet in de Amsterdamse situatie, en dan kun je het beter laten.

Wat dus wel geweldig werkt in Amsterdam, wat betreft recycling, is het grof-vuilsysteem: een vaste ophaaldag, waardoor de liefhebbers van oud meubilair weten wanneer er wat te halen valt en ze systematisch de straat kunnen afschuimen. Heel veel grof vuil haalt de vuilnisauto niet eens. Een prachtig recyclingcircus, met de 'morgensterren'in de functie van onbezoldigd afvalverwerker.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.