Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

16-04-2015 om 09:46

Afvalbak of -emmer gezocht

Ik ergerde mij al een poos aan de plaats voor de plastic zak voor plasticafval. Doordat er (helaas) zo vaak iets ingegooid wordt, was ergens op de grond achter de keukendeur geen optie meer. Nu hangt ie aan het theedoekenhaakje.
Sinds kort zijn wij overgegaan op de pmd zak, dus behalve plastic mogen er ook metaal en drinkpakken in worden gegooid.
Doordat de zak veel zwaarder is/wordt op deze manier is het voor mij nu hét moment om een goede (mooie?) oplossing te willen.
De pedaalemmer voor restafval is nu bijna werkeloos.
Waar laten jullie de plastic plastic zak?

carootje

carootje

16-04-2015 om 09:59

vuilnisemmer met klep

van de Blokker, kostte niet veel. Met goed afsluitende klep zodat er geen regen in komt, baksteen onderin gelegd zodat hij niet zo gauw wegwaait bij storm. Staat nu buiten om de hoek van de keukendeur.
Werkt voor ons prima.

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 11:32

Haha

Net een prullenbak, maar dan binnenstebuiten!
Ik heb het zelf liever andersom, gewoon een prullenbak met een zak erin.

Wel handig

Andersom is wel een stuk duurder. Dit werkt ook. Althans, als verzamelbak voor de plastics

Vogel

Vogel

16-04-2015 om 21:05

Kliko

Het verzamelen van plastic afval is hier ook een grote ergernis. In het gootsteenkastje staat een klein bakje wat snel vol is, tenzij je aanstampt en de deur weer snel dicht doet. Waarna de boel uit het kastje puilt bij de eerstvolgende keer dat je het opendoet. En dat omdat we te lui zijn om een paar keer per week naar de platiccontainer in de wijk te lopen.
Maar pas zag ik bij de Kwantum kliko -afvalbakken in diverse maten, misschien is dat iets. Als ik daar een vuilniszak in hang moet ik toch minstens een week vooruit kunnen. Misschien voor jou ook handig?

Pien

Pien

16-04-2015 om 21:14

Hier

Een hoge diepe lade van onze keuken, (zo'n lade waarin je ook pannen of voorraad bewaart), met daarin zo'n boodschappenkrat. Daar ligt de plastic plasticzak in, met de opening naar voren. Het is eenvoudig om er iets in te doen en hij kan zo vol tot de lade niet meer goed dicht kan. Dat is ook het moment dat die zak vol zit.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2015 om 21:42

keukenkastje

Hier staat in het kastje onder de gootsteen een zak voor plastic en een tas voor oud papier.

Tihama

Tihama

16-04-2015 om 22:25

Simpel toch

"De pedaalemmer voor restafval is nu bijna werkeloos.
Waar laten jullie de plastic plastic zak?"

Nou, gewoon dus in de pedaalemmer die vroeger voor restafval was.

Dus stuivertje wisselen met de afvalbakken. Wij hebben in de keuken een grote la met 3 bakken (papier, GFT en restafval) en er staat een grote Brabantia die vroeger voor het restafval was. Tegenwoordig is die voor het plastic.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-04-2015 om 23:09

Ja, de oude pedaalemmer

In ons tweepersoons huishouden kunnen we voor het gewone afval met een soort badkameremmertje toe voor afval dat niet gerecycled gaat worden, een grote afvalemmer raakt gewoon niet snel genoeg vol voordat de inhoud gaat rotten en stinken.

Jasmijn

Jasmijn

16-04-2015 om 23:24

Extra afvalemmer

Hier gewoon een extra afval emmer erbij gezet, deze is wel iets kleiner dan vroeger, ik heb nu twee kleine staan in plaats van één grote in verband met de ruimte.

Inanna

Inanna

17-04-2015 om 13:14

2 even grote

Ik heb in mijn keuken mijn gewone pedaalemmer voor restafval en een identieke voor plasticafval.
Verder een bakje op de aanrecht voor het spul dat in de gft bak mag en een doos voor oud papier naast de vuilnisbakken. Soms voelt het net alsof ik in de milieustraat sta te koken

Half a twin

Half a twin

17-04-2015 om 14:20

mileustraatjes

Op mijn aanrecht staat een doosje (leeg hagelslag pak oid) voor het kleine oud papier. Wikkels van theezakjes, pannensponsjes gebruikte post-it memo's enzo en die leeg ik in de avond in de grote papierkliko die de gemeente hier heeft verstrekt. Doosje stuk dan is er wel weer een volgend pak leeg.
Daarnaast staat een leeg melkpak voor restafval, gaat ook 's avonda naar de grote kliko. Da as rnaast staat een bakje van curver voor de gft resten dat ook in de avond in de grote kliko gaat achterin de tuin. Bakje gaat dan netjes in de vaatwasser maar begint nu sleetse plekken te vertonen, tijd voor iets nieuws.
Aan een klein haakje aan het vensterbankje in de keuken hangt een lege zak waar groenten in heeft gezeten om licht plastic afval te verzamelen. In de avond gaat dat ook naar buiten. In mijn papierkliko heb ik met een haakje een verzamelzak van de gemeente hangen.
Op de ophaaldagen gaat de juiste kliko aan de weg en dan staat het plastic even los in de tuin.
overigens heb ik ook boven op de computer/hobbykamer een milieustraatje staan maar dan in plaats van het gft bakje een mandje voor kca en medicijnresten dat ik eens in de zoveel tijd naar de echte milieustraat van dw gemeente breng.
Overigens staat er naast alle kliko's van de gemeente nog een klapkrat voor al het glas, statiegeld en glasbakspul dat ik iedere 14 dagen meeneem naar de supermarkt of milieustraat.
ik heb mijn weg wel gevonden met recyclen.
Het enige waar ik nog geen goede manier van recyclen voor heb gevonden is de frituurolie, de lege flessen bewaren, doe ik wel maar plakt/stinkt en is gewoon vies. Als ik dat heb weggebracht moet ik altijd even langs huis om mijn handen te wassen en handvatten van de fiets te ontvetten.

hier ook pakken en blik erbij

We hebben ook een extra grote container gekregen naar de GFT en Rest afval containers. De zak v h plastic/blik en pakken staat bij ons in de garage( aan huis) in een oude vuilnisbak zonder deksel,valt t eruit is t tijd om de zak te verwisselen de grote containers in de tuin. Swinters naast de voordeur, nu wordt t weer tijd om te verhuizen naar ver achterin

Lusithania

Lusithania

20-04-2015 om 16:27

Tips en milieustraatjes

Het scheiden van afval is heel nuttig en doe ik graag maar al die verzamelingen die je krijgt.....
Inderdaad is voor ons het handigst als er nog een grote afvalbak in de keuken bijkomt voor de pmd zak. Misschien zet ik dan wel een klein afvalbakje voor het restafval in mijn gootsteenkastje.
Dan heb ik uiteindelijk toch maar één afvalbak in de keuken staan.

Dubbele afvalbak

Wij hebben van Brabantia een Touch Bin met 2 compartimenten (heb even gezocht, maar kon hem op de site niet meer vinden), daarin gaat links het restafval en rechts het plastic. De plastic zak zit sneller vol tegenwoordig, en gaat dan naar het eind van de straat waar een milieustraat is, wordt helaas nog niet opgehaald bij ons. Een krat voor oud papier staat in de schuur en wordt indien vol naar de scouting gebracht. GFT gaat in het kleine gootsteenbakje en wordt 's avonds verhuisd naar de container. Glas en statiegeldflessen verzamel ik in de schuur en die gaan weg als de plank vol is/ik eraan denk. Blik wordt bij ons niet apart ingezameld.
Het enige waar ik niet zo gelukkig mee ben is het gft gewoon open en bloot op het aanrecht, maar het is nu ook weer niet zo'n groot probleem dat ik actief naar een oplossing zoek . Misschien toch maar eens een klein afvalemmertje kopen voor op het aanrecht.

Mag wat kosten

De modulaire afvalbak http://www.engelslogistiek.nl/producten/milieu/afvalbakken-nl/kunststof-afvalbakken/modulaire-afvalbak.html

Ik heb al jaren iets wat het meest hierop lijkt http://www.engelslogistiek.nl/producten/milieu/afvalbakken-nl/metalen-afvalbakken/afvalscheiding-bakken-metaal/MEI%2002-50.html

Maar dan in rood emaille met een klassieke uitstraling
Ik wilde er nog een, maar kan ze niet meer vinden

Lusithania

Lusithania

21-04-2015 om 12:09

Mooi

Miriam, die zien er inderdaad praktisch uit.

Het gft bakje heb ik op het aanrecht staan en daar schil ik ook de aardappelen boven.

Maar nu shoppen voor een mooie (het oog wil ook wat) afvalemmer.

Toch niet

Dat is de schoenenkast

Dit is de recylebak
http://www.kaboodle.com/reviews/dulton-tall-double-recycle-bin

Lusithania

Lusithania

21-04-2015 om 14:31

Ook mooi

Ik heb alleen geen stukje muur meer over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.