Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bianca

Bianca

14-11-2013 om 10:11

Afvoer wastafel steeds verstopt

We hebben sinds 5 jaar een nieuwe badkamer.
Nog steeds zijn we er erg blij mee, maar om de haverklap zit de wastafel verstopt.
We doen geen andere dingen dan in de vorige badkamer.

Nu draaiden we in de vorige badkamer steeds de chiffon open en haalden daar de drab uit (altijd een fijn klusje) dat was zo'n een keer per jaar nodig.
Hier is dat erg lastig omdat er een meubel onder de wastafel zit. En hij zit steeds binnen 3 maanden weer verstopt.

We hebben al een keer de chiffon eraf gehad zodat we hem niet meer lekvrij dicht kregen en de man gebeld hebben die de badkamer heeft gebouwd (is een goede bekende dus niet zo erg). Ervoor hebben we er ook enorm mee lopen pielen, en ook een keer schade aan de la gehad omdat er toch water inhad gestaan.
De vorige keer hebben we de badkamerman meteen maar bij deze klus betrokken, en hij vindt het ook lastig om de boel weer lekvrij dicht te krijgen.
En de lade kan eruit, maar dat is ook nogal gedoe.

Nu wil ik eigenlijk gewoon de verstopping voorkomen.
Maar hoe doe je dat?

Man deed voorheen altijd zijn hoofd onder de kraan, waardoor er nogal wat haar in de put ging, maar hij heeft nu heel kort haar dus ik hoopte dat hij minder snel verstopt zou raken. Ik heb ook gezegd dat hij dat beter in de douche kan doen, ook in verband met knoeien.

Ik zou de boel wel eens goed willen doorspoelen. In de douche en het bad zet ik daarvoor de douchekop op de put, maar beiden halen de wastafel niet.
Ik gebruik liever niet van dat agressieve spul. Badkamerman raadt dat ook af, omdat je dan sneller verstoppingen hebt omdat alles niet 100% oplost en drab blijft.

Dus hoe los je een milde verstopping milieuvriendelijk op zonder de chiffon los te draaien?
Tips?

lennest

lennest

14-11-2013 om 10:52

ontstopper? niet milieuvriendelijk!

Als het niet anders kan, een ontstopper? Eens per week of per twee weken uit voorzorg?
En: is de afvoer wel goed aangelegd?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2013 om 10:55

tandpasta?

Wij hebben het idee dat de verstoppingen in de wastafel veroorzaakt worden door van die gel-achtige tandpasta. Dus neit de witte, maar met kleurtjes. De elektrische tandenborstels verstoppen bij ons namelijk ook. We zijn nu wat aan het testen met tandpasta's, maar ik hoop dat dit bij ons de verstoppingen oplost.

Hanne.

Hanne.

14-11-2013 om 11:13

ontstopper

De ontstopper doet hier wonderen!

Hier zijn zeepresten en haren de boosdoener, de oplossing: geen haren wassen/spoelen onder de kraan. Na het scheren goed warm doorspoelen.

Bianca

Bianca

14-11-2013 om 11:16

lennest ja daar twijfelen we ook aan

Dit hebben we ook al met badkamerman besproken, maar voordat we alles uit elkaar slopen wil ik liever toch eerst op de zachte manier aan de slag.
Ik weet ook niet of dit nog onder garantie valt. En wat zoiets kost.
De afvoer is door de badkamerman ingehuurde loodgieter gedaan.

Ik ga denk ik maar zo'n mega zuignap kopen (dat bedoel je toch?).

En tandpasta... Hmmm. Ik verdenk dit er ook wel van, het is toch wel behoorlijk drabberig als je het uitspuugt, en dat koekt dan aan.
Maar we gebruiken Elmex, dat is niet gel-achtig.
En dat gebruikten we vroege ook zonder problemen.

amk

amk

14-11-2013 om 11:18

soda

elke week een flinke hand soda doorspoelen met 1 of 2 liter kokend water.
Tip van Oma.

neteret mut

neteret mut

14-11-2013 om 11:23

soda + azijn

een handvol soda bovenop de afvoer leggen en dan een flinke schoonmaakazijn erop gieten. Gaat flink bruisen en maakt de boel schoon.

Bianca

Bianca

14-11-2013 om 11:55

Soda en azijn

Heb ik in huis. Ga het vanmiddag meteen proberen!
Thanks!

Jep, soda

Ik sluit me aan: soda. Flinke schep erop, en dan een kan kokend water er langzaam overheen gieten.

Hier hebben we het probleem met de douche, die loopt op een gegeven moment niet goed door. Partner had tweemaal in korte tijd de prut eruit gehaald (geen sifon daar natuurlijk), maar dat hielp maar matig. Soda en kokend water erop, en nu hebben we alweer een tijd geen last gehad.

Ik heb begrepen dat chemische ontstoppers worden afgeraden omdat die zo'n heftige reactie zouden veroorzaken dat de leiding daar een optater van kan krijgen. Is mij ooit verteld, weet niet of het klopt.

Groeten,

Temet

krin

krin

14-11-2013 om 12:52

Soda werkt

Maar het probleem blijft.
Waarschijnlijk is er toch iets niet helemaal goed met de afvoer. Te dun, te bochtig, zoiets.
We hadden het in ons nieuwe huis ook dat de afvoer dichtslibde, terwijl we niets anders deden dan in ons vorige huis. Hier bleek het scheren van man de oorzaak; sinds hij dat in de andere badkamer doet, is er geen verstopping meer geweest.
Maar goed, even een tweede badkamer aanleggen is ook weer zo wat

Jasmijn

Jasmijn

14-11-2013 om 13:03

hier ook

Hier is het het doucheputje wat snel verstopt (dochter en ik hebben lange haren). Wij hebben nu zo'n soort ontstoppingsveer gekocht en die haal ik er doorheen als het op de gewone manier niet meer lukt (gewone manier is putje open en met mijn vingers al het haar/zeep weghalen.
Heb het laatst ook met het wastafel afvoer geprobeerd, maar daar bleef ie (logisch eigenlijk) in het chiffon steken. Bij mij lukte bij de wastafel de ontstopper (zuignap) ook niet omdat de vorm van de wastafel te rond is (kreeg 'm niet vacuüm). Gelukkig gaat bij ons het chiffon er makkelijk af (geen kastjes) en ik heb hem er weer lekvrij opgekregen.
Voor de keuken heb ik wel eens van die 'zeefjes' gekocht die je op het afvoergat kan leggen, dan stroomt niet alles het putje in. Misschien kan je dat voortaan gebruiken zodat je mans haar daarop blijft liggen en je het leeg kan gooien in de prullenbak?
Ik denk inderdaad dat er iets is met je afvoer, anders bel je die ingehuurde loodgieter eens? (wellicht is het nu nog garantie?)

Bianca

Bianca

14-11-2013 om 13:03

Krin

Aha mijn man scheert zich ook
Dus dan maar niet meer boven de wastafel.. Hmm nee een tweede badkamer zit er niet in. Lijkt me best handig hier met twee dochters die nu al behoorlijk ijdel zijn (10 en 12 dus dat wordt nog wat).
Maar ik zal hem opdragen zijn scheerapparaat niet meer te legen in de wastafel. Ik weet niet of hij dat doet eigenlijk.

Inmiddels soda met azijn erin gedaan. Het bruiste best erg. En ga nu het kokende water erop gieten.

Ben benieuwd...

krin

krin

14-11-2013 om 14:28

Bianca

De mijne scheert zich nat, dus met zeep en mesje. Ik denk dat het de resulterende prut was, in ons geval. Maar inderdaad, als hij zijn apparaat in de afvoer uitklopt...

Yvonne

Yvonne

15-11-2013 om 06:18

geen soda

Wij hadden laast een verstopte gootsteen, toen heb ik er ook soda en kokend water ingedaan. Verstopping was te groot werkte niet dus heb een loodgieter moeten inhuren. Soda mocht echt niet, zou het alleen maar erger maken omdat het daarna keihard wordt.

rare bochten?

Wij hadden op werk een steeds verstopte wastafel. Die is uitelkaar gehaald en de vloer is opengebroken omdat de verstopping een dagelijks probleem werd. En dat een onoverkomelijk probleem was op die plek. Bleek dat er boven en ondergronds bochten zaten in de afvoer en dat was teveel van het goede. De ondergondse bocht is eruit gehaald, en bovengronds nu nog wel. Verstopt nooit meer sindsdien. En ja wij hebben ook heel lang gemodderd met allerhande huishoudelijke trucs. Tot ze dus niet meer werkten en hij écht potdicht zat. We hebben zelfs zo'n veer gehad....
groeten albana

Bianca

Bianca

15-11-2013 om 09:19

Ojee

Nou de soda zal dan juist averechts werken. Oeps.
Wel heb ik het lang met heet water doorgespoeld, dus hopelijk zit het er niet meer in.
Water loop wel nog steeds erg langzaam weg. Geen verbetering dus.

Dus het zal aan de bochten liggen.

Dat is wel enigszins rampzalig. Dan moet de hele muur open onder de wastafel. En dan moet het meubel eruit (ik weet niet eens of dat kan).

Dan trek ik toch even de conclusie dat die loodgieter destijds prutswerk heeft afgeleverd. Ik had van die loodgieter al niet zo'n hoge pet op, omdat hij tijdens de verbouwing een aantal andere dingen niet goed heeft gedaan, maar het bleef ontkennen dat het zijn schuld was. Grrr.

Ik ga toch de badkamerman maar bellen hierover. In ieder geval even een deskundig advies, aangezien ik hier weer tegenstrijdige dingen hoor.

amk

amk

15-11-2013 om 09:44

soda en water

zodra er maar een beetje water bij soda komt lost het al op het is nogal hygroscopisch, dus keihard worden in een regelmatig gebruikte afvoer zal niet gebeuren.
Wel als je het laat opdrogen in een bakje. Je kunt ongeveer 300g in een liter water oplossen bij kamertemperatuur. 1 handje soda is ongeveer 50 g schat ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.