Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Afzuigkap situatie

Wat heerlijk om een huishoudelijke vraag te stellen! Na alle ouder en relatievragen die ik hier gesteld en gevolgd heb, is het echt fijn om zo een luchtig ( ja express) onderwerp aan te snijden. 

Ik heb een breed fornuis. En wil graag een afzuigkap want alles in de keuken wordt vettig. Maar de inrichting van de keukenmuur is zo dat er een afzuigkap voor een normaal/ smal fornuis past: ventilatiegat in plafond zit daar optimaal voor en er loopt een gasleiding op de muur die in de weg zit voor brede afzuigkap maar precies naast een smalle. 

De vraag: heeft kleinere-dan-fornuis afzuigkap zin? 
leiding laten wegwerken, smaller fornuis kopen? Het kost allemaal meer dan alleen een afzuigkap kopen. 

Wat zouden jullie doen?

Liefs Wolk 

Heb je al eens nagevraagd hoeveel het wegwerken van de leiding kost? Is het sowieso niet mooier om deze uit het zicht te hebben? Denk dat ik daarvoor zou gaan. 

Heb je nu geen afzuigkap? Dan is alles winst  

Het heeft te maken met veel verschillende factoren.

Ik zou dat eens vragen bij een winkel die inbouwapparatuur verkoopt. Wij wilden een schuine afzuifkap omdat zoon erg lang is en veel kookt. ze hebben ons toen goed geholpen door mee te denken.

Uitsparinkje maken voor de gasbuis in de ombouw van de afzuiging kan misschien ook, bij sommige modellen?

Een (te) kleine afzuigkap is natuurlijk altijd beter dan helemaal geen afzuiging.

Wij hebben ook een te kleine, omdat we vorig jaar een bredere kookplaat hebben aangeschaft. Het werkt misschien niet optimaal, maar voor ons voorlopig goed genoeg.

En bedenk: ook met afzuigkap heb je vette aanslag op kastdeuren en randjes en richeltjes.

Ik heb een breed fornuis en en brede afzuigkap maar ik kom vet tegen op de afwerkrand boven de bovenste kastjes en in de vensterbank zo'n 2,5 meter van het fornuis af. 

Ten opzichte van geen afzuigkap lijkt een afzuigkap mij altijd een verbetering.  Al is het allen maar voor de afvoer van stoom die ontstaat bij koken.

En het afzuigen van giftige kookgassen

Of je zet een voorzetwand over die gasleiding. Bij ophangen afzuigkap natuurlijk niet in de gaspijp boren en de ophanging aan de achterste muur doen en niet aan het voorzetwandje.

Een te kleine afzuigkap is nog altijd beter dan geen.
Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar het wegwerken van de gasleiding en dan alles in één keer fatsoenlijk maken zoals je het echt graag wil hebben. Maar dat moet natuurlijk financieel wel haalbaar zijn.

wolkje schreef op 05-05-2021 om 11:05:

Wat heerlijk om een huishoudelijke vraag te stellen! Na alle ouder en relatievragen die ik hier gesteld en gevolgd heb, is het echt fijn om zo een luchtig ( ja express) onderwerp aan te snijden.

Ik heb een breed fornuis. En wil graag een afzuigkap want alles in de keuken wordt vettig. Maar de inrichting van de keukenmuur is zo dat er een afzuigkap voor een normaal/ smal fornuis past: ventilatiegat in plafond zit daar optimaal voor en er loopt een gasleiding op de muur die in de weg zit voor brede afzuigkap maar precies naast een smalle.

De vraag: heeft kleinere-dan-fornuis afzuigkap zin?
leiding laten wegwerken, smaller fornuis kopen? Het kost allemaal meer dan alleen een afzuigkap kopen.

Wat zouden jullie doen?

Liefs Wolk

Het wegwerken van de gasleiding, uitvlakken van de muur, is heel eenvoudig. Dat hoeft niet per se door het graven van sleuven, het kan ook door daar waar de kap moet komen iets naar voren te brengen: balkjes van de juiste dikte op de wand en afwerken met gips. Zie 


https://www.youtube.com/watch?v=ESBb7g875UA om een idee te krijgen.

Afhankelijk van waar de gasleiding loopt kun je bepalen welk deel je in het wegwerken betrekt. Je kunt je waarschijnlijk beperken tot dat deel waar de brede afzuigkap komt. Het fornuis staat er al, dus vermoed ik dat de gasleiding alleen daar een probleem is.
Als dat zo is kun je zelfs volstaan met alleen de balkjes op de muur. Geen gips. De kap zelf is de afwerking. De kap hang je dan op de balkjes. De balkjes werk je aan de zijkanten en onderkant af met wit hardboard 3 mm, of met tegels of inox, afhankelijk van wat er verder in de keuken al in gebruik is.

Ja, het is even werk. Maar als je zelf een idee hebt over hoe moet gaan worden, kun je om een precieze begroting vragen bij de keukenboer. Die paar balkjes aanbrengen kosten dan nauwelijks extra.

Er zijn trouwens ook kappen die aam het plafond hangen. Die hebben helemaal geen wegwerken nodig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.