Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

14-10-2017 om 03:39

Airfryer of friteuse

Na jaren zonder door het leven te zijn gegaan willen we nu toch weer een friteuse. Nu zijn er tegenwoordig ook airfryers die blijkbaar ook appetijtelijke resultaten geven. Hoe het smaakt uit een friteuse weet ik wel maar ik heb nog nooit iets uit een airfryer gegeten. Ik ken eigenlijk ook niemand waar ik mezelf bij zou kunnen uitnodigen om een kroketje oid te gaan eten.
Als het nu alleen om het lekkere gaat, het beste resultaat, wat is dan de juiste keuze? Een friteuse of een airfryer?
We willen het apparaat voornamelijk gebruiken om snacks te bereiden en soms om (zelfgemaakte)frites in te bakken.

Die laatste zin

zorgt ervoor dat uw vraag moeilijk te beantwoorden is.
Ik heb er in elk geval twee: eentje met frituurolie voor snacks en eentje met rundervet voor frieten. Dat laatste is helemaal in overeenstemming met het basisrecept. Ik hou niet van culinaire nieuwlichterij.
"Airfryers"... Tja... Die bestaan. Ze verhouden zich tot frituurgerei zoals gebrande chicorei zich verhoudt tot koffie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-10-2017 om 12:23

Gewoon een frituurpan

Als het je gaat om gewoon lekkere friet en kroketten, koop dan gewoon ergens een frituurpan in de aanbieding. Snacks uit airfryer of over zijn heus wel lekker, maar smaakt niet naar wat je normaal bij de snackbar haalt.

Wij hebben ons er een paar maanden geleden ook in verdiept en zijn tot de conclusie gekomen dat een airfryer die qua formaat bij ons gezin past te duur zou zijn. Enige voordeel wat wij zagen is de geur.

Uiteindelijk hebben wij trouwens niks gekocht. De snackbar is hier vlakbij en ik haal toch liever dan dat ik weer een vies apparaat in huis haal wat regelmatig moet worden schoongemaakt

Paasei

Paasei

14-10-2017 om 13:39

Geprobeerd en weer weg gedaan

De Jumbo had een tijdje terug een spaaraktie voor Philips apparatuur dus wij gespaard voor een airfryer. De aanwezige friteuse was toch al aan vervanging toe.
We hebben het ding een paar keer gebruikt, zoals we de friteuse gebruikten, voor friet en snacks. Inderdaad, het ding is snel klaar voor gebruik en het stinkt niet. Maar je moet alsnog wachten (eerst friet dan snacks of omgekeerd er in) en het eindresultaat is het net niet.. uit de frituur is en blijft lekkerder.
Eind van het liedje is dat we de fryer weer hebben verkocht en een (veel goedkopere!) nieuwe friteuse hebben gekocht. Als ik iets met hete lucht wil klaar maken dan stop ik het wel in de oven!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2017 om 14:31

Patat smaakt prima

Patat vinden wij echt lekker smaken uit de airfryer. Snacks blijven een beetje bleek, de vette frituursmaak ontbreekt, wij vinden dat niet erg.

Ik moet me er zelf ook eens wat beter in verdiepen, maar je kunt een airfryer voor veel meer gebruiken. Er zijn mensen die totaal niet meer op het 'fornuis' (kookplaat) koken en twee airfryers naast elkaar op het aanrecht hebben staan. Dat gaat mij ook wat ver, maar goed, ieder zijn meug.

Om een voorbeeld te noemen: je kunt er zelfs brood in bakken.

Kijk hier eens: https://www.airfryerweb.nl/alles-over-airfryer-start/

https://tjeerd.eu/airfryer/airfryer-baktijden/

Friteuse

En dan buiten frituren. Zonder deksel. Knapperig, en geen last vd geur.

Airfryer voedsel is volgens mij net zoiets als light chips of frisdrank. Het is minder lekker, gelukkig wordt je schuldgevoel over slecht eten wat kleiner, maar daardoor eet of drink je er onbewust dus meer van per keer, of eet of drink je het vaker vaker dan je anders zou doen. Schiet je dus netto niks mee op.

Doe mij maar iets minder vaak iets echt lekkers.

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2017 om 14:46

Ingridt

Ik vind patat uit de airfryer oprecht lekker. Als ik zie wat een gedoe buiten frituren bij de buren is, ben ik alweer helemaal genezen van het idee om ooit weer aan een friteuse te beginnen. Wij deden het in huis, lekker stinken. De buurman doet het in de schuur, dus ook als het regent moet hij op een drafje het huis weer in met gefrituurd eten. Ook dat je de olie weer ergens heen moet brengen vind ik gedoe, dus wij zijn wel blij met de airfryer.

Man en ik eten dus wel eens patat en dan bakken we er een visje bij in de koekenpan. Groentefrietjes uit de airfryer zijn ook lekker.

40er

40er

14-10-2017 om 14:51

Snacks

Ik weet niet hoe het nu zit met de airfryer snacks, maar het was zo dat ze een stuk zouter waren dan de gewone snacks. Frituur is misschien niet gezond, maar zout toch ook niet.

Hier gewoon een frituurpan, idd om te zorgen dat je alles tegelijk klaar kunt hebben. En dat er broodjes in de airfryer kunnen is leuk, maar daarvoor heb ik een oven.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2017 om 15:18

40er

Voor brood hebben wij een broodbakmachine, maar ik zou het zeker geprobeerd hebben als we die niet hadden gehad. Wij hebben een combi-magnetron en op de een of andere manier lijkt het toch dat broodbakken of cake bakken in die oven niet geweldig gaat. Aan de prijs van het apparaat heeft het niet gelegen, geen goedkoop barrel dus. Hij is wel nuttig hoor, maar voor het echte brood en banket-werk... matig, helaas.

Jo

Jo

14-10-2017 om 16:02

Beste koop sinds jaren

Een Philips Airfryer, XL.

Zelfgemaakte patat in zonnebloem olie vonden wij niet lekker. Daar gebruiken we nu arachideolie. Of we gebruiken diepvriespatat. Even uit testen welke je het lekkerste vindt.
Omdat ik de oven/airfryer snacks niet lekker vind, de gewone frituursnacks. Kroketten, bitterballen (van Dobben of Kwekkenboom), (helal) frikandellen, kipnuggets, kip- en vissticks. Worden krokant, maar verkleuren niet zo als in een friteuse.

De langere bereidingstijd heeft mij er in eerste instantie ook vvan weerhouden om er 1 aan te schaffen. Maar na de renovatie kreeg ik keukenkastjes die absoluut niet tegen stoom konden. Na 1x gebruik onder de afzuigkap van een gewone friteuse kon het zijpaneel van het splinternieuwe kastje vervangen worden. In de zomer was het balkon nog een optie maar ook in andere seizoenen was de trek naar af en toe een snack groot.
En nu inmiddels de airfryer ca. 11 maanden in gebruik. Met 3 grote eters eigenlijk nooit het idee gehad dat ik zat te wachten.
Groot voordeel vind ik van de airfryer dat je eventueel je kroket tegelijk met de friet klaar maakt. Terwijl ik voorheen voor de snacks, vanwege de kruimels in het frituurvet, 2 friteuses gebruikte.
Bij een friteuse moet je toch wel regelmatig het vet vervangen. Dus ja dat spaar je in ieder geval uit met de duurdere aifryer. En qua schoonmaken, ook in de bak van de airfryer en het mandje komen vetresten. Ten op zichte van een friteuse iets praktischer schoonmaken. Maar het is nu eenmaal vet, dus dat het in de vaatwasser kan, is een leuk verkooppraatje, maar daar wordt ie niet schoon van.

Pirata

Pirata

14-10-2017 om 17:03

Airfryer

Sinds de aanschaf van de airfryer heb ik de frituurpan nooit meer gebruikt.
Het is heel weinig gedoe, niet voorverwarmen, geen vette walm. Nooit meer vet vervangen na enkele keren gebruik.
Het wordt allemaal iets minder knapperig. En kroketten en kaassoufles vind ik geen succes.
Maar als je het ziet als een snelle, kleine heteluchtoven is het wel een succes. Wij maken er ook tosti's in, bakken broodjes er in af, grillen kipfilets. Het meest gebruikt voor friet (jammer Yvan, je hebt me niet bekeerd). Krieltjes met een scheutje olie erdoor gaan ook prima.

Hier ook

Ik ben ook fan. Vond de frituurpan maar niks. Maar je moet het ook niet zien als vervanger voor de frituurpan maar als kleine supersnelle oven. Het scheelt gewoon tijd om iets klaar te maken in de fryer. Tosti’s hebben we er nog niet in gemaakt, goed idee! Verder gaat er meestal snackspul in en soms een broodje of stuk vis.

Bennikki

Bennikki

14-10-2017 om 20:49

Bloemkool erin

Tip van Sylvia Witteman en hier een groot succes: bloemkoolroosjes, beetje kerrie, beetje olie. Smaakt lekkerder dan gekookte bloemkool.

Alison

Alison

15-10-2017 om 22:30

Verdeeld

Hmmm, hier heerst verdeeldheid Ik ga jullie reacties aan de zonen voorleggen en kijken wat wij nou het belangrijkste vinden.
Bedankt iedereen.

p.s. Yvan, je vergelijking vond ik erg grappig. Toen ik nog een friteuse had, lang geleden, bakte ik altijd in Ossewit. Vonden we het lekkerst.

Doen!

Airfryer is geweldig ding!
Ik heb er pas 2x echt alleen friet en snacks in gebakken,

Hij gaat hier regelmatig aan voor een afbakbroodjes tussen de middag of worstenbroodjes, frikandelbroodje etc. Of even een kruidenstokbroodje voor bij de soep.
Maar ook vaak aardappelproducten zoals rostirondjes, aardappelkroketten, twister fries etc. Heb er ook al eens een ei in gekookt, samen met afbakbroodjes.
En gehaktballetjes zijn malser en zachter uit de Airfryer dan uit de pan. Zo ook shoarmavlees, veel lekkerder. En het vet dat eruit komt!
Kortom: het ding staat hier nog net niet dagelijks aan, maar soms wel 3x per dag !

Cake bakken wil ik ook proberen maar mijn vorm past er niet in, dus daar moet ik nog naar op zoek.

Niki73

Niki73

18-10-2017 om 11:24

Ook Airfryer

Ik ben ook blij met mijn Airfryer. Snel en goed. Ik heb wel uitgebreid naar het onderzoek van de consumentenbond gekeken voordat ik er een gekocht heb, de ene is de andere niet.
Ik heb laatst zelfs overgebleven patat van de snackbar erin opgewarmd, dat ging ook geweldig, werd weer lekker knapperig van buiten. Inderdaad best schokkend hoeveel vet er dan achteraf op de bodem ligt...

zebra

zebra

18-10-2017 om 13:25

hier beiden

we hebben zowel een friteuse als een airfryer. De friet vind ik lekkerder als het in de friteuse gebakken is maar bij snacks maakt het me niet zoveel uit. Aardappelbolletjes en aardappelkroketjes vind ik wel lekker uit de airfryer. Een groot voordeel van de airfryer vind ik dat het niet stinkt in huis.

Er zijn heel veel mogelijkheden maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Voelt gezonder

Ik probeer altijd gezond te eten. Ik weet niet of Airfryer echt gezonder is, maar het voelt niet zo vettig

Jiande

Jiande

26-07-2018 om 04:36

Re: Air Fryer Recipes

I am using the (naam verwijderd door forumbeheer) air fryer now, I use it to cook beef, cook chicken and french fries, I think it tastes great!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.