Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jackie

Jackie

23-06-2017 om 21:24

alles strijken

Ik ben benieuwd hoeveel jullie strijken. Ik ken namelijk mensen die werkelijk ALLES strijken, van lakens tot ondergoed. Ik strijk zelf alleen overhemden. Pantalons dragen we niet, behalve bij gelegenheden. Dus ik heb vrij weinig te strijken. Ik hang de was buiten op zodat het lekker fris wordt, lakens worden dan ook mooi glad (maar al zouden ze dat niet zijn had ik er ook niet om gegeven hoor), ik vouw alles netjes op en that's it. Hoe doen jullie dat? Hier ook van die alles-strijkers aanwezig? Slaapt dat echt lekkerder met gestreken lakens?
Gewoon even benieuwd.


Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-06-2017 om 21:49

Alles??

Ja, ik heb er ook van gehoord, Zelfs iemand van 26 - geen familie- die toch echt meer te doen heeft. Ik neem aan dat strijken therapeutisch kan werken.

Ik heb geen hekel aan strijken, mits er variatie in zit. Ik strijk overhemden, slopen, theedoeken, zakdoeken, soms een jurk. De rest vouw ik netjes op. Dekbedovertrekken doe ik niet meer, ook die vouw ik strak op. Als ik in een goeie bui ben, krijgen ze een streekje over. Als het ijzer nog heet is van de rest.

Egel

Egel

23-06-2017 om 21:53

bijna alles ja

ja, bijna alles, maar geen onderbroeken (dat doet mijn moeder wel! om te kijken of ze genaaid moeten worden).
Ja, slaapt lekkerder, in een gestreken dekbedovertrekset. Vind ik.
En ja: therapeutisch.

Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat mijn man al een jaar of 2 de lakens en handdoeken strijkt omdat ik vaak niet alles meer af kreeg, en sinds een paar maanden ben ik ook telkens erg achter met strijken. De avonden vliegen voorbij.

Verder doe ik bijna niets in het huishouden trouwens.

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 21:59

Niet

Alleen overhemden en sommige broeken. Verder strijk ik niks. Ik heb ook een pesthekel aan strijken.

Niet meer.

Vroeger streek ik ook praktisch alles maar de laatste jaren niet meer. Ik ben al blij als de boel netjes gevouwen in de kast ligt, mijn prioriteiten liggen tegenwoordig ergens anders

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-06-2017 om 22:04

Ha ha

Ik haat strijken en bij ons wordt zo min mogelijk gestreken. Overhemden, blouses, sommige jurkjes, shirts en sommige broeken wel. Maar absoluut geen ondergoed, beddengoed, handdoeken, washandjes enzovoorts. Al die dingen die ik in mijn au pairbaantje wel moest. Denk dat ik toen voorgoed ben afgeknapt op strijken. De strijk die ik heb, besteed ik trouwens grotendeels uit. Maar ook dan wil ik niet dat de dingen, waarvan ik het niet nodig vind, gestreken worden.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-06-2017 om 22:08

En toen onze eerste

kraamverzorgster het beddengoed gestreken had, merkte ik geen verschil in de manier waarop het aanvoelde. Heb ook meteen gezegd dat het niet de bedoeling was omdat ik bang was dat ik er daarna aan vast zou zitten (dat het niet meer zonder strijk kan als je er aan begint).

Aagje

Half a twin

Half a twin

23-06-2017 om 22:44

Het antiek damasten tafelkleed als het gebruikt is

Overhemden nette T-shirts (niet de ondershirts) sommige broeken en mijn ene jurk.
Geen handdoeken, onderbroeken of sokken, dat vouw ik en gaat zo de kast in.
Na een dinertje als het mooie servies en dus het antieke damast uit de kast is geweest dan moet dat gestreken, zonder boutje eroverheen is dat geen gezicht.

40er

40er

23-06-2017 om 23:32

Nou

Zo min mogelijk... theedoeken wel, da's mijn tic, die moeten netjes strak in het kastje liggen.
Verder alleen wat overhemden en shirts. En 2 linnen broeken van man.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-06-2017 om 23:58

Niets

Mijn strijkbout staat in de gangkast, achter de strijkplank en daarvoor liggen alle weekendtassen en buitenspeelmateriaal. Laatst heb ik bij mijn vriend een paar overhemden gestreken, om te kijken hoe het ook alweer was, maar dat was denk ik voor het eerst in een jaar of 12.

bieb63

bieb63

24-06-2017 om 00:17

Waar haal je uberhaupt de tijd vandaan????

Dat is mijn eerste gedachte. Dus hier alleen wat echt noodzakelijk is.....

Jackie

Jackie

24-06-2017 om 01:12

Ik snap wel dat het fijn kan voelen. Alles zo mooi strak. Maar echt no way dat ik daar aan zou beginnen. Ben ook veel te vatbaar voor dwang en tics dus als ik er eenmaal aan begin kan ik het de volgende keer vast niet laten. Als ik ooit heel rijk word en ik heb allemaal mensen in dienst dan laat ik het wel doen hoor. Dat wel.
Maar het valt me wel op dat de strijkstandaarden nogal verschillen. Net als met afwassen. Kamp afspoelen vs. kamp alleen afdrogen. Dat laatste vind ik dus zo vies. Met het sop er nog aan afdrogen? Als je je handen wast droog je ze toch ook niet af met het zeep er nog aan?

Jasmijn

Jasmijn

24-06-2017 om 07:29

nee, ook zonde van mijn tijd

Ik strijk net als iedereen alleen het hoognodige. Dat is zo nu en dan een overhemd, en ik geloof verder niet veel wat moet. Toch lopen we er niet verkreukeld of slordig bij, bij heel veel kleding is strijken ook niet echt nodig, ziet er prima uit zonder.
Wat ik wel van huis uit heb meegekregen, en ik ben benieuwd of jullie dat ook doen, is heel netjes mijn kasten inruimen. Ik vouw wel heel strak en mooi op (dus alles dezelfde breedte) en mijn kasten zien er dan wel uit als winkelschapjes, dat moest ik thuis vroeger ook al doen (mijn moeder had in een kledingzaak gewerkt)
Dus ook de manier van opvouwen was belangrijk en altijd met de vouw naar voren leggen.
Korte mouwen zijn één stapel, lange mouwen, dan jeans, enz enz.
Ik zie het wel eens anders liggen bij andere mensen (vaak bij mannenhuishoudens, alhoewel een paar vriendinnen van mij er ook niet om geven, maar het staat zo slordig en onoverzichtelijk)

strijken

Paar jaar geleden was ik met dochter bij de Hema, waar strijkbouten in de aanbieding waren. Met heldere stem vroeg zij wat dat was en of wij dat thuis ook hadden.
Ik kan zo 10 dingen noemen die ik nuttiger vind dan strijken, waaronder gewoon op bank hangen.
(ik heb trouwens wel een strijkbout en heel heel af en toe, zo een keer in de twee jaar strijk ik weleens een bloesje dat ergens opgepropt in de kast heeft gelegen)

Mijntje

Mijntje

24-06-2017 om 07:40

Jasmijn

Maar er zit (meestal) een deur voor de kast, dus voor wie moet het er zo strak uit zien? (alleen voor jezelf, toch?)
Mijn schoonmoeder vindt dat ook erg belangrijk, die strijkt ook haar onderbroeken en gewoon alles.
Ik strijk alleen het hoognodige, wat bloesjes, want ik houd niet zo van syntetisch en katoen/linnen kreukt nu eenmaal.
Ik kan me wel voorstellen dat het therapeutisch werkt, al werkt bij mij op de bank liggen niksen beter

Jackie

Jackie

24-06-2017 om 08:09

met de vouw naar voren leggen

dat heb ik ook zo geleerd ja. Ik vind dat ook prettiger omdat het dan makkelijker is om te zien wat er ligt. En om iets van onderaan de stapel te pakken.

Het strijken zelf lijkt mij nou niet therapeutisch, vooral in de zomer niet, zo warm in die stoom. Maar de gedachte dat alles zo gladgestreken in de kast ligt lijkt me dan wel weer een prettig idee waar je je fijn bij kan voelen.

Niet meer zo veel als vroeger

Theedoeken niet meer sinds die door pubers met handenvol tegelijk erdoorheen gejaagd worden Ik doe alles in de droger en als ik t niet meteen weghang dan kreukt t sneller.
Ik strijk: tshirts,bloezen,jurkjes,spijkerbroeken, broeken,zakdoeken en dat is een uurtje per week op zondag avond
Mannen kijken sport beneden en ik kijk boven onder t strijken tv.
Ik heb voor idereen hangkasten.,in de loop van de jaren steeds meer hang gemaakt.... alle t-shirts ,bloezen en jurkjes hangen. Dit omdat ze steeds de onderste moesten hebben en dan de rest omgooiden....oo das allemaal gekreukeld. Maaam.... wil je dit even strijken. Nu kunnen ze door de hangers te schuiven kijken wat ze aan willen.
Alleen broeken liggen gevouwen( en die worden nog steeds omgegooid....

Pug

Pug

24-06-2017 om 09:55

niks

Ik strijk niks. Hooguit eens in de paar jaar een overhemd of blouse voor een nettere gelegenheid. Maar snel uithangen na de droger voorkomt die noodzaak meestal wel.

Vesta

Vesta

24-06-2017 om 09:59

niks

net als bij Phryne staat de strijkbout ergens achterin een kast. De strijkplank hangt in de kast (zo'n tafelgevalletje) Ik weigerde zelfs strijkkralen te strijken.

Kwestie van de was echt netjes ophangen en niet te droog laten worden voor je het opvouwt.

Ik gebruik het nog wel eens als ik aan het naaien ben, dan is het handig om de vouwen uit de stof te hebben voor je gaat knippen.

Krisje

Krisje

24-06-2017 om 10:44

Ik strijk

overhemden van zoon, die heeft een bijbaantje in een restaurant. Ik ben het hem nu zelf aan het leren, ik vind strijken vreselijk.

Ik lees hier over handdoeken strijken, wat is daar nu precies de functie van?

Ik heb wel eens in een vlaag van ijver een spijkerbroekje van dochter gestreken. Daar bleek een soort plastic garen in de naad verwerkt te zijn, dat smolt en dochter kon de broek niet meer dragen omdat dat zo'n pijn deed aan de binnenkant van haar been.

Ely

Ely

24-06-2017 om 10:48

Enkele dingen

Ik strijk alleen bovenkleding wat er zonder strijken niet uit ziet. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt onderbroeken oid te gaan strijken. Handdoeken etc was ik op hogere temperatuur en we zijn zelden (bacterieel of viraal besmet) ziek dus blijkbaar volstaat het voor ons qua hygiëne. Als ik het therapeutisch zou vinden - of een redelijk aangenaam klusje zou ik het alsnog zo indelen dat er geen achterstanden kunnen ontstaan. Als die wel ontstaan minder items strijken. Anders is het hele idee van therapeutisch ook weer onzin en is het alleen maar een klusje (de zoveelste) wat in mijn nek hijgt.

Overhemden

Worden gestreken. En blouses, en een enkele broek of shirt of jurk. Man draagt standaard een overhemd als hij werkt dusdat zijn er zeker 5 per week. Ik draag ook regelmatig een blouse of jurk die wel even een strijkbout nodig heeft. Ik strijk onmiddellijk vanaf het droogrek. Dus dan is het nooit veel tegelijk. En dan valt t best mee. Sta nooit langer dan een kwartiertje te strijken, en dat misschien 2 keer per week. En de plank staat naast t droogrek klaar in mijn 'washok', dus kleine moeite, weinig gesleep

Ik heb hele fijne strijkvrije tafelkleden.duur, maar het geld meer dan waard. En beddengoed gaat hier linea recta terug op het bed. Hoef je het ook niet op te vouwen....hahaha.

Ingrid

Half a twin

Half a twin

24-06-2017 om 12:16

Die truc met beddengoed doe ik ook

Strijkvrije of strijkarme tafelkleden heb ik ook, voor dagelijks gebruik. Voor feesten en partijen als ik echt een chique tafel wil heb ik echt (bijna) antiek te noemen damast. Komt nog uit de linnenkast van de oma van mijn man. Een erfenisje zogezegd. Dat moet echt gestreken, voor het allermooiste resultaat moet het eigenlijk ook nog door de stijfsel. Dan ligt het heel mooi en hangt ook mooi af. Dat heb ik een keer gedaan maar dat is echt teveel werk om iedere keer te doen.
Beddengoed en handdoeken gaan van bed/haakjes in de wasmachine, buiten aan de lijn en weer terug op bed/haakjes.
Inderdaad staat de strijkplank klaar in het washok, hup van het rekje en strijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2017 om 12:27

Niets, behalve...

als ik echt iets heb wat heel erg verkreukeld is, dan strijk ik het, maar ik zorg ervoor dat broeken netjes genoeg van de waslijn komen, t-shirts/shirts idem dito en de rest... ik zal d'r gek zijn .

Een tijdje terug sprak ik iemand die ook van het alles strijken is en ik zei 'maar washandjes toch niet?', nou jawel hoor, ook de washandjes. Wonderlijk

Son

Son

24-06-2017 om 13:10

Nee

Niet meer sinds mijn scheiding eigenlijk.
Washanden/handdoeken/theedoeken en ook beddengoed strijk ik nooit en gebruik ik ook geen wasverzachter bij. Zakdoeken Geb ik alleen in papieren vorm.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2017 om 14:05

Son

Ik weet niet waarom je geen wasverzachter gebruikt, maar simpele natuurazijn helpt ook om de was een beetje minder 'hard' te maken. Geen schoonmaakazijn dus.

Son

Son

24-06-2017 om 16:49

Kaaskopje

Geen wasverzachter i.v.m. het vette laagje en daardoor minder vochtopname/zweet opname.
Wel een beetje bij de rest van de was.

Azijn ben ik ( wel gewoon schoonmaak azijn trouwens) de laatste tijd gaan gebruiken omdat ik "tig" flessen over had na helpen bij een verhuizing.
Valt me enorm mee hoe het na afloop ruikt eigenlijk. Ik had zuur verwacht.
Vast beter voor de machine ook.
Over de zachtheid heb ik geen mening, voor mij voelt het hetzelfde aan (zonder droger binnen gedroogd).

Tango

Tango

24-06-2017 om 17:54

Bijna niets

Ik heb ook een hekel aan strijken. Gaat ook altijd fout, valse vouwen erin etc. Bij hoge uitzondering strijk ik weleens een blouse of overhemd bij een speciale gelegenheid. Maar dat is het dan wel. Mijn moeder strijkt veel meer, theedoeken, kussenslopen en zakdoeken van mijn vader etc. Die laatste hebben wij gelukkig niet, alleen papieren zakdoeken.
Verder heb ik trouwens ook een hekel aan naaien, bijv. knopen ergens aan zetten, of een gat dichtmaken. Dat soort dingen blijven hier dus weken liggen. Nu hangt er bijv. al een hele tijd een pyjamabroek van zoon met een gat er in, dat dichtgemaakt moet worden. Kan me er maar niet toe zetten....

Lou

Lou

24-06-2017 om 19:47

Niets

Maar dan ook echt niets. Vroeger vond ik dat ik best mijn man z'n overhemden kon strijken, maar dat vond hij niet nodig. Ik dacht dat hij bedoelde dat hij het niet nodig vond dat IK dat deed, dus dat hij het zelf zou doen. Maar nee. Hij doet het zelf ook niet. Mij best.

overhemden

Mijn vriend draagt ook altijd een overhemd, maar die hangt ze gewoon nat op en drogen ze kreukvrij op. Niet vanwege een doorgeschoten feminisme, maar ik zou ze ook echt niet gaan strijken voor hem.

willie

willie

25-06-2017 om 10:57

heb strijkijzer

zelfs weggegeven jaren geleden, dus als ik al zou willen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.