Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Karin

Karin

08-06-2009 om 07:45

Alternatief voor gordijnen velux dakramen gezocht!

Hallo

Wij hebben twee velux dakramen bij de kinderen geplaatst, maar het is nu veel te licht op de zolder. De speciale velux rolgordijnen zijn erg duur, en ik zoek een alternatief! Wie heeft een goed idee, wat kan ik er ophangen en is betaalbaarder? Of iets zelfmaken?

Ik hoor het graag!

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf maken

hang onder en bovenaan het raam een roede.
maak van gordijnstof twee gordijnen met aan de onder en bovenkant een tunneltje en schuif daar de roede in.
je kan de gordijnen zo gemakkelijk open en dicht schuiven.

Karin

Karin

08-06-2009 om 09:04

Welke roede?

Hoi Susanne,

Wat is handiger, een harde houten roede of zo'n spiraalachtig ding? Omdat het raam hoog zit moet het wel makkelijk 'glijden'over de roede nl. Wat is handiger?
groet

Karin

Linda99

Linda99

08-06-2009 om 09:33

Duur maar ideaal

Wij hebben 4 jaar geleden wel dure verduisterende rolgordijnen van Velux gekocht. En ik moet zeggen, we hebben er absoluut geen spijt van. Ze gaan soepel open en dicht en zien er nog als nieuw uit na al die tijd. En als ze dicht zijn is het echt donker! Ook handig in de zomer om wat warmte tegen te houden.

Misschien zijn er ergens aanbeidingen op dit gebied? Bouwmarkten hebben vaak ook een huismerk voor dakramen.

reina

reina

08-06-2009 om 09:49

Zelf

Wij hebben ooit ook zelf gordijnen gemaakt, ik gebruikte houten roedes boven en onder het raam en daarover schoven de gordijnen op en dicht, ging prima. Ik vond het voor een kinderkamer ook leuker staan.

Metaal

ik had toendertijd metalen roedes in een smalle maat ,doorsnede 2 cm ongeveer.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2009 om 00:11

Oh wat grappig

Ik vind die gordijnen ook zo duur, ik lees geïnteresseerd mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2009 om 00:19

Roede bevalt niet

Toen mijn oudste dochter geboren moest worden ben ik enthousiast aan het inrichten geslagen. Voor het Velux dakraam had ik bij Spruyt (die kent Sus-anne vast) gordijnen laten maken voor over een roe. Ik had de roeden net wat breder gemeten dan het raam waardoor de gordijnen als ze open waren niet voor het raam zaten en zo dus al het licht door konden laten. Om de gordijnen een beetje in het gareel te houden bond ik ze met een lintje bij elkaar als ze open waren. Als ze dichtgeschoven waren zat dat helemaal niet strak, dan hing de stof toch wat slap tussen de roeden. Ik vond dat op den duur niet mooi. Voor een babykamer maakte ik er met linten en al wel wat leuks van, maar voor mijn nu 16 jarige dochter is dat niks. Die wil een strak gordijn, die bovendien goed moet verduisteren omdat ze op de zuidoostkant van het huis slaapt.

Kaaskopje

de gordijnen hingen hier wel echt strak kaaskopje,ze waren precies op maat gemaakt( door mijzelf).
als je verduisterende gordijnstof koopt komt er echt geen licht doorheen.
wat ik op de kinderkamer had gedaan:een leuk kinderstofje met (donkerblauwe) strepen en poppetjes en daarachter een effen donkerblauwe stof,verduistert prima.
(Spruyt,daar kwam ik vaak en graag,helaas bestaat het niet meer)

Nog een tip

maak eerst de gordijnen,en hang dan pas de roede op,dan kan je ze net even iets strakker hangen.

Gamma, leenbakker

Gamma heeft nep veluxdakraamrolgordijnen, verduisterend. Stuk goedkoper, voor het formaat 116 bij 116 betaal je geloof ik 90 euro. Leenbakker heeft ze ook (nog goedkoper) alleen een heel beperkte keus in maat. Maar wie weet zit jouw maat er tussen.

freline

freline

09-06-2009 om 12:46

Nadeel van rolgordijn

als ik je tenminste goed begrijp. Het rolgordijn zit vast aan het raam. Als je het raam 's nachts op een kier wil laten staan voor de frisse lucht, komt daar alsnog het licht doorheen. Weg effect van je verduisterend gordijn.
ik ga het zo doen: gordijnroede bovenaan het raam, lange gordijnen, die dan over een roede vallen die onderaan het raam zit.
freline

amk

amk

09-06-2009 om 13:02

Tip

maak dan aan die gordijnen lusjes aan de zijkant, en aan de zijkant van het raam haakjes zodat je je gordijn daaraan vast haakt. Want als het een beetje groter raam is hangen je gordijnen nogal naar beneden en sluiten dan niet goed af.

Freline?

je zegt:Als je het raam 's nachts op een kier wil laten staan voor de frisse lucht, komt daar alsnog het licht doorheen. Weg effect van je verduisterend gordijn.

eh....hier is het s,nachts gewoon donker buiten

Houten deurtjes?

Evt. zou je ook houten luikjes voor het raam kunnen maken, die je overdag open kunt klappen en links en rechts vastklemt

Een beetje doe het zelver zou wel wat in elkaar kunnen flansen

freline

freline

09-06-2009 om 22:41

Sus-anne

als het donker is, hoef je ook geen verduisterende gordijnen
's Nachts zijn er buitenlampen van buren, lantaarnpalen, de maan en zo.
En bij mij komt de zon allang op voordat ik wakker wil worden, vandaar die gordijnen, snappie?
freline

Ik zou

gewoon voor het echte goede passende product gaan, desnoods spaar je er nog even voor en prik je met punaisses er een stukje stof tegen.

gewoon omdat ik denk dat het er dan beter uit gaat zien, langer mee gaat en handiger in gebruik is.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2009 om 00:48

Luikjes

Ik weet niet wat het is, maar bij het woord luikjes wordt in enthousiast. Ik vraag me alleen af of je met luikjes de verse buitenlucht niet tegenhoudt. Louvre-luikjes zou een oplossing zijn maar is dat dan weer niet te licht?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2009 om 00:53

Zal iets niet goed gedaan hebben dan sus-anne

Feit is dat er naast het gordijn toch altijd wel een lichtkier zat. En als het gordijn al te strak gespannen stond schoof het ook niet echt lekker over de roedes.

Karin

Karin

10-06-2009 om 09:26

Toch stof

Ik ga toch voor de stoffen gordijnen, zelf maken dus.
We blijven hier niet lang meer wonen en dan vind ik het bedrag van velux toch te hoog. Als het niet werkt, kan ik altijd nog aan die duurdere rolgordijnen.
Dank voor alle tips!

Karin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.