Home » Forum » Altijd trek wat vult

Altijd trek: wat vult?

110 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
milette
Altijd trek: wat vult?

Ik ben altijd slank geweest, snelle spijsvertering denk ik, maar ik heb wel altijd trek. Nu ik ouder word, blijven de kilo's toch hangen, en dan vooral aan m'n buik, helaas. Wat is jullie gouden tip voor voedsel dat niet te veel aanzet maar wel vult? Vooral 's middags rond een uur of 5 en 's ochtends rond een uur of 10 heb ik het moeilijk. Ik ben al begonnen met rijstwafels en komkommer, maar daar kan ik héél veel van op voordat mijn maag stopt met rammelen. Ik ontbijt trouwens met twee volkoren boterhammen en lunch ook met drie volkoren boterhammen. (wisselend beleg) Iemand tips?

Anneque
Soep!

Ik houd erg van soep. Grote pan maken en af en toe een kop van nemen. Verder: sla, wortels?

Temet
Soep

Ik ben het met Anneque eens: soep vult heel behoorlijk. Vooral als-ie wat dikker is (linzensoep etc).

Bij sla en wortels geldt wat mij betreft dat je ophoudt met eten omdat je moeie kaken krijgt, maar rammelen doet je maag dan nog steeds ;-)

Groeten,

Temet

Brianna F
Het wordt saai

maar soep. Ik heb altijd een portie groentesoep met veel groente erin klaarstaan. Als je die in de namiddag eet heb je ook als voordeel dat je niet meer zo'n trek hebt bij het warme eten.

Merel
Getest

Ik heb een keer een programma gezien (iets wat lijkt op mythbusters, maar volgens mij was het wat anders) en toen gingen 4 personen (in groepjes van 2) iets eten en daarna autorijden tot ze trek kregen. Het eerste groepje kreeg, aardappelen, groente, vlees en een glas water. Het tweede groepje kreeg hetzelfde alleen was er soep van de ingredienten gemaakt. (hoeveelheden bleven natuurlijk precies hetzelfde) het groepje wat de soep had kon verder autorijden (m.a.w. bleven veel langer voldaan op hun soep)

ChrisH
Dus

je moet van die wortelen en sla gewoon soep maken, dan houd je het langer vol ;-)

Serieus, ik zou zelf 's ochtends om 10.00 uur niet moeten denken aan soep ('s middags zou nog wel gaan). Is het niet ook gewoon een kwestie van wennen voor je maag? Als je lange tijd gewoon minder eet op die tijdstippen dan wen je daar misschien wel gewoon aan.

Chris

Kaaskopje
De honger voor zijn?

Ik heb begrepen dat het hongergevoel of gevoel van nog trek hebben ongeveer een half uur aanhoudt als je iets gegeten hebt en dat je hersens dan zo'n beetje geregistreerd hebben dat je geen honger meer hebt. Je zou daarom eens kunnen proberen om het gevoel van honger voor te zijn door niet te wachten tot vijf uur, maar om vier uur iets te nemen en bijvoorbeeld om half 10.
Je bent overigens niet verplicht om te eten tot je voldaan bent. Als je een komkommer eet hoef je er dus geen twee te eten. Heb jij dan zó'n honger dat je het uurtje tot het eten niet kán overbruggen? (dat kan uiteraard, vandaar mijn vraag:-))
Als ik werk eet ik verspreid over de dag 6 boterhammen. 2 Tijdens de koffiepauze, 2 tijdens de lunch en 2 tijdens de middagkoffie. Tegen dat ik thuis ben rond kwart voor 7 heb ik dan 'normale' trek, soms met een beetje gerammel in mijn maag:-)

marie
Karnemelk drinken

Hoi,
Ik doe nu een cursus over gezond eten en fit worden met als doel af te vallen en daar heb ik geleerd dat een glas karnemelk drinken of een bakje magere yoghurt eten heel goed helpt bij trek. Ik was eerst wat sceptisch, maar het werkt echt!
Voor tussendoor kun je een glas water drinken, dan een glas karnemelk en bijvoorbeeld wat worteltjes ofzo of een volkoren cracker met wat magere smeerkaas ofzo.
Als je 's avonds bijvoorbeeld gewend bent om iets van yoghurt te eten na het warm eten, kun je dat beter later op de avond doen - 20.00 uur ofzo. Je zult merken dat je dan 's morgens ook veel minder honger hebt.
Ik ontbijt nu bijvoorbeeld met een schaaltje magere yoghurt met een eetlepel muesli, eetlepel gebroken lijnzaad een een eetlepel chiazaadjes. En daar kan ik het een paar uur op volhouden.
succes

Temet
Merel

Dat was een aflevering van de erg leuke BBC-serie The Truth about Food.

In die test werd feitelijk gekeken of de veel gegeven tip om water te drinken tegen de trek ook echt werkt. Nee dus, dat water loopt min of meer direct door zonder de maag serieus bezig te houden. Maar als datzelfde water met andere ingrediënten is vermengd tot soep heeft de maag er wel langer werk aan, en werkt het dus wel.

Groeten,

Temet

Merel
Ja!

Ja dat was de serie; heb hier het linkje naar het filmpje voor de liefhebber (zet wel je bril op ofzo, want het is een heel klein schermpje!)

http://tinyurl.com/7hwutx3

En er staan meer interessante dingen over voeding op deze site:

http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/flashapp/nonflash.shtml

GS
Soep is zout

en daardoor moet je er volgens mij ook weer niet teveel van nemen. Je kunt dan veel vocht gaan vasthouden of last met bloeddruk krijgen.
Sport je wel genoeg? Door sport gaat je stofwisseling omhoog. En verder zijn kleine tussendoortjes juist prima, anders gaat je lichaam juist het voedsel dàt je eet, direct opslaan als vetreserve.

Het lege gevoel in je maag moet je volgens mij voor lief nemen als je net gaat afvallen. Je lichaam is ingesteld op lekkers rond die tijd waarschijnlijk en moet bijstellen dat het niks noemenswaardigs krijgt.

Sascha2
Soep hoeft niet zout te zijn

Als je zelf soep maakt, hoeft de soep helemaal niet zout te zijn.

Guinevere
Eet toch liever iets vullends

Waarom eet je niet iets dat echt vult en waar je ook voldoening van hebt, zowel fysiek als geestelijk? Gewoon noten eten dus, een handje.
http://www.life.nl/artikelen/afvallen/noten-en-afvallen
Niks mis met komkommer en wortelen, maar martel jezelf niet met dat hongergevoel. Of eet noten met komkommer.

Anneque
Soep zout?

Toch alleen als je pakjessoep maakt en dat durft vast niemand meer hier hoor ;-) Serieus: ik zou (tijd) investeren in een grote pan soep. Gedeelte in de vriezer, gedeelte in de koelkast, gedeelte opeten. Doe je zo veel of zo weinig zout/bouillontabletten in als je zelf wil. En kun je dus ook vullen zoals je zelf wil, met een hoop groente, wat rijst, balletjes gehakt, whatever. Rijstwafels zetten echt geen zoden aan de dijk. En als je om vijf uur een kop soep eet, eet je vast ook minder avondeten. Dus die calorieën hoef je niet allemaal als extra te tellen.

Margriet*
Ik doe het ook zo als

kaaskopje, brood eten verspreid over de dag. Tussen de middag eet ik dan op mijn werk 2 boterhammen met een bakje groene salade erbij en dan om 15.00 uur nog twee boterhammen. Ik mis trouwens fruit in je schema. Je kunt ook om 16.00 uur of 17.00 uur een appel eten oid. Helpt ook is mijn ervaring. Soep kan ik niet eten om 17.00 uur want dan werk ik nog, dat kan dus alleen als je op dat tijdstip ook thuis bent (het moet wel praktisch uitvoerbaar zijn dus).

milette
Reactie

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Pff, soep, dat is wel een gedoe, want ik ben niet van de pakjes en zakjes. Maar goed, zoals iemand al schreef: grote pan maken en in delen invriezen is misschien een idee. Van een collega hoorde ik dat je dan ook bijv. groentesap of tomatensap kunt nemen, gewoon om koud te drinken. Met dit weer ook wel lekker.
Noten probeer ik altijd links te laten liggen i.v.m. vetgehalte, ik neem wel een handje Japanse rijstcrackers.
's Avonds heb ik verder geen moeite met niet snacken/snoepen, na het avondeten heb ik geen trek meer, als ik tenminste op tijd naar bed ga.
Verder de ideëen om fruit te eten (dat schiet er wel eens bij in) en het ontbijt te vervangen door yoghurt met muesli en meer brood te eten, verspreid over de dag die spreken me wel aan.
Maar nu als ik op m'n werk zit en het is 'koffietijd'? Een boterham nemen dus? Nog andere suggesties?

milette
Soep

Ik bedenk nu net dat al mijn soeprecepten voor gebonden soep zijn, bijv. met aardappel en een flinke hoeveelheid room! En dan nog aangevuld met zalmsnippers enzo. Ik zal op zoek gaan naar een verantwoorde magere groentesoep.

Ayanna
Ontbijtkoek?

Geen idee of die al genoemd is, maar hier altijd een goede vuller.

rodebeuk
Milette

1. ik zou wel noten eten, want het is het beste vet wat je kan hebben. Dan maar minder vaak room toevoegen in andere gerechten ;-) maar met vet mijden en dan geen noten eten ontzeg je jezelf heel veel voedingswaarde!

2. magere soep is heel simpel. Heb je een blender of staafmixer? Echt nul moeite. Gewoon groente in stukjes snijden, even aanzweten in wat boter/olie, blussen met water, wat bouillonblokje of zout naar smaak, kort koken en pureren.
Kan met selderij, prei en aardappel, pompoen wortel en ui, gemengde groente met oranje linzen (hoeven maar 10 minuten), broccoli, courgette... enz enz....

Natuurlijk is die soep nog lekkerder met wat room erdoor maar met een heel klein beetje room of alleen wat citroensap is het ook al goed te doen!

Marie
Tussendoortjes

Hoi
Voor tussendoor kun je denken aan:
- plakje roggebrood met light-smeerkaas of light-jam of beetje honing
- volkoren cracker met (zie hiervoor)
- gekookt ei (2 keer in de week)
- stuk fruit
en dan met glas water en glas karnemelk.
Aan het eind van de middag (rond 17.00 uur bijvoorbeeld) zou je nog wat bouillon kunnen nemen. Gewoon kop/mok heet water met een half theelepeltje vegetarische bouillon uit een pot.
succes

Rafelkap
Banaan

Het allermakkelijkste vulmiddel, voor op je werk en onderweg is een banaan. Dat vult goed, heel geschikt voor het tien uurtje.

Temet
Rodebeuk is mij voor

Inderdaad, gewoon soep maken van groente naar keuze, en dan de staafmixer erop. Door er peulvruchten of aardappels in te doen krijgt de soep wat meer stevigheid - dat vult beter - en daar hoeft geen room aan te pas te komen.

Ik maak dit soort soep nog wel eens om er bij de rest van het gezin groente in te smokkelen. En als ik dan toch bezig ben kiep ik er eventuele restjes groente oid gewoon bij, eenmaal gestaafmixerd ziet niemand er iets van ;-). De basis is bij mij vaak een blik tomaten en rode linzen. Nou ja, ik begin altijd met het fruiten van ui en eventueel knoflook, desgewenst aangevuld met kruid of specerij (afhankelijk van de groente) en daarna de groente en bouillon. Tijdje doorkoken, mixer erop.

Groeten,

Temet

Karin*
Ontbijtkoek/ banaan

dat zijn dus dingen die bij mij maar eventjes vullen en daarna krijg ik dubbel honger. Bovendien bevat ontbijtkoek best veel calorieen, dan kan je net zo goed een boterham nemen.
Magere joghurt vult wel goed, en een bakje meenemen naar je werk kan prima.

Cato
Het sonja bakker-spook blijft rondwaren

Rode Beuk zei het al: neem liever noten dan rijstcrackers. ER is goed vet en slecht vet: in noten zit goed vet en van die crackers maakt je lever toch wel weer vet om op te slaan in je lijf.
Ontbijtkoek: weinig vet en redelijk wat vezels maar heeel veeel heeele slechte koolhydraten.
Vergeet alles wat Sonja Bakker ooit propageerde; zei lette alleen maar op calorieën. Je lijf is een heel ingewikkelde chemische fabriek. Het is de moeite je te verdiepen in de concepten goede en slechte vetten en goede en slechte koolhydraten.
Mijn advies: neem bij trek 3-5 noten )walnoten, amandelen). wel altijd ongebrand en ongezouten. Die vind je niet altijd bij de notenkraam of kaaswinkel wel bij elke natuurwinkel

liat
Havermout als ontbijt

ik weet niet of je het lekker vindt, maar ik heb gehoord dat havermout een van de gezondste ontbijten is en ook goed als je lijnt. Ik eet het vaak 's ochtends (wel met een schepje bruine suiker) en dan heb ik tot de lunch echt geen honger. Wat ik ook lekker vindt is muesli met gedroogde vruchten van de Lidl, daar zit volgens mij weinig suiker in, maar is wel lekker zoet door de gedroogde mango etc. Het lekkerst vind ik het met yoghurt, wat extra walnoten en granaatappelpitten. Jammie!

IngridT
Soep maken veel werk?

wat een kul. pan water, groente, bouillonblokje. Klaar. Okee, gehaktballetjes draaien kost tijd, maar het kan zonder.

Tomatensoep van uitje, veel verse tomaten in hompen & een pakje tomato frito. Kookt zichzelf. 1 minuut hakken, paar minuutjes aanfruiten, enen alleen laten op een laag pitje & 1 minuut stafmixen.

Heel erg lekker: veel preien fruiten in wat olijfolie. Beetje zout, knoflook erbij. 1 of 2 aardappels erdoor & kippebouillon (van blokje!) Kweartiertje laten pruttelen. Blik kikkererwten erdoor. Klaar.

Lekker met parmezan, maar hoeft niet.

Staafmixen mag. het allerlekkerst vind ik de helft overgieten...mixen & terug bij de rest. Heb je een superromige (doch roomloze) soep MET bite. erg gezond volgens mij & vult als een tierelier. eeen flinke kom is een goede lunch.

En zo ken ik er nog wel veel meer.

Ingrid (soep-fan)

Brianna F
Oja havermout

Ik eet dat op allerlei manieren, gebakken, als pap, door de wafels. Vult als een malle.

Guinevere
Doorgeslagen angst voor vetten

Je hebt vet nodig om goed te kunnen functioneren. En zelfs de ouderwetse vetrandjes (speklapje, dril aan een runderlap) lijken niet zo verschrikkelijk te zijn als men altijd dacht. Wie weinig vet eet, gaat compenseren doordat ie trek krijgt. Eet voldoende vet en al die snaaitrek is een stuk minder.
Zelf: eet ik sinds enkele weken handen vol noten (ik snaaide ook wel wat veel en er komt toch een pond gewicht per jaar bij), en ben in 2 weken tijd al 2! kilo lichter. Bovendien heb ik nu éindelijk eens minder trek in stroopwafels.

Brianna F
Vet

Sinds de jaren 80 zijn we allemaal overgegaan op vetarm eten en waar heeft dat toe geleid: meer overgewicht dan ooit tevoren. Vet is niet de boosdoener, suiker is dat. Ik las net in mijn studieboek dat in 1950 de suikerconsumptie 1 kg p.p. per jaar was en in 2000 was dat gestegen tot 1 kg p.p. per week!!! Ongelofelijk.

liat
Waarom zou de suikerconsumptie zo gestegen zijn?

Mensen kookten meer 'from scratch', maar anders?

Inge M
Neem een gekookt eitje mee

Een gekookt ei hoef je niet te koelen, blijft lang goed, geeft veel eiwitten dus helpt tegen de trek, terwijl de calorieën erg meevallen.

Pagina's

Onderwerp gesloten