Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anti aanbakpan bakt toch aan - en hoe krijg je dat schoon

Bij bakken anti aanbakpannen ook gewoon aan. Niet direct de eerste keer, maar wel vrij snel. Ik heb ook een elektrische grill, bakt ook aan. Iemand een idee hoe je dat weer schoon krijgt zónder alles kapot te schuren? 


Koud

Koud

03-02-2021 om 18:20 Topicstarter

Volgens mij is mijn koekenpan er eentje met een keramisch laagje en de grill er een met teflon. Grill heb ik al wel in soda laten weken, scheelt een hoop, maar nog niet echt helemaal schoon. Gaat me ook niet om 'schoon', maar de aangekoekte restjes die achter blijven bakken alleen maar nóg meer aan. Zal eens kijken of m'n andere pan in de oven kan. 

Koud

Koud

03-02-2021 om 18:33 Topicstarter

Haha leuk filmpje ja. Mis helaas wel een gietijzerenpan en wat gereedschappen 😃

Koud schreef op 03-02-2021 om 18:33:

Haha leuk filmpje ja. Mis helaas wel een gietijzerenpan en wat gereedschappen 😃

Tsja; je kunt ook niet alles hebben in het leven.

En die zilveren pannen dan?Los van een gietijzeren pan heb je ook die zilveren pannen. Hoe bakken die? Ik dacht altijd dat dat ook snel aanbakte, maar gebruik al zo lang anti aanbak pannen dat ik er geen ervaring mee heb. En eigenlijk wil ik wel van die tefal dingen af, iedere 4-5 jaar moet ik ze nieuw kopen omdat ze bol gaan staan en aan de binnenkant helemaal dof worden (en mijn fout, ik gooi ze altijd in de vaatwasser, bij nieuwe bak pannen ga ik mezelf beloven dat niet meer te doen)

Koud

Koud

05-02-2021 om 15:00 Topicstarter

1968

Di zilveren pannen zijn van roestvrij staal. Die moet je eerst inbranden. Maar dan nog bakken mijn eitjes erin aan - of ik laat misschien de pan niet genoeg afkoelen na 't inbranden, dat weet ik dus niet. 

Naar mijn idee zijn die zilverkleurige koekenpannen grotendeels van aluminium vervaardigd - strikt genomen een nogal inferieur materiaal voor dit doeleind. Ook deze dienen voor een optimaal gebruiksgemak (inderdaad) zorgvuldig te worden ingebrand. Ik heb kapitalen uitgegeven aan die dingen en heb de bijgevoegde instructies altijd braaf opgevolgd, maar het is me nooit gelukt er met plezier mee te bakken. En dat is nog een reden waarom gietijzeren en plaatstalen koekenpannen mijn oprechte voorkeur genieten!

Ben wat gaan googlen, wist namelijk niet dat plaatstaal een hele anders soort 'zilveren pan' was. Maar op de foto zie ik nu het verschil. Dat je eten aanbakt is dus voornamelijk een kwestie van geen geduld hebben, maar gaf het artikel wel aan dat vis en ei de meest lastige dingen te zijn om goed te kunnen bakken in een pan. Dan zou je wellicht nog zo'n anti-aanbakpan voor kunnen bewaren. Die tegenwoordig ook allemaal pfoa-vrij zijn, dat scheelt weer. Wel een leuk artikel over pannen: https://www.kookwinkelblog.nl/koekenpanmaterialen/

Oh ja! Weet je wat nóg een voordeel is van ijzeren pannen? Ze staan tijdens het bakken ijzer af aan het eten, hetgeen de voedzaamheid ervan bevordert.

Ik kocht in het verleden nog wel eens een Tefal pan, maar dan moest ik 5 jaar later een nieuwe kopen. Tegenwoordig koop ik 'dure' pannen, die op de lange termijn veel duurzamer en goedkoper zijn gebleken. BK en Le Creuset zijn hier favoriet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.