Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lys Lionne

Lys Lionne

21-10-2008 om 17:58

Appelmoes

Gisteren kilo's appels geplukt in een appelboomgaard, dus we kunnen genoeg appelmoes maken om de winter mee door te komen Maar kun je appelmoes eigenlijk wel invriezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
desiree

desiree

21-10-2008 om 18:10

Ja!

Ja, dat kan heel goed. Deed mijn moeder vroeger ook 'altijd'. Gewoon koken met suiker, dan af laten koelen en in handzame proties invriezen.

desiree

Vera*

Vera*

21-10-2008 om 19:08

je kunt appels in stukken verdelen, klokhuis eruit, wel of niet schillen en dan in zakken in de diepvries. Als je dan appelmoes wilt pak je een zak uit de diepvries en maakt even snel lekkere verse appelmoes. Suiker toevoegen kan dan gelijk naar smaak.

Vera*

Vera*

21-10-2008 om 19:40

Jet

Mijn schoonmoeder met boomgaard heeft dit altijd zo gedaan voor de appelmoes dus appels in kwarten. Het kan bevroren in een pan en het wordt toch pap.
Verder heb ik het zelf ook nog niet geprobeerd. Misschien als je appels in kleine blokjes doet in de grootte waar je het misschien voor nodig hebt. Ik zou zeggen, probeer gewoon een kleine portie. En dan mag je hier vertellen of het goed ging.

Z0nnetje

Z0nnetje

21-10-2008 om 19:48

Gewoon in potten

ik maak jaarlijks zo'n 40/50 potten appelmoes. Gewoon appels schillen, beetje water erbij, beetje suiker erbij, koken en met de staafmixer gladroeren (kind lust geen klontjes).

En dan in de omgespoelde potjes met schroefdeksel (de potjes van hak en jampotjes bijv). Op de kop af laten koelen en je kunt de applemoes minstens een jaar bewaren.

Niks in de vriezer, kost alleen maar geld & ruimte

Lys Lionne

Lys Lionne

22-10-2008 om 00:45

Leuker

Hé, dat inmaken klinkt wel veel leuker dan invriezen! Maar waarom moet die pot op z'n kop?

Bastet

Bastet

22-10-2008 om 07:28

Soda

Ik doe het nog steeds met soda,heet afsoelen alleen is niet voldoende.
Groetjes,Bastet

Z0nnetje

Z0nnetje

22-10-2008 om 07:42

Op de kop en afspoelen

Op de kop is volgens mij om ervoor te zorgen dat er geen lucht wordt aangezogen... en dat het vacuum trekken beter gaat.

afspoelen is genoeg, hier zijn de potten al in de vaatwasser geweest.

Echt, mijn moeder & ik doen dit al jaaaaaaaaaaaaren en ik heb misschien 1x per 2 jaar een potje waar schimmel opzit.

suc6 ermee!

Ik heb mijn eerste 20 potten al weer klaar, zondag de volgende lichting

juno

juno

22-10-2008 om 13:41

Inmaken

Als je gaat inmaken moet je je potten eerst uit koken voor dat je ze gebruikt en na gebruik kun je de deksels niet meer gebruiken die moet je elke keer nieuw kopen.
Ik vries appelmoes in.

Z0nnetje

Z0nnetje

22-10-2008 om 16:01

Uh....

vreemd... ik/wij maken al jaren appelmoes, jam, chutney en alles wat je verder kunt bedenken in 'oude' jampotten. En echt, ik heb nog nooit nieuwe deksels gekocht Zou niet eens weten waar ik dat moest doen.

Wij sparen al jaren alle potjes-die-vacuum-kunnen op en gebruiken die opnieuw. Kwam nu potten tegen waar ik zeker voor het 4e jaar appelmoes in maak.

Bastet

Bastet

22-10-2008 om 16:23

Nee hoor

Als je de potten en deksels goed schoonmaakt in hete soda,kan dat prima,hergebruik.
Groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2008 om 17:37

Je moet even opletten

Of de coating niet van de dekseltjes af is. Dan gaan ze namelijk roesten

Tirza

Vulling voor appeltaart

Ik vries vulling voor appeltaart ook in. Blokjes appel, suiker, kaneel en rozijnen erbij en invriezen maar. Wil ik appeltaart maken, dan maak ik het deeg en mik de vulling er (meestal nog bevroren) er zo in. Werkt prima.

Kan je natuurlijk ook nog appelflappen maken, is dezelfde vulling....

Linda

Iris

Iris

25-10-2008 om 23:04

Soda etc.

Ik maak ook al jaren in, jam, chutney en appelmoes doe ik wel in de vriezer in kleine bakjes.
Voor de jampotten: uitwassen met soda is alleen voor het ontvetten, het ontsmet niet en doodt geen bacteriën. Dus als je de jampotjes en deksels in de vaatwasser doet zijn ze ook goed ontvet, dan hoeft er geen soda meer aan te pas te komen.
Voor het doden van eventuele bacteriën spoel ik de potten en deksels met kokend water om en zet ze daarna omgekeerd (tot de jam er in gaat) op een schone theedoek. Nooit schimmel gehad.

Dineke69

Dineke69

27-10-2008 om 13:03

Zoetstof kan ook prima!

Toevallig heb ik gisteren echt heerlijke appelmoes gemaakt, met 1 zakje vanillesuiker na het koken en nog wat zoetstof erdoor, omdat het voor mijn kinderen toch nog wat te zurig was.

amk

amk

27-10-2008 om 13:45

Kinderen en zoetstoffen

zijn niet zo'n goede combinatie omdat zeker jonge kinderen met een laag lichaamsgewicht snel over de veilige hoeveelheid heen gaan. Daarom staat bv op lessini light ook de waarschuwing dat het niet geschikt is voor kinderen beneden de 4.

Je kunt dan beter op het bord nog een schepje suiker toe voegen als je zelf minder zoet prefereert.

groet,
Angela

pristel

pristel

03-11-2008 om 20:16

Ik bewaar de appels zelf

Op dit moment bewaar ik de appels en maak ik iedere week een grote pan appelmoes. Appels zijn goed te bewaren.
Ik heb ook bergen handappels.

Inmaken enzo is een beetje passé hier. Heb het wel gedaan, maar ik heb er nu geen zin meer in.

BTW, als je appelmoes maakt, kijk dan uit voor verbranding! Appelmoes 'popt' en vliegt dan alle kanten op. Ik heb nogal wat brandwondjes op m'n handen. Buurvrouw had flinke wonden in haar gezicht.

Pris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.