Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Klustruus

Klustruus

19-10-2009 om 19:14

Badkamer opknappen

Hallo, ik wil mijn badkamer opknappen maar heb eigenlijk niet zo heel veel zin om alle tegeltjes eraf te slopen. Wie kan mij vertellen of ik over de bestaande tegels heen kan tegelen? Wie heeft hier goede of slechte ervaringen mee? Of heeft iemand misschien andere tips hoe ik de badkamer kan opknappen en dan met name de tegels?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Klustruus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

19-10-2009 om 20:04

Tegels

Wij zijn net de tegels er aan het afslopen....

ook hier twee lagen tegels. De bovenste laag valt er van ellende bijna vanzelf af. De afgelopen jaren ontdekten we dat steeds meer tegels loszaten en er sprongen spontaan barsten en schuren in voegwerk en tegels. We hebben nu dus de koe bij de hoorns gevat...

Er overheen tegelen zou ik dus nooit doen. De optie is dus afbikken of verven met speciale tegelverf. Verf kan mooi zijn afhankelijk van je tegels en hoe net je verft.

Rosy

Rosy

19-10-2009 om 20:44

Kan best

Mijn ervaring is dat je best over tegels heen kunt tegelen. Je moet alleen zeker weten dat ze nog allemaal stevig vastzitten.

Mijn vriendin heeft haar tegels geverfd en nu na 2 jaar bladdert de verf eraf. Echt heel lelijk.

Andere oplossing

wij hadden vanillekleurige tegels in de badkamer en vonden dat erg lelijk.
aangezien de tegels nog wel goed waren ,hebben wij de tegels laten spuiten.(wit)
er is eerst een soort chemische laag opgespoten,daarna een harde laag kunstof.
het is nu 3 jaar geleden en ziet er nog prachtig uit,en het grote voordeel is,geen schimmelvorming meer,omdat de voegen ook meegespoten worden.
wij waren voor 30 vierkante meter ongeveer 1000 euro kwijt.

Maxime.M

Maxime.M

19-10-2009 om 21:19

Zelf gedaan en niet moeilijk

Hoi,

Ik heb het zelf gedaan met hulp van mijn dochter van 10. We hadden van die tegelmatjes gekocht met mozaik tegels (omdat ik dan geen tegels hoefde te snijden) hier kon je gewoon een randje van het matje afknippen. Ik had het over de andere tegels gedaan omdat die nog stevig zaten. Het lijmen is echt heel makkelijk, bij de Praxis liggen er bij de tegels zelfs van die kleine doe het zelf instructieblaadjes dus het was een fluitje van een cent. We hadden het als verassing voor mijn man gedaan in de grote vakantie. (die matjes waren ook heel handig bij de aansluiting van de kraan, gewoon 2 vierkantjes eruit en we konden weer verder tegelen. Wel heeft mijn man geholpen met het voegenspul de dag erop, want dat is behoorlijk zwaar werk om te doen.
Maar je kan het dus makkelijk zelf hoor.

Maxime (en ik ben echt niet zo'n handige harry)

Link

hier is de link van de site :surface doctor.nl

Anonix

Anonix

20-10-2009 om 07:45

Grappig maxime

Jij wilde geen tegels snijden, maar dat was juist hét klusje waar ik in uit bleek te blinken Met zo'n low-budget snijding van de bouwmarkt. Daar hoef je dus echt niet bang van te zijn, want ook dat is een klusje van niks. En ik heb er veel moeten snijden want de tegels waren 5x5cm. Maar met 2x2cm (mozaïek) ontkom je toch ook niet aan snij of knabbelwerk?

Overigens hebben we hier wel alle tegels afgebikt. Het was even een klus, maar de basis was nu tenminste goed. Bovendien moesten we wel ivm randen bij de deur en een buitenhoek.

Ondanks dat het onze tweede tegelklus was (eerste grote) ben ik aardig tevreden. Het kan beter, maar dit was een leuk oefenproject. En qua kosten: voor 1000 euro hebben wij de hele badkamer verbouwd, inclusief nieuw sanitair en nieuwe vloer. Alleen moet er nog een nieuwe douchedeur komen. We hadden tegels van rond de 20 euro per m2.

Tegels van vloer kan moeilijk zijn

Ik heb geprobeerd de tegels van onze w.c. vloer te verwijderen en het ging voor geen meter: er zat beton onder en ik heb er een gat in gemaakt. Het schijnt dat je een speciaal ding voor op de boormachine kan krijgen om ze los te bikken. Met een beitel is niet aan te raden! Na 45 minuten had ik nog maar een halve tegel los (en dus een gat in het beton gemaakt).

Wij hebben ook de wanden in de badkamer met speciale tegelverf geverfd en het bladdert er nu na twee jaar behoorlijk van af.

Maxime.M

Maxime.M

20-10-2009 om 11:18

Anonix

Oke, ik wist niet dat tegels snijden zo makkelijk was. Maar ik hoefde hier helemaal niet te snijden, het kwam precies goed uit. Alleen aan de bovenkant, de oude tegels stopten op ongeveer 2 meter hoogte en dan kwam er nog een stukje witte gladde muur tot aan het plafond. Daar kwam ik op een halve tegel uit, alleen toen heb ik de muur dus een half tegeltje hoger gemaakt (1 cm dus) en de openstaande rand heb ik gevuld met wat tegellijm en daarna nog het voegsel.

Maxime

Mathilde

Mathilde

20-10-2009 om 11:45

Voegen valt mee

Onlangs heb ik voor het eerst tegels gevoegd (metrotegels, met een hele smalle voeg). Als je niet te veel voegmortel tegelijk aanmaakt, is dat geen zware klus.
De tegels op de wand zou ik er wel afhalen. Let op dat je geen kalkcement gebruikt onder de tegellijm. Onze beun heeft dat wel gedaan, waardoor we jaren later de halve badkamer vanwege lekkage konden laten verbouwen . Er moet dus betoncement onder. Tegels op een vloer zou ik er niet zo snel uithalen. Een deur afzagen is meestal makkelijker er sneller. Vergeet de vloerverwarming niet .
O ja, via internet kun je veel goedkoper kranen en zo bestellen.
Succes met opknappen.

Klustruus

Klustruus

21-10-2009 om 18:43

Bedankt

Bedankt voor de tips zover. Ik ga eens kijken op die site Sus-anne.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.