Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koukleum

Koukleum

28-01-2015 om 20:37

Badkamer vloerverwarming

Wij willen vloerverwarming in onze nieuwe badkamer. Nu zegt de aannnemer dat dat niet in de douchehoek kan, om reden dat het water dan na het douchen door de warme vloer te snel verdampt en teveel kalk achterlaat waardoor de tegels lelijk worden.
Daar heb nou nog nooit van gehoord. En het lijkt me juist zo lekker. Wat is de ervaring van degenen hier die vloerverwarming hebben, wel of niet ook in de douchehoek?


Half a twin

Half a twin

29-01-2015 om 09:04

Aannemer heeft gelijk

Als je geen douchebak neemt maar op de tegels gaat douchen zou ik het ook niet doen. In onze badkamer komt de warm waterleiding in de muur van de douchehoek naar beneden, de muur wordt warm en heeft nu na 15 jaar meer kalk dan de andere muur zonder warme leiding er in. Kan mij de opmerking van de aannemer goed vklrstellen. Ik heb vloerverwarming en een gemorste druppel tandpasta/speeksel mengsel van tijdens het poetsen moet ik gelijk weghalen Nders heb ik een hardnelkige vlek op mijn vloer. Op de witte tegels valt dat mee, dat zie je niet zo goed maar de zwarte tegels van onze mozaïek vloer zien er dan niet uit.

Douche alvast aanzetten

Zet je douche alvast even aan voordat je er onder gaat staan, dan zijn die tegels zo warm van het water voordat je er onder gaat staan. Niet heel milieuvriendelijk, maar als jij nou blij wordt van warme tegels is dat wel de allermakkelijkste oplossing denk ik.

skik

Koukleum

Koukleum

29-01-2015 om 20:21

Toch gek hoor

In Scandinavie is vloerverwarming onder de douchetegels gewoon standaard volgens mij. En ja skik natuurlijk kan je het anders oplossen, die hele vloerverwarming hoeft niet je kunt ook gewoon sloffen aandoen. Maar het comfort lijkt ons zo lekker.
Is er hier iemand met een inloopdouche EN vloerverwarming?

Lusithania

Lusithania

29-01-2015 om 20:38

als......

......wij ooit de badkamer gaan doen dan wil ik ook een inloopdouche én warme voeten: vloerverwarming dus.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 07:03

mijn zwager

Mijn zwager heeft een badkamer van 4 bij 4 ofzo met een grote inloopdouche en overal vloerverwarming en hij zegt (na 2,5 jaar) nergens last van te hebben. Ze hebben geen goot in de hoek maar anderhalve meter voor de douchemuur. Hij trekt het wel altijd goed droog, ook de muren (en vooral dat laatste scheelt enorm in schimmel heb ik zelf gemerkt). Hij denkt dat het geen verschil kan maken qua kalk of water snel of langzaam verdampt want het zit gewoon in het water dus dat komt er sowieso wel uit (en hij is Bachelor of Engineering ...)

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 07:10

hmm

'In onze badkamer komt de warm waterleiding in de muur van de douchehoek naar beneden, de muur wordt warm en heeft nu na 15 jaar meer kalk dan de andere muur zonder warme leiding er in. '

Maar die muur krijgt toch ook meer water over zich heen? Gebruik je een droogtrekker?

Verder: regelmatig een beetje azijn doet wonderen denk ik dan. Daarvoor zou ik niet de hele badkamer met vloerverwarming doen behalve precies daar waar je het meest met blote voeten staat.

Half a twin

Half a twin

30-01-2015 om 07:46

Barvaux

Die kalk komt daar al op tijdens het douchen of zo. Ik gebruik iedere week azijn om de muren in de douche hoek te doen. Het ligt er ook aan hoeveel kalk er in het water zit. Na het douchen de trekker over de muren halen kan niet voorkomen dat die tegels voor de leidingen meer kalk hebben dan de anderen.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 07:49

niet duidelijk

Ik begrijp de situatie niet goed maar krijgt de muur waar de leidingen in zitten niet OOK meer water tegen zich aan? Dat zou toch ook de grotere hoeveelheid kalk kunnen verklaren?

Ik heb hier in de douchehoek de muur met leidingen, een zijmuur zonder leidingen en een muurtje van 40 cm zonder leidingen. Alle drie hebben evenveel last van kalk en schimmel omdat ze alledrie even nat worden maar hoe verder ik bij de zijmuur vanaf de leidingmuur ga hoe minder last. Gewoon omdat het daar minder nat wordt.

Muur droogtrekken helpt natuurlijk wel tegen kalk want elke druppel minder op de muur is minder kalk.

Half a twin

Half a twin

30-01-2015 om 08:17

Beide evenveel

De douchekop hangt echt in de hoek, beide muren krijgen evenveel water maar voor de warme leiding zie je een groter kalkspoor.

Waterontharder

Misschien kan je een goede wateronthardingsinstallatie laten plaatsen, dan zou je geen last meer van kalkaanslag in je badkamer moeten hebben. De rest van je leidingen en apparaten gaan er ook langer mee door.

skik

amk

amk

30-01-2015 om 11:58

logisch

omdat een deel van de muur warm is verdampt daar meer water in dezelfde tijdseenheid. Er komt wel evenveel water op maar omdat er minder tijd is om naar beneden te zakken omdat het verdampt zie je op de warme muur meer kalk aanslag.

Ik heb mat witte tegels in de douche en dat is ideaal want je ziet de kalkaanslag dus niet.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 12:05

amk

Ok, klinkt logisch maar dan over de vloer... maakt dat uit tijdens het douchen?

Syl

Syl

30-01-2015 om 13:17

moet er niet aan denken ...

Om met blote voeten van de lekker warme tegels te moeten stappen in de douche met koude tegels ... brr
Wij hebben dus ook in de douche hoek vloerverwarming. Nergens last van vwb kalkaanslag. Ik moet zeggen, ik heb in de douche een -hoe heet zo'n ding, trekker?- staan waarmee ik de vloer na het douchen even droog trek.

amk

amk

30-01-2015 om 13:27

barveaux: bij een inloop douche

zou dat wel uit maken omdat de rest van de vloer droog blijft. Dan zie je op een gegeven moment wel een verschil.
Maar als je de vloer droog maakt (en dat gebeurt lang niet altijd, even met een trekker er over heen is niet voldoende) dan zal het best een tijd duren voor je dat verschil ook echt ziet.

bertje1

bertje1

01-02-2015 om 15:21

schoonhouden

DE remedie tegen kalkaanslag. Een handoekje laten hangen voor dit soort 'schoonhoudwerk' (die kun je wat vaker hergebruiken) en consequent drogen na het douchen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-02-2015 om 19:44

Eens met Amk

Bij een warme muur/vloer moet je sneller zijn met je zeem/trekker omdat het water daar eerder verdampt dan op een koude muur/vloer.
Zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen. Voordeel is namelijk ook dat je het beter kunt schoonmaken met azijn. Kalk lost namelijk beter op in handwarme azijn dan in koude.

amk

amk

01-02-2015 om 22:46

ginny

maar niet alle tegels kunnen tegen zuur zoals azijn. Dan los je ook langzaam de tegel op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-02-2015 om 00:27

Kijk

En daar kun je natuurlijk vooraf wel rekening mee houden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-02-2015 om 07:26

Hier ook

Daar waar een leiding loopt in de douche zie je een kalkspoor. En die is best hardnekkig. Wij hebben hier heel hard water, overal waar water komt zijn kalkresten.

Maar dat zou voor mij geen reden zijn om geen vloerverwarming te nemen. Heerlijk lijkt me dat. Dus moet je gewoon een vloer nemen waar je de kalk niet zo op ziet en waar je met een ontkalker op kunt.

Koukleum

Koukleum

07-02-2015 om 22:07

Was even een weekje weg

Maar ben blij met alle reacties! Er zijn er dus meer die vloerverwarming ook in de douchehoek hebben (of dat wel zouden willen).
Wij krijgen matwitte tegels op de vloer, gebruiken altijd een trekker EN we hebben een waterontharder, dus ik durf het wel aan.
Die waterontharder vind ik trouwens een geweldige uitvinding. Wij hebben nogal hard water maar sinds de ontharder heb ik echt zo veel minder schoonmaakwerk aan keuken, badkamer en toilet! Was een goede investering voor mij.

Vloerverwarming in de douche?

Tjonge. En die staat de hele dag aan voor die paar minuutjes douchen?

Laat een voetenbadje vol warm water lopen voor je gaat douchen, zet dat op de vloer, ga erin staan en ga douchen. Minder gedoe en lekker warm
Na het douchen stap je op de klaargelegde handdoek. Afdrogen, sokken aan, klaar,

Hanne.

Hanne.

08-02-2015 om 00:03

geen verwarminging de badkamer

Helemaal mee eens verwarming in de badkamer is zwaar overschat. Ik trek ook gewoon handschoenen en een muts aan als ik mijn tanden ga poetsen.

Maar even serieus, vloerverwarming is een prima methode om een ruimte te verwarmen. En wat maakt het nu uit of je, als je toch bezig bent, de benodigde capaciteit verdeelt over de hele vloer of de vloer ex de douchehoek. Lijkt mij in iedergeval minder gedoe dan iedere keer een voetenbadje maken.

Hahaha Hanne!

Tja ik ben geen vloerverwarming-liefhebber. Je voelt m alleen echt goed in fasen van opwarming, als de temperatuur op peil is ( soms mede door zonlicht) dan mis ik de radiatoren.
Eigenlijk zou ik gewoon een lekker kacheltje willen, eentje waar je heerlijk voor kunt zitten. Mmm. Maar ja, geen schoorsteen, het zou een hele verbouwing worden,

En die badkamer, daar ben ik echt maar even.

Lusithania

Lusithania

08-02-2015 om 12:08

bromvlieg

Ik heb nog een opstapje bij de wc staan. Ik krijg toch echt koude voeten als ik naar de wc moet zonder schoenen aan.

Koukleum

Koukleum

08-02-2015 om 13:03

bromvlieg

Er komt gewoon een radiator als verwarming in de badkamer hoor. En omdat de tegels er toch uitgaan en de vloer open ligt willen we een paar meter slang vanaf de radiator door de vloer weer terug naar de radiator laten aanbrengen, dat kost verder geen extra energie want de thermostaat waarmee de cv-ketel aanslaat hangt in de huiskamer en dat blijft zo. Het enige verschil met nu is dan dat behalve dat de radiator warm wordt ook de kou van de vloertegels wordt gehaald als de cv aanslaat. Omdat het maar om een klein stukje oppervlak gaat (voor de wc en de wastafel en bij de douche) heb je geen verdelers enzo nodig alleen een paar meter slang.
En dat lijkt mij s 'morgens als ik uit bed kom (de cv staat zo ingesteld dat die dan al een half uurtje aan het opwarmen is) errug lekker aan mijn voeten.
De vraag ging erover of je dat stukje extra slang (eigenlijk een soort uitbreiding van de radiator) ook in de douchehoek kunt leggen, en dat gaan we dus idd doen.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-02-2015 om 13:59

Kijk uit koukleum

Als ik zo je laatste post zie, dan wil je iets wat je dus echt niet moet doen. Het water wat door de radiator gaat is meestal veel te heet om zomaar door een slang in de vloer te laten lopen. Dat is erg slecht voor de vloer, daarom moet een vloerverwarming altijd een aparte verdeler met (water)thermostaat hebben.

Koukleum

Koukleum

08-02-2015 om 15:21

Marjoleine64

Bedankt voor je bezorgdheid maar dat komt heus goed. We hebben zelf veel info opgezocht en ons ook laten voorlichten door een vloerverwarmingsbedrijf. Als je niet boven de drie m2 gaat dan kun je zonder verdeler aansluiten op je cv, er komt dan een rtl-ventiel tussen (een retourwatertemperatuurbegrenzer) die zorgt dat de vloer niet te heet wordt. En met de moderne ketels heb je ook geen watertemperaturen van 90 graden meer.

Koukleum, waterontharder

Kan je mij vertellen wat voor soort waterontharder je hebt? Ik heb een keer de mogelijkheden online bekeken, maar zag door de bomen het bos niet meer. Goedkope dingetjes werken niet, grote apparaten zijn duur, nemen veel plek in en vragen veel onderhoud, begreep ik.

skik

Koukleum

Koukleum

08-02-2015 om 18:42

Skik, ontharder

Ontharders die werken zijn prijzig idd. Van die dingetjes die je om je waterleiding klemt ofzo, dat is magie.
Een echte ontharder is een ionenwisselaar, calciumionen (en nog een? het is alweer een tijdje geleden dat ik erin gedoken ben) worden door het regeneratiezout gewisseld voor andere plus-ionen. Dat is ook het verschil met gedestilleerd water, daar zijn de ionen niet uitgewisseld maar uitgehaald en dan krijg je "agressief" water dat je leidingen kan aantasten. Dat is dus niet zo bij een wisselaar.
Ze bestaan grofweg uit een wisselvat en een zoutvoorraadbak. Je hebt ze tijdgestuurd en volumegestuurd, dat zegt wanneer ze spoelen, na een bepaalde tijd of na een bepaald volume. Wij hebben volumegestuurd dat leek me logischer. Maar dan wel zo dat hij, als het volume is bereikt, de nacht daarop gaat spoelen dus dat deel is tijdgestuurd. Er is dacht ik ook een model (aquacell) dat een soort van continue spoelt met een kleine hoeveelheid.
Wij hebben er een van waterluxe Montfoort, een rechttoe rechtaan model. Je kunt b.v. ook kijken bij lenntech of aquacell. Daar vind je ook info over hoe het werkt.

Koukleum

Koukleum

08-02-2015 om 18:48

O, onderhoud

Vroeg je nog. Dat valt wel mee. Eens in de twee (?) jaar moet het wisselvat weer een soort van uitgewassen worden, dat doet de leverancier, kost wel iets maar niet peperduur. Verder geen omkijken naar behalve af en toe het zoutvat vullen (vergelijk met vaatwasser maar dan een maatje meer), hoevaak dat moet hangt af van de maat van je voorraadvat en de hardheid van je water. Hoe harder hoe meer zout hij nodig heeft. Wij doen het een paar keer per jaar geloof ik, werkje van een paar minuten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.