Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

08-10-2020 om 12:32

Bakken met minder suiker

Ik bak graag en heb daar ook dankbare afnemers voor. Nou heeft een van de mensen die ik af en toe een stuk cake oid toeschuif diabetes en veel suiker is natuurlijk niet goed voor hem. De normale recepten voor cake, boterkoek, monchoutaart enzo bestaan vaak voor een derde of meer uit suiker.
Nou wil ik me best eens wagen aan iets met minder suiker maar wat en hoe? Ik vind dingen als amandelmeel te duur en kokosbloesemsuiker en ahornsiroop is natuurlijk onzin want ook gewoon suiker.
Ik bak in de eerste plaats omdat ik zelf trek heb in iets lekkers en ik ben best een zoetekauw en het moet natuurlijk wel gewoon appetijtelijk worden.
Heeft iemand hier een succesrecept of ideeën wat ik kan proberen? Niks met noten trouwens want daar kan ik niet tegen. Ik ben overigens wel van de snel en makkelijk afdeling, ik heb geen zin om uren er aan te besteden

Flavia

Flavia

08-10-2020 om 12:46

suikervervanger

Dan kom je al snel in de suikervervangers terecht: als ik Rutger mag geloven dan komt het merk Zusto goed uit zijn test.

https://rutgerbakt.nl/inspiratie/cake-bakken-met-suikervervangers/

Tessa

Tessa

08-10-2020 om 14:43

Klinkt niet erg aantrekkelijk

de resultaten van die test. Ik bak om iets lekkers te eten, dat gaat zo te lezen niet lukken met een suikervervanger

Angela67

Angela67

08-10-2020 om 14:58

geen probleem

al vaker suikervervangers gebruikt, bijv om minimaal de helft vd suiker te vervangen.
Echt, ik vind het prima smaken!
gr Angela

Pirata

Pirata

08-10-2020 om 15:27

hier

Ik mag voorlopig ook geen suiker, maar wel fruit.
Met suikervervangers bakken heb ik geprobeerd, maar helaas, ik vond het oneetbaar. Kennelijk valt sommigen die bijsmaak wel op en anderen niet.

Suiker vervangen door dadels en honing en bananen vind ik geen serieuze optie, want ook dat is suiker.
Gewoon een appel of peer of aardbeien doe ik wel.

En wat doe ik dan precies: ik maak taartjes, groot of voor 1 persoon, met gewoon een bladerdeegbodem. Daar kun je dan na het (blind) bakken vers fruit op doen met bv. kaneel erdoor. Of je bakt het met fruit (appels en peren) en al. Wat ik laatst heb gedaan is de bodem eerst bedekken met verkruimelde Cérealspeculaasjes. Merkwaardig genoeg proef ik in de Cérealproducten geen bijsmaak. Nee geen aandelen!

Duits bakken?

Ik ben geen bakexpert, maar ik krijg zo langzamerhand de indruk dat de hoeveelheid suiker ook per land verschilt en dat Amerikaanse recepten (en afgeleiden daarvan) erg veel suiker bevatten en Duitse gemiddeld weer minder. Zo heb ik een paar keer Duitse recepten gemaakt voor zoete baksels die eigenlijk bestonden uit een gistdeeg met fruit of kruimels erop. De hoeveelheid suiker die in dat gistdeeg ging, was zeer beperkt, de zoetheid kwam vooral van wat erop ging. Dus misschien helpt het om over de grens te kijken (en misschien ook niet, ik weet niet hoe representatief dat was)

Trouwens, binnen de landsgrenzen: in een Limburgse vlaai (zo'n echte hè, niet zo'n Multivlaaigeval) zit ook weinig suiker.

Iets anders, schiet me nu te binnen: als je dingen maakt van soezendeeg zit er alleen suiker in de vulling. In het deeg zelf zit geen suiker.

Laten we hopen dat Kenfan zich nog meldt, die heeft er meer kaas (cake) van gegeten denk ik.

Groeten,

Temet

Tja

Zoet gebak is nou eenmaal lekker door de suiker die erin gaat. Suiker vervangen door vruchten is jezelf voor de gek houden, want die vruchten bestaan ook gewoon uit suiker - maar dan alleen ongeraffineerd. Je kan wel vaak veel minder suiker gebruiken dan volgens het recept. Moet je wel de smaak verrijken met bijvoorbeeld kardemom of kaneel. En vooral, niet verwachten dat de appeltaart of wat dan ook hetzelfde blijft smaken. Stel je in op een ánder soort smaak/gebak en schroom niet om flink te experimenteren.

Veer

Veer

08-10-2020 om 17:15

Gewoon de helft

Wij nemen vaak de helft van de suiker. Minder zoet maar toch lekker genoeg. Bij gebak kan dan evetuele zoete slageoom voor degene die t zoeter wil

Mijntje

Mijntje

08-10-2020 om 17:24

minder

Minder vaak bakken of veel uitdelen, zodat je er zelf minder van eet
Maar wel gewoon met gewone suiker en roomboter.

Pirata

Pirata

08-10-2020 om 17:35

tja

Mij is als randgeval voor diabetes toch echt verteld dat ik wel 2 stuks fruit per dag moet eten, maar geen toegevoegde suikers moet gebruiken. Ik denk maar weet niet zeker of diabetici hetzelfde advies krijgen.
Dus ik ga dan toch echt voor de suikervrije degen met fruit er op.
Overigens zou je ook nog wat kunnen proberen met heel donkere chocola (90% cacao).

Diab2

Diab2

08-10-2020 om 20:00

Koolhydraten

Bladerdeeg zit vol koolhydraten, ik piek enorm als ik brood/deeg/pasta's/rijst enz eet.
Ik zou het dus eenmalig overhebben voor een plak cake ( of een halve) als ik daar echt gek op zou zijn, of toch niets nemen denk ik.

Ik probeer ivm een allergie momenteel cakes zonder melk en ei te bakken maar niets van de vervangende producten wordt gaar van binnen.😁

Wat Veer doet

Gewoon de helft of nog minder suiker gebruiken dan in het recept staat. Hoewel ik een zoetekauw ben (eet gerust suikerklontjes als snackje) vind ik carrotcake met maar een derde suiker van wat het recept aangeeft veel lekkerder, je proeft de andere smaken beter.

Ik had een recept voor citroencake waar een aardig deel geraspte courgette in gaat. Komt nauwelijks suiker of boter aan te pas en was echt razend lekker en smeuiig.

skik

Bakken met groente

Er zijn veel recepten voor baksel met rode bieten, wortel, zwarte bonen of courgette. Goed te eten en minder suiker

zebra

zebra

09-10-2020 om 12:55

net een boek aangeschaft

waar ook baksels in staan zonder toegevoegde suikers. Ik weet niet of ik de naam mag vermelden, zo niet, dan halen ze het maar weg. Het heet: Leef suikervrij.
Het staat niet bomvol met recepten om te bakken, het gaat ook om ontbijt, lunch, diner.

bieb63

bieb63

09-10-2020 om 15:59

appeltaart

Punt is dat je voor deeg (of dat nou koekjes, cake of taartdeeg is) je de hoeveelheid suiker nodig hebt voor de samenstelling. Maar in de vulling van appeltaart, kan je natuurlijk veel en veel minder suiker doen dan in het recept staat.

Hangkous

Hangkous

09-10-2020 om 16:15

Ander deeg gebruiken

Juist voor een appeltaart zijn wel degen te bedenken waar minder suiker in gaat. Korstdeeg bijvoorbeeld. Heb pas een tarte tatin gebakken met maar 2 eetlepels suiker. 1 door de appels en 1 door het deeg. Smaakte goed.
Minder suiker in cake is moeilijker, daar is de suiker nodig voor de structuur van het deeg.
Ik bak zelf nu val dingen met een basis van brooddeeg. Daar kan je heel makkelijk de hoeveelheid suiker drastisch verminderen zonder aan smaak en structuur in te leveren.

Hartige taart

Taartdeeg van hartige taart stop ik geen suiker in en als ik er dan fruit in doe, appel/perentaart bijvoorbeeld, smaakt dat prima. Maar ook dan moet je er niet teveel van eten, want er zitten wel aardig wat koolhydraten in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.