Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

07-04-2020 om 14:53

Bakvraag

Wie wil even meedenken?
Beste vriend van zoon is jarig en of moeders dan een taart wil bakken. Nu zit ik toch in quarantaine vanwege mijn astma dus tijd zat.
Maar er zijn nogal wat wensen een koekjesbodem, puddingvulling, geen fruit en 2 lagen.
Voor de puddingvulling had ik banketbakkersroom in gedachten. Gewoon eierdooiers, melk, vanillestokje, suiker, bloem en maïzena. Om daar wat stevigheid aan te geven dacht ik om de banketbakkersroom in een blindgebakken "bak" van koekjesdeeg te gieten. Mij lijkt chocolade een lekkere combinatie. Dus een springvorm bekleden met een deeg van zelfrijzend bakmeel, cacao, boter en suiker en dan blind bakken en daar dan de room in. Maar dan. Wat daarop? Ganache? Of Italiaanse merengue?
Het moet ook nog een beetje makkelijk te snijden zijn voor de mensen in dat huis, zou de koekjesbodem niet verkruimelen bij het aansnijden?

rode krullenbol

rode krullenbol

07-04-2020 om 15:08

Wat dacht je hiervan?

Teneinde de calorische waarde van de taart enigszins binnen de perken te houden zou je ervoor kunnen kiezen om in plaats van chocolade koffie in te zetten als extra ingrediënt. Je zou bijvoorbeeld de helft van de banketbakkersroom op smaak kunnen brengen met wat extra vanille en de andere helft met sterke espresso. Zo krijg je verschil in zowel kleur als smaak binnen één en dezelfde taart. Ziet het er naar jouw smaak nog niet feestelijk genoeg uit? Bestrooi het geheel dan nog even met geraspte kokos. Gewoon; voor een tropische twist! Dat past wel bij dit zonnige weer.

Rode krullenbol

wat bedoel je met een koekjesbodem?

Ik dacht bij koekjesbodem aan zo'n bodem voor een cheesecake, die je maakt van verkruimelde biscuitjes met gesmolten boter. Maar ik begrijp dat jij er een wil bakken? Als je wel de kruimelvariant kiest, en je wilt chocola, dan zou ik de bodem nemen van het recept voor Mississipi Mud Pie van AH. Die bodem maak je met verkruimelde oreokoekjes. Ik ben niet dol op die koekjes als koekje, maar als bodem van een taart werkt het heel goed. Ik vind die taart sowieso lekker, maar ik maak hem nooit meer want mijn kinderen vinden hem veel te machtig (en dat is-ie ook). Maar goed, je kan dus die bodem maken en er iets minder machtigs op doen.
Zo'n kruimelbodem houdt zich prima als je die koekjes maar fijn genoeg maakt: blitzen in de keukenmachine en als het kruim is de gesmolten boter erbij gieten en nog even ronddraaien. Dan goed aandrukken in de vorm, en dan laat het zich t.z.t. goed snijden.
Ook chocolate digestives leveren een goede taartbodem op.

En ik dacht bij puddingvulling in eerste instantie aan zo'n Dr-Oetkerkwarktaart, dat vind ik ook net pudding. Maar hij bedoelt gele room, begrijp ik. Hoe dan ook, zowel aan ganache als bij meringue komt volgens mij warmte te pas, en ik denk niet dat die banketbakkersroom dat overleeft. Ik heb het nooit uitgeprobeerd trouwens, want ik ben geen liefhebber van banketbakkersroom. Dus misschien kan het wel, en zie ik spoken.

Groeten,

Temet

Mijn favo

Ik maak heel graag Lemon Pie; een blind gebakken bodem met daarin een mengsel van een blikje gecondenseerde melk, eigeel, citroensap en rasp. Weer terug de oven in en dan de eiwitten opkloppen met suiker en erop aanbregen. Ruw met pieken of heel mooi met een spuitzak. Dan nog enkele minuten onder de grill om het eiwit te laten kleuren. Heel succesvol hier en t recept ooit van een Chileense gekregen die het een nationaal gerecht noemde. Kan trouwens ook met limoen.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-04-2020 om 16:18

P.S.

Voor een extra feestelijk effect kun je natuurlijk ook bovenop een decoratief laagje aanbrengen met behulp van een sjabloontje en cacaopoeder. Als ik het goed heb, vormen cacao en koffie, zowel wat kleur als smaak betreft, een prima combinatie.

Net als zwart met wit, om er maar weer eens een muzikale noot met de haren bij te kunnen slepen. Te weten:


https://youtu.be/Nm6J_5xwJW0.

Rode krullenbol

Mijn tips

Pie deeg - want ik neem aan dat je dat bedoelt - met banketbakkersroom is juist de klassieke ondergrond voor een open vruchtentaart. Banketbakkersroom zou ik zelf niet met chocola combineren, dat drukt de smaak weg, naast de bezwaren die Temet al noemt. Mijn tip is een oudje van het forum, zoek eens in het archief voor Jujubes cheese cake. Die voldoet ook aan de eisen van de heren: pudding volop, geen fruit, en een zelfgebakken koekbodem. Of een schwarzwalder kirsch torte, zonder de kersen. Die heeft chocolade biscuit en ook die koekachtige bodem. Of als je echt zin hebt in een flinke bakklus, kijk eens naar de hazelnoten mokka schuimtaart bij Carola bakt zoethoudertjes, 10.000 kcal per punt. Zoon was gisteren jarig, er staat hier nog een halve in de ijskast.

Kenfan

Ik stap nú op de fiets!

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.