Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bakvraag: scones

Ik wil nu eindelijk eens een keer scones gaan bakken, maar de recepten die ik zie, willen allemaal dat je de boter tussen duim en vingers door de bloem wrijft tot het mengsel op broodkruim lijkt. Dat vinden sommige mensen een meditatief klusje, maar ik heet geen Nigella en zou liever de keukenmachine gebruiken. Gaat dat ook, of mislukken die dingen dan? Iemand ervaring toevallig?

Groeten,

Temet

Tupdedup

Deeg wat je lang kneed of mixt, daar komen de gluten in actie. Die lange draderige vezels die brooddeeg dat elastische geven. Maar het maakt deeg ook taai! Scones moeten bros en luchtig zijn. Korrelig. Daarom moet je de boter zo snel mogelijk met zo min mogelijk beweging samen komen. Dat is de reden dat je de boter tussen je vingers door de bloem wrijft. Het duurt nog geen twee minuten.
Wil je dat echt niet, snij dan de ijskoude boter in dobbelsteentjes, gooi in de bloem en laat dan je mixer of keukenmachine kort een paar keer blitzen. Tot het net bij elkaar komt. Dan ga je met je hand het deeg bij elkaar drukken. Maar denk niet ‘ik zet die mixer lekker aan en ga dan iets anders doen’. Want dan krijg je taaie scones.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-12-2020 om 23:43

Pas op

Ik maak regelmatig scones en denk iedere keer dat het nooit meer goed komt. Je begint namelijk met een korrelig geheel, de boter wordt bijna poederachtig, en als dan de melk erbij gaat heb je natte koude vloeibare blubber. Gewoon blijven doorkneden tot het iets elastisch is en niet meer aan je handen klontert. Dan kun je het uitrollen tot ongeveer 1,3 cm dik. Ik steek de rondjes er altijd uit met een glas dat precies de juiste breedte heeft. Kwartiertje in de oven op ruim 200 graden.

Lou

Lou

31-12-2020 om 10:20

Of met messen?

Ik wilde ze ook maken, heb het nog niet gedaan maar het kan kennelijk ook met twee messen? Zie bijvoorbeeld https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R7622/scones-met-frambozenjam.

De techniek van boter toevoegen met twee messen komt me bekend voor. Mijn moeder doet dat ook bij andere recepten, ik weet alleen even niet meer bij welke.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-12-2020 om 10:34

Boter met messen - Lou

Fijnsnijden is ook gebruikelijk bij t maken van boterkoek.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-12-2020 om 11:55

Messen

Ik doe het begin altijd met twee messen omdat ik het vies vind om in een klont boter te moeten knijpen. Het zorgt er ook voor dat de boter, en dus het deeg, koeler blijft.

Temet

Temet

31-12-2020 om 11:59 Topicstarter

messen

Die messentruc is oud en bekend, en vervang ik in voorkomende gevallen al sinds jaar en dag door het sikkelmes van de keukenmachine. Feitelijk ook twee messen (eentje aan elke kant, nietwaar?). Maar een stuk sneller.

Ik ga het ook voor die scones maar gewoon eens proberen. Ik heb een tijd geleden eens geprobeerd om inderdaad boter en bloem handmatig door elkaar te wrijven (voor crumble), en het was meer werk en gedoe dan mij was voorgespiegeld. Dorry kan het kennelijk moeiteloos in twee minuten, maar ik dus niet.

Mooi klusje voor dit weekend, want vriend heeft clotted cream gekocht zonder een duidelijk idee waar dat bij gebruikt kan worden. Nou, dat wist ik dan weer wel. Ik laat t.z.t. wel weten of het wat geworden is.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-12-2020 om 12:04

Temet

Doe dat nou niet. Het is geen werk. Ik heb mijn scones altijd letterlijk binnen een kwartier in de oven. Het schoonmaken van je keukenmachine is meer werk.

Temet

Temet

31-12-2020 om 15:31 Topicstarter

Phryne

"Het schoonmaken van je keukenmachine is meer werk."

Ik heb niet alleen een keukenmachine, maar ook een afwasmachine

Groeten,

Temet

Temet

Temet

03-01-2021 om 17:53 Topicstarter

Update

Nou, ik heb ze vanochtend gebakken en ze zijn goed gelukt. Toch maar de raad van Phryne ter harte genomen en de keukenmachine in de kast gelaten 🙂

Dat gewrijf zal mijn hobby niet worden, maar het ging relatief snel, ik had er nu gelukkig aan gedacht de blokjes boter echt klein te maken. En het was niet zo'n groot recept, dat scheelt ook.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.