Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ballen over de heg

De buren hebben nog jonge kinderen, tussen de 4 en 10 jaar, 4 stuks. Ze zijn nogal aanwezig qua geluid, maar het, daar kunnen we niks van zeggen vinden we. Alleen zijn ze nogal graag bezig met een voetbal. Die standaard bij ons beland. In de vijver, in de groentetuin of waar dan ook (er zijn al dingen/planten gesneuveld). In het begin ging hij wel eens terug, maar inmiddels ben ik er wel klaar mee en kunnen ze komen om de bal op te halen. Op dit moment liggen er 5 ballen van ze in onze tuin. Wat zouden jullie doen?

Peiling

Terug gooien of niet?
30 stemmen
23%
50%
27%

Je kunt op de grens een paar leibomen plaatsen; blijft de bal aan hun kant ipv middenin je moestuin. Deze week ook een geknakte Hosta in voortuin door leren voetbal van jongetje. Zo jammer. Maar het is moeilijk om kleine kinderen bij te brengen dat de bal in de tuin niet gooi mag.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2023 om 09:42

Flanagan schreef op 31-07-2023 om 08:39:

Je kunt op de grens een paar leibomen plaatsen; blijft de bal aan hun kant ipv middenin je moestuin. Deze week ook een geknakte Hosta in voortuin door leren voetbal van jongetje. Zo jammer. Maar het is moeilijk om kleine kinderen bij te brengen dat de bal in de tuin niet gooi mag.

Nou zou van de zotte zijn dat jij kosten moet maken om ballen buiten te houden natuurlijk. Zo'n leiboom kost nogal wat en dat moetje ook maar net willen. Zeker ook op de erfgrens, krijg je daar weer gedoe over. Te dicht op, teveel blad, te wei ig zon..

Die kinderen moeten gewoon op hun gedrag worden aangesproken. Dus aanbellen bij de buren en aangeven dat je tuin naar de knoppen gaat. 

Hier mogen ze ook niet voetballen in de tuin vanwege precies die reden. En dan ook om m'n eigen planten te sparen. 

ik zou ze zeker niet teruggooien - daarmee faciliteer je alleen maar dat die bal nog eens op je primulaatjes komt.
Laat ze maar komen ophalen. 
Maar nog wel een vraag: heb je er al wel eens wat van gezegd, tegen de buren (daar lees ik niets over)? Zo nee, dan zou je ook nog - met alle ballen - bij de buren kunnen aanbellen en een gesprek aangaan?

40er

40er

31-07-2023 om 10:45 Topicstarter

TineWinkel schreef op 31-07-2023 om 09:50:

ik zou ze zeker niet teruggooien - daarmee faciliteer je alleen maar dat die bal nog eens op je primulaatjes komt.
Laat ze maar komen ophalen.
Maar nog wel een vraag: heb je er al wel eens wat van gezegd, tegen de buren (daar lees ik niets over)? Zo nee, dan zou je ook nog - met alle ballen - bij de buren kunnen aanbellen en een gesprek aangaan?

Al vaker wat van gezegd. De buurkinderen durven niet alleen te komen ivm onze hond.

Flanagan schreef op 31-07-2023 om 08:39:

Je kunt op de grens een paar leibomen plaatsen; blijft de bal aan hun kant ipv middenin je moestuin. Deze week ook een geknakte Hosta in voortuin door leren voetbal van jongetje. Zo jammer. Maar het is moeilijk om kleine kinderen bij te brengen dat de bal in de tuin niet gooi mag.

De beplanting aan die kant is al minimaal 2 meter hoog met uitschieters naar de 3+meter

Het gesprek aan gaan met de ouders, want die zijn verantwoordelijk en anders gewoon een schadeclaim gaan indienen. Je kunt aan de gang blijven.
In dat gesprek kun je dan ook aangeven dat je die schade gaat claimen en dat je dat liever niet wilt maar dat steeds nieuwe planten moeten kopen ook begrotelijk wordt. 
Is er een trapveldje in de buurt, dan moeten ze daar gewoon gaan voetballen. De gemiddelde achtertuin in NL is daar niet geschikt voor.

Als je er echt last van hebt en er kosten door maakt zou ik het gesprek aangaan met ouders en kinderen. Niet alle tuinen zijn geschikt om te voetballen, maar ook met overgooien kan er wel eens een bal over de schutting vliegen.
Onze tuin vroeger lag omsloten door andere tuinen, dus dat gebeurde wel eens. Geen harde voetballen trouwens. Dan belden we netjes aan en kregen zonder problemen de bal terug. We lieten overigens niet vijf ballen gewoon liggen in andermans tuin. Mijn ouders kochten ook geen nieuwe ballen, want we konden ze bij de achterburen gewoon gaan ophalen. De huidige buurkinderen van mijn ouders hebben ook wel eens een bal in hun tuin laten belanden en die werd ook altijd netjes opgehaald. Of we gooiden de bal terug. 

Mijn tuin is heel klein, die is niet geschikt om in te spelen. Gelukkig hebben we een speeltuintje in de straat waar dochter naar hartelust kan spelen.

Het is niet gebruikelijk dat je zomaar overal kunt voetballen. Er zijn niet voor niets (omheide) trapveldjes. Je kunt ook niet eindeloos tegen een muur blijven ballen, daar hebben mensen gewoon last van. Als je perse in je eigen tuin wil voetballen moet je hem zelf omheinen en iets tegen het geluid doen. De ballen zeker niet teruggooien, dat nodigt alleen maar uit

Laat ze de ballen maar op komen halen en als ze ze halen kun je direct zeggen dat ze maar een plekje moeten zoeken om te voetballen waar hij niet bij een ander in de tuin beland.

Ik weet nog van vroeger dat er hardleerse buurkinderen nog weleens een lekke bal terug kregen.

40er schreef op 31-07-2023 om 10:45:

[..]

Al vaker wat van gezegd. De buurkinderen durven niet alleen te komen ivm onze hond.

[..]

De beplanting aan die kant is al minimaal 2 meter hoog met uitschieters naar de 3+meter

Oh, ideaal toch? Als ze niet alleen durven komen, zullen ze dus ook (uiteindelijk) niet vaak meer komen…dat kost op den duur wel heel veel ballen, worden ze vast wel wat voorzichtiger. 

Wij hadden een buurvrouw vroeger die standaard alle ballen in tweeen sneed als ze in haar voortuintje kwamen. Dan kregen we ieder de helft...

Misschien had het er iets mee te maken: de eerste keer dat we haar zagen vroeg ik aan mijn moeder: 'Mama, is dat nou een heks?'

Pippeltje schreef op 01-08-2023 om 12:53:

Wij hadden een buurvrouw vroeger die standaard alle ballen in tweeen sneed als ze in haar voortuintje kwamen. Dan kregen we ieder de helft...

Misschien had het er iets mee te maken: de eerste keer dat we haar zagen vroeg ik aan mijn moeder: 'Mama, is dat nou een heks?'

Pippeltje schreef op 01-08-2023 om 12:53:

Wij hadden een buurvrouw vroeger die standaard alle ballen in tweeen sneed als ze in haar voortuintje kwamen. Dan kregen we ieder de helft...

Misschien had het er iets mee te maken: de eerste keer dat we haar zagen vroeg ik aan mijn moeder: 'Mama, is dat nou een heks?'

Plausibel ja. Misschien zou ik ook wel zo worden als een kind mij zo zou noemen. Iets met selffulfilling prophecy

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.