Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

08-11-2008 om 11:39

Beatrijs: vingers bevochtigen om een broodzak te pakken

Beste wij willen,

Als uw dochter in scheiding ligt met haar man, is er een gerede kans dat ze op dit moment niet met elkaar spreken en dat alle communicatie via de advocaten verloopt. Het is niet in het belang van uw schoonzoon om met u te praten. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij helemaal geen zin om vragen van u te beantwoorden. Ik vermoed dat hij u al beschouwt als ex-schoonouders. Als u geen antwoord hebt gekregen op uw mailtjes en sms’jes, betekent dat dat hij geen contact met u wil. Dat zult u moeten accepteren. Er is geen manier om hem te dwingen wel met u te praten. Uw (ex)schoonzoon zal zich op een of andere manier met zijn (toekomstige ex-)vrouw moeten verstaan en met behulp van de advocaten tot een vergelijk moeten komen om de scheiding met zo min mogelijk schade af te wikkelen. Maar aan u als schoonouders is hij niets verplicht. Praat met uw dochter. Stel uw vragen aan haar. Betoon u loyaal met haar en laat uw ex-schoonzoon verder met rust.

Beste Beatrijs,

Bij de bakkerswinkel om de hoek word ik altijd vriendelijk geholpen, maar wat ik heel vervelend vind is dat de medewerksters hun vingers met hun tong of met de binnenkant van hun onderlip bevochtigen om een plastic broodzak te pakken. Niet alleen bij deze bakker trouwens, ook in andere bakkerswinkels valt me deze onaangename gewoonte soms op. Vindt u dat ik het personeel hierop kan aanspreken?

Smetvrees voor spuug

Beste smetvrees,

De vingers bevochtigen is vaak de enige manier om extreem aan elkaar klevende plastic zakken van een stapel te pakken of te openen. Een vacuüm opgerolde vuilniszak bijvoorbeeld krijg je anders niet gebruiksklaar. U heeft er bezwaar tegen dat het personeel de vingers met spuug bevochtigt. Bestaat er een andere methode? Het enige wat me te binnen schiet, is om een natte spons naast de plastic broodzakjes te leggen of een bakje water, waarin het personeel z’n vingers kan dopen. Of deze hulpmiddelen de toets der hygiëne zullen doorstaan, valt te betwijfelen. Bovendien komen er zo druppels water op de zakjes en dat vinden klanten ook niet prettig.

Ik vrees dat er niets aan te doen is. Personeel kan beter niet worden aangesproken op iets wat onoplosbaar is. U moet maar denken dat de fractie spuug die met deze handeling gepaard gaat alleen aan de buitenkant van de plastic broodzak terecht komt en al lang en breed is opgedroogd tegen de tijd dat u de zak in handen krijgt. Het brood zelf komt overigens een aantal keer in aanraking met de handen van het personeel, waar los van het spuug sowieso allerlei bacteriën op zitten – volgens recent onderzoek leven er permanent zo’n 150 verschillende bacteriën op mensenhanden. Wassen helpt niet. Vergeleken bij eventuele besmettingsrisico’s van het hand-brood-contact valt het vingerbevochtigingsprobleem (spuug op plastic zak) in het niet. Wuif het weg als onbelangrijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

08-11-2008 om 12:30

Ik zit er niet mee

Ik vind het niet eens heel vreselijk vies klinken. Erg he? Pak maar eens een stang vast in een willekeurige tram, dan heb je (schat ik zo in) in elk geval minieme deeltjes snot en urine aan je vingers en misschien nog wel veel meer. Geld schijnt ook al zo smerig te zijn. En al die handen die je in je leven schudt van mensen die er niet bij vertellen dat ze na wc-bezoek hun handen niet wassen? Ach. Ik vind het op zich best interessant, al die bacillen, maar krijg er geen rillingen van.
Groetjes
Missa

Rieke

Rieke

08-11-2008 om 12:47

Ja smerig.

Maar ja wat gebeurd er in een restaurant voor jij je bordje voor je hebt. Moet ik ook niet aan denken. Zelf maak ik trouwens mijn vinger nat met mijn onderlip voor ik een bladzij van de krant omsla, ziet er ook vies oudemannetjesachtig uit. Bij een ander dan. Ik zie mijn dochter trouwens hetzelfde doen als ze in haar nijtjeboekje kijkt. Alsof het zo hoort.

tonny

tonny

08-11-2008 om 13:49

'wat niet weet, wat niet deert...'

Ze moeten gewoon uit zicht die zakjes pakken. De illusie van 'schoon' doet ook al veel.

Verder ben ik het helemaal met het antwoord van Beatrijs eens. Het dagelijks leven is nu eenmaal vol bacterieën, daar sta je (gelukkig) niet steeds bij stil. Geregeld je handen goed wassen, handdoeken tijdig vervangen, en verder niet te druk om maken.

tonny

juno

juno

08-11-2008 om 14:40

Kitchen nightmares

De show 'kitchen nightmares' wel eens gezien? Nou, dan eet je nooit meer in een restaurant...........
Pas nog in de supermarkt zie ik een oud vrouwtje klungelen met die plastic zakken, ze kreeg ze met geen mogelijkheid open. Ik liet haar zien hoe ik dat doe, duim en wijsvinger nat likken en dan zak openen. Oud vrouwtje viel haast om van verbazing, of ze had het nooit eerder gezien of ze vond het goor..........

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2008 om 15:04

Ja, struisvogelpolitiek

Ben ik ook erg voor. Als je echt bij alles gaat nadenken hoe vies het is zou je spontaan smetvrees krijgen. Thuis maak ik overigens mijn vingers nat aan de kraan als ik een zakje niet openkrijg. Even langs de uitgang van de kraan is genoeg. In de trein maak ik mijn vinger in uiterste nood nat aan het puntje van mijn tong als ik een krantenpagina niet te pakken krijg. Je moet soms wat. Ik zou het zo'n bakkersmedewerkster niet zo kwalijk nemen.
Ik zat vanmiddag naar een stukje van een film te kijken en daarin liet Gena Rowlands iets wat ze net gekokkereld had op de grond vallen. Het was voor een kookprogramma, dus best wel een afgang waar ze zich heel mooi uitredde door (en ik weet even niet mee de letterlijke tekst maar het kwam neer op..) te zeggen dat het voordeel van de kok zijn is dat die de enige is die écht weet wat er in de keuken gebeurd is. En zo is het maar net.

Niet aan denken

je moet inderdaad niet na gaan denken over wat je ziet.
ik denk weleens als ik ergens in een restaurant met open keuken iemand een broodje zie klaarmaken,: heb jij je handen wel gewassen?
overigens heb ik ooit in de snackbar in de buurt de eigenaar een klodder satesaus van zijn vingers zien likken,met diezelfde vingers stopte hij even later mijn kroket in een zakje.
ik ben daar echt nooit meer geweest.
maar meestal denk ik,wat ik niet zie ,is er niet,want anders durf ik nooit meer iets te eten.
daarom stem ik voor de dichte keuken,dan eet ik tenminste zonder vieze bijgedachten.

Tirza G.

Tirza G.

08-11-2008 om 17:02

Bakker

Mijn dochter is doza-bakkerette bij een traditionele ambachtelijke warme bakker en daar is het toch echt ten strengste verboden om de vingers nat te tippen om de broodzak open te vouwen. Ze hebben een afscheur-opensla-handeling daarvoor ontwikkeld binnen het bedrijf, die goed werkt. Het kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de zakken liggen, die waar zij mee werkt zijn mákkelijk van boven open te wrijven.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2008 om 19:28

Wat is in vredesnaam

een doza bakkerette?? Ik vroeg het ook aan Google maar noppes.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2008 om 19:49

Aha...

Dan hoort mijn dochter bij de zo-crew

(Janneke)

(Janneke)

08-11-2008 om 21:00

Struisvogelpolitiek

Ja, je moet gewoon niet alles weten, anders eet je niets meer volgens mij.

Ook in de pepermuntschaal van een restaurant moeten zoveel bacteriën zitten, hihihi...ik hoef ze iig niet meer. Ook trapleuningen in openbare plaatsen raak ik ook niet aan. Verder heb ik geen afwijkingen hoor

Maar wat ik trouwens ook vies vind is duimende kinderen...vervolgens zitten ze met hun handen overal aan/in..of kruipen over vloeren en hup...daarna weer lekker die duim in hun mond. Ben blij dat mijn zoon een speen had.....

Groetjes Janneke

Tirza G.

Tirza G.

08-11-2008 om 21:00

Ette en doza

Wij hebben hier in het gezin een tijdlang de mode gehad om overal -ette achter te zetten. Ik weet dat ik het overgenomen heb van iemand op TV, maar ik heb geen idee meer wie. Iemand die zich stoorde aan modern taalgebruik ofzo. Een garde werd zo een klopperette en affijn, dat gaat van kwaad tot erger. Dochter bijbaant bij een bakkerij met een aantal winkels hier in de regio en is dus een bakkerette
Het woord doza heb ik hier op OO geleerd. Iemand schreef (nog niet zo lang geleden): toen ik doza was bij V&D.......ik heb daar een heel weekeind over geprakkizeerd. Het bleek een donderdag(koopavond)-zaterdag-hulp te zijn. Kijk, en zulke woorden adopteer ik meteen.

Tirzette

Kari1

Kari1

09-11-2008 om 10:43

Even zeuren

Over vies gesproken (even mijn zeur-kans waarnemen), waar ik nooit zo van gecharmeerd ben dat zijn kleuters die zo nodig in een winkelkarretje moeten zitten. (magikinhetkarretje magikinhetkarretje??!!)
Een kind wat niet meer in het zitje past mag er naast lopen van mij, en niet met zijn profielzolen waar het net nog mee door de bagger en hondenst*t heeft gelopen door het karretje rondspringen waar straks weer de boodschappen liggen die mijn koel- en voorraadkast in gaan.
Kari

Tirza G.

Tirza G.

09-11-2008 om 12:46

Jaaaaaaaaaa kari

Dat heb ik ook dat heb ik ook. En dan denk ik heel hard: alle producten zijn tóch verpakt, dus het geeft niet. Totdat je een stokbrood in je karretje legt. Je weet wel, zo'n ding wat altijd langer wordt in het bakproces dan ze eerst dachten, want die zakken zijn a l t i j d te kort. En dus ligt er altijd zo'n punt vrij te zwabberen in je karretje. Blergh.

Tirza

(Janneke)

(Janneke)

09-11-2008 om 21:14

Hihihi anna n

Ja,dat is inderdaad net zo vies, maar die wordt afgewassen als hij op de grond is gevallen...,maar als een duimend kind op de grond kruipt worden er niet constant zijn handjes afgewassen voordat die duim weer in het mondje gaat.

Maar ik ben het met je eens hoor...tis goed voor je afweersysteem. Maar ik blijf het vies vinden.

Gelukkig ben ik niet zo hyper aangelegd en wordt ook niet paniekerig. Maar soms doen dingen je aan het denken zetten.

Het schijnt dat een schaal pepermuntjes op de bar bij een restaurant ook zoveel bacterien bevat(

Trouwens wat is het nut van je handen te wassen na een bezoekje in een openbaar toilet als de voorganger het niet doet. Als je dus de laatste deur (bij het naar buiten gaan) opent heb je toch weer bacterien aan je hand zitten...of zie ik het verkeerd((((

Je moet gewoon niet bij alles stilstaan, want dan heb je geen leven meer....

Kindertjes in winkelwagen

Over die bak met pepermuntjes in een restaurant had ik nog niet zo nagedacht, maar kinderen die middenin een winkelwagen zitten met hun vieze schoenen vind ik ook nooit zo'n fris plan.
Je moet inderdaad maar niet bij alles stilstaan, want dan durf je niks meer aan te raken, geld is ook zoiets smerigs.
Goed voor de weerstand, denken we dan maar

Op t openbaar toilet

was ik altijd mn handen en dan met t doekje waarmee ik afdroog open ik de deur! Hier bij mijn supermarkt hebben ze inmiddels ontsmettingsdoekjes bij de karretjes zodat je de handgreep schoon kan maken. Is dat in NL ook al zo?
Verder kan ik me nog goed herinneren dat toen ik in A'dam in een lunchroom werkte, we tussen de bedrijven door achter de toonbank/kassa mochten roken. Achteraf gezien is dat echt een gore bezigheid om te zien/ruiken voor de klanten! Ook stonden we regelmatig te glijden op olie van de frituur die er uit was gespetterd en gemorst, gecombineerd met blaadjes sla en natte stukjes tomaat. Getverdegetver, nu ik er over nadenk... En mn baas had van die vieze worstevingers waarmee hij af en toe afgevallen stukjes eten in zijn mond stopte. Ok, ik stop het is hier nog vroeg en t maakt me misselijk...!
groetjes, Olief

Bellefleur

Bellefleur

12-11-2008 om 09:06

Toetsenborden

Mijn kinderen mogen ook nooit ín het winkelkarretje zitten. En ik gooi altijd water over de kraan voor ik hem dichtdraai. Dat scheelt een paar bacterietjes. En ik doe met mijn elleboog de deur open. En toetsenborden. Getver! Bijvoorbeeld in een bibliotheek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.