Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

31-01-2013 om 19:21

Beddengoed/handdoeken elke keer op 60 graden?

De vraag is denk ik helder: doen jullie je beddengoed en handdoeken altijd op 60 graden? Of wisselen jullie dat af?

Wij doen het beddengoed om de week (eigenlijk de ene week de bedden van de kinderen, de andere week ons bed). Ik doe het altijd op 60 graden maar vraag me af of dat nodig is.

Als ik een pure handdoekenwas heb doe ik het op 60, maar soms gaan er 1 of 2 mee met een andere kledingwas, en dan dus op 40 graden.

Aan de andere kant schijn ik wel huismijtallergie te hebben,dus is het misschien om die reden wel slim?

Wie weet het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippe Lientje

Pippe Lientje

31-01-2013 om 19:54

zeker als je wel eens last hebt van schimmeltjes of zoiets als een allergie, moet je de handdoeken en beddegoed op minstens 60 wassen.
En bij een pollenallergie ook niet buiten drogen...

Ja en nee

Handdoeken en ondergoed doe ik altijd op 60 graden. Hoeslakens ook, maar dekbedovertrekken en kussenslopen op 40 graden. Hat materiaal kan daar namelijk niet tegen. 90 graden doe ik nooit.

Ik heb ook astma i.c.m. huisstofmijtallergie maar geen problemen hiermee. Helemaal geen tapijt in huis scheelt een stuk meer.

Ik was al het beddengoed op 60 graden

Ik was al het beddengoed op 60 graden, altijd. Ik heb inderdaad ook een huisstofmijt-allergie, en dat wordt aangeraden. Ik heb geen speciaal allergie-beddengoed of hoezen, maar ik heb wel alles erop aangepast zodat ik het op die temperatuur kan wassen.

Zo slapen we ook al jaren niet meer onder een dekbed. In plaats daarvan heb ik een laken, een synthetische deken en een synthetische sprei opliggen, en dat kan allemaal in de was, en dat gebeurt ook elke 2 weken. Voordeel van deze combi is ook dat je 's winters en 's zomers heel gemakkelijk de laagjes kan aanpassen aan de temperatuur. Ik ben een koukleum, en heb in hartje winter dus een extra deken opliggen, die mijn man niet nodig heeft. En de sprei hebben we in 2 varianten: een dikke voor de winter en een heel dunnen voor de zomer. De deken gaat 's zomers ook de kast in. En in de zomer is het ook nog heel lekker slapen onder alleen het laken als er een hittegolf is. Ik vind bovendien katoen erg lekker slapen, het voelt zo natuurlijk. De hoeslakens wissel ik ook af trouwens. Voor de winter hebben ik velours hoeslakens, in de zomer koele katoen. Ik zou niet meer anders willen, hoewel het voor sommigen misschien heel ouderwets aandoet.

Bijna alles op 40 graden

En handdoeken en beddengoed af en toe, ik gok eens op vier keer, op 60 graden. Hier overigens geen allergiien, maar meer km het idee. 90 graden doe ik alleen heel soms met lege trommel, om de wasmachine te wassen

Hanne.

Hanne.

31-01-2013 om 22:11

(vrijwel) nooit

Ik was vrijwel nooit iets op 60 graden. Hoogstens een keer als ik een machine met alleen beddegoed/handdoeken/theedoeken heb, maar dat gebeurt denk ik 3 keer per jaar.

Kleding gaat altijd op 40 graden.

Merel

Merel

31-01-2013 om 23:41

Ik heb wit beddengoed en dat was ik samen met (als het nog past) witte handdoeken op 90 graden. Om de week draait de machine dus zo heet. Verder gaat al het andere wasgoed op 40 graden.
Ik doe het eigenlijk alleen omdat het goed zou zijn voor de machine, want het wordt denk ik ook prima schoon op 40 graden (we hebben geen allergieen)

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2013 om 00:19

Nee

Ik was de was meestal op 40 graden, dus ook de handdoeken, maar eens in de zoveel tijd was ik een stapel handdoeken op 90 graden. Ik doe dat meer vanwege 'onderhoud' aan de wasmachine dan voor de handdoeken.

Rafelkap

Rafelkap

01-02-2013 om 09:05

Beddengoed elke week op 60 graden ivm huisstofmijt. handdoeken/theedoeken/ondergoed/sokken/vaatdoekjes ook op 60 graden ivm hygiene. De rest op 40, meestal 30 graden.

Yura

Yura

01-02-2013 om 09:18

Hier is geen geconstateerde huisstofmijtallergie, maar ben er een paar jaar geleden wel op getest. Toen ben ik gaan googelen en zag een plaatje van een mijt en begreep dat deze onde de 60 graden gewoon overleeft, brrr. Dus sindsdien was ik op 60 graden en aangezien handdoeken etc bij het beddegoed gaan gaat dat ook op 60 graden. Is sowieso ook beter voor ander ongedierte zoals wormpjes en hoofdluis.

Zelden

Hier gaat in principe alles op 40 graden, alleen af en toe draai ik een kookwasje om de machine schoon te maken, en daar wil ik dan wel eens handdoeken en washandjes in gooien omdat die daar tegen kunnen.

Hoewel officieel allerhande ziektekiemen onze was zouden moeten overleven, hebben wij in de praktijk nergens last van. Ik vermoed dat de meeste beestjes toch door de zeep en/of het drogen het loodje leggen

Groeten,

Temet

Nee

Onze handdoeken zijn bont en hier gaat alle bonte en zwarte was op 30 graden (sinds kort, daarvoor op 40, merk geen verschil). Wit beddengoed was ik wel op 60 graden.

Marie

Marie

01-02-2013 om 10:46

Zoveel mogelijk

hoi
Ook hier handdoeken, washandjes, vaatdoekjes, theedoeken, ondergoed, tafellakens, erg vieze sokken en beddengoed op 60 graden.
De rest doe ik op 40 graden en daar zit wel eens een verdwaalde handdoek tussen.
Een enkele keer doe ik een kookwas op 90 graden met handdoeken, washandjes, theedoeken en vaatdoekjes. Vooral vanwege het onderhoud van de machine (zonde toch om die leeg te laten draaien?).
En hier hebben wij dus ook last van allergieën.
Vraagje aan diegenen die alles op 30/40 graden wassen. Hoe doen jullie dat dan met vieze aanrecht-/vaatdoekjes?

amk

amk

01-02-2013 om 10:57

Alles

gaat hier op maximaal 40 graden.
Ook die vaatdoekjes: als je ze maar 1 dag gebruikt (nou ja 2 uurtjes (eten koken, afwassen) en dan over de kachel laat drogen groeit er niet zo heel veel in.

Ik denk dat mijn wasmachine spontaan op tilt springt als ik 'm op een andere temperatuur zet.

Voor je machine is het ook goed om weinig wasmiddel en azijn te gebruiken. Ik heb in de 20 jaar dat ik mijn eigen was doe en de 3 machines die ik nu gehad heb (1 van 30 jaar oud, toen 5 jaar een nieuwe en nu weer 6 jaar een andere nieuwe (de eerste was niet kapot, maar met een scheiding is het wel handig dat 1 van de 2 een nieuwe koopt)) nog nooit last gehad van vetluis of andere dingen waar ik hier wel eens over lees.

en bedenk ook: overal waar een onschadelijke bacterie zit kan geen gevaarlijke bacterie zitten. (stelling van mijn docent levensmiddelen hygiene).

Kookwas

beddengoed van ons en handdoeken, theedoeken etc gaan allemaal in dezelfde was op 90 graden, met een scheutje chloor erbij als het in de buurt staat. En dan voorwas + hoofdwas maar in een kort programma.

Donkere was altijd op 40 graden.

Ik zal weer eens soda kopen, dat vind ik ook een prettige manier van witte was doen, ook goed voor de wasmachine om goed schoon te worden.

Minstens 60

Handdoeken en lakens en ondergoed doe ik het liefste op 90 graden, soms op 60. Meeste kleding 60, enkele dingen, BH's en truitjes op 40.

Voordeel van heet wassen is dat een theelepel wasmiddel vaak al voldoende is.

An

An

01-02-2013 om 15:17

Nog wel

maar...wie zei hier nu laatst dat als je was in de droger gaat het daar ook heet genoeg word? (lees: voetschimmel, bacterien dood) Kijk, als dat zo is dan ga ik op 40 graden zitten.
Groet, Angelique

Energiebesparing

Waarom moeten alle bacteriën dood? Het schijnt dat je de meeste was prima op 30 of zelfs 15 graden kunt doen. Mensen dragen kleding over het algemeen maar een paar dagen voor het de was in gaat. Het wordt dus meestal niet zo vies dat je het per se op 60 graden moet wassen. Als ik zelf echt vlekken in (kinder)kleding heb, behandel ik het voor met vlekverwijderaar.

Volgens de site van nuon levert wassen op lagere temperatuur bovendien de volgende energiebesparing op:

Van 40 naar 30 graden: 26%
Van 40 naar 15 graden: 65%
Van 60 naar 30 graden: 52%
Van 60 naar 15 graden: 77%

De meeste energie gaat namelijk in het opwarmen van het water zitten.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

01-02-2013 om 17:28

Beddengoed + handdoeken/ theedoeken/ vaatdoeken allemaal op 60 graden. Af en toe belandt er wel eens een handdoek in een 40 graden was, maar niet vaak. Vaatdoeken doe ik daar zeker niet in, die moeten echt goed schoon worden.
Verder kleding onderverdeeld in bonte was 40 graden en lichte was 40 graden (maar die is niet zo vaak, weinig hele lichte kleding hier).

Sneeuwitje

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2013 om 23:18

Chris

Ik heb dat een tijdje gedaan, wassen op lage temperaturen. Geen 15 graden, hoor, dat doet mijn machine niet. Maar 30 of hooguit 40. Maar uiteindelijk wordt het wasgoed grauwer en muffer, niet fris meer.

Watertemperatuur

Om energie, maar vooral opwamtijd, te besparen, gooi ik altijd een emmer heet water op de was (heb bovenlader).

Wat ik dus echt echt echt niet begrijp is dat je in Nederland geen wasmachines kunt kopen die je op de warmwaterkraan aansluit. Warm water van je HR-ketel gebruiken bespaart toch veel energie t.o.v. Elektrisch opwarmen in machine?

Mijn machine in Indonesie wast 3 a 4 ladingen in de tijd dat mijn Nederlandse machine er eentje wast.

nathalie

nathalie

02-02-2013 om 11:20

Bestaat wel

Hotfillmachines bestaan in Nederland ook hoor. En er zijn ook kastjes die je tussen een boiler en een wasmachine kunt zetten om er hotfill van te maken.
Hier staan tips over zuinig wassen. http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/apparaten-kopen-en-gebruiken/wasmachine
Je kunt beter meer wasmiddel gebruiken dan heet wassen, staat er. Maar als je zoals jij gasverwarmd heet water erbij giet dan wordt het weer anders. Voor het geld schijn je een hotfill niet te hoeven kopen, het mindere energieverbruik valt weer weg tegen de aanschafprijs.

bibi63

bibi63

02-02-2013 om 14:28

Inderdaad dirksmama

Als ik een bovenlader zou hebben zou ik er ook heetwater uit de kraan in gieten. Gek eigenlijk dat het niet standaard zou kunnen. Als ik eieren op zet of aardappelen of groente, dan kiep ik er altijd kokend water in die ik in de waterkoker heb verhit. Is sowieso een stuk sneller heet, en volgens mij scheelt het in energie. Ik durf dat overigens niet bij pasta en rijst te doen, ik weet niet of dat helemaal goed gaat en of je kooktijd moet aanpassen.
Gr. Bibi

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-02-2013 om 14:53

Hier

gaat het beddengoed op 60 graden en verder was ik alles op 30. Meestal op een kort programma, is het erg vies dan op een lang programma.

Maar bibi

je gooit de pasta en rijst toch pas in de pan als het water kookt? Ik kookte voorheen altijd eerst water in de waterkoker, dat is stukken sneller dan op het vuur. Nu heb ik een Quooker, nog sneller , maar niet zo energiezuinig denk ik (toch wil ik hem niet missen).

bibi63

bibi63

03-02-2013 om 14:51

Oeps savon

Ja natuurlijk, je hebt gelijk.....
Gr. Bibi

Wasmachine op warm water

Ik heb voor deze wasmachine een wasmachine op heet water gehad. 2 slangen eraan, 1 voor op de koudwaterkraan en 1 voor op de evt. heet waterkraan. Wij hadden 'm aangesloten direct op de verwarmingsketel. De wasmachine stond namelijk in het ketelhok. Dat was ook waarom we ervoor kozen om 'm te kopen Gewoon in Ned. gekocht. Is al wel zeker 20 jaar geleden en de wasmachine is allang overleden...Kende het systeem vanuit Engeland, waar mijn schoonzus het ook had en leek me wel handig/energiebesparend en ach waarom niet?
groeten albana

Niet

Ik was zeker niet altijd beddengoed op 60 graden. Gelukkig hebben we met enige huisstofmijtallergie niet van doen en verder zijn we ook al die jaren dat ik de boel op 40 graden was, gewoon gezond gebleven. Dus uit energiebezuinigingsoogpunt wassen we niet warmer dan nodig - af en toe 60, maar meestal 40 graden voor beddengoed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.