Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bedekkende kleding - waar te vinden?

Mijn vriend moet voor zijn werk vaak naar het Midden Oosten en dit najaar mag ik met hem mee. We komen in streng Islamitische landen (waaronder Saoedi-Arabië) waar ik bedekt over straat zal moeten. Mijn eigen zomerjurken (het is daar in het najaar nog 30 graden) hebben korte mouwen en een rok tot op de knie, dat is niet goed genoeg. Ik denk er zelf aan om een abaya mee te nemen, die ik dan als een jas/jurk over mijn eigen kleding draag. Wat ik online zie is allemaal polyester en dat vind ik (zeker met opvliegers) erg benauwd. 
Mijn vragen zijn eigenlijk (en ik hoop dat er moslimvrouwen zijn die me kunnen adviseren): is een abaya inderdaad een goede keuze? Waar zou ik er eentje van katoen of viscose kunnen vinden? Maakt de kleur dan nog uit? Kan ik dan gewoon een sjaal als hoofddoek gebruiken of moet mijn hals ook bedekt zijn? 
Of heeft iemand een veel beter plan om daar gepast gekleed over straat te gaan? 
Geen discussies over of bedekkende kleding onderdrukkend is, alsjeblieft. Ik hoef niet te gaan, ik wil het zelf en dan kan ik moeilijk met blote armen en benen gaan rondlopen in landen waar dat verboden is. Voor mijn vriend is een nette broek met overhemd met lange mouwen genoeg.

Wel lastig want het is dan nog warm daar. Anders zou een luchtige lange broek met een blouse met lange mouwen, ook van luchtige stof misschien iets kunnen zijn? Of moet het echt een jurk zijn? 

Ik zou sowieso iets van katoen nemen. Dat is luchtig. Kleding kan ook isolerend werken. 
Een abaya lijkt me een prima kledingstuk voor in die contreien. 

In steden/wijken waar veel islamitische mensen wonen zijn vaak ook op de markt zulke kleren te vinden. Voor als je ze ook in het echt wil kunnen voelen en bekijken.

Zoals Ginevra al aangaf de markt. Of winkels die zijn er ook. Al hangt het natuurlijk af waar je woont.
Of anders een dagje naar de zwarte markt/ de bazaar in Beverwijk  Daar zijn heel veel vam dit soort winkels/kraampjes

je kunt ook kiezen voor lange rokken met luchtige tops met lange mouwen. Dat droeg ik veel toen ik in Marokko woonde. En inderdaad gewoon katoenen maxi-jurken met lange mouwen. 

Een luchtige broek met (bedekkende) blouse kan zeker ook. En al deze dingen kun je gewoon op Zalando scoren. 

Een maxi katoenen of linnen jurk met lange mouwen is bedekkend genoeg. Eventueel een hoed voor de warmte. Het gaat om respectvol, je bent geen moslima maar een toeriste. Een hoofddoek dragen als niet moslima is ook onnodig. Blote armen en benen zijn aan het strand geen probleem maar is verder wat ongepast. 
Kijk eens op de site van de ANWB bij de reisadviezen. Het kan per islamitisch land anders zijn qua kledingadviezen. En of je naar de moskee gaat, dan is de abaya misschien wel gepast. 

Dymo

Dymo

02-09-2022 om 16:38 Topicstarter

Ik woon zelf randje Gooi, dus weinig marktjes met dit soort kleding. Maar wel een goed idee, ik kan gemakkelijk naar Amsterdam, daar moet op de Dappermarkt of een andere buurtmarkt wel iets te vinden zijn. Of de Albert Cuyp misschien?
Ik ben nogal klein (en mollig), lange rokken staan me niet en daarom hoopte ik met één kledingstuk over mijn gewone jurk klaar te zijn, zodat ik niet van alles hoef te gaan kopen dat ik later toch niet meer draag. Ik heb wel luchtige lange broeken waarop ik een blouse met lange mouwen aan kan. 
ANWB reisadviezen is ook een goede tip. Ga ik naar kijken.

Dappermarkt, of de markt in Almere.

Leene

Leene

02-09-2022 om 17:23

Of de markt op Rotterdam-Zuid, Afrikaanderbuurt. Altijd leuk.
Ik zelf zou inderdaad een lange katoenen broek aantrekken met een tuniek met lange mouwen( die je ook makkelijk kunt oprollen als je binnenshuis bent) En die tuniek kun je in Nederland misschien aan als zomerjurkje? 
Je kunt zo'n lange jurk over al je kleding aantrekken maar dan heb je weer twee lagen aan. En eerlijk gezegd als je niet met een lange rok staat denk ik ook niet dat je met zo'n vormloze jasjurk ( of hoe je het ook noemen wilt) staat. Daar lijk je ook niet langer in. Maar goed is het belangrijk om er tip top bij te lopen...

Dymo

Dymo

02-09-2022 om 17:30 Topicstarter

Tiptop boeit me niet, maar ik wil mijn vriend natuurlijk ook niet te schande maken bij zijn zakenrelaties. 

Net naast de arena in Amsterdam is een grote, overdekte markt met allemaal van dat soort winkels. Ook allemaal mooi gekleurde Afrikaanse jurken en zo. Station uit en naar rechts lopen dus niet richting de bijlmer arena (Ajax stadion en decathlon) maar de andere kant op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.